Van Driel tekende zijn leven in een dagboek Extra geld voor ontwikkeling theatertalent CULTUUR 27 De 13e editie van het Nazomerfestival begon gisteren in Renesse met de première van 'Kabaal en Liefde'. Een heerlijke avond toneel, oordeelt Willem Nijssen. Dat een stuk al veertig jaar niet meer is ge speeld, mag natuurlijk nooit een argument zijn. Behalve voor een dramaturg. En diens verbazing is soms te recht. Zoals nu: Kabaal en Liefde van Friedrich Schiller verdient het om vaker gespeeld te worden, zeker in de snedige versie waar mee het Nazomerfestival zijn jongste editie opende. Friedrich Schiller is een kind van het 'Sturm und Drang'-tijdperk, waarin de woelige tegenstelling tussen individu en gemeenschap, maar ook die tussen verstand en gevoel op scherp stond. Dat was zo in zijn eigen leven, en dat kon hij fabelachtig goed overbrengen in zijn stukken, zeker in zijn vroe ge (De rovers uit 1782, Kabaal en Liefde uit 1784 en Don Carlos uit 1787). Breedsprakig was hij wel, zijn personages praten vaak in lan ge aria-achtige monologen (van daar de vele operaversies van zijn stukken), want heel dat domein van verstand-gevoel-tegenstellin- gen moest toen nog verkend en onderzocht worden. Voor ons zijn die tegenstellingen ondertussen normaal, maar na tuurlijk nog altijd actueel. Het mag nu dus wel wat korter en puntiger dan in de oorspronkelijk vier uur durende vorm. Drama turg Alex Mallems vertaalde de tekst opnieuw (op zich al heel erg de moeite) en maakte vervolgens een zéér goede bewerking, die sterk ingekort toch alle essentie behoudt en het stuk heel mo dern, invoelbaar en toegankelijk maakt. Mede dankzij knappe ac teerprestaties, met fijn gedoseer de mengeling van kil cynisme en warme emotie. Kernthema in Kabaal en Liefde is de onmogelijke liefde tussen Fer dinand (zoon van de president van een stad-staatje) en Louise, dochter van de stadsmuzikant Miller. Onmogelijke liefde vanwe ge het standsverschil en vanwege allerlei andere - duistere en egoïs tische - motieven. Toch willen beiden doorzetten, Ferdinand nog méér dan de vrouwelijk-inschik- kelijke Louise. Heel dat 'burgerlijk treurspel' eindigt met de dood van beide geliefden, de zelfgeko zen dood door de gifbeker. Vanwege dit kernthema met dra matische afloop wordt Kabaal en Liefde dikwijls vergeleken met Ro meo en Julia van Shakespeare. Wél vaak gespeeld, natuurlijk. Shake- speares personages zijn levendi ger, sprankelender, origineler. In vergelijking daarmee zijn de per sonages van Schiller eerder van bordkarton, die je na een half uur al niet meer kunnen verrassen. Maar Schiller is wel véél beter in het bespelen van de dramatische akkoorden. Zijn verhaallijn is - in deze bewerking dan toch - veel duidelijker, zijn motieven en the ma's zijn veel beter te volgen, zijn opwinding over misstanden, zijn zoeken naar de juiste levenshou ding zijn veel oprechter na te voe len. Ja, ik denk dat Schiller inder daad wel een beetje miskend wordt. Wat er in het theater zeker van bordkarton is, dat zijn de decor stukken. Hier niet. Met de klassie ke vormen van Slot Moermond op de achtergrond, met bomen links en rechts terzijde, is alles nu in 3D. Een frappante tegenstelling (met de personages) die werkt. In al die natuurpracht dan weer een speelvloer in geometrisch neerge legde stalen vloerdelen. Tlissen al die heftige pogingen van het ver stand om in woorden greep te krijgen op het gevoel, is er de mu ziek, zijn er bij de verandering van bedrijf liederen, die in alle (schijnbare) eenvoud sterk aan grijpen. Allemaal elementen die Sturm und Drang-achtig spelen met tegenstellingen, maar die ook heel natuurlijk aanvoelen. Die zo verzoenen, wat bijna niet verzoen baar is (verstand-gevoel). En dat is een oeroude functie van toneel. Heerlijk om dat weer eens te mo gen beleven. RENESSE - Theaterproductiehuis Zeelandia krijgt een extra rijkssubsidie van 112.000 euro voor twee jaar voor talentontwikkeling van een jonge theaterma ker. Die verrassende mededeling deed directeur Henk Schoute gisteravond bij de officiële opening van het Zeeland Nazomerfestival in Renesse. Met deze bijdrage wordt een eerdere korting op de rijkssubsidie voor het ZNF grotendeels verzacht. Zonder subsidie is het