Slinkse trucjes om kopers te verleiden VERDIEPING 9 We vroegen vier consumentenorganisa ties naar hun grootste ergernissen in de supermarkt. Zij deelden hun top drie. vriendelijk geproduceerd? Zo simpel is het niet. Twee weken geleden kwam het puur&eerlijk-label van Albert Heijn in op spraak. Volgens Food Watch suggereert de term 'puur' onterecht dat het gezonde pro ducten zonder toevoegingen als suiker, zout en e-nummers betreft. Achter lang niet elk label schuilt een be trouwbaar keurmerk, zegt Vera Daim van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. „Teveel fabrikanten bedenken eigen logo's. Ze merken dat consumenten duurzaam heid steeds belangrijker vinden. Om hun producten onder de aandacht te brengen, presenteren ze die als groener, exclusiever en eerlijker; vaak uit goede bedoelingen, maar het zaait wel verwarring. Ook doet de wildgroei aan logo's afbreuk aan de goe de keurmerken, die betrouwbaar zijn om dat een onafhankelijk organisatie die be heert. Als overal een blije koe op staat, wel ke koe is dan nog echt blij?" Die betrouwbare keurmerken worden soms schaamteloos gekopieerd, zegt direc teur Regien van der Sijp van de Stichting Milieukeur. Zo kreeg SMK vorig jaar acht tien klachten over vals gebruik van haar Mi lieukeur (een rood vuistje). „Bedrijven die niet gecertificeerd zijn, hadden het op stickers geprint of op hun website ge plaatst." Zulke misleiding komt meestal vrij snel aan het licht, zegt supermarktdes- kundige Koert van Ittersum. „Consumen tenorganisaties houden bedrijven goed in de gaten. Het is een kat- en muisspel. Su permarkten en levensmiddelenfabrikanten Voedingscentrum 1. Lightproducten. „De term light prijkt op heel veel verpakkingen. De consument denkt daarbij aan zowel fors minder calorieën als minder vet en suiker, weten we uit onderzoek. Bij light frisdrank klopt dat ook. Maar lightchips be vatten bijvoorbeeld nauwelijks minder vet en calorieën dan nor male chips." 2. Porties. „Op veel verpakkingen staat netjes vermeld hoeveel calo rieën, vetten etcetera een portie levert. Maar wat is een portie? Sommige chipsfabrikanten gaan uit van 20 of 25 gram; dat is echt maar een klein beetje. Er zijn maar weinig mensen die acht avonden doen met één zak chips van 200 gram." 3. Kassakoopjes. „De helft van alle volwassenen heeft overgewicht. We snappen dat supers de consu ment bij de kassa willen verlei den tot een extra aankoop. Maar leg er dan iets gezonds neer. Por ties fruit in plaats van chocolade repen." Milieu Centraal 1. Neplogo's. „Serieuze keurmer ken worden ondergesneeuwd door het enorme aantal logo's. Voor consumenten is het lastig om te beoordelen of iets een onaf hankelijk gecontroleerd keur merk is of gewoon een gezellig plaatje van een blije koe." 2. Twee voor de prijs van één. „Zul ke acties betekenen in de praktijk vaak: één opeten en één voor de vuilnisbak. Macaroni kun je lang bewaren, maar zuivel niet. Door zulke twee-voor-een-acties wordt veel voedsel verspild." 3. Greenwashing. „Supermarkten en producenten profileren zich zelf met groene verhalen. Maar wat zegt het als zij boeren bijvoor beeld jaarlijks op cursus sturen? Gaan die boeren daarna ook echt minder kunstmest toepassen? Dat is veel relevanter om te we ten." Wakker Dier 1. AH Excellent. „Het eigen merk van Albert Heijn is naar eigen zeg gen het beste wat er te koop is in de culinaire wereld. Gek dan dat de AH Excellent kipfilet met pesto gemaakt is van plofkip. 