'Verkeerssituatie is nu 3 DAAGSE Oude kerkhof van Koudekerke wordt groene ontmoetingsplaats I I s 66 Achteraf gezien had de gemeente het middenstuk hoger moeten maken i V< 0 VERKEERSVEILIGHEID 750 euro voor kinderpoli ziekenhuis 22 23+24 AUGUSTUS 20 WALCHEREN Bewoners en gebruikers klagen ook na de herinrichting in 2011 over de verkeerssituatie op de boulevard. vlissingen - Volgens de gemeente Vlissingen is de verkeerssituatie op de boulevard sinds de omvor ming tot fietsstraat in 2011 juist veiliger geworden. Dit blijkt uit verkeerstellingen die Veilig Ver keer Nederland in opdracht van de gemeente ongeveer een maand geleden heeft gehouden. De tellingen laten een positief ver keersbeeld zien van de boulevard ten opzichte van de situatie vóór de fietsstraat. Lag de gemiddelde snelheid op Boulevard Bankert in 2011 nog op 23 kilometer per uur, in 2013 is deze gemiddelde snel heid 21,8. Beide tellingen zijn ge baseerd op het aantal passerende voertuigen per etmaal, ongeveer drieduizend. Daarnaast is het aan tal snelheidsovertredingen in de afgelopen jaren minder gewor den. In 2011 reden er dagelijks ge middeld zestien voertuigen har der dan 50 kilometer per uur. In 2013 zijn dit gemiddeld vier voer- VLISSINGEN - De Louise de Colig- nyschool in Vlissingen heeft met een fancy fair 750 euro opgehaald voor de kinderpoli van het Admi raal De Ruyter Ziekenhuis in Vlis singen. De fancy fair is vlak voor de zomervakantie gehouden. Gis teren is het geld overhandigd aan het ADRZ. Met het geld wordt nieuw speelgoed voor de wachtka mer en de onderzoekskamers van de kinderpoli gekocht. De Stich ting Vrienden ADRZ vult het be drag aan tot 1.250 euro. VLISSINGEN - Scheurende auto's, ronkende motoren en vooral: wei nig tot geen toezicht. De boule vard in Vlissingen is een waar wal halla voor liefhebbers van ver brand rubber. Tot grote ergernis van bewoners en gebruikers. Volgens de bewoners, die niet met naam in de krant willen, is er sinds de vernieuwing van het wegdek van de boulevard eind 2011 niet veel verbeterd. Sterker nog, zij vinden de situatie nu 'zor gelijk'. „Het is een gevaarlijke si tuatie. Auto's rijden veel te hard. Er geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur maar ik zie ze die snelheid zelden aanhou den", zegt één van de bewoners. „Voor fietsers is het levensgevaar lijk. De middenheuvel houdt wei nig auto's tegen. Daarom is het niet echt een fietsboulevard." Een bewoonster aan Boulevard de Ruyter ziet het verkeer vaak met hoge snelheid langskomen. „Voor al de bocht bij De Gevangentoren is erg in trek bij motor- en scoo terrijders. Het is een uitdagende bocht voor ze. Het is vaak een vas te groep met onder meer 'discoau to's' die ik 's avonds langs hoor ko men. Zelfs op zondag, als er een verbod geldt. Dat negeren ze ge woon. Er moet een strikt handha vingsbeleid komen, bekeuringen uitdelen, dat soort dingen. Als wij er wat van zeggen, krijgen we een grote mond terug, met zelfs be dreigingen. Er moet eens wat ver anderen." Niet alleen de auto's veroorzaken de overlast, ook over fietsers wordt geklaagd, maar dan door voetgangers en scootmobielrij- ders. „Als het vrij rustig is, rijd ik veelal over de boulevard. De fiet sers rijden dan gewoon over het voetpad. Er moet meer toezicht gehouden worden door de politie, want nu zie ik ze zelden", vertelt een scootmobielbestuurder bij het standbeeld van Michiel de Ruyter, waar hij dagelijks naartoe gaat. „Het voetpad is op delen van de boulevard erg breed. Als de si tuatie voor fietsers op de toegesta ne weg gevaarlijk