Mooie avond met twee gezichten Drama in de monding van de Marowijne 12 CULTUUR Sir Yes Sir geeft concert voor twee zeeland naz mer festival In de Grote Kerk in Veere beleefde de derde en laatste locatievoorstelling van het Zeeland Nazomerfestival haar Nederlandse première: Escorial. ze attributen en mysterieuze oude vrouwen. Maar hij was onbe grepen en miskend, en net toen hij op doorbreken stond, werd hij in de jaren vijftig overvleugeld door schrijvers als Beckett en Io- nesco. Geen kleine jongens alle maal! Als je de titels leest (De Gheldero- de schreef ruim zestig stukken), loopt het water je in de mond. (Si 27 -nug t/fe '3t 7 sepi Je hebt de voorstelling en je hebt jezelf. Samen kan dat een mooie relatie worden. Beide partijen hebben daarin hun verantwoordelijkheid. Ik mag niet moe aan de start ver schijnen, bijvoorbeeld. Ik moet vloeiend Latijn spreken. Ik hoor een geoefend muziekkenner te zijn, met alleen wat pop, een beet je blues en wat basiskennis van Bach kom ik er niet. De voorstelling moet dan weer re levant zijn (het verhaal moet iets te vertellen hebben) en kunnen overtuigen. Dat laatste liefst mét, maar desnoods zonder gedreven acteurs. Dat is al genoeg voor een geslaagd 'verstandshuwelijk'. Voor de liefde zou ik er liefst nog net dat beetje extra bij hebben. Ofwel wat humor, wat suspense, wat mededogen, een beetje 'wauw' of'yes' of 'euh!?'. Een ver keerd been kan ook, eventueel. Soms klikt het niet, dus. "Rissen Escorial (een coproductie van het Zeeland Nazomerfestival) en mij MIDDELBURG - De Belgische band Sir Yes Sir geeft vrijdag een akoes tisch miniconcert voor twee per sonen. Dat gebeurt voorafgaand aan het optreden op het Abdij plein in Middelburg in het kader van het Zeeland Nazomerfestival. De akoestische sessie van twee nummers is een actie van Om roep Zeeland en de PZC. Wie kans wil maken op het bijwonen van de sessie kan zich opgeven op de site die de nieuwsorganisaties samen maken over het nazomer festival. Dat kan tot donderdag middag. Door loting wordt een winnaar aangewezen die iemand mee mag nemen naar de sessie en het aansluitende concert. ter-vol-theatrale-beloften al jaren spelen, en heeft er dan mu ziektheater van gemaakt. Mis schien geen vreemde gedachte, want het stuk is ook al tot opera bewerkt (Le Grand Macabre van Li- geti) Maar ik vind het resultaat he laas geen gelukkig huwelijk. Er is veel geïnvesteerd in de muziek, door inzetten van het knappe Col legium Vocale uit Gent, door ver menging van oud polyfoon werk (Orlando di Lasso) met veeleisen de (soms twaalfstemmige) nieu we composities van George Alexander van Dam. Bij momenten warrelden woor den als hymne, madrigaal, cantate door mijn hoofd, om de muzikale expressiviteit en het intense ge not ten minste toch een naam te kunnen geven. Maar ik ergerde me ook aan het Latijn (nota bene speciaal vertaald) omdat ook de woorden tellen en ik ze niet kon isoleren en vertalen. En dan voel ik me buitengesloten. Zoveel ruimte willen maken voor het muzikale is dan misschien te recht, maar het theatrale heeft daar sterk onder geleden. Geen en kele voorwaarde (van humor tot verkeerd been) vervuld, en ja, zelfs geen gedreven acteurs. Hoe lang is het geleden dat ik nog vuur in de ogen of in de lichaams taal van Josse De Pauw heb ge zien? Te lang. En ook Dirk Rooft- hooft herkende ik nauwelijks. MIDDELBURG - Ideaal nazomer- weer, gratis toegang en twee zeer verschillende maar uitstekende bands op het programma. Dan kan het zomaar gebeuren dat je op een dinsdagavond bij het Nazo merfestival een opvallend vol Ab dijplein in Middelburg aantreft. De Vlaamse band No Angry Young Man, nog niet echt een be kende naam in Nederland, zorgde voor een aangename verrassing met gedistingeerde, popachtige nummers die vooral op klassieke instrumenten werden uitgevoerd, zoals cello en viool, maar ook trombone. Het openingsnummer, de pakkende single Caroline, was meteen raak en de groep wist de aandacht vast te houden. De bezoekers kwamen echter vooral voor de Amsterdam Klez- mer Band, die enthousiast werd onthaald en het muzikale tempo meteen flink opvoerde. „We gaan het Abdijplein helemaal platspe- len", kondigde frontman Job Cha- jes aan. De band