Ambtenaren die op de stoel van het college zitten, raadsleden die spelen voor ambtenaar en bestuur ders die steeds maar worden weggestuurd. Het blijft onrustig in Vlissingen, de stad die worstelt met tegenslag en veranderingen. 2 SPECTRUM achtergrond Er was een tijd waarin alles kon. Niet dat er geld was, want de economie stond er even slecht voor als nu, maar er werd tenminste wel geïnves teerd. En gewerkt. Zowel door ons, ambtenaren, als door bestuurders. Had de stad nieuwe winkels nodig, dan stapte ik bij Bruinooge in de auto en reden we naar de Brenninkmeijers. De C&A was voor elkaar. Stond de bioscoopdirecteur op de stoep met een plan voor uitbreiding, dan regelden we dat. Dertien maanden later werd CineCity geopend. Bestuur ders haalden ondernemers gewoon zelf binnen en ambtenaren zorgden dat plannen snel konden wor den uitgevoerd. Zelf had ik niet zo veel respect voor procedures, op de financiële en juridische afdeling kwam ik niet. Ik werkte er al zo lang; ik wist alles al. En was er geen plan, dan bedacht ik dat zelf wel. In Vlissingen was genoeg te doen." 'De vijfde wethouder' werd )an Schroevers ook wel genoemd. En hij is de laatste om die bijnaam te be strijden. Schroevers is hét voorbeeld van een be stuurscultuur waarin wethouders en ambtenaren samen machtig waren. Die regelden het wel, buiten de managers en buiten de documenten om. Infor matie noteren en archiveren, dat werd niet nauwge zet gedaan. „Ze vergelijken Vlissingen wel met Rot terdam: niet lullen, maar poetsen. Mouwen opstro pen, aan de slag. Dat was vroeger inderdaad zo en dat werkte fijn", zegt een oud-collega van Schroe vers. „Maar het damescollege vond die cultuur niet meer van deze tijd en wilde er van af." Dat werd echter, om het maar eufemistisch uit te drukken, niet erg subtiel aangepakt. Op 3 juli 2007 haalden 'mannen in witte pakken' bureaus over hoop en werden twaalf ambtenaren naar huis ge stuurd. Ze mochten het stadhuis niet meer in. Het college vermoedde dat de twaalf informatie over bouwproject Scheldekwartier hadden achtergehou den. Onterecht, zo bleek later, waarna de ambtena ren mochten terugkomen en het voltallige college werd weggestuurd. Schroevers was één van die twaalf. „We waren gere habiliteerd, maar het vertrouwen is nooit helemaal hersteld. Niet in de laatste plaats vanwege de nieu we organisatiestructuur die werd ingevoerd. Voortaan moest je je overal voor verantwoorden. Al les werd genoteerd en overleg vond voortaan op een vast moment plaats. Even binnenlopen bij een wethouder zat er niet meer in. Dat ontnam ons niet alleen onze vrijheid, het belemmerde ons ook in ons werk. Zoiets als Britannia, dat zou in onze tijd nooit vijftien jaar zijn doorgeëmmerd. Dat had Brui nooge al lang opgelost. Zaken verzandden. Ik kon zo niet werken en was blij dat mijn pensioen nader de." De parafencultuur, zeggen ambtenaren, is in Vlis singen totaal doorgeschoten. „Zes handtekeningen voor iets eenvoudigs als een visitekaartje, telkens een week moeten wachten op het stafoverleg - dat geeft stroperigheid. Het gebeurt dat burgers die zich melden om een stuk grond te kopen, al lang ge vlogen zijn op het moment dat er een voorstel ligt. Vlissingen kan zich die stroperigheid niet permitte ren, laat staan op grote dossiers als het Scheldekwar tier. Dat kost geld. Geld dat de stad nodig heeft." Dat dacht Henk van Koeveringe ook, toen hij als projectontwikkelaar al in 1996 werd gevraagd een plan te maken voor het Scheldekwartier. „Dus wij tekenen en rekenen, een mooi plan ingediend en wat denk je? Geen reactie. Geen briefje of niks. Dus toen we in 2003 weer gevraagd werden, deden we niet meer zo ons best. We formuleerden wat uit gangspunten en stuurden dat op. Maar opnieuw geen reactie. Later