blijkt, wijken ze uit naar het vaak rustigere voet gangersgebied. En dat levert ook gevaarlijke situaties op." Eind 2011 kreeg de boulevard een grondige opknapbeurt. Het weg dek werd opnieuw geasfalteerd en er werd een verhoogde mid denberm geplaatst. De boulevard moest van de fietsers worden en gemotoriseerd verkeer zou te gast zijn. Dit blijkt volgens de bewo ners in de praktijk toch niet hele maal te kloppen. Volgens de gemeente is de keuze voor de fietsstraat zoals die er nu ligt, destijds tot stand gekomen na overleg met de bewoners. Veer tig procent van hen gaf de voor keur aan de fietsstraat, twintig procent aan een vrijliggend fiets pad en de overige veertig procent had geen voorkeur. Voorzitter Wim van Dijk van de Fietsersbond Vlissingen-Souburg vindt dat verhoogde middenberm nog te laag is. „Automobilisten merken niet echt dat ze daar over een verhoogd middenstuk rijden dus nodigt het niet uit om af te remmen. Achteraf gezien had de gemeente het middenstuk hoger moeten maken. Voor fietsers le vert dit gevaarlijke situaties op omdat bestuurders blijven inha len. Behalve de middenberm vin den we de kronkel bij het Woold- huis aan het begin van de Boule vard ook gevaarlijk. De bocht loopt onhandig en aan de rand van de weg liggen keienbakken. Automobilisten durven die bocht niet in zijn geheel te nemen en snijden hem af. De boulevard is nu niet veilig voor fietsers. Zodra er meer handhaving is, wordt het veiliger en kan iedereen genieten van deze prachtboulevard." De toegankelijkheid van de speel plaats ernaast wordt verbeterd, om samenhang te creëren tussen kerkhof en speelterrein. De dorpsraad is sinds 2012 bezig met de begraafplaats. Afval, slecht begaanbare paden, hondenpoep en de verwilderde begroeiing zijn een doorn in het oog van velen. Koudekerkenaar Anton van Hape ren buigt zich over de opknap beurt van het park. „Er is een aan tal ideeën, met als basis het op knappen van kerkhof en parkje in samenhang met het speelterrein- tje. Verder de verbetering van de wandelmogelijkheden en snoeien van het groen, waardoor een meer open karakter ontstaat. Het is nu een gesloten, groen front. Er komt ook een zitplek in het park je. Een soort klapbank, waar men sen rustig een praatje kunnen ma ken. Het knekelhuisje, of grafkel dertje, heeft eveneens een op knapbeurt nodig. We willen het kerkhofje niet alleen in stand hou den, maar ook beleefbaar maken." „De plannen beginnen te leven", aldus Dorine Noorlander, dorps raadvoorzitter. „Niets is nu defini tief, het is een voortschrijdend proces. Er komen nog goede tips en ideeën binnen. Het is onze be doeling volgend jaar te beginnen. Wij gebruiken onze jaarlijkse bij drage voor dit project. Via mo dern gezegd crowd funding, hopen we meer geld te genereren." De gemeente pakt volgend voor jaar de bestrating van het hoofd- pad aan en gaat het regulier onder houd verder in overleg met de dorpsraad uitvoeren. tuig 2011 nacf over uur kilo: 2013 De j uitsl nen inrit gew weii over Het Sem vers deg veni teen „De ver' ging latei Vlis; den te vi De middenberm op de boulevard is één van de punten waarop bewoners door Jelle Kempe 'Boulevard is erg gevaarlijk voor fietsers' door Jelle Kempe Wim van Dijk, Fietsersbond door Annemarie Zevenbergen KOUDEKERKE - Het moet een groe ne kern in het dorp worden. Een ontmoetingsplek, waar een ieder rustig kan vertoeven. Dat heeft de Koudekerkse dorpsraad voor ogen met het opknappen van het oude kerkhofje aan de Kerkhoflaan. VLIS tij V lijks moe

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 20