2. Aria Natura: ,,'ioo% natuurlijk', staat op de verpakking, met een mooie weidekoe tegen een strak blauwe lucht. Maar de kaas wordt gemaakt van melk zonder weide- garantie uit Denemarken, een land waar 70 procent van de koeien altijd binnen staat. Daar is niets natuurlijks aan." 3. Het Duurzaam Paling Fonds. „Be weert dat de aankoop van hun pa lingfilet bijdraagt aan duurzaam palingbeheer. Paling is een be dreigde diersoort. Red de paling, eet hem op?!" proberen voortdurend hoe ver ze kunnen gaan binnen wat de wet toestaat." Ondertussen komt de consument thuis met producten die hij niet van plan was te kopen. En met spullen die minder gezond, duurzaam of diervriendelijk zijn dan hij dacht. Dat hebben mensen ook aan zich zelf te wijten, vindt Van der Sijp. „De ge middelde consument is niet bereid moeite te doen om te weten wat er aan de hand is met zijn eten", zegt ze. „Mensen zijn lui." Vera Daim van Milieu Centraal is het daar niet mee eens. „In de supermarkt kom je al leen al meer dan 150 verschillende keur merken en logo's tegen. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze al die informa tie zelf gaan checken. De gemiddelde con sument doet gewoon snel boodschappen, want om half zeven moeten de kinderen op het voetbalveld zijn." In de supermarkt krijgen mensen teveel in formatie binnen om de voor- en nadelen van hun aankopen nog goed te kunnen af wegen, verklaart Van Ittersum. „Als je een tv gaat kopen, lukt dat nog wel. Maar bij de wekelijkse boodschappen word je bestookt met duizenden signalen. Daarbij laat je je leiden door simpele raadgevers. Bij een groene verpakking denk je aan een natuur lijk product. Een pak 'Grootmoeders koek jes' roept direct allerlei positieve associa ties op. We weten heus wel dat die koekjes niet uit de oven van oma komen, maar on bewust gaat onze fantasie met zo'n term aan de loop. In de supermarkt is de consu ment zelf zijn grootste vijand." Consumentenbond 1. Fruitdranken. „De aantrekkelijke vruchten die op pakken fruit drank (type Dubbel Frisss, Tintel- fris, Roosvicee Multi Vit etc.) prij ken, blijken er bij nadere inspec tie van het etiket vaak nauwelijks in te zitten. Wel veel suiker. Van het fruit dat wel in de pakken met 'bosvruchten' of'rood fruit' zit, is het hoofdingrediënt mees tal appelsap." 2. Vitaminewater. „Gewoon fris drank dat water wordt genoemd. Zo bevat Sourcy vitaminewater met calamansi meer dan twee sui kerklontjes per glas. En wie weet wat een calamansi is? Mocht u de vrucht zoeken: in Sourcy vitami newater zit 'ie in elk geval niet. Wel citrusaroma; dat dit afkom stig is van de calamansi, moeten we maar hopen. Bovendien voe gen vitaminen C en B5 niks toe: een tekort komt zelden voor." „De consument wordt geld uit de zak getroggeld door vleessnippers aan elkaar te plakken en water toe te voegen, wat er in de pan met een weer uitlekt." www.mijnvoedingscentrum.nl/ eetmeter. Om te checken hoeveel ca lorieën en welke voedingsstoffen je echt binnen hebt gekregen. www.keurmerkenwijzer.nl is ook als app te downloaden om te checken wat keurmerken en logo's betekenen en hoe betrouwbaar ze zijn. www.consumentenbond.nl/ kletspraatjes. Voor de 'Wall of shame' van doorgeprikte verkooppraatjes en misleidende verpakkingen. www.wakkerdier.nl/liegebeest. Stemsite voor de Liegebeestverkie- zing, waar naast deze producten ook reclames van FrieslandCampina en McDonald's zijn genomineerd. 3. Plaksel en water in vlees en kip.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 9