volgens Schoute onmogelijk dat jonge theatermakers zich ontwik kelen. Ook in 2013 ziet hij nog steeds mogelijkheden daartoe. Zeelandia zet de extra bijdrage specifiek in voor Ilmer Rozendaal. Zij is dit jaar regie-assistente bij Kabaal en Liefde en heeft het vooruitzicht dat zij over twee jaar een eigen locatievoorstel ling bij het Zeeland Nazomerfestival mag regisseren. Schoute bepleitte in zijn openingswoord verder het verwijderen van schotten tussen begrippen als hoge en lage cultuur, gesubsidieerde en ongesubsidieerde kunst, maar ook tussen de verschillende cultuuror ganisaties. Burgemeester Gerard Rabelink zei trots te zijn dat de opening van het ZNF dit keer op Schou- wen-Duiveland plaatvond. De titel Kabaal en Liefde past bovendien naadloos bij Renesse, vond Rabe link. Commissaris van de Koning Han Polman viel Schoute bij wat betreft de kracht van verbindingen leggen. „Wij moeten blijven investe ren in de creativiteit van kunst en cultuur, het helpt bij het inzicht in onszelf', aldus Polman. Op het uieblog Zeelandgeboekt wor den nieuwe Zeeuwse boeken en tijd schriften gesignaleerd. Wekelijks wordt één titel in de krant voor het voetlicht gehaald. Geboren op 4 januari 1909, zesde van de in totaal ze ven zonen van schoenma ker Pieter Jan van Driel in Axel. Daniël van Driel is de naam, roep naam Daan. Hij wil tekenaar, kun stenaar worden. Eerst ziet het er niet naar uit, en wordt hij knecht je bij een plaatselijke huisschil der. Maar Daan is een doorzetter. In 1928 haalt hij zijn L.O. acte teke nen en wordt reclame-ontwerper in Eindhoven. Vier jaar later gaat hij in Amsterdam werken als re clameschilder. Na een werkzaam en een rijk gezins- en geloofsle ven verhuist hij in 1990 naar Kam pen. In 1992 overlijdt hij. Van 1925 tot zijn dood houdt hij een dagboek bij - een gedenk boek zoals hij het zelf noemt. Zijn schoonzoon Daan van Alten (Axel 1946) heeft het complete dagboek - 74 boeken en schriften - gedigitaliseerd. Een selectie uit de dagboeken liet hij deze maand verschijnen in De tekenaar. Inclu sief een op de rug van het boek ge plakte cd-rom, waarop de comple te versie van het dagboek te lezen valt. Dat klinkt als een behoorlijk indrukwekkende, zelfs monumen tale uitgave. Inderdaad, daarmee is geen woord te veel gezegd. Van Alten noteert op de achter flap over zijn fascinatie: „Toen hij in de dagboeken van zijn schoon vader begon te lezen, werd hij ge grepen door de oorspronkelijk heid van de verhalen. Hij bleef le zen, dagboek na dagboek. Ze boei den hem mateloos Daan van Alten is getrouwd met Anthonina (Nini), de tweede dochter van Daan. Het oorspronkelijke dagboek be staat uit 74 boeken, schriften, dummy's en losbladige cahiers. In de beknopte versie in De tekenaar (253 pagina's) komen zijn eerste Zeeuwse jaren aan bod, later ook zijn bezoeken aan Axel vanuit Til burg en Amsterdam, zijn niet afla tende drang om scheppend bezig te zijn, zijn worsteling om zijn werk als reclametekenaar en 'die naar van God' te verenigen. Opval lend is zijn zoektocht. De zinnen die de overgang naar Amsterdam markeren (pag. 39) zijn treffend: „Einddoel van de reis is Amster dam. Daar ga ik zoeken naar nieu we perspectieven en nieuwe we gen voor levensontplooiing." Klinkt plechtstatig, maar het was dan ook 1932. De tekenaar. Dagboek Daan van Driel 1925-1992, bewerkt door Daan van Alten - Uitgeverij Buijten Schipperheijn Motief Amsterdam, 256 pagina's, met twee fotokaternen, met cd-rom, 19,- euro. WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2013 Kil cynisme en warme emotie Nyncke Beekhuyzen, Wouter Zweers, Doris Baaten, Jonas Leemans en Maarten Wansink (vlnr) in Kabaal en Liefde. foto Lex de Meester RECENSIE door Willem Nijssen Alles over het festival op de gezamen lijke website van PZC en Omroep Zee land: www.pzc.nl/znf2013. Kabaal en Liefde Regie. Frances Sanders Spel: Nyncke Beekhuyzen, jonas Lee mans, Sjaan Duinhoven, Martijn de Rijk, Doris Baaten, Maarten Wansink, Wouter Zweers, Eline van Gils e.a. Gezien: ma 26/8 en di 27/8 Nog te zien: vandaag en morgen en zondag 1 t/m woensdag 4 september, Slot Moermond, Renesse, 20.30 uur. door Ali Pankow door Jan van Damme

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 27