ZEEUWS-VLAANDEREN 27 meemaken. Mijn ongerustheid bleek enigs zins voorbarig. Na inlevering van de gebrui kersovereenkomst hebben de leerlingen hun iPad uitgereikt gekregen en ik kom binnen op een moment dat iedereen net de bescherm- hoes heeft bevestigd. Het installeren van diver se programma's kan beginnen. Het resterende uur blijkt te kort. Op het voorhoofd van Ed be speur ik wat zweetdruppels... Tijdens de lunchpauze meldt een teamleider dat ik vorig jaar volgens mijn takenplaatje acht uur te weinig heb gewerkt en dat die wor den afgetrokken van een declaratie. Dat lijkt me sterk en mijn vermoeden is juist. De bege leiding van een buitenlandse excursie is niet meegerekend. Ik heb 17 uur te veel gewerkt. „Zet die maar bij die andere uren," opper ik, maar zo blijkt het dan weer niet te werken in onderwijsland. Na schooltijd is er een vergade ring met de sectie Nederlands. Om kwart voor vijf verlaat ik, een tikje murw, het school gebouw. Een container puilt uit met verpak kingen van de iPads. Dat had anders gekund, 's Avonds de aandachtpuntenlijst van mijn mentorklas grotendeels afgerond én een aan tal mails gelezen die de afgelopen dagen zijn blijven liggen. Woensdag Weer vanaf het eerste uur op school. Van een collega hoor ik dat hij kennelijk in mijn plaats meegaat met de excursie naar Toscane. Hij schrikt en baalt als blijkt dat ik daar zelf nog niets van weet. Ik wacht de officiële berichten daarover verder af, maar m'n humeur zakt wel naar een bedenkelijk peil. Een paar normale lessen aan tweede en derde klassen en met m'n mentorklas naar het OLC voor het afron den van de screening. Een aantal leerlingen is de inlogcode al kwijt. Henk brengt weer uit komst. De flitswoorden verschijnen zó snel op het scherm, dat bij sommige leerlingen enige paniek te bespeuren valt. Voor mezelf gaat het ook te snel en dat stelt ze gerust. De screening loopt wel uit en tegen het eind van de middag pauze begin ik aan de lunch. Het 7e uur mag ik ze weer iets bijbrengen. Triomfantelijk ko men ze binnen met hun iPad en een enkeling is het zelfs gelukt om er 'boeken' op te zetten. Om kwart over 3 heb ik het wel een beetje ge had. Ik fiets naar huis en maak een tochtje van een kilometer of vijftig op de racefiets over Noord-Beveland. Door het gebied waar ik 's winters vaak als drijver mee ga jagen. Na het eten neem ik een kijkje bij de eerste jeugd- training van het seizoen. Tientallen jeugdrug- byers tussen 6 en 16 jaar zijn enthousiast aan het trainen. Met een glimlach op mijn gezicht fiets ik naar huis. Daar de aandachtspunten- lijst van mijn mentorklas helemaal afgerond. Donderdag De eerste twee uur geen les. Om half 9 komen twee vrienden van mijn zoon langs. Ze gaan Vrijdag De week wordt afgesloten met een sportdag. De leerlingen doen actief mee en hebben het onderling gezellig. Ik ken elke leerling bij naam. Opzet geslaagd. Het belooft een leuk jaar te worden. een andere vriend helpen verhuizen. Leuk om ze bezig te horen. Lessen verlopen verder soe pel. Op de meeste iPads staan inmiddels bijna alle benodigde onderdelen en niemand heeft nog problemen met een kluisje. Met m'n iPad maak ik nog snel een foto van een leerling en stuur die door naar systeembeheer voor op de schoolpas. Om half 4 snel ik naar huis en di rect daarna omgekleed naar sportpark Het Schenge. Om 4 uur geeft wethouder Jo-Annes de Bat het startsein voor de herinrichting van sport park Het Schenge, waarbij voor de Goese Rug byclub Tovaal en de GMHC een prachtige nieuwe accommodatie gerealiseerd wordt, 's Avonds nog even langs het ouderlijk huis. Mijn moeder is in februari overleden en het huis staat sinds kort te koop. De tuin ligt er nog keurig bij. Later op de avond maak ik een inventarisatie van de vragenlijsten die de leerlingen hebben ingeleverd. Zo krijg ik een goed beeld van za ken als huiswerk, hobby's, thuissituatie en wat ze van mij verwachten als mentor. ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2013 bemoedigende knik Mentor Hans Markusse foto Marcelle Davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 85