'Verkeerssituatie is nu
3 DAAGSE
Oude kerkhof van Koudekerke
wordt groene ontmoetingsplaats
I
I
s
66 Achteraf gezien
had de gemeente
het middenstuk
hoger moeten
maken
i
V<
0
VERKEERSVEILIGHEID
750 euro voor kinderpoli ziekenhuis
22 23+24 AUGUSTUS
20 WALCHEREN
Bewoners en gebruikers klagen ook
na de herinrichting in 2011 over de
verkeerssituatie op de boulevard.
vlissingen - Volgens de gemeente
Vlissingen is de verkeerssituatie
op de boulevard sinds de omvor
ming tot fietsstraat in 2011 juist
veiliger geworden. Dit blijkt uit
verkeerstellingen die Veilig Ver
keer Nederland in opdracht van
de gemeente ongeveer een maand
geleden heeft gehouden.
De tellingen laten een positief ver
keersbeeld zien van de boulevard
ten opzichte van de situatie vóór
de fietsstraat. Lag de gemiddelde
snelheid op Boulevard Bankert in
2011 nog op 23 kilometer per uur,
in 2013 is deze gemiddelde snel
heid 21,8. Beide tellingen zijn ge
baseerd op het aantal passerende
voertuigen per etmaal, ongeveer
drieduizend. Daarnaast is het aan
tal snelheidsovertredingen in de
afgelopen jaren minder gewor
den. In 2011 reden er dagelijks ge
middeld zestien voertuigen har
der dan 50 kilometer per uur. In
2013 zijn dit gemiddeld vier voer-
VLISSINGEN - De Louise de Colig-
nyschool in Vlissingen heeft met
een fancy fair 750 euro opgehaald
voor de kinderpoli van het Admi
raal De Ruyter Ziekenhuis in Vlis
singen. De fancy fair is vlak voor
de zomervakantie gehouden. Gis
teren is het geld overhandigd aan
het ADRZ. Met het geld wordt
nieuw speelgoed voor de wachtka
mer en de onderzoekskamers van
de kinderpoli gekocht. De Stich
ting Vrienden ADRZ vult het be
drag aan tot 1.250 euro.
VLISSINGEN - Scheurende auto's,
ronkende motoren en vooral: wei
nig tot geen toezicht. De boule
vard in Vlissingen is een waar wal
halla voor liefhebbers van ver
brand rubber. Tot grote ergernis
van bewoners en gebruikers.
Volgens de bewoners, die niet
met naam in de krant willen, is er
sinds de vernieuwing van het
wegdek van de boulevard eind
2011 niet veel verbeterd. Sterker
nog, zij vinden de situatie nu 'zor
gelijk'. „Het is een gevaarlijke si
tuatie. Auto's rijden veel te hard.
Er geldt een maximumsnelheid
van 30 kilometer per uur maar ik
zie ze die snelheid zelden aanhou
den", zegt één van de bewoners.
„Voor fietsers is het levensgevaar
lijk. De middenheuvel houdt wei
nig auto's tegen. Daarom is het
niet echt een fietsboulevard."
Een bewoonster aan Boulevard de
Ruyter ziet het verkeer vaak met
hoge snelheid langskomen. „Voor
al de bocht bij De Gevangentoren
is erg in trek bij motor- en scoo
terrijders. Het is een uitdagende
bocht voor ze. Het is vaak een vas
te groep met onder meer 'discoau
to's' die ik 's avonds langs hoor ko
men. Zelfs op zondag, als er een
verbod geldt. Dat negeren ze ge
woon. Er moet een strikt handha
vingsbeleid komen, bekeuringen
uitdelen, dat soort dingen. Als wij
er wat van zeggen, krijgen we een
grote mond terug, met zelfs be
dreigingen. Er moet eens wat ver
anderen."
Niet alleen de auto's veroorzaken
de overlast, ook over fietsers
wordt geklaagd, maar dan door
voetgangers en scootmobielrij-
ders. „Als het vrij rustig is, rijd ik
veelal over de boulevard. De fiet
sers rijden dan gewoon over het
voetpad. Er moet meer toezicht
gehouden worden door de politie,
want nu zie ik ze zelden", vertelt
een scootmobielbestuurder bij
het standbeeld van Michiel de
Ruyter, waar hij dagelijks naartoe
gaat. „Het voetpad is op delen van
de boulevard erg breed. Als de si
tuatie voor fietsers op de toegesta
ne weg gevaarlijk blijkt, wijken ze
uit naar het vaak rustigere voet
gangersgebied. En dat levert ook
gevaarlijke situaties op."
