J Ongemerkt wordt een auto tijdens een rit door Neder land veelvuldig gefotografeerd, gefilmd of geregistreerd. Vooral de Belastingdienst speelt een opvallende rol. 10 VERDIEPING PRIVACY y Wie alleen in de auto zit, voelt zich vaak zo on bespied dat hij of zij ongege neerd in de neus durft te peuteren. Een onterecht gevoel van 'alleen zijn', zo blijkt. Want tijdens de rit word je als automobilist ongemerkt doorlopend in de gaten gehouden. Hoe vaak wordt een auto geflitst, gefilmd of op een andere manier geregistreerd tij dens een rit van bijvoorbeeld Den Helder naar Maastricht? Een totaalbeeld van wie je in de gaten houdt is er niet, laat een woord voerster van het College Bescherming Per soonsgegevens weten. Bij meldingen wordt per geval bekeken of de privacy in het ge ding is. Jurist Vincent Böhre van Privacy First durft ook niet te zeggen hoe vaak je tijdens de voorbeeldrit 'in beeld' komt. Een schatting heeft hij wel: „Ik denk tussen de honderd en de tweehonderd keer." Trajectcontroles, 'gewone' flitspalen, came rawagens van de Belastingdienst en zogehe ten ANPR-camera's (automatische kente kenherkenning) zijn allemaal door de over heid georganiseerd. Zo ook de camera die voor de Marechaussee bij grensovergangen 'scant' of er verdachte auto's voorbij razen. Kentekenherkenning is ingezet om auto mobilisten te weren uit rosse buurten. Bij wegwerkzaamheden zien hardrijders hun kenteken op een bord langs de weg oplich ten met de mededeling: u rijdt te hard. Ook ondernemers kunnen er wat van. Bij tankstations hangen camera's. Parkeer garages werken steeds vaker met kenteken herkenning. Op internet wemelt het van de bedrijven die kentekenregistratie aanbie den voor bijvoorbeeld de beveiliging van een bedrijf. Vooral de trajectcontrole scant veel auto's. De camera's meten de gemiddelde snel heid van een auto. Wie te hard rijdt, gaat op de bon. Maar om dat te meten moet op het eerste meetpunt wel 'even' de kente kenplaat gescand worden. Böhre: „Ze zeg gen dat die gegevens meteen weggegooid worden als er geen overtreding is. Maar nie mand weet zeker of dat ook écht gebeurt." Ook de gegevens van ANPR worden for meel binnen 24 uur vernietigd. De praktijk is echter weerbarstiger. Het systeem met camera's langs meerdere snelwegen is be dacht om gestolen of gezochte auto's snel té herkennen. Alleen bij een 'hit' worden gegevens doorgespeeld naar de politie. Alle andere informatie moet de prullenbak in. Althans, nu nog. Er ligt een wetsvoorstel om de regels te verruimen, zodat gegevens vier weken bewaard blijven. Door ook de camera's van trajectcontroles te gebruiken als ANPR-camera, komt er nóg meer informatie binnen. Op die ma nier kan na een misdrijf, of als er bijvoor beeld kinderen vermist zijn, gekeken wor den of een verdachte auto langs de camera is gereden. De uitbreiding van de regels leidt tot verzet bij College Bescherming Persoonsgegevens en organisaties als Priva cy First. „Het is een dilemma. We zijn voor veiligheid, maar wel met waarborgen voor de privacy", zegt Böhre. Hoewel gegevens formeel vernietigd moe ten worden, gebeurt dat vaak niet. De Belas tingdienst speelt daarbij een opvallende rol. De dienst sloot een convenant met het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD), dat alle gegevens één op één doorstuurt naar de Belastingdienst. Handig om te checken of een vrachtwagen wel een euro vignet heeft, en of de 'proefrit' met de spe ciale groene kentekenplaten van de dealer niet een gewoon bezoekje aan oma is. Wie denkt dat dit kleinschalige controles zijn, heeft het mis. De Belastingdienst krijgt alleen al via het KLPD jaarlijks 44 miljoen gegevens binnen. Daarvan zijn er 15,5 miljoen 'fiscaal relevant', vertelt een woordvoerder van het ministerie van Fi nanciën. Uiteindelijk blijven er 7 miljoen gegevens over die de Belastingdienst be waart, omdat ze belangrijk zijn voor het toezicht. Welke gegevens dit zijn? Nou, bij voorbeeld de kentekens van leasewagens die voorbij razen. Als de eigenaar heeft be loofd niet privé in de auto te rijden, wor- Ti r r c B ig brother i rij dt mee door Paul Bots illustratie Nourdin Kouch

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 10