Beslissen svp
Madeleine
alternatief
bij uitval
fast ferry
ZEELAND 27
commentaar
Hoe lang kan een ge
meentebestuur op
twee gedachten blij
ven hinken? In Mid
delburg kennelijk eindeloos.
Want opnieuw dreigt een be
sluit over de toekomst van de
schouwburg te verzanden.
Het gaat niet meer om nieuw
bouw en al helemaal niet meer
over een groot theater, maar
toch weet Middelburg geen
raad met dit dossier. Nu ligt er
weliswaar een helder voorstel
van B W voor een verbou
wing, maar dit college denkt
duidelijk ook nog aan een
schouwburg op het ZEP-ter-
rein. De gemeenteraad schoot
dit alternatief eerder af. Zo lig
gen de ingrediënten voor een
nieuwe impasse gereed.
Voor partijen die cultureel of
zakelijk bij het theater zijn be
trokken, is dit allemaal niet
meer te volgen. Middelburg
heeft nu in goede en in slechte
tijden over de schouwburg kun
nen nadenken. Aan de omstan
digheden ligt het dus niet. Als
er nu niet snel een beslissing
valt, is het puur onvermogen.
4 vragen over
ontslagverlening
burgemeester
Met enige tegenzin deed gedepu
teerde George van Heukelom die
toezegging maandag in de com
missie economie en mobiliteit.
Francois Babijn van de Partij voor
Zeeland had om zo'n onderzoek
gevraagd.
De aanleiding vormt het tumult
dat donderdagavond 22 augustus
op het veerplein in Vlissingen ont
stond tijdens Sail de Ruyter. Vijf
honderd bezoekers stonden te
wachten op het fietsvoetveer. Eén
van de twee veerboten was echter
uitgevallen met een technisch
mankement. Omdat de overgeble
ven fast ferry per vaart maar een
beperkt aantal wachtenden kon
meenemen, liepen de wachttij
den op. Een aantal reizigers ont
stak in woede. De politie moest
de boel sussen. Vervoersbedrijf
Veolia zette wel bussen in, maar
die kwamen volgens wachtende
reizigers veel te laat.
Rederij Dijkhuizen liet weten dat
de Lady Madeleine, die in Middel
burg ligt, binnen een uur in Vlis
singen had kunnen zijn om de
wachtende mensen over te zet
ten. Volgens Van Heukelom is het
de vraag of de Madeleine aan alle
(veiligheids)voorwaarden van de
provincie voldoet.
WOENSDAG 4 SEPTEMBER 2013
m Maxima luistert bij het Zeeuws Licht in Vlissingen naar het gesprek over de samenwerking tussen jongeren en begeleiders, foto's Lex de Meester
De mantelzorgers over de koningin: „Aardig, betrokken en toegankelijk."
Maxima bij Manteling
Een burgemeester heeft, net als ie
dere burger, bij ontslag recht op
een vergoeding. De voorwaarden
zijn geregeld in de Algemene pen
sioenwet politieke ambtsdragers.
door Marcel Modde
■t Maakt het verschil of een burge-
■*- meester zelf opstapt danwel
wordt weggestuurd?
Nee. De reden van ontslag is niet re
levant. Het maakt dus niet uit of een
burgemeester ontslagen is op eigen
verzoek, niet wordt herbenoemd
danwel dat hij/zij als gevolg van het
opzeggen van het vertrouwen is ont
slagen. De hoogte van de uitkering
bedraagt het eerste jaar 80 procent
en daarna 70 procent van het laatst
genoten salaris, plus vakantiegeld en
eindejaarsuitkering. De maximum
duur is sinds 18 september 2012
drie jaar en twee maanden en ein
digt in ieder geval bij het bereiken
van de leeftijd van 65 jaar. Wanneer
wordt voldaan aan de vereisten dat
bij ontslag de 55-jarige leeftijd is be
reikt en op basis van het loopbaan
principe een diensttijd van 10 jaar
(in een periode van 12 jaar) kan wor
den vastgesteld, is sprake van de zo
genaamde verlengde uitkering. Ook
deze uitkering eindigt bij het berei
ken van de leeftijd van 65 jaar.
"J Hoe zit dat met 'oneervol ont-
slag', bijvoorbeeld in het geval
van fraude?
Eervol of oneervol ontslag is vooral
van cruciaal belang voor de verdere
carrière van bestuurders. In beide
gevallen heeft de bestuurder recht
op een ontslaguitkering.
3 Waar ligt de grens tussen 'ge
woon' en 'oneervol ontslag'?
Volgens het Rechtspositiebesluit
burgemeesters wordt iedereen in
beginsel eervol ontslag verleend,
tenzij 'naar het oordeel van Onze
Minister zwaarwichtige redenen
zich daartegen verzetten'. Tot dus
ver zijn er na de Tweede Wereldoor
log slechts vier burgemeesters on
eervol ontslagen. Dat was allemaal
in de jaren negentig, nadat toenma
lig minister len Dales de 'integriteit
van de overheid' nadrukkelijk op de
agenda had gezet. Toenmalig burge
meester Taco Seinstra (CDA) van
Goes was het eerste slachtoffer van
dit aangescherpte beleid. Hij decla
reerde ten onrechte 3900 gulden
(bijna 1800 euro) en werd in 1992
zonder egards de laan uitgestuurd.
Seinstra vocht het besluit aan bij de
Centrale Raad van Beroep, maar hij
verloor. Door zijn zaak ontstond ju
risprudentie over het declaratiege
drag van burgemeesters en waar de
streep wordt getrokken. Verder wer
den de afgelopen jaren ook Wiel
Vossen (CDA) van Gulpen en Henk
Riem (PvdA) van Brunssum wegens
(verdenking van) corruptie en frau
de oneervol ontslagen. Burgemees
ter Ad van Poppel (CDA) van Berge-
ijk moest in 1995 eveneens zonder
eervolle vermelding het veld rui
men, op verdenking van belangen
verstrengeling. In tegenstelling tot
Seinstra haalde hij wel zijn gelijk bij
de Centrale Raad van Beroep. Vol
gens dit hoogste rechtscollege in
ambtenarenzaken had minister
Hans Dijkstal in het geval van Van
Poppel onvoldoende kunnen aanto
nen dat er 'zwaarwichtige redenen'
waren om af te wijken van de alge
mene regel om burgemeesters eer
vol te ontslaan. Deze uitspraak
noopte de minister tot meer zorg
vuldigheid in dit soort kwesties.
4 De gemeenteraad heeft de mo
gelijkheid van een motie van
wantrouwen en een motie van afkeu
ring. Wat is het verschil?
Een motie van afkeuring veroordeelt
in essentie het gevoerde beleid van
de bestuurder. De ernst van de ver
woorde kritiek kan een reden zijn
voor een ontslagaanvraag, maar dat
hoeft dus niet. Een motie van wan
trouwen snijdt dieper. Daarmee
wordt het vertrouwen in verdere sa
menwerking met de bestuurder op
gezegd, die dan eigenlijk weinig an
ders kan dan opstappen. In beide ge
vallen geldt wel dat de motie met
een (ruime) meerderheid van stem
men moet worden aangenomen.
MIDDELBURG - De provincie laat on
derzoeken of de Lady Madeleine
van rederij Dijkhuizen in Vlissingen
kan worden ingezet als het fiets-
voetveer tussen Vlissingen en Bres-
kens uitvalt.