Ontslaan is geen leuke bezigheid DE WERKPLEK 2 WERKEN Vanuit zijn werkplek vecht Arjan van Damme (41) uit Kruiningen elke dag opnieuw tegen de zwaartekracht. „We houden ons bezig met alles wat de lucht in moet", lacht de kraanmachinist. „Het werk is meer dan hijsen. Onze klanten adviseren en de klus voorbereiden is minstens zo belangrijk." nist nog eens extra kan controleren. „Veiligheid gaat voor alles. Ie moet absoluut niet gaan hij sen voordat je een aanwijzing krijgt. Bij twijfel niet doen!" „De invulling van je beroep ligt eigenlijk aan je werkgever. Bij Melis is het heel divers. De ene keer ben ik op de bouw ladingen met stenen aan het verplaatsen, dan weer laad ik een onder deel op een schip of laat ik een boot te water. Bij andere werkgevers kan het zo zijn dat je dag in dag uit met dezelfde klus bezig bent", vertelt Arjan. Een kraanmachinist heeft ruimtelijk en tech nisch inzicht, kan goed afstanden en diepte in schatten, is geduldig, geconcentreerd en be trouwbaar. „En een teamspeler. Je bent er ver antwoordelijk voor dat niemand onder je werk gebied zit, dat moet je op een leuke manier kun nen aansturen", zegt Arjan. Er worden eisen aan je gezichtsvermogen gesteld, je hebt een VCA-certificaat, een 'hijsbewijs' en als je op een mobiele kraan werkt een groot rijbewijs. De machinist is ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de kraan en kan kleine storin gen zelf oplossen. „De machine hijsklaar ma ken is fysiek zwaar. De rest van de dag zit je veel." m et is Arjan zelf die zijn beroep omschrijft als een gevecht tegen de zwaartekracht. De machinist van kraanverhuur Melis Middel burg BV heeft 22 jaar werkerva ring met een mobiele hijskraan.- „Het is een vak met een grote verantwoordelijkheid. De foutmarge is nul, daarom ben je altijd voorzichtig. Ga je toch de fout in dan is het vaak desastreus, materieel of fysiek." De werkplaats van Arjan is de cabine van zijn kraan en de ruimte daaromheen. „Van tevoren moet je de klus ontzettend goed bekij ken. Dat doe je ter plaatse. Een ton meer maakt op afstand (kracht x arm) erg veel verschil." Ook ruimte en ondergrond zijn belangrijk. De kraan moet de last zonder obstakels van A naar B kunnen hijsen, moet waterpas staan en mag niet verzakken. Afhankelijk van de grootte van de kraan kan het twintig minuten tot enkele uren duren om hem 'hijsklaar' te maken en de zelfde tijd om hem terug in te pakken. Verplaat sen is kostbaar tijdverlies. „Je bestuurt de kraan met een joystick. Door een minimale trilling in de leuning van je stoel voel je wat de kraan doet met het draaien en het hijsen", vertelt Arjan. Het recht omhoog hij sen is gemakkelijk, maar je moet ook zwenken en de mast aftoppen om de afstand te vergro ten waardoor een slingerbeweging ontstaat. Ar jan: „Het duurt lang eer je leert die slinger er vlot uit te halen, maar op een gegeven moment wordt het instinctief." De nieuwste kranen kun nen ook radiografisch bediend worden. Tijdens de hijswerkzaamheden werkt de machinist nauw samen met een rigger. Dit is een persoon die vanaf de grond aanwijzingen geeft. Hier voor zijn er Europees gestandaardiseerde hand en armsignalen. „Naast de aanwijzingen wil ik er altijd een portofoon bij hebben, je kan een gebaar verkeerd zien." Daarnaast zit er een ca mera op de top van de mast waardoor de machi- Personeel ontslaan is voor ondernemers geen ge liefde bezigheid. Slechts twee procent van hen heeft daar geen moeite mee. Ondernemers pro beren voor beide partijen de beste oplossing te zoeken of ze accepteren dat het ontslaan van mensen nu eenmaal bij het werk hoort. Dat blijkt uit onderzoek van de website Business- Compleet.nl De belangrijkste uitkomsten zijn: 38 procent van de ondernemers in het mid den- en kleinbedrijf heeft nooit personeel ontsla gen. de regeling van werk naar werk is slechts ma tig bekend. ontslaan gebeurt meestal om bedrijfseconomi sche en om persoonlijke redenen. Ruim zeven procent van de mkb'ers heeft slape loze nachten van het (moeten) ontslaan van per soneel. Een derde van de ondernemers dat wel eens personeel heeft ontslagen, heeft mensen ac tief geholpen bij het vinden van een baan. Die steun bestond in de meeste gevallen uit het on der werktijd mogen solliciteren. Belangrijkste reden om iemand te ontslaan is be drijfseconomisch. Dat gebeurde in vier van de tien keer. Het gaat gaat om structurele werk- of omzetvermindering, de slechte financiële situa tie van het bedrijf, reoganisatie of bedrijfsbeëin diging. De recessie Iaat bij het ontslaan duidelijk zijn sporen na. Een goede tweede is het persoonlijk functione ren van personeel. Daarbij gaat het onder meer om een verstoorde arbeidsrelatie. Langdurige ar beidsongeschiktheid of langdurig ziekteverzuim zijn voor ondernemers vaak geen reden om men sen te ontslaan. va"* door John de Kok Roos Koole/ANP <k>r A i ^Wv 'V,ver. 1 fm_II 5i Mi X,*'er,„ce '4j"ni20l2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 26