Speedlimiter
maakt camera's
overbodig
66 Je wordt meer dan
honderd keer
geflitst in een rit
van Den Helder
naar Maastricht
VERDIEPING 11*
Al die camera's langs de weg die
vooral de snelheid in de gaten
moeten houden, kunnen in de
prullenbak. Tenminste, als het
aan Ton Scholten uit Olden-
zaal ligt. Hij stuurde begin deze maand een
simpel idee naar alle grote automerken:
rust uw auto's uit met een automatische
snelheidsbeperker. De Automatische Varia
bele Speedlimiter, oftewel AVS, zoals Schol
ten het noemt. Een apparaat dat via gps
ziet waar de auto is, en op basis van gege
vens van de wegbeheerder 'weet' wat de
maximum snelheid is. Het voorkomt boe
tes die toch alleen maar bedoeld zijn om
de staatskas te spekken, redeneert Schol
ten. De auto-industrie zou z'n klanten blij
maken doordat ze boetevrij kunnen rijden.
Tegen alle verwachtingen in, reageerden de
fabrikanten snel. Het opvallendste ant
woord gaf Hyundai. De autofabrikant on
derschrijft het standpunt van Scholten dat
er in Nederland vooral bekeurd wordt om
de staatskas te spekken. Omdat dat in ande
re landen minder het geval is, zou het in
bouwen van een AVS echter overbodig
zijn.
Toyota daarentegen laat weten dat de eigen
innovatie-afdeling hard werkt aan auto's
die zelfstandiger rijden. Wanneer een AVS
werkelijkheid kan worden, durft Toyota
nog niet te zeggen, omdat er naast techni
sche ook juridische hobbels genomen
moeten worden. Hobbels die BMW ook
ziet. Het bedrijf laat Scholten naar eigen
zeggen telefonisch weten dat het weer
stand van overheden verwacht. Boetes
vormen een belangrijke inkomsten
bron. Technisch is de snelheidsbeper
king geen probleem. Opel laat weten
dat de moderne auto al verkeersbor
den 'leest' en dat er apps zijn voor de
smartphone die je de geldende maxi
mum snelheid doorgeven. Het inbou
wen van een extra systeem is daarom
overbodig, vindt Opel.
Scholten is tevreden met de reacties:
„Het zou natuurlijk fantastisch zijn
als een van de autofabrikanten dit
hulpmiddel gaat ontwikkelen. Een
win-win situatie voor werkelijk iedereen."
Dat de
Belastingdienst het
KLPD inschakelt,
is misbruik van
middelen
den gegevens tot vijfjaar bewaard om ze
achteraf naast de boekhouding van de
chauffeur te kunnen leggen. „Je ziet een
glijdende schaal", stelt Böhre van Privacy
First. „Gegevens worden nu toch opgesla
gen bij de Belastingdienst. Je zult zien dat
ze later ook door anderen worden gebruikt.
De veiligheidsdienst, bijvoorbeeld. Want
die heeft ook veel recht op inzage."
Dat de Belastingdienst het KLPD inscha
kelt, is misbruik van middelen, vindt de
Limburgse juridisch adviseur Clemens
Meerts. Meerts maakte landelijk naam
door succesvol te procederen tegen uitge
deelde verkeersboetes. Hij werkt nu aan
een zaak van een klant die privé met zijn
leasewagen werd betrapt door een KLPD-
camera die voor de Belastingdienst gege
vens verzamelde. De boete liegt er niet om.
De automobilist moet alsnog zijn belasting-
bijtelling voor twee jaar privégebruik beta
len; bijna 7.000 euro. Als boete wordt dit
bedrag verdubbeld. Meerts stelt dat het con
venant met het KLPD de privacy van zijn
cliënt schaadt. De Belastingdienst mis
bruikt een collega-overheid om informatie
te verzamelen, stelt hij. Er wordt met een
kanon op een mug geschoten, terwijl het
Europees mensenrechtenverdrag stelt dat
dat alleen mag als je de noodzaak onder
bouwt. Meerts verloor de zaak voor de
rechtbank. „Maar de ervaring leert dat ik
belastingzaken pas in hoger beroep win.
Ook is de boete in hoger beroep vaak la
ger", reageert de adviseur zelfverzekerd.
Hoogleraar privacyrecht Gerrit-Jan Zwen-
ne van de Universiteit Leiden was daar eer
der in deze krant minder stellig over. Vol
gens hem heeft de Belastingdienst heel
veel rechten om gegevens op te vragen, als
die bestanden bestaan. Een parkeerbedrijf
is verplicht alle informatie aan de Belas
tingdienst te geven als die daar om vraagt,
ook als dat bedrijf heeft toegezegd de gege
vens na acht weken te vernietigen maar dat
per ongeluk niet gedaan heeft. Dat gebeur
de onlangs nog bij het Servicehuis Parke
ren, dat voor een groot aantal gemeenten
betaalgegevens bijhoudt voor garages waar
met kenteken wordt afgerekend.
Daarmee grijpt de Belastingdienst de kans
om gegevens bij 'gewone' bedrijven op te
eisen om belastingaangiftes van derden te
controleren. Die gewone bedrijven hoeven
zich vaak aan minder strenge privacyregels
te houden dan overheden die kentekenge
gevens registreren. Iedere bedrijfscamera
kan een bron zijn voor de Belastingdienst,
erkent de woordvoerder van Financiën. De
dienst moet dan wel nut en noodzaak aan
tonen. Daar is niet veel voor nodig, stelde
hoogleraar Zwenne eerder al. Gevolg: big
brother is overal. Met dank aan overheid én
bedrijfsleven. Ongemerkt autorijden in Ne
derland is vrijwel onmogelijk. Dus hou die
vinger maar uit de neus.
OOK BUITENLANDS KENTEKEN MOET BELASTING BETALEN
DONDERDAG 29 AUGUSTUS 2013
Vincent Böhre, Privacy First
Clemens Meerts, juridisch
adviseur
Buitenlanders die in Nederland wonen en
werken moeten met hun auto ook in Neder
land wegenbelasting betalen. Staatssecreta
ris Frans Weekers van Financiën herhaalde
dat deze week nog eens. Formeel moet ie
dereen die in een halfjaar tijd vier maanden
in Nederland woont, zich inschrijven bij de
gemeente. Wie een auto bezit, moet die aan
melden voor de wegenbelasting en indien
nodig ook de resterende BPM - een typisch
Nederlandse extra belasting bij de aanschaf
van de auto - overmaken.
Wie korte tijd met een buitenlands kente
ken rond wil rijden in Nederland - vakanties
niet meegeteld - kan vrijstelling vragen.
Dit jaar zijn al meer dan drieduizend auto's
met een buitenlands kenteken 'betrapt', om
dat ze te lang in Nederland rondrijden, bijna
evenveel als in heel 2012. Dat betreft meest
al gewoon Nederlanders, de op één na groot
ste groep bestaat uit Polen.
Weekers werkt momenteel aan een brief
waarin hij de Kamer uitlegt hoe hij inwoners
met een buitenlands kenteken gaat registre
ren en controleren. Of daarbij ook camerage-
gevens gebruikt worden, is nog onduidelijk.