hield woord. is dat zo. Om te beginnen, ook al mijn fout, kende ik de schrijver en het stuk niet. Michel de Ghel- derode (1898-1962) is een Bel gische auteur, ooit regelmatig ge speeld, aan het einde van zijn le ven zelfs voorgedragen voor de Nobelprijs. Hij wordt wel vergele ken met Alfred Jarry en Antonin Artaud, twee spraakmakende ex perimentelen van het theater. De een absurdistisch en surrealis tisch, de ander grondlegger van het 'theater van de wreedheid'. De Ghelderode is de verzinner van een verontrustende, vaak ma cabere, groteske en wrede liefdelo ze wereld vol met poppen, dui vels, maskers, skelettenreligieu- Daar moet een hoop 'wauw' van te maken zijn. Ook van Escorial. Dat is de naam van hét koninklijk paleis van Spanje, een schitterend complex, het Louvre van Spanje. De Ghelderode laat daar een wreed spel afspelen. De koning heeft zijn koningin vergiftigd. Zijn nar was haar minnaar. Hon den blaffen en janken onophoude lijk, de klokken luiden. De koning kan het niet aanhoren, stelt de nar voor om de tijd te doden met een spelletje rol-verwisselen. Maar de nar speelt het spelletje té goed, en dat komt hem duur te staan. Hoofdrolspeler en regisseur Josse De Pauw wilde deze eenak- Op het weblog Zeelandgeboekt van de krant worden nieuwe Zeeuwse boeken en tijdschriften gesignaleerd. Elke week krijgt één van de gesigna leerde titels aandacht in de krant. Twee jaar geleden promo veerde Leo Balai op zijn on derzoek naar de ondergang van het Amsterdamse slavenschip Leusden. Het schip verging op 1 ja nuari 1738 in de monding van de Marowijnerivier in Suriname. Van de 680 Afrikaanse gevange nen overleefden er slechts zes tien. Balai spreekt in dit verband van één van de grootste en meest veronachtzaamde scheepsrampen in de Nederlandse geschiedenis. Van zijn proefschrift - dat eerder op het weblog Zeelandgeboekt werd gesignaleerd - verschijnt nu een door de schrijver zelf gepopu lariseerde versie. Bestemd voor een groot publiek, dus is de onder titel deze keer: 'Moord aan de monding van de Marowijneri vier'. Leo Balai (Paramaribo 1946) was in zijn proefschrift al behoorlijk uitgesproken. Hij is van mening dat de slavenhalers hun gevange nen slecht behandelden. Dat de bemanning van de Leusden de lui ken dichttimmerde op het mo ment dat het schip dreigde te zin- www.pzc.nl/zeelandgeboekt ken is daarvan voor hem een soort ultiem bewijs. Angst was de drijfveer van de scheepslieden, maar dat maakt hun misdaad er niet minder om. Ik vond toen al dat Balai niet be paald de nuance zocht. In de gepo pulariseerde versie van zijn onder zoek doet hij dat nog minder. Zie de ondertitel. Op de cover van het boek zijn de woorden 'moord' en 'Marowijnerivier' in oranje letters gedrukt. Zie ook de opdracht: 'Ter nagedachtenis aan de honderden Afrikaanse gevangenen die in 1738 aan de monding van de Maro wijnerivier werden vermoord'. Zie de terminologie in de hoofd stuktitels: Opstanden, ziekten, moord. 'De grootste moordpartij tijdens de gehele periode van de slavenhandel', staat er achterop het boek. Het boek is nu in het hart voorzien van een fotokatern, met oude illustraties en heden daagse luchtfoto's van de mon ding van de Marowijnerivier. Alle bijlagen en het complete notenap paraat zijn achterwege gelaten. Wat rest is een beknopte litera tuurverwijzing. Vergeleken met de oorspronkelij ke uitgave ziet het er allemaal be hoorlijk veel goedkoper uit. Ik vraag me af of dit de manier is om meer lezers te trekken. Slechts één positief punt: de prijs is bijna gehalveerd. Escorial: geen gelukkig huwelijk RECENSIE door Willem Nijssen www.pzc.nl/znf2013 Alles over het ZNF Josse De Pauw (links), Nordine Benchorf (rechts boven) en Dirk Roofthoot in Escorial. foto Lex de Meester Escorial Concept/regie: Josse De Pauw Spel: Josse De Pauw, Dirk Roofthooft, Louis Van Der Waal en Nordine Benchorf Gezien: ma. 2/9 Nog te zien: t/m komende vrijdag in de Grote Kerk, Veere. Aanvang: 20.30 uur. Alle voorstellingen zijn inmiddels uitverkocht. door Rolf Bosboom door Jan van Damme Leo Balai: Slavenschip Leusden. Moord aan de monding van de Maro wijnerivier - Uitgeverij Walburg Pers, 176 pagina's, 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12