Betere benutting van het arbeids potentieel van Europese arbeids migranten kan bijdragen aan vergroting van arbeidskansen voor laag geschoolde Nederlanders. opinie e minister van So ciale Zaken Lode- wijk Asscher wil code oranje voor Oost-Europese migratie. Hij bena drukt vooral de negatieve kanten van arbeidsmigratie zoals onderbetaling en oneerlijke con currentie ten aanzien van de Neder landse arbeider. De aanpak van malafide praktijken wordt terecht hoge prioriteit gegeven. Maar de positieve aspecten van ar beidsmigratie worden totaal gene geerd, en tussen de regels door ont staat het beeld dat de instromende ar beidsmigranten voor Nederland slecht zijn, en dat er meer regels moe ten komen om de migratie aan ban den te leggen. Ondanks de stijgende werkloosheid groeit het tekort aan verplegend perso neel en ook in de techniek loopt het gebrek aan technisch personeel op. Dat komt door de vergrijzing en stij gende levensverwachting. De komen de vijfjaar zal het aantal moeilijk in te vullen vacatures naar schatting uit komen op 170.000, het merendeel op mbo-niveau. Een duidelijke discrepan tie tussen de gevraagde opleidingen of vaardigheden met competenties van de werkzoekenden en de regiona le mismatch zijn de oorzaken. In Nederland werken ruim 7 miljoen mensen waarvan, 2,1 miljoen op mid delbaar beroepsniveau. En toch be staat op het mbo-niveau nog een groot aantal vacatures in voornoemde sectoren. In de techniek hebben daarom de overheid, tezamen met onderwijs en ondernemers, het Techniekpact geslo ten. De doelstelling is een verhoging van de instroom van technisch perso neel, maar de resultaten zullen pas op langere termijn zichtbaar zijn. Verder is dit pact gefocust op de kennismigra tie (dus hbo-, wo-niveau) en heeft het een blinde vlek voor de effecten van de Europese arbeidsmigratie. Terwijl het aantal Midden- en Oost-Europea nen in Nederland 340.000 personen bedraagt (bijna 5 procent van de be roepsbevolking), waarvan circa 170.000 Polen. In het hoogseizoen kan dit aantal bijna verdubbelen. Negatieve berichtgeving belicht eer der het uitkeringstoerisme, dat te recht gehekeld wordt, maar onderbe licht de aangetoonde positieve bijdra ge van arbeidsmigranten aan onze eco nomie. Sterker nog: Nederland kan er garen bij spinnen als zijn arbeidsmi granten beter 'ingezet' zouden wor den. Veel van de migranten uit de nieuwe EU-staten zijn overgekwalifi- ceerd voor hun werk met een vakop leiding op veelal mbo- maar ook op hbo-niveau. Ze zijn gemiddeld hoger opgeleid dan niet EU-migranten en vaak zelfs beter opgeleid dan de plaat selijke bevolking. Hoewel de meerderheid van migran ten tijdelijk in Nederland verblijft, la ten trends zien dat ruim 40 procent zich permanent in Nederland zal ves- tigen. Om dat potentieel beter te be nutten, moeten nog een paar wegver sperringen omzeild worden. De belangrijkste bottlenecks zijn de er kenning van buitenlandse diploma's en de Nederlandse taalbeheersing. Er wordt weinig gecommuniceerd over de oplossingen, hoe de problemen aan te pakken en over de (hulp bij) fi nanciering van zowel diploma-erken ning als taalcursussen. De cijfers van diploma-erkenning spreken voor zich: op (v)mbo-niveau zijn minder dan honderd diploma's erkend in 2012, en dat geldt ook voor diploma's op hbo- en wo-niveau. Sociale leningen zijn mogelijk sinds dit jaar, maar slecht bekend. Mede doordat communicatie plaatsvindt in een taal die de migrant nog niet vol doende begrijpt; Nederlands. De Pool se krant in Nederland poPolsku richt momenteel een fonds op waar arbeids migranten voorfinanciering kunnen aanvragen voor hun diplomawaarde ring. De deelnemers kunnen daarna gekoppeld worden aan vacatures in onder meer de zorg en de techniek. Het opruimen van barrières biedt veel voordelen. De migrant vindt een baan, passend bij zijn of haar oplei ding en zal beter integreren door taal kennis. Arbeidskansen voor de laagge schoolde Nederlanders zullen stijgen. De ondernemers boren een nieuw seg ment aan van arbeidspotentieel dat hun problemen (deels) oplost. Het on derwijs vergroot zijn relevantie door de onvolkomenheid op de arbeids markt middels opleidingen te vermin deren. De overheid zal de druk op so ciale voorzieningen zien verkleinen door de betere arbeidspositie van mi granten, en minder belemmeringen waarnemen voor economische groei. ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2013 SPECTRUM 11 Maak meer werk van arbeidsmigrant Gosia Bruins is sociaal psycho loge, zelfstan dig beleidsadvi- seur arbeids markt, immigra tie, integratie en ambassa deur van poPols- ku, de Poolse krant in Neder land. Reageren? opinie@depersdienst.nl illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55