26 ZEEUWS-VLAANDEREN DAGBOEK Voor Zeeuwse brugklassers was het een spannende week. Zij gingen voor het eerst naar de middelbare school. Hans Markusse, brugklasmentor en leraar Nederlands op het Pontes Goese Lyceum, hield een dagboek bij. 66 We beginnen met een kennismakingsronde, waarbij de leerlingen in kleine groepjes wat over zichzelf vertellen. Vrijdag 16 augustus Voor brugklasmentoren start het nieuwe schooljaar vandaag. Om 9.00 uur komen alle brugklasmentoren bijeen om het kennisma kingsprogramma van de komende week te be spreken. Later komen de tutoren, die de nodi ge instructie krijgen over hun takenpakket. Om 12 uur thuis. Daar nog verder gewerkt aan m'n leerlingenmap. Alle onderwijskundige rapporten zijn al voor de vakantie doorgespit, 's Middags nog dik 200 foto's geselecteerd van rugbytripjes van de afgelopen jaren. Een voucher voor een dubbeldik fotoalbum moet uiterlijk 31 augustus verzilverd worden. Ik heb besloten die daar maar voor te gebruiken, 's Avonds nog naar het clubhuis om de sfeer te proeven. Die blijkt prima. Zaterdag Zaterdag rustig gestart. Eerst langs de pony club, waar m'n dochter actiefis. Een kreupel paard werkt slecht mee bij het toedienen van de medicijnen. Vanaf 18.30 uur volg ik op de computer een aantal wedstrijden uit de eerste ronde van de Franse rugbycompetitie, de Topi4. Ik ken een aantal spelers van Ra- cing-Métro92 uit Parijs en Thierry Béhéréga- ray, een oud-speler van Tovaal, zit tegenwoor dig in het bestuur van Aviron Bayonnais. Bei de teams winnen en ik stuur wat sms'jes met felicitaties. Zondag 's Ochtends uitgeslapen en de laatste details uit de leerlingdossiers gevist. Om 12 uur be gint op TV5 Jour de Rugby, waarin samenvat tingen uit de Franse competitie te zien zijn. Veel strijd en spanning tot het laatste fluitsig naal. Prachtige wedstrijden, waarna de beel den van Ajax tegen Feyenoord, die ik even la ter op de computer kijk, koddig aandoen. Geef mij maar rugby. Om 3 uur naar een feestje ter ere van de zevende verjaardag van de tweeling van vrienden in de buurt. Altijd gezellig. Ge lukkig nog wel de laatste kilometers van de Eneco Tour gezien. Spijtig voor Dumoulin. Na de samenvatting van Ajax-Feyenoord met enige moeite informatie gekregen over de pres taties van Oemoemenoe op een toernooi in Uden. Die verwerk ik als rugbymedewerker van de PZC in een verslagje en zend het om 21.08 uur door naar de sportredactie. Vervol gens nog een uurtje het programma voor de eerste schooldag doorgenomen. Maandag Na weken vakantie gaat de wekker weer eens vroeg. Eerst het journaal en dan een stevig ont bijt. Ik neem de PZC door en kijk wat er van mijn bijdrage is overgebleven. Op de fiets naar school, een ritje van een mi nuut of zeven. Om 8.30 uur nog tijd voor kof fie en om collega's te begroeten die ik vrijdag nog niet gezien heb. In de personeelskamer liggen agenda's, schoolpasjes, schoolgidsen en weekrapporten die later op de dag moeten worden uitgedeeld aan de nieuwe mentorleer lingen. Met enige moeite sjouw ik de steeds verder uit mijn handen glijdende stapel naar het lokaal, waar mijn nieuwe mentorleerlin gen na het enthousiaste praatje van een team leider bijeenkomen. We beginnen met een kennismakingsronde, waarbij de leerlingen in kleine groepjes wat over zichzelf vertellen. Om 10 uur wacht de leerlingen in de brugklas aula een versnapering. Die zit in eerste instan tie nog potdicht, maar uiteindelijk komt ieder een aan z'n trekken. Na een minuut of twin tig gaan de ruim 340 leerlingen terug naar hun lokaal. Met het idee van 'goed voorbeeld doet goed volgen' raap ik wat lege limonade pakjes van de grond en deponeer die in een prullenbak. Een enkele leerling die ik