Nederlandse en Vlaamse auteurs verkennen elkaar in Middelburg UIT 11 Hoe goed kennen Nederlandse en Vlaamse lezers eikaars schrijvers? En zijn de auteurs uit beide landen wel vertrouwd met eikaars werk? Die vragen zijn het uitgangspunt van Ken je buren!, het schrijversprogramma dat momen teel door Nederland en Vlaanderen trekt. Morgen strijkt het aan het eind van de mid dag neer in de Kloveniersdoelen in Middel burg. Ken je buren! is een initiatief van de Neder landse Taalunie, het Nederlands Letteren- fonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren. Zij willen hiermee 'de rijkdom van de Neder landstalige literatuur' bij het lezerspubliek onder de aandacht brengen. De deelnemen de auteurs gaan op zoek naar de verwant schap in eikaars werk, zoeken de confronta tie op of stellen eenvoudigweg het werk van hun collegaschrijver aan het publiek voor. In Middelburg worden de volgende auteurs aan elkaar gekoppeld: Mustafa Stitou (Tem pel) Herman Leenders Dat is wij), llja Leo nard Pfeijffer (La superba) 8c Roderik Six (Vloed), Jaap Blonk (Klinkt) 8c Wide Ver- cnocke (Mijn muze ligt in de zetel), The Tjong King 8c Sylvia Vanden Heede (Vos haas) en Rutger Bregman (De geschiedenis van de voor uitgang) 8c Thomas Decreus (Een paradijs waait uit de storm). Elk optreden duurt 15 minuten. Landschapsarchitect Lodewijk Copijn combine ren met het werk van Carel Willink. Het kan, zo blijkt op een expositie in Kasteel Heeswijk. Het lijkt in Kasteel Heeswijk op het eerste gezicht een wat gezochte expositie. Ca rel Willink, vermaard schil der van realistische tafere len in een sfeer van drei ging en ondergang, samen in één tentoonstelling met Lodewijk Co- pijn, een minder bekende tuinarchitect uit de omgeving van Utrecht. Zeker omdat de schilderijen van Willink zich in het kasteel bevinden en het werk van Copijn het best buiten ervaren wordt. In de rechthoekige tuin met symmetrische paden, glad gescho ren gazons met heesters en struiken aan de zijkanten. Het grote probleem is: hoe breng je die twee, schilder en tuinarchitect, samen. Je moet er in Heeswijk wel even oog voor heb ben. De beelden die Copijn (1878-1945) in de schaduw van het imposante kasteel in de door hem ontworpen tuin liet neerzet ten en de taferelen die Willink (1900-1983) zo graag schilderde: afbrokkelende zuilen, verweerde stenen en een laat avondlicht dat de landschappen een onwerkelijke, sombere dreiging meegeeft. De Copijntuin ontstond in het begin van de jaren dertig, in het interbellum, de pe riode waarin de onzekere politieke en eco nomische situatie zijn invloed had op de kunsten. Ook Willink was gevoelig voor die ondergangssfeer en maakte in die perio de zijn beste werken. Voor zijn landschap pen liet hij zich inspireren door klassieke tuinen. Hij liep rond in tuinen in Italië en Frankrijk, in de tuin van het Rijksmuseum tegenover zijn huis in Amsterdam en foto grafeerde verweerde beelden tegen dreigen de luchten. Daar zit de overeenkomst tus sen de twee. Beiden lieten zich inspireren door het verleden, maar gaven er wel een eigentijdse draai aan. Het is in Heeswijk geen grote expositie. In de burcht is de ridderzaal ingericht met twaalf schilderijen van Willink, afkomstig uit Nederlandse en Belgische collecties. Syl via Willink, de weduwe van de schilder, verleende haar volle medewerking, onder meer door het beschikbaar stellen van een door haar gemaakte buste en een Willink uit haar eigen privéverzameling. Ook zijn er enkele tientallen foto's van Wil link die inzicht geven in zijn manier van werken. Zo is er een voorstudie van Wil links meest beroemde werk 'Simeon de pi laarheilige', een schilderij uit 1939 dat met een brandende stad op de achtergrond een prelude was op de wereldbrand die op het punt van uitbreken stond. Lodewijk Copijn was de zoon van Hendrik Copijn die ook de kasteeltuin De Haar in Haarzuilens ontwierp. Baron Willem van den Bogaerde, eigenaar van Kasteel Hees wijk, had Copijn ingehuurd om het hele park rond het kasteel aan te pakken, maar zag daar later vanaf, waarschijnlijk omdat het geld hem ontbrak. Van Lodewijk Copijn zijn enkele schetsen voor de tuin en het park te zien, maar de tentoonstelling moet het toch vooral heb ben van Willink. De kleine, maar goede keuze schilderijen van tuinen en terrassen uit Willinks oeuvre maakt duidelijk dat het werk van Willink weinig aan zeggings kracht heeft ingeboet. Integendeel, juist in deze tijd die zich opnieuw kenmerkt door economische en politieke onzekerheid komt het cultuurpessimisme van Willink weer volledig tot wasdom. DONDERDAG 29 AUGUSTUS 2013 Schrijver llja Leonard Pfeiffer is in Middelburg een van de deelnemers aan Ken je buren! foto Marcel Hemelrijk 'Ken je buren!', morgenavond in de Kloveniersdoe len in Middelburg. Aanvang: 17.00 uur. Werk van Carel Willink blijft actueel door Gerrit van den Hoven Landscape with overturned statue, schilderij van Carel Willink. Willink en Copijn: beelden van een verloren ver leden is te zien van 16 augustus tot en met 25 november in Kasteel Heeswijk. De catalogus kost 12,90 euro. Openingstijden: tot 1 oktober di, woe, do en zo 11-17 uur, daarna wo en zo 12-17 uur. Een bezoekster bekijkt de expositie in Kasteel Heeswijk. foto Van Assendelft Fotografie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51