Eind 2011 kreeg de boulevard een
grondige opknapbeurt. Het weg
dek werd opnieuw geasfalteerd
en er werd een verhoogde mid
denberm geplaatst. De boulevard
moest van de fietsers worden en
gemotoriseerd verkeer zou te gast
zijn. Dit blijkt volgens de bewo
ners in de praktijk toch niet hele
maal te kloppen.
Volgens de gemeente is de keuze
voor de fietsstraat zoals die er nu
ligt, destijds tot stand gekomen
na overleg met de bewoners. Veer
tig procent van hen gaf de voor
keur aan de fietsstraat, twintig
procent aan een vrijliggend fiets
pad en de overige veertig procent
had geen voorkeur.
Voorzitter Wim van Dijk van de
Fietsersbond Vlissingen-Souburg
vindt dat verhoogde middenberm
nog te laag is. „Automobilisten
merken niet echt dat ze daar over
een verhoogd middenstuk rijden
dus nodigt het niet uit om af te
remmen. Achteraf gezien had de
gemeente het middenstuk hoger
moeten maken. Voor fietsers le
vert dit gevaarlijke situaties op
omdat bestuurders blijven inha
len. Behalve de middenberm vin
den we de kronkel bij het Woold-
huis aan het begin van de Boule
vard ook gevaarlijk. De bocht
loopt onhandig en aan de rand
van de weg liggen keienbakken.
Automobilisten durven die bocht
niet in zijn geheel te nemen en
snijden hem af. De boulevard is
nu niet veilig voor fietsers. Zodra
er meer handhaving is, wordt het
veiliger en kan iedereen genieten
van deze prachtboulevard."
De toegankelijkheid van de speel
plaats ernaast wordt verbeterd,
om samenhang te creëren tussen
kerkhof en speelterrein.
De dorpsraad is sinds 2012 bezig
met de begraafplaats. Afval, slecht
begaanbare paden, hondenpoep
en de verwilderde begroeiing zijn
een doorn in het oog van velen.
Koudekerkenaar Anton van Hape
ren buigt zich over de opknap
beurt van het park. „Er is een aan
tal ideeën, met als basis het op
knappen van kerkhof en parkje in
samenhang met het speelterrein-
tje. Verder de verbetering van de
wandelmogelijkheden en snoeien
van het groen, waardoor een
meer open karakter ontstaat. Het
is nu een gesloten, groen front. Er
komt ook een zitplek in het park
je. Een soort klapbank, waar men
sen rustig een praatje kunnen ma
ken. Het knekelhuisje, of grafkel
dertje, heeft eveneens een op
knapbeurt nodig. We willen het
kerkhofje niet alleen in stand hou
den, maar ook beleefbaar maken."
„De plannen beginnen te leven",
aldus Dorine Noorlander, dorps
raadvoorzitter. „Niets is nu defini
tief, het is een voortschrijdend
proces. Er komen nog goede tips
en ideeën binnen. Het is onze be
doeling volgend jaar te beginnen.
Wij gebruiken onze jaarlijkse bij
drage voor dit project. Via mo
dern gezegd crowd funding, hopen
we meer geld te genereren."
De gemeente pakt volgend voor
jaar de bestrating van het hoofd-
pad aan en gaat het regulier onder
houd verder in overleg met de
dorpsraad uitvoeren.
tuig
2011
nacf
over
uur
kilo:
2013
De j
uitsl
nen
inrit
gew
weii
over
Het
Sem
vers
deg
veni
teen
„De
ver'
ging
latei
Vlis;
den
te vi
De middenberm op de boulevard is één van de punten waarop bewoners
door Jelle Kempe
'Boulevard is
erg gevaarlijk
voor fietsers'
door Jelle Kempe
Wim van Dijk, Fietsersbond
door Annemarie Zevenbergen
KOUDEKERKE - Het moet een groe
ne kern in het dorp worden. Een
ontmoetingsplek, waar een ieder
rustig kan vertoeven. Dat heeft de
Koudekerkse dorpsraad voor ogen
met het opknappen van het oude
kerkhofje aan de Kerkhoflaan.
VLIS
tij V
lijks
moe