werden we voor een derde keer benaderd, maar toen hebben wij maar eens niets van ons laten horen. Ja daag." Inmiddels is het goed gekomen. Niet op het Schel dekwartier, wel op de boulevard. Van Koeveringe heeft vorig jaar de Zeevaartschool gekocht, om er een zorghotel van te maken. „Die onderhandelin gen verliepen uitermate constructief. We voelden ook een soort waardering die we in Vlissingen niet eerder hadden ervaren. Ik hoef echt niet, zoals in Duitsland, tot ereburger te worden gekroond, maar een beetje wederzijds respect kan geen kwaad. Ik merk dat Vlissingen worstelt. De stad maakt tel kens te grote transities door. Belangrijke werkge vers weg, steeds andere bestuurders; dan weer ie mand uit Amsterdam, dan weer iemand uit Utrecht. Dat werkt niet." „Steeds weer crisis, waardoor bestuurders niet aan tafel zitten bij belangrijke overleggen", vult een col lega-investeerder aan. „Ze vallen terug op veel te du re adviseurs zonder binding met Vlissingen en niet zelden zonder geheime en dubbele agenda. En op ambtenaren die al zoveel colleges hebben overleefd, dat men steeds op hen terugvalt. De macht is niet goed verdeeld. Wij werken in veel gemeenten, maar nergens hebben ambtenaren zoveel vrij spel als hier. En als die ambtenaren niet achter een be paald initiatief staan, dan gaat dat dus ook niet door. Men wacht steeds maar op de kip met de gou den eieren, flirt met grote projectontwikkelaars die geen cent in de stad steken. En intussen gebeurt er niks. Vlissingen ligt stil, telkens weer. Goes en Mid delburg hebben veel consistentere besturen. Je kon van Albert de Vries zeggen wat je wil, hij gaf wél richting aan." Dat had De Vries geleerd in Vlissingen, waar hij op de afdeling stadsontwikkeling werkte. Naar eigen zeggen de mooiste periode uit zijn ambtelijke loop baan. De Vries: „Daar lag uitdaging en we kregen za ken nog voor elkaar ook." Samen met wethouder Cees de Keijzer, maar ook met Henk de Haas, die de bestuursstijl van Bruinoo ge voortzette. „Wij wisten wat we wilden, hadden vaste ambtenaren die dat uitvoerden en verder geen geneuzel. We waren weliswaar niet transpa ranter, maar wel toegankelijker. De deuren stonden open. Dan liep er ook wel eens een ontevreden klant van de sociale dienst binnen, die met asbak ken begon te smijten, maar a la. We kregen zaken wel voor elkaar en iedereen kende z'n plek." En toen, in 2002, kwam het dualisme. Voortaan stonden wethouders los van de gemeenteraad en had ieder zijn eigen ambtenaren. „Zogenaamd om de rollen beter te verdelen en de politiek dichter bij de burger te brengen", zegt De Haas. „Het tegen deel gebeurde echter. Iedereen bemoeide zich met iedereen, daar kwam niks meer uit, en de burger za gen we helemaal nooit meer. Het teamgevoel, en dus het onderling vertrouwen, was verloren. Toen kwam de bestuurscrisis van 2007 daar nog eens overheen. Eigenlijk is het nooit meer goed geko men. Dat zie je nu wel. Met als triest dieptepunt be stuurders die hun ambtenaren publiekelijk afvallen. Dat is een doodzonde." Een affaire zoals nu speelt, met de bonne tjes van burgemeester Roep, kan vol gens velen alleen plaatsvinden in een sfeer van wantrouwen en bij een zwak bestuur. „De laatste jaren worden be stuurders overal vandaan ingevlogen", zegt voorma lig raadslid Jaap Koppejan, die aardig wat termijnen heeft meegedraaid. „Mensen zonder binding met de stad, met de inwoners en vaak niet eens met een part bevt Hoe wor Iem Koo kleii Maa Dijk 200; wiei gain je 01 tard nooi dan gem dat t maa ene kant legg mer nen ZA" Intussen ligt Vlissingen s door Wendy Wagenmakers Voormalig burgemeester Wim Dijkstra: „Wat ik vaak merk is dat de gunfactor in gemeenten niet groot is."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 34