Nederlandse en Vlaamse auteurs
verkennen elkaar in Middelburg
UIT 11
Hoe goed kennen Nederlandse en
Vlaamse lezers eikaars schrijvers?
En zijn de auteurs uit beide landen
wel vertrouwd met eikaars werk?
Die vragen zijn het uitgangspunt van Ken je
buren!, het schrijversprogramma dat momen
teel door Nederland en Vlaanderen trekt.
Morgen strijkt het aan het eind van de mid
dag neer in de Kloveniersdoelen in Middel
burg.
Ken je buren! is een initiatief van de Neder
landse Taalunie, het Nederlands Letteren-
fonds en het Vlaams Fonds voor de Letteren.
Zij willen hiermee 'de rijkdom van de Neder
landstalige literatuur' bij het lezerspubliek
onder de aandacht brengen. De deelnemen
de auteurs gaan op zoek naar de verwant
schap in eikaars werk, zoeken de confronta
tie op of stellen eenvoudigweg het werk van
hun collegaschrijver aan het publiek voor.
In Middelburg worden de volgende auteurs
aan elkaar gekoppeld: Mustafa Stitou (Tem
pel) Herman Leenders Dat is wij), llja Leo
nard Pfeijffer (La superba) 8c Roderik Six
(Vloed), Jaap Blonk (Klinkt) 8c Wide Ver-
cnocke (Mijn muze ligt in de zetel), The Tjong
King 8c Sylvia Vanden Heede (Vos haas) en
Rutger Bregman (De geschiedenis van de voor
uitgang) 8c Thomas Decreus (Een paradijs
waait uit de storm).
Elk optreden duurt 15 minuten.
Landschapsarchitect Lodewijk Copijn combine
ren met het werk van Carel Willink. Het kan, zo
blijkt op een expositie in Kasteel Heeswijk.
Het lijkt in Kasteel Heeswijk
op het eerste gezicht een
wat gezochte expositie. Ca
rel Willink, vermaard schil
der van realistische tafere
len in een sfeer van drei
ging en ondergang, samen
in één tentoonstelling met Lodewijk Co-
pijn, een minder bekende tuinarchitect uit
de omgeving van Utrecht. Zeker omdat de
schilderijen van Willink zich in het kasteel
bevinden en het werk van Copijn het best
buiten ervaren wordt. In de rechthoekige
tuin met symmetrische paden, glad gescho
ren gazons met heesters en struiken aan de
zijkanten.
Het grote probleem is: hoe breng je die
twee, schilder en tuinarchitect, samen. Je
moet er in Heeswijk wel even oog voor heb
ben. De beelden die Copijn (1878-1945) in
de schaduw van het imposante kasteel in
de door hem ontworpen tuin liet neerzet
ten en de taferelen die Willink (1900-1983)
zo graag schilderde: afbrokkelende zuilen,
verweerde stenen en een laat avondlicht
dat de landschappen een onwerkelijke,
sombere dreiging meegeeft.
De Copijntuin ontstond in het begin van
de jaren dertig, in het interbellum, de pe
riode waarin de onzekere politieke en eco
nomische situatie zijn invloed had op de
kunsten. Ook Willink was gevoelig voor
die ondergangssfeer en maakte in die perio
de zijn beste werken. Voor zijn landschap
pen liet hij zich inspireren door klassieke
tuinen. Hij liep rond in tuinen in Italië en
Frankrijk, in de tuin van het Rijksmuseum
tegenover zijn huis in Amsterdam en foto
grafeerde verweerde beelden tegen dreigen
de luchten. Daar zit de overeenkomst tus
sen de twee. Beiden lieten zich inspireren
door het verleden, maar gaven er wel een
eigentijdse draai aan.
Het is in Heeswijk geen grote expositie. In
de burcht is de ridderzaal ingericht met
twaalf schilderijen van Willink, afkomstig
uit Nederlandse en Belgische collecties. Syl
via Willink, de weduwe van de schilder,
verleende haar volle medewerking, onder
meer door het beschikbaar stellen van een
door haar gemaakte buste en een Willink
uit haar eigen privéverzameling.
Ook zijn er enkele tientallen foto's van Wil
link die inzicht geven in zijn manier van
werken. Zo is er een voorstudie van Wil
links meest beroemde werk 'Simeon de pi
laarheilige', een schilderij uit 1939 dat met
een brandende stad op de achtergrond een
prelude was op de wereldbrand die op het
punt van uitbreken stond.
Lodewijk Copijn was de zoon van Hendrik
Copijn die ook de kasteeltuin De Haar in
Haarzuilens ontwierp. Baron Willem van
den Bogaerde, eigenaar van Kasteel Hees
wijk, had Copijn ingehuurd om het hele
park rond het kasteel aan te pakken, maar
zag daar later vanaf, waarschijnlijk omdat
het geld hem ontbrak.
Van Lodewijk Copijn zijn enkele schetsen
voor de tuin en het park te zien, maar de
tentoonstelling moet het toch vooral heb
ben van Willink. De kleine, maar goede
keuze schilderijen van tuinen en terrassen
uit Willinks oeuvre maakt duidelijk dat
het werk van Willink weinig aan zeggings
kracht heeft ingeboet. Integendeel, juist in
deze tijd die zich opnieuw kenmerkt door
economische en politieke onzekerheid
komt het cultuurpessimisme van Willink
weer volledig tot wasdom.
DONDERDAG 29 AUGUSTUS 2013
Schrijver llja Leonard Pfeiffer is in Middelburg een van de deelnemers aan
Ken je buren! foto Marcel Hemelrijk
'Ken je buren!', morgenavond in de Kloveniersdoe
len in Middelburg. Aanvang: 17.00 uur.
Werk van
Carel Willink
blijft actueel
door Gerrit van den Hoven
Landscape with overturned statue, schilderij van Carel Willink.
Willink en Copijn: beelden van een verloren ver
leden is te zien van 16 augustus tot en met 25
november in Kasteel Heeswijk. De catalogus
kost 12,90 euro.
Openingstijden: tot 1 oktober di, woe, do en zo
11-17 uur, daarna wo en zo 12-17 uur.
Een bezoekster bekijkt de expositie in Kasteel Heeswijk. foto Van Assendelft Fotografie