4 SPECTRUM 3 a IlP^^n r.,- partij. Dat maakt de bestuurders vreemden voor de bevolking en dat pakt in Vlissingen niet goed uit. Hoewel ik hoop dat Roep een tweede kans gegeven wordt, vind ik dat deze stad een leider nodig heeft. Iemand van statuur, die ook luistert. Iemand als Koos Schouwenaar, die ze zelfs in Arnemuiden niet klein kregen. Jacques Suurmond zou een goeie zijn. Maar Wim Dijkstra kon het ook." Dijkstra, de man die de bestuurlijke puinhoop na 2007 als interim-burgemeester mocht opruimen en wiens naam momenteel vaker door Vlissingen galmt dan ooit tevoren. Hij moet daar zelf een beet je om lachen. „Toen ik burgemeester was in Sit- tard-Geleen, zei de directeur van DSM me: ik zou nooit burgemeester willen zijn, want als ik iets zeg, dan gebeurt het gewoon. Met andere woorden: een gemeentebestuur heeft niets te vertellen. Het klopt dat colleges het lastig hebben sinds het dualisme, maar dat geldt voor raadsleden evengoed. Aan de ene kant moeten dié kaders stellen, aan de andere kant vraagt de bevolking hen stoeptegels recht te leggen. Men kruipt op eikaars stoelen. Wat ik vaak merk, in bijna alle negen gemeenten die ik vanbin nen heb gezien, is dat de gunfactor niet zo groot is. Tel daarbij op de korte lontjes en het gebrek aan on derling vertrouwen. Daar moet iedereen aan wer ken, niet alleen de burgemeester." Wethouder Marin de Zwarte, die gaat over perso neelsbeleid, herinnert aan de uitspraak die voorma lig Commissaris van de Koningin Karla Peijs deed tijdens de installatie van burgemeester Roep, nadat de fractievoorzitter van de Lokale Partij Vlissingen had benadrukt dat de raad nog altijd de baas is. „Dat kan wel zo zijn, zei ze, maar gedraag je daar dan ook naar. Neem je verantwoordelijkheid. Dat rollen door elkaar zijn gaan lopen, zie ik soms ook wel. Bij de vergadering over de begroting bijvoor beeld. De raad kijkt ons aan voor een oplossing voor de bezuinigingen, terwijl ik die richting eer der van de raad verwacht. Verder zijn de verhoudin gen op het stadhuis, zover ik weet, goed." De wethouder werpt een vragende blik naar de ge meentesecretaris, Hans van Houdt. „We zitten in een leerproces", zegt die. „Vroeger was een ambte naar ergens mee bezig, terwijl de rest van het stad huis daar geen weet van had. Van die eilandencul tuur is nauwelijks sprake meer. Gelukkig. Dat de structuur vertraging veroorzaakt, zegt mij niets. Ik weet wel dat Vlissingers ongeduldig zijn. Ze willen snelheid, en dat kan niet altijd. Maar als iemand op de stoep staat met een geweldige kans, dan hoeft die echt niet te wachten hoor. Daar plannen we graag een extra vergadering voor in." Een extra vergadering. De oude garde gruwt bij de gedachte. On-Vlissings vinden ze het. Dat kan wel zo zijn, zeggen Pim Kraan en Mark Weug van de Lo kale Partij Vlissingen, die het tegenwoordig voor het zeggen hebben, „maar er gebeurde zoveel bui ten de formaliteit om dat wij nu de rommel van die oude garde moeten opruimen. Kijk naar de huizen op de Singel, die ambtenaren voor veel geld hadden aangekocht. Wist het bestuur niks van. Of uit de klauwen gelopen kosten van de stadhuisverbou wing. Zo zijn er meer voorbeelden. Het is aan ons als raad om te controleren. Dan moeten we daar ook de kans voor krijgen. Nu krijgen we die. Voor het eerst hebben wij structureel inzicht in de grondexploitaties. Er worden geen miljoenen bijge- leend zonder dat wij dat weten. Ze zeggen wel eens dat de stad met ons in de coalitie geen oppositie meer nodig heeft. Klopt, wij zijn kritisch. Maar dat is ook wat Vlissingen nodig heeft." ZATERDAG 31 AUGUSTUS 2013 stil, telkens weer Vlissingen, de stad met misschien de mooiste ligging van Ne derland, maar ook met een torenhoge schuld en onvoltooide miljoenenprojecten, foto Ruben Oreel Oud-wethouder Henk de Haas: „Wij wisten wat we wil den, hadden vaste ambtenaren, verder geen geneuzel." LPV-raadslid Pim Kraan: „Ze zeggen dat de stad met ons in de coalitie geen oppositie meer nodig heeft."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 35