Vijftig jaar geleden presenteerde Philips de audiocassette. De man achter de uitvinding was Lou Ottens (87). Twintig jaar later ontwikkelde hij ook de cd. „Het kan altijd kleiner." SPECTRUM 5 interview 66 en geniale uitvinder, de 'Nederlandse Edison'. Zo wil Lou Ot tens (87) niet worden genoemd. „Je doet het met z'n allen", zegt de voormalige Philips-in- genieur in zijn bungalow in de bos sen bij Eindhoven. „Ik heb bij de ont wikkeling van nieuwe producten al tijd intensief met anderen samenge werkt." Een leven lang werkte de inge nieur, afkomstig van de Technische Hogeschool in Delft, voor Philips. Eerst in de pas gebouwde fabriek in het Belgische Hasselt, later in Eindho ven als leider van de divisie Audio en als directeur Video. Met recht kan de lange, slanke Lou Ot tens een revolutionair worden ge noemd. Zijn visie op 'miniaturisering' ('Zoek altijd naar het kleine') leidde tot de ontwikkeling van compacte pro ducten, die onder gebruikers onwaar schijnlijk populair werden: de com pact cassette en de compact disc. Ot tens: „Het kan altijd kleiner. Klein be tekent: betrouwbaarder, goedkoper en een lager energieverbruik. En, natuur lijk, draagbaarheid. Die is voor de con sument heel belangrijk." Hij serveert koffie met cake en koek jes. Aan de wand hangen, naast zelfge maakte schilderijen, portretten van zijn overleden echtgenote en foto's van de kleinkinderen. Een fotocame raatje uit Japan is zojuist gearriveerd. „Kijk", zegt Ottens terwijl hij de klei ne accu er tevergeefs uit probeert te pulken. „Die batterij past alleen in dit apparaat. Japanners interesseren zich totaal niet voor standaardisering. Daar kan ik echt gek van worden." Eind augustus 1963, precies vijftig jaar geleden, werden op de Internationale Funkausstellung (IFA) in West-Ber- lijn de compact cassette en de cassette recorder aan de wereld voorgesteld. Twintig jaar later, in maart 1983, kwam de Philips compact disc op de markt. Beide uitvindingen kwamen uit de laboratoria van Ottens en diens Philips-collega's en werden iconen van de moderne tijd. „Ach, wij waren ook maar amateurs hoor", relativeert de uitvinder nu. „Je weet van tevoren nooit zeker of'dit' het is. Het heeft lang geduurd, voordat ik begreep dat wij destijds bij Philips een revolutie veroorzaakten. Eigenlijk besefik dat pas sinds kort." Als kind in Hilversum was Lou Ot tens al een knutselaar. „In de oorlog bouwde ik een illegale radio, waar mee we naar de uitzendingen van Ra dio Oranje uit Londen luisterden. Het ding had een primitieve richtantenne tegen zenderstoringen door de Duit sers: we noemden het een Germanen- filter. Na de oorlog zei mijn vader: 'Ga jij maar 's wat bijverdienen'. Ik ging halve dagen aan 't werk als construc teur-tekenaar in een fabriek voor rönt genapparatuur. Een jaar of drie heb ik dat gedaan. Heel leerzaam." Nadat hij zijn studie in Delft had afge rond, ging Ottens aan de slag bij Phi lips. Vanaf i960 werkte de jonge inge nieur bij de afdeling Productontwikke ling in de nieuwe fabriek in Hasselt. In die jaren zocht Philips, net als ande re grote elektronicafirma's, naar een al ternatief voor de populaire, maar on praktische bandrecorder. Ottens: „Dat waren ondingen, zo onhandig, met die spoelen die telkens gewisseld moe ten worden." Er waren internationaal allerlei ont wikkelingen gaande. Ottens: „Wij hadden de licentie van een tweespoeli- ge cassette van RCA. Maar die was veel te groot, liep vast en was niet ge schikt voor batterijen. Peter Gold- mark van CBS, de uitvinder van de langspeelplaat en voor ons God zelf, kwam met betere en smallere tape. Wij combineerden die twee: de casset te van RCA en de smallere tape van Goldmark." Het formaat van de casset terecorder baseerde Ottens op een stukje hout, dat precies in zijn jaszak paste. „Dat houtje heb ik later ge bruikt toen ik een lekke band kreeg met m'n 2cv om de krik te stutten." Gelijktijdig met de collega's in Has selt werkte Philips in Wenen samen met het Duitse Grundig aan de ont wikkeling van een luxe-cassetterecor der. Ottens: „Bij Grundig wisten ze niet dat wij in Hasselt naar een goed kope, draagbare variant zochten. Toen onze cassetterecorder er was en de presentatie in Berlijn naderbij kwam, vroegen we ons af: moet Max Grun dig niet op de hoogte worden ge bracht?" Maar dat vond de Philips-lei- ding niet nodig. Pas enkele weken voor het begin van de IFA werden de Duitsers geïnformeerd. Ottens: „Grun dig was woedend, stopte direct de sa menwerking en gaf opdracht om zo snel mogelijk een betere, eigen casset te te ontwikkelen." Dat werd de Dop- pelt Cassette, een grotere kopie van de Philips compact