26 ZEEUWS-VLAANDEREN
DAGBOEK
Voor Zeeuwse brugklassers was het
een spannende week. Zij gingen voor
het eerst naar de middelbare school.
Hans Markusse, brugklasmentor en
leraar Nederlands op het Pontes
Goese Lyceum, hield een dagboek bij.
66 We beginnen met een
kennismakingsronde,
waarbij de leerlingen in
kleine groepjes wat over
zichzelf vertellen.
Vrijdag 16 augustus
Voor brugklasmentoren start het nieuwe
schooljaar vandaag. Om 9.00 uur komen alle
brugklasmentoren bijeen om het kennisma
kingsprogramma van de komende week te be
spreken. Later komen de tutoren, die de nodi
ge instructie krijgen over hun takenpakket.
Om 12 uur thuis. Daar nog verder gewerkt aan
m'n leerlingenmap. Alle onderwijskundige
rapporten zijn al voor de vakantie doorgespit,
's Middags nog dik 200 foto's geselecteerd van
rugbytripjes van de afgelopen jaren. Een
voucher voor een dubbeldik fotoalbum moet
uiterlijk 31 augustus verzilverd worden. Ik heb
besloten die daar maar voor te gebruiken, 's
Avonds nog naar het clubhuis om de sfeer te
proeven. Die blijkt prima.
Zaterdag
Zaterdag rustig gestart. Eerst langs de pony
club, waar m'n dochter actiefis. Een kreupel
paard werkt slecht mee bij het toedienen van
de medicijnen. Vanaf 18.30 uur volg ik op de
computer een aantal wedstrijden uit de eerste
ronde van de Franse rugbycompetitie, de
Topi4. Ik ken een aantal spelers van Ra-
cing-Métro92 uit Parijs en Thierry Béhéréga-
ray, een oud-speler van Tovaal, zit tegenwoor
dig in het bestuur van Aviron Bayonnais. Bei
de teams winnen en ik stuur wat sms'jes met
felicitaties.
Zondag
's Ochtends uitgeslapen en de laatste details
uit de leerlingdossiers gevist. Om 12 uur be
gint op TV5 Jour de Rugby, waarin samenvat
tingen uit de Franse competitie te zien zijn.
Veel strijd en spanning tot het laatste fluitsig
naal. Prachtige wedstrijden, waarna de beel
den van Ajax tegen Feyenoord, die ik even la
ter op de computer kijk, koddig aandoen. Geef
mij maar rugby. Om 3 uur naar een feestje ter
ere van de zevende verjaardag van de tweeling
van vrienden in de buurt. Altijd gezellig. Ge
lukkig nog wel de laatste kilometers van de
Eneco Tour gezien. Spijtig voor Dumoulin.
Na de samenvatting van Ajax-Feyenoord met
enige moeite informatie gekregen over de pres
taties van Oemoemenoe op een toernooi in
Uden. Die verwerk ik als rugbymedewerker
van de PZC in een verslagje en zend het om
21.08 uur door naar de sportredactie. Vervol
gens nog een uurtje het programma voor de
eerste schooldag doorgenomen.
Maandag
Na weken vakantie gaat de wekker weer eens
vroeg. Eerst het journaal en dan een stevig ont
bijt. Ik neem de PZC door en kijk wat er van
mijn bijdrage is overgebleven.
Op de fiets naar school, een ritje van een mi
nuut of zeven. Om 8.30 uur nog tijd voor kof
fie en om collega's te begroeten die ik vrijdag
nog niet gezien heb. In de personeelskamer
liggen agenda's, schoolpasjes, schoolgidsen en
weekrapporten die later op de dag moeten
worden uitgedeeld aan de nieuwe mentorleer
lingen. Met enige moeite sjouw ik de steeds
verder uit mijn handen glijdende stapel naar
het lokaal, waar mijn nieuwe mentorleerlin
gen na het enthousiaste praatje van een team
leider bijeenkomen. We beginnen met een
kennismakingsronde, waarbij de leerlingen in
kleine groepjes wat over zichzelf vertellen.
Om 10 uur wacht de leerlingen in de brugklas
aula een versnapering. Die zit in eerste instan
tie nog potdicht, maar uiteindelijk komt ieder
een aan z'n trekken. Na een minuut of twin
tig gaan de ruim 340 leerlingen terug naar
hun lokaal. Met het idee van 'goed voorbeeld
doet goed volgen' raap ik wat lege limonade
pakjes van de grond en deponeer die in een
prullenbak. Een enkele leerling die ik aan
spoor om er ook eentje op te ruimen, reageert
helaas met de woorden: „Maar dat is niet van
mij." jammer dan. Het merendeel volgt geluk
kig het goede voorbeeld.