aan spoor om er ook eentje op te ruimen, reageert helaas met de woorden: „Maar dat is niet van mij." jammer dan. Het merendeel volgt geluk kig het goede voorbeeld. Gedurende de rest van de ochtend krijgen de leerlingen uitleg over hun agenda en het les rooster. De tutoren vertellen op een leuke ma nier over het weekrapport en de leerlingenba lie. In de aula zie ik op de lijsten met de klas senindeling, dat er toch iets fout is gegaan met de plaatsing van enkele rugzakleerlingen, die ik begeleid. Tlissendoor snel een mailtje daarover naar de teamleider. De zon schijnt uitbundig. De leerlingen genieten op het schoolplein van een lunch. Dat loopt ge smeerd, dus is er even tijd om koffie te halen en bij te praten met collega's. 's Middags is er voor de leerlingen een speurtocht om het schoolge bouw te leren kennen. Ook dat ver loopt vlotjes en ik heb het idee dat ze zich al goed op hun gemak voelen. De laatste activiteit kan wat dat be treft echter nog aardig wat roet in het eten gooien: het openen van de kluisjes. In principe nemen de con ciërges dit onderdeel voor hun reke ning, maar ik ga toch even kijken. De meeste kluisjes, vijf boven elkaar, zit ten naast elkaar en ongeveer twintig leerlingen drommen samen om meerdere vergeefse pogingen te on dernemen om het kluisje open te krijgen. Ik steek de helpende hand toe, maar ook mij lukt het vaker niet dan wel. Aart, de conciërge, blijft ont zettend kalm. Knap. Tegen drieën lukt het bij de meesten wel. Nét op tijd klaar voor de jaarlijk se openings vergadering in de aula. De rector klinkt erg enthousiast, maar de hele dag ging het er in de wandelgangen toch voor al over dat er komend schooljaar nóg meer ver gaderingen gepland staan dan in het afgelo pen jaar. Gelukkig wordt de vergadering afge sloten met een borrel. Thuis wacht er een heerlijke tarte flambée. Na de maaltijd nog wat gefröbeld aan de voor bumper van de auto. Kennelijk eens iets ge raakt in de afgelopen maanden. Ik druk de bumper zonder gereedschap terug in zijn oude stand, maar krijg niet direct de indruk dat de 'reparatie' lang stand gaat houden. Klokslag half negen naar het clubhuis voor een bestuursvergadering van de Goese Rugby club Tovaal, waarvan ik al sinds de oprichting in 1978 lid en de laatste jaren tevens voorzitter ben. Voornaamste agendapunten zijn de start van het nieuwe seizoen en aanleg van de nieu we accommodatie op sportpark Het Schenge in Goes. Het wordt een prachtig complex, van waaruit de rugbysport in Goes en omstreken in de komende jaren verder ontwikkeld kan worden. De gemeente Goes denkt erg positief mee. Om 22.45 uur check ik mijn mail en be antwoord er nog een aantal. Dinsdag De wekker gaat om 7 uur. Na de gebruikelijke rituelen om 8 uur op school. Mijn mentorleer lingen melden zich zoals afgesproken keurig om 8.25 uur in het OLC voor een dyslectie- screening. Na het nodige gedoe met inlogco des is iedereen lekker rustig aan de slag. Af en toe knik ik een leerling bemoedigend toe. Ik druk ze op het hart om niet te snel te werken en er rustig de tijd voor te nemen. Helaas blijkt het laatste onderdeel niet te wer ken: er verschijnen geen plaatjes. Zelfs Henk, die doorgaans overal een oplossing voor weet, krijgt het programma niet meer op gang. Na de pauze wacht alweer de volgende uitdaging. Ze krijgen hun iPad uitgereikt en daarop moet van alles worden geïnstalleerd. Vanwege een les aan een andere klas mis ik helaas het eer ste gedeelte, maar het vierde uur heb ik geen les en hoop ik toch het slot nog te kunnen Af en toe een ^hannes woonplaats jnrhterv"1 IOOO »a" OocentH^erUnd^P^ ber°eP LyCE 4uaa° Dusseld°rPs hobbysRug y

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 90