Ontslaan is geen leuke bezigheid
DE WERKPLEK
2 WERKEN
Vanuit zijn werkplek vecht Arjan van Damme (41) uit Kruiningen elke
dag opnieuw tegen de zwaartekracht. „We houden ons bezig met alles
wat de lucht in moet", lacht de kraanmachinist. „Het werk is meer dan
hijsen. Onze klanten adviseren en de klus voorbereiden is minstens zo
belangrijk."
nist nog eens extra kan controleren. „Veiligheid
gaat voor alles. Ie moet absoluut niet gaan hij
sen voordat je een aanwijzing krijgt. Bij twijfel
niet doen!"
„De invulling van je beroep ligt eigenlijk aan je
werkgever. Bij Melis is het heel divers. De ene
keer ben ik op de bouw ladingen met stenen
aan het verplaatsen, dan weer laad ik een onder
deel op een schip of laat ik een boot te water.
Bij andere werkgevers kan het zo zijn dat je dag
in dag uit met dezelfde klus bezig bent", vertelt
Arjan.
Een kraanmachinist heeft ruimtelijk en tech
nisch inzicht, kan goed afstanden en diepte in
schatten, is geduldig, geconcentreerd en be
trouwbaar. „En een teamspeler. Je bent er ver
antwoordelijk voor dat niemand onder je werk
gebied zit, dat moet je op een leuke manier kun
nen aansturen", zegt Arjan. Er worden eisen
aan je gezichtsvermogen gesteld, je hebt een
VCA-certificaat, een 'hijsbewijs' en als je op
een mobiele kraan werkt een groot rijbewijs.
De machinist is ook verantwoordelijk voor het
onderhoud van de kraan en kan kleine storin
gen zelf oplossen. „De machine hijsklaar ma
ken is fysiek zwaar. De rest van de dag zit je
veel."
m
et is Arjan zelf die zijn beroep
omschrijft als een gevecht tegen
de zwaartekracht. De machinist
van kraanverhuur Melis Middel
burg BV heeft 22 jaar werkerva
ring met een mobiele hijskraan.-
„Het is een vak met een grote
verantwoordelijkheid. De foutmarge is nul,
daarom ben je altijd voorzichtig. Ga je toch de
fout in dan is het vaak desastreus, materieel of
fysiek." De werkplaats van Arjan is de cabine
van zijn kraan en de ruimte daaromheen. „Van
tevoren moet je de klus ontzettend goed bekij
ken. Dat doe je ter plaatse. Een ton meer maakt
op afstand (kracht x arm) erg veel verschil."
Ook ruimte en ondergrond zijn belangrijk. De
kraan moet de last zonder obstakels van A naar
B kunnen hijsen, moet waterpas staan en mag
niet verzakken. Afhankelijk van de grootte van
de kraan kan het twintig minuten tot enkele
uren duren om hem 'hijsklaar' te maken en de
zelfde tijd om hem terug in te pakken. Verplaat
sen is kostbaar tijdverlies.
„Je bestuurt de kraan met een joystick. Door
een minimale trilling in de leuning van je stoel
voel je wat de kraan doet met het draaien en
het hijsen", vertelt Arjan. Het recht omhoog hij
sen is gemakkelijk, maar je moet ook zwenken
en de mast aftoppen om de afstand te vergro
ten waardoor een slingerbeweging ontstaat. Ar
jan: „Het duurt lang eer je leert die slinger er
vlot uit te halen, maar op een gegeven moment
wordt het instinctief." De nieuwste kranen kun
nen ook radiografisch bediend worden. Tijdens
de hijswerkzaamheden werkt de machinist
nauw samen met een rigger. Dit is een persoon
die vanaf de grond aanwijzingen geeft. Hier
voor zijn er Europees gestandaardiseerde hand
en armsignalen. „Naast de aanwijzingen wil ik
er altijd een portofoon bij hebben, je kan een
gebaar verkeerd zien." Daarnaast zit er een ca
mera op de top van de mast waardoor de machi-
Personeel ontslaan is voor ondernemers geen ge
liefde bezigheid. Slechts twee procent van hen
heeft daar geen moeite mee. Ondernemers pro
beren voor beide partijen de beste oplossing te
zoeken of ze accepteren dat het ontslaan van
mensen nu eenmaal bij het werk hoort. Dat
blijkt uit onderzoek van de website Business-
Compleet.nl
De belangrijkste uitkomsten zijn:
38 procent van de ondernemers in het mid
den- en kleinbedrijf heeft nooit personeel ontsla
gen.
de regeling van werk naar werk is slechts ma
tig bekend.
ontslaan gebeurt meestal om bedrijfseconomi
sche en om persoonlijke redenen.
Ruim zeven procent van de mkb'ers heeft slape
loze nachten van het (moeten) ontslaan van per
soneel. Een derde van de ondernemers dat wel
eens personeel heeft ontslagen, heeft mensen ac
tief geholpen bij het vinden van een baan. Die
steun bestond in de meeste gevallen uit het on
der werktijd mogen solliciteren.
Belangrijkste reden om iemand te ontslaan is be
drijfseconomisch. Dat gebeurde in vier van de
tien keer. Het gaat gaat om structurele werk- of
omzetvermindering, de slechte financiële situa
tie van het bedrijf, reoganisatie of bedrijfsbeëin
diging. De recessie Iaat bij het ontslaan duidelijk
zijn sporen na.
Een goede tweede is het persoonlijk functione
ren van personeel. Daarbij gaat het onder meer
om een verstoorde arbeidsrelatie. Langdurige ar
beidsongeschiktheid of langdurig ziekteverzuim
zijn voor ondernemers vaak geen reden om men
sen te ontslaan.
va"*
door John de Kok
Roos Koole/ANP
<k>r A i
^Wv 'V,ver.
1
fm_II
5i Mi
X,*'er,„ce
'4j"ni20l2