Gedurende de rest van de ochtend krijgen de
leerlingen uitleg over hun agenda en het les
rooster. De tutoren vertellen op een leuke ma
nier over het weekrapport en de leerlingenba
lie. In de aula zie ik op de lijsten met de klas
senindeling, dat er toch iets fout is gegaan
met de plaatsing van enkele rugzakleerlingen,
die ik begeleid. Tlissendoor snel een mailtje
daarover naar de teamleider. De zon schijnt
uitbundig. De leerlingen genieten op het
schoolplein van een lunch. Dat loopt ge
smeerd, dus is er even tijd om koffie te halen
en bij te praten met collega's.
's Middags is er voor de leerlingen
een speurtocht om het schoolge
bouw te leren kennen. Ook dat ver
loopt vlotjes en ik heb het idee dat
ze zich al goed op hun gemak voelen.
De laatste activiteit kan wat dat be
treft echter nog aardig wat roet in
het eten gooien: het openen van de
kluisjes. In principe nemen de con
ciërges dit onderdeel voor hun reke
ning, maar ik ga toch even kijken. De
meeste kluisjes, vijf boven elkaar, zit
ten naast elkaar en ongeveer twintig
leerlingen drommen samen om
meerdere vergeefse pogingen te on
dernemen om het kluisje open te
krijgen. Ik steek de helpende hand
toe, maar ook mij lukt het vaker niet
dan wel. Aart, de conciërge, blijft ont
zettend kalm. Knap.
Tegen drieën lukt het bij de meesten
wel. Nét op tijd klaar voor de jaarlijk
se openings vergadering in de aula.
De rector klinkt erg enthousiast, maar de hele
dag ging het er in de wandelgangen toch voor
al over dat er komend schooljaar nóg meer ver
gaderingen gepland staan dan in het afgelo
pen jaar. Gelukkig wordt de vergadering afge
sloten met een borrel.
Thuis wacht er een heerlijke tarte flambée. Na
de maaltijd nog wat gefröbeld aan de voor
bumper van de auto. Kennelijk eens iets ge
raakt in de afgelopen maanden. Ik druk de
bumper zonder gereedschap terug in zijn
oude stand, maar krijg niet direct de indruk
dat de 'reparatie' lang stand gaat houden.
Klokslag half negen naar het clubhuis voor
een bestuursvergadering van de Goese Rugby
club Tovaal, waarvan ik al sinds de oprichting
in 1978 lid en de laatste jaren tevens voorzitter
ben. Voornaamste agendapunten zijn de start
van het nieuwe seizoen en aanleg van de nieu
we accommodatie op sportpark Het Schenge
in Goes. Het wordt een prachtig complex, van
waaruit de rugbysport in Goes en omstreken
in de komende jaren verder ontwikkeld kan
worden. De gemeente Goes denkt erg positief
mee. Om 22.45 uur check ik mijn mail en be
antwoord er nog een aantal.
Dinsdag
De wekker gaat om 7 uur. Na de gebruikelijke
rituelen om 8 uur op school. Mijn mentorleer
lingen melden zich zoals afgesproken keurig
om 8.25 uur in het OLC voor een dyslectie-
screening. Na het nodige gedoe met inlogco
des is iedereen lekker rustig aan de slag. Af en
toe knik ik een leerling bemoedigend toe. Ik
druk ze op het hart om niet te snel te werken
en er rustig de tijd voor te nemen.
Helaas blijkt het laatste onderdeel niet te wer
ken: er verschijnen geen plaatjes. Zelfs Henk,
die doorgaans overal een oplossing voor weet,
krijgt het programma niet meer op gang. Na
de pauze wacht alweer de volgende uitdaging.
Ze krijgen hun iPad uitgereikt en daarop moet
van alles worden geïnstalleerd. Vanwege een
les aan een andere klas mis ik helaas het eer
ste gedeelte, maar het vierde uur heb ik geen
les en hoop ik toch het slot nog te kunnen
Af en toe een
^hannes
woonplaats jnrhterv"1
IOOO »a"
OocentH^erUnd^P^
ber°eP LyCE 4uaa°
Dusseld°rPs
hobbysRug y