Betere benutting
van het arbeids
potentieel van
Europese arbeids
migranten kan
bijdragen aan
vergroting van
arbeidskansen
voor laag
geschoolde
Nederlanders.
opinie
e minister van So
ciale Zaken Lode-
wijk Asscher wil
code oranje voor
Oost-Europese
migratie. Hij bena
drukt vooral de
negatieve kanten van arbeidsmigratie
zoals onderbetaling en oneerlijke con
currentie ten aanzien van de Neder
landse arbeider.
De aanpak van malafide praktijken
wordt terecht hoge prioriteit gegeven.
Maar de positieve aspecten van ar
beidsmigratie worden totaal gene
geerd, en tussen de regels door ont
staat het beeld dat de instromende ar
beidsmigranten voor Nederland
slecht zijn, en dat er meer regels moe
ten komen om de migratie aan ban
den te leggen.
Ondanks de stijgende werkloosheid
groeit het tekort aan verplegend perso
neel en ook in de techniek loopt het
gebrek aan technisch personeel op.
Dat komt door de vergrijzing en stij
gende levensverwachting. De komen
de vijfjaar zal het aantal moeilijk in
te vullen vacatures naar schatting uit
komen op 170.000, het merendeel op
mbo-niveau. Een duidelijke discrepan
tie tussen de gevraagde opleidingen
of vaardigheden met competenties
van de werkzoekenden en de regiona
le mismatch zijn de oorzaken.
In Nederland werken ruim 7 miljoen
mensen waarvan, 2,1 miljoen op mid
delbaar beroepsniveau. En toch be
staat op het mbo-niveau nog een
groot aantal vacatures in voornoemde
sectoren.
In de techniek hebben daarom de
overheid, tezamen met onderwijs en
ondernemers, het Techniekpact geslo
ten. De doelstelling is een verhoging
van de instroom van technisch perso
neel, maar de resultaten zullen pas op
langere termijn zichtbaar zijn. Verder
is dit pact gefocust op de kennismigra
tie (dus hbo-, wo-niveau) en heeft het
een blinde vlek voor de effecten van
de Europese arbeidsmigratie. Terwijl
het aantal Midden- en Oost-Europea
nen in Nederland 340.000 personen
bedraagt (bijna 5 procent van de be
roepsbevolking), waarvan circa
170.000 Polen. In het hoogseizoen kan
dit aantal bijna verdubbelen.
Negatieve berichtgeving belicht eer
der het uitkeringstoerisme, dat te
recht gehekeld wordt, maar onderbe
licht de aangetoonde positieve bijdra
ge van arbeidsmigranten aan onze eco
nomie. Sterker nog: Nederland kan er
garen bij spinnen als zijn arbeidsmi
granten beter 'ingezet' zouden wor
den. Veel van de migranten uit de
nieuwe EU-staten zijn overgekwalifi-
ceerd voor hun werk met een vakop
leiding op veelal mbo- maar ook op
hbo-niveau. Ze zijn gemiddeld hoger
opgeleid dan niet EU-migranten en
vaak zelfs beter opgeleid dan de plaat
selijke bevolking.
Hoewel de meerderheid van migran
ten tijdelijk in Nederland verblijft, la
ten trends zien dat ruim 40 procent
zich permanent in Nederland zal ves-
tigen. Om dat potentieel beter te be
nutten, moeten nog een paar wegver
sperringen omzeild worden.
De belangrijkste bottlenecks zijn de er
kenning van buitenlandse diploma's
en de Nederlandse taalbeheersing. Er
wordt weinig gecommuniceerd over
de oplossingen, hoe de problemen
aan te pakken en over de (hulp bij) fi
nanciering van zowel diploma-erken
ning als taalcursussen. De cijfers van
diploma-erkenning spreken voor zich:
op (v)mbo-niveau zijn minder dan
honderd diploma's erkend in 2012, en
dat geldt ook voor diploma's op hbo-
en wo-niveau.
Sociale leningen zijn mogelijk sinds
dit jaar, maar slecht bekend. Mede
doordat communicatie plaatsvindt in
een taal die de migrant nog niet vol
doende begrijpt; Nederlands. De Pool
se krant in Nederland poPolsku richt
momenteel een fonds op waar arbeids
migranten voorfinanciering kunnen
aanvragen voor hun diplomawaarde
ring. De deelnemers kunnen daarna
gekoppeld worden aan vacatures in
onder meer de zorg en de techniek.
Het opruimen van barrières biedt veel
voordelen. De migrant vindt een
baan, passend bij zijn of haar oplei
ding en zal beter integreren door taal
kennis. Arbeidskansen voor de laagge
schoolde Nederlanders zullen stijgen.
De ondernemers boren een nieuw seg
ment aan van arbeidspotentieel dat
hun problemen (deels) oplost. Het on
derwijs vergroot zijn relevantie door
de onvolkomenheid op de arbeids
markt middels opleidingen te vermin
deren. De overheid zal de druk op so
ciale voorzieningen zien verkleinen
door de betere arbeidspositie van mi
granten, en minder belemmeringen
waarnemen voor economische groei.
ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2013 SPECTRUM 11
Maak meer werk
van arbeidsmigrant
Gosia Bruins is
sociaal psycho
loge, zelfstan
dig beleidsadvi-
seur arbeids
markt, immigra
tie, integratie
en ambassa
deur van poPols-
ku, de Poolse
krant in Neder
land.
Reageren?
opinie@depersdienst.nl
illustratie Censuur