cassette. Dat ik mijn eerste cd in Japan moest kopen, van Sony. Omdat wij pas later kwamen, dat vond ik zo ergerlijk e presentatie in Berlijn bracht aan vankelijk maar weinig opschud ding teweeg, her innert Ottens zich. „Ja, dat viel enorm mee." Hem viel vooral het gro te aantal Japanners met fototoestellen op. „Die fotografeerden alles. Kenne lijk veroorzaakten de foto's bij hen thuis een explosie, want al snel kwa men uit Japan imitaties van onze cas sette op de markt, allemaal net iets groter. Toen hebben we gezegd: 'Zo gaat dat niet, dit wordt een rotzooi, we moeten naar Japan'." Drie weken bracht de Philips-delegatie door in Ja pan. Het was mei 1966, de 'tijd van de kersenbloesem'. De Nederlanders had den een demonstratiemodel van de compact cassette bij zich dat ze bij de grote Japanse elektronicafirma's'aan- boden. Ottens: „Het ging toen alleen om een cassette waarmee je opnames kon maken hè, van de radio bijvoor beeld. De voorbespeelde muziekcasset- te kwam later." De Japanners mochten het model zon der betaling van royalty's overnemen, als ze zouden betalen voor de techno logie van de cassetterecorder. Ottens: „Toen we bij Norio Ohga, hoofd van de afdeling Audio van Sony kwamen, vertelde hij dat hij een week eerder was gebeld door Max Grundig. Die had hem het Grundig-systeem voor niets aangeboden." Philips kon niet veel anders doen dan eieren voor z'n geld kiezen en de licentie afgeven. „Achteraf bezien", denkt Ottens, „blufte Ohga en probeerde Grundig wraak te nemen." Sindsdien werden wereldwijd zeker 100 miljard cassettes verkocht. De au diocassette democratiseerde de toe gang van honderden miljoenen men sen tot muziek. Tot in de verste uit hoeken van de wereld drong de uitvin ding van Ottens en diens collega's door. Het was een onwaarschijnlijk succes. „Het was heel verrassend hoe goed het ging", zegt Ottens, terwijl hij naar cijfers zoekt in een vaktijd schrift. „Hier; al in 1968 rolde de mil jardste cassette van de band." Dat So ny en niet Philips met de walkman kwam, vindt hij moeilijk te verteren. „De walkman was de ideale toepas sing voor de audiocassette. Dat wij die niet hadden, doet nog altijd pijn." Op dat moment, in 1979, werkte Ot tens echter al aan de ontwikkeling van weer een nieuwe geluidsdrager. Uit de Video Long Play (VLP), een soort cd ter grootte van een langspeel plaat met ruimte voor 1 uur analoge vi deobeelden of 48 uur muziek, werd de veel kleinere compact disc ontwik keld, trouw aan Ottens' devies: 'Klei ner is beter'. Ottens: „Het was mijn overtuiging dat de muziekindustrie to taal niet geïnteresseerd was in geluids dragers met meer dan een uur mu ziek. Wat moest je met een VLP met 48 uur muziek? Ik begreep die markt en begon van daaruit te denken." De ontwerper had gelijk. „En omdat ik zelf de directie was, was het niet moeilijk om de commerciële afdeling ervan te overtuigen een budget te ge ven." Maar het viel niet mee om de vereiste geluidskwaliteit te bereiken. Ottens: „Analoge cd's gaven te veel ruis. We moesten naar digitaal." In 1979 was een demonstratiemodel van de cd klaar. Om ditmaal proble men met de standaardisering te voor komen, reisde Ottens meteen naar Ja pan. „Het was een herhaling van onze reis uit 1966." Sony's Norio Ohga, in middels opgeklommen tot vice-presi dent, bood aan de cd gezamenlijk ver der te ontwikkelen en te standaardise ren. „Dat was belangrijk voor ons. Via Sony kregen we toegang tot diens ken nis van noodzakelijke digitalisering." Toch volgde nog een grote persoonlij ke teleurstelling. „Dat ik in 1982 mijn eerste cd in Japan moest kopen. Van Sony, omdat de eerste Philips-cd pas in 1983 op de markt kwam. Dat vond ik zo ergerlijk." Nu lachend: „We wa ren bij Philips nooit de snelsten." De wereld van de consumentenelek tronica heeft zich sindsdien enorm ontwikkeld. Lou Ottens: „Ik heb hier in huis nog een fax uit 1986. Die kost te destijds 3000 gulden! Hij doet het nog altijd trouwens." Ottens, die des tijds ook betrokken was bij het tot zijn spijt geflopte videosysteem V2000, is enthousiast over de vele nieuwe technologische snufjes: van gsm tot iPad. Dat Philips, na het af scheid van de consumentenelektroni ca, daarin geen rol meer speelt, vindt hij moeilijk te accepteren. „Ik vind dat vreselijk. En onbegrijpelijk." Met zijn collega's uit de gouden Phi- lips-jaren heeft Lou Ottens altijd con tact gehouden. „Nog elk jaar komen we met de mannen uit die tijd bij el kaar. Degenen die nog in leven zijn. Oude rotten onder elkaar." ZATERDAG 24 AUGUSTUS 2013 Hoe Lou Ottens de wereld veranderde door Wierd Duk PHILIPS D reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49