De restauratie van een deel van de kazematten in het Keizersbolwerk in Vlissingen is bijna afgerond. Ze mogen betreden worden na een opknapbeurt van vier maanden. 22 ZEELAND KEIZERSBOLWERK r Alsof je tientallen meters diep onder de grond bent, zodra je de kazematten onder het Kei zersbolwerk binnenkomt in Vlissingen. De atmosfeer is er vochtig, de lucht is zwaar maar het ruikt er fris. En dat het er ook nog schoon is, is vast lang geleden. De kazematten zijn niet langer verboden ge bied of gevaarlijk terrein. De gerestaureerde kazematten zijn indrukwek kende gewelven, met grijs gestucte wanden. In een grote kazemat is een oven gerestau reerd, die in 1811 werd gebouwd. 4800 broden voor de manschappen werden er op hoogtijda gen dagelijks gebakken. Het moet er heet aan toe zijn gegaan en de geur van vers brood zal overweldigend zijn geweest. In vochtbestendige vitrines staan nu bruine broden uitgestald en andere attributen die herinneren aan die tijd. In zo'n ruimte kom je vanzelf terug in de tijd. Naar de tijd van 1800 toen de meeste kazematten werden gebruikt voor opslagruimte voor de legers. Er werd niet in geslapen, dat deden de soldaten in de 'bom vrije', de Willem III en zelfs bij Vlissingers in huis. Het verhaal van Vlissingen is er een van tegen slag, van opkrabbelen en voorzichtig weer ver der kijken. Zo beschrijft Pol Verbeek het, me dewerker van het Maritiem Muzeeum. Het Franse leger trok eind achttiende eeuw Neder land binnen en nam overal het heft in han den. Voor de Fransen was Vlissingen een aan trekkelijke plaats door haar strategische lig ging aan de monding van de Westerschelde. Vlissingen moest in die periode ook nog afre kenen met een ernstige watersnood, waardoor veel vernield werd. Maar een nekslag kreeg de stad door het bombardement van de Engelsen in 1809. Frankrijk en Engeland waren aartsriva len en toen Napoleon Bonaparte aan de macht kwam, wilde hij heel graag Engeland inne men. Daarvoor bouwde hij een oorlogsvloot in de havens van Antwerpen en Vlissingen tot HET KEIZERSBOLWERK IN VLISSINGEN GEEFT KAZEMATTEN BLOOT de Engelsen daar lucht van kregen en in de aanval gingen. „Vlissingen werd helemaal ver woest. Kom daar maar eens bovenop", zegt Verbeek. „De Fransen gingen dan wel weg in 1814, maar tijd voor een serieuze wederop bouw kregen de Vlissingers niet." De militairen bleven komen, want de marine werf moest verdedigd worden en Vlissingen was een grensstad. En al die jaren moest de stad zorgen voor de militairen. „Eigenlijk kreeg Vlissingen pas de wind een beetje mee toen in 1875 de Scheldewerf werd gesticht en toen het toerisme op gang kwam." In een van de kazematten wordt nu een film vertoond, waar de maritieme geschiedenis van Vlissingen wordt uitgebeeld en verteld. De tunnel naar de kazematten was jarenlang maar een vies gangetje, waar je niet te lang wilde stilstaan. Ook daar is nu de bezem door heen gegaan. De graffiti is van de muren ge schrapt, oude steentjes zijn ineens mooie oude steentjes geworden en de zware deuren en ijzeren spijlen zijn dik geschilderd. „Als het er verzorgd uitziet, wordt de neiging hope lijk onderdrukt om er een rotzooi van te ma ken", zegt Marco de Feiter, projectmanager van de restauratie, namens Waterschap Schel destromen. Het waterschap is trekker van het project, als eigenaar van de primaire waterkering in het Keizersbolwerk. „Maar we hebben allemaal onze rol in het project gehad. Het Muzeeum heeft de historische kant voor zijn rekening genomen en de gemeente Vlissingen werkte mee om de openbare ruimten te verbeteren. Bovenop het Keizersbolwerk zijn ladingen zand gestort, zodat er geen water meer kan doorsijpelen in de kazematten." Het kostte hoofdbrekens om het water buiten te houden. Bij de ingang aan de Westerschel- dezijde, kunnen schotbalken worden ge plaatst. Dat gebeurt als de verwachting is dat het water 3,30 meter boven NAP zal komen. „In de winter zullen de openingstijden voor een bezoek aan de kazematten daarom ook be perkter zijn." Vanaf april 2014 is de inrichting van de kazematten volledig voltooid. door Edith Ramakers Het Keizersbolwerk in Vlissingen is in 1548 in opdracht van keizer Karei V gebouwd door Do- nato di Boni Pellezuli, die ook Fort Rammekens bij Ritthem bouwde. De kazematten waarom het gaat, zes in totaal, waren in hevig verval geraakt door de tand des tijds, door oorlogen en door verwaarlozing. Bij hoog water in de winter stroomde de zee de kazematten binnen. Voor de opknapbeurt van het Cultureel Erf goed, dienden het Waterschap Scheldestromen, de gemeente Vlissingen en het Maritiem Mu zeeum, gezamenlijk een subsidieverzoek bij de Europese Unie in. De totale restauratie kostte 715.000 euro. Euro pa betaalt de helft van de restauratiekosten, de drie initiatiefnemers de andere helft. Architectenbureau Rothuizen van Doorn 't Hooft uit Middelburg en bouwbedrijf van de Lin de uit Goes hebben een belangrijk deel van de bouwkundige aanpassingen en werkzaamhe den uitgevoerd, in samenwerking met medewer kers van de opdrachtgevers. Tijdens Sail de Ruyter in Vlissingen, dit week end, en tien weken daarna kan onder begelei ding een bezoek aan de kazematten worden ge bracht Meer informatie is hierover te vinden op www.muzeeum.nl. Pas in april volgend jaar zullen alle kazematten volledig zijn ingericht. Vlissingen krijgt een zieln

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22