Speedlimiter maakt camera's overbodig 66 Je wordt meer dan honderd keer geflitst in een rit van Den Helder naar Maastricht VERDIEPING 11* Al die camera's langs de weg die vooral de snelheid in de gaten moeten houden, kunnen in de prullenbak. Tenminste, als het aan Ton Scholten uit Olden- zaal ligt. Hij stuurde begin deze maand een simpel idee naar alle grote automerken: rust uw auto's uit met een automatische snelheidsbeperker. De Automatische Varia bele Speedlimiter, oftewel AVS, zoals Schol ten het noemt. Een apparaat dat via gps ziet waar de auto is, en op basis van gege vens van de wegbeheerder 'weet' wat de maximum snelheid is. Het voorkomt boe tes die toch alleen maar bedoeld zijn om de staatskas te spekken, redeneert Schol ten. De auto-industrie zou z'n klanten blij maken doordat ze boetevrij kunnen rijden. Tegen alle verwachtingen in, reageerden de fabrikanten snel. Het opvallendste ant woord gaf Hyundai. De autofabrikant on derschrijft het standpunt van Scholten dat er in Nederland vooral bekeurd wordt om de staatskas te spekken. Omdat dat in ande re landen minder het geval is, zou het in bouwen van een AVS echter overbodig zijn. Toyota daarentegen laat weten dat de eigen innovatie-afdeling hard werkt aan auto's die zelfstandiger rijden. Wanneer een AVS werkelijkheid kan worden, durft Toyota nog niet te zeggen, omdat er naast techni sche ook juridische hobbels genomen moeten worden. Hobbels die BMW ook ziet. Het bedrijf laat Scholten naar eigen zeggen telefonisch weten dat het weer stand van overheden verwacht. Boetes vormen een belangrijke inkomsten bron. Technisch is de snelheidsbeper king geen probleem. Opel laat weten dat de moderne auto al verkeersbor den 'leest' en dat er apps zijn voor de smartphone die je de geldende maxi mum snelheid doorgeven. Het inbou wen van een extra systeem is daarom overbodig, vindt Opel. Scholten is tevreden met de reacties: „Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een van de autofabrikanten dit hulpmiddel gaat ontwikkelen. Een win-win situatie voor werkelijk iedereen." Dat de Belastingdienst het KLPD inschakelt, is misbruik van middelen den gegevens tot vijfjaar bewaard om ze achteraf naast de boekhouding van de chauffeur te kunnen leggen. „Je ziet een glijdende schaal", stelt Böhre van Privacy First. „Gegevens worden nu toch opgesla gen bij de Belastingdienst. Je zult zien dat ze later ook door anderen worden gebruikt. De veiligheidsdienst, bijvoorbeeld. Want die heeft ook veel recht op inzage." Dat de Belastingdienst het KLPD inscha kelt, is misbruik van middelen, vindt de Limburgse juridisch adviseur Clemens Meerts. Meerts maakte landelijk naam door succesvol te procederen tegen uitge deelde verkeersboetes. Hij werkt nu aan een zaak van een klant die privé met zijn leasewagen werd betrapt door een KLPD- camera die voor de Belastingdienst gege vens verzamelde. De boete liegt er niet om. De automobilist moet alsnog zijn belasting- bijtelling voor twee jaar privégebruik beta len; bijna 7.000 euro. Als boete wordt dit bedrag verdubbeld. Meerts stelt dat het con venant met het KLPD de privacy van zijn cliënt schaadt. De Belastingdienst mis bruikt een collega-overheid om informatie te verzamelen, stelt hij. Er wordt met een kanon op een mug geschoten, terwijl het Europees mensenrechtenverdrag stelt dat dat alleen mag als je de noodzaak onder bouwt. Meerts verloor de zaak voor de rechtbank. „Maar de ervaring leert dat ik belastingzaken pas in hoger beroep win. Ook is de boete in hoger beroep vaak la ger", reageert de adviseur zelfverzekerd. Hoogleraar privacyrecht Gerrit-Jan Zwen- ne van de Universiteit Leiden was daar eer der in deze krant minder stellig over. Vol gens hem heeft de Belastingdienst heel veel rechten om gegevens op te vragen, als die bestanden bestaan. Een parkeerbedrijf is verplicht alle informatie aan de Belas tingdienst te geven als die daar om vraagt, ook als dat bedrijf heeft toegezegd de gege vens na acht weken te vernietigen maar dat per ongeluk niet gedaan heeft. Dat gebeur de onlangs nog bij het Servicehuis Parke ren, dat voor een groot aantal gemeenten betaalgegevens bijhoudt voor garages waar met kenteken wordt afgerekend. Daarmee grijpt de Belastingdienst de kans om gegevens bij 'gewone' bedrijven op te eisen om belastingaangiftes van derden te controleren. Die gewone bedrijven hoeven zich vaak aan minder strenge privacyregels te houden dan overheden die kentekenge gevens registreren. Iedere bedrijfscamera kan een bron zijn voor de Belastingdienst, erkent de woordvoerder van Financiën. De dienst moet dan wel nut en noodzaak aan tonen. Daar is niet veel voor nodig, stelde hoogleraar Zwenne eerder al. Gevolg: big brother is overal. Met dank aan overheid én bedrijfsleven. Ongemerkt autorijden in Ne derland is vrijwel onmogelijk. Dus hou die vinger maar uit de neus. OOK BUITENLANDS KENTEKEN MOET BELASTING BETALEN DONDERDAG 29 AUGUSTUS 2013 Vincent Böhre, Privacy First Clemens Meerts, juridisch adviseur Buitenlanders die in Nederland wonen en werken moeten met hun auto ook in Neder land wegenbelasting betalen. Staatssecreta ris Frans Weekers van Financiën herhaalde dat deze week nog eens. Formeel moet ie dereen die in een halfjaar tijd vier maanden in Nederland woont, zich inschrijven bij de gemeente. Wie een auto bezit, moet die aan melden voor de wegenbelasting en indien nodig ook de resterende BPM - een typisch Nederlandse extra belasting bij de aanschaf van de auto - overmaken. Wie korte tijd met een buitenlands kente ken rond wil rijden in Nederland - vakanties niet meegeteld - kan vrijstelling vragen. Dit jaar zijn al meer dan drieduizend auto's met een buitenlands kenteken 'betrapt', om dat ze te lang in Nederland rondrijden, bijna evenveel als in heel 2012. Dat betreft meest al gewoon Nederlanders, de op één na groot ste groep bestaat uit Polen. Weekers werkt momenteel aan een brief waarin hij de Kamer uitlegt hoe hij inwoners met een buitenlands kenteken gaat registre ren en controleren. Of daarbij ook camerage- gevens gebruikt worden, is nog onduidelijk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11