i £5* 14 AMATEUR S7iH |:HM HSV HÏÖeK 44 De één zweert erbij, de ander gruwelt ervan. Toch kan ook in het amateurvoetbal er niemand meer omheen. Twitter beheerst steeds vaker de belangrijkste bijzaak van het leven. Tweets horen er net zo bij als de corner, de vrije trap of het doelpunt. Clubs hebben tegenwoordig meer volgers op twitter dan bezoekers op de dag van de wedstrijd. TWITTERKAMPIOENEN Hoe vertrouwd is het Zeeuwse amateurvoetbal met het fenomeen twitter? De PZC deed een steekproef, voorna melijk in de hoogste rangen, en maakte een tussenbalans (tot en met 1 september) op. Trainers Gérard de Nooijer @gdn69 Goes 1.385 volgers 6.459 tweets Kenny Verhoene @Kennyverhoene Hoek 162 volgers 487 tweets Diederik Hiensch @dhiensch Kloetinge 17 volgers 0 tweets Ruud Pennings @ramcpennings VC Vlissingen 90 volgers 3 tweets Hubert van den Hemel @hubertnaldos Zaamslag 254 volgers 6.159 tweets Clubs Hoek @hsvhoek 1.651 volgers 2.728 tweets W Kloetinge @wkloetinge 1.102 volgers 316 tweets Zaamslag @wzaamslag 860 volgers 1.497 tweets W Goes @wgoes 793 volgers 635 tweets VC Vlissingen @VCVIissingen 440 volgers 546 tweets Spelers Sofyan Azzagari @SofyanAzzagari Kloetinge 694 volgers 17.897 tweets Koptelefoon op, mobiel in de hand. De voetballer van vandaag heeft tegen woordig voor of na een wedstrijd nog nauwe lijks oog voor zijn omge ving en zoekt razendsnel via het mobiel tje contact met de buitenwereld. De so- ciaalnetwerksite twitter - de korte be richten van maximaal 140 tekens - is daarbij veruit het populairst. Bij hoofdklasser Goes grepen vorig sei zoen sommige spelers zelfs in de kleed kamer, dus kort voor of na de wedstrijd, nog naar hun smartphone. „Daar heb ik me aan geïrriteerd", vertelt trainer Gé rard de Nooijer. „Ik kon er alleen niet te veel aan doen, omdat we er vooraf geen afspraken over hadden gemaakt. Dat was een wijze les en voor dit seizoen hebben we dus regels opgesteld. Ieder een heeft nu zijn telefoon uit in de kleedkamer, zowel voor als na de wed strijd. In de kleedkamer moet je op die momenten over voetbal praten en met de wedstrijd bezig zijn." Bij eerstedivisieclub FC Dordrecht, waar De Nooijer assistent-trainer is dit seizoen, mogen spelers alleen in het spe lershome de mobiele telefoon gebrui ken, voor het overige is het op het gehe le sportpark verboden. „De eerste keer kom je er met een waarschuwing vanaf, de tweede keer word je weggestuurd", zegt De Nooijer. „Bij Goes is de eerste keer ook een waarschuwing, de tweede keer grijp ik in. Kijk, als je er niks over afspreekt, wordt er overal getwitterd. Ik heb er ook een hekel aan als ik met ie mand zit te praten en dat die persoon steeds met zijn telefoon bezig is. Dat is respectloos." De social media waren bij hoofdklasser Kloetinge eveneens onderwerp van ge sprek in de voorbereiding op het nieu we voetbalseizoen. Tijdens het trainings kamp in Friesland werden de do's en don'ts doorgesproken. „Er is maar één ding belangrijk", stelt trainer Diederik Hiensch, „en dat is respect. De bood schap was ook dat je moet uitkijken met wat je naar buiten brengt. Mooie dingen zijn prima, maar vermijd teleur stelling, boosheid of emotie. Houd dat binnen de groep." „Als we de bespreking voor de wed strijd hebben gehad of uit de bus ko men voor de wedstrijden, gebruiken we bij Kloetinge de telefoon niet meer. Op dat moment is de buitenwereld niet meer belangrijk. Dan ben je bezig met de wedstrijd. En na een verloren wed strijd ga je niet meteen je mobiel pak ken om je teleurstelling te uiten. Dat is bij ons een afspraak. Wie na een neder laag meteen zijn mobiel pakt, wekt ook de indruk dat die nederlaag hem geen donder kan schelen. Het is non-verbale taal en dat is nooit goed. Als iemand van de groep over de schreef gaat, vertel ik hem dat. En als het vaker voorkomt, zal hem dat een boete opleveren, een traktatie voor de hele groep. Het moet geen strafkamp worden hè." „Bij JVOZ hebben we een protocol voor de spelers, dus wat ze wel of niet mo gen twitteren", vertelt De Nooijer. „Dus geen scheldwoorden, respect voor de te genstander, geen beledigende taal, et ce tera. We kunnen als leiding niet alles in de gaten houden, maar zijn wel alert, ook over het tijdstip waarop iemand iets twittert. Het kan niet zo zijn dat ie mand voor een wedstrijd om drie uur 's nachts nog iets op twitter zet." Twitter en ook de andere vormen van social media zijn de status van hype al lang voorbij. Het is een factor, een be langrijk communicatiemiddel. Bijna acht op de tien Nederlanders maken ge bruik van één of meerdere social media. Hiensch heeft zelf ooit wel een twitter- account in het leven geroepen, maar heeft nog nimmer een tweet de wereld ingestuurd. Bewust? „Ik ben er niet mee opgegroeid. En waarom zou ik het moe ten doen? Er kan alleen maar narigheid Twitteren mag, maar hou I B ,*6 °i. 9 lees verder

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54