Migranten worden in razzia's van de markten geslagen, homo's en lesbiennes op bloedneuzen rekenen. Rusland is de afgelopen jaren een stuk minder toler geworden. Portret van een land in een identiteitscrisis. 8 VERDIEPING INTOLERANTIE IN RUSLAND De mannen voor de in gang van de Doema, het Russische parlement, dragen mondkapjes. Niet dat ze last hebben van de uitlaatgassen. „Het is die ho mo-lucht", zegt een van hen. „Die mag je niet inademen, voor je het weet ben je zelf ook homo." Ze wijzen op de demonstran ten iets verderop. Binnen debatteren de par lementsleden over een wetsvoorstel tegen de 'propaganda van niet-traditionele sek sualiteit onder minderjarigen'. Dappere ho mo's en lesbiennes houden een ludiek pro test. Skinheads en opgetrommelde voetbal hooligans slaan de homo's stuk voor stuk bloedneuzen. De oproerpolitie arresteert de onschuldige slachtoffers. Het wetsvoor stel wordt unaniem aangenomen. Russen en minderheden gaan niet zo goed samen. De verklaring ligt grotendeels in de erfenis van het Sovjet-bestaan. Het leven was toen simpel en overzichtelijk. Man en vrouw waren gelijk, homo's bestonden niet. Sterker nog, er was 'geen seks in de Sovjet-Unie', een gevleugelde uitspraak tij dens een talkshow in 1986. Religie speelde geen rol meer in het dagelijks leven, er was alleen de partij. En of je uit Tasjkent of Ba koe kwam, het maakte allemaal niet uit. Een goede communist was een goede com munist. Aan die ideologische droom kwam tijdens de val van de Sovjet-Unie in 1991 abrupt een einde. Het vacuüm werd opgevuld met verloren 19e eeuwse waarden, relaties en verhoudingen die bijna een decennium lang vergeten waren. Het enorme verschil tussen arm en rijk, de traditionele verhou ding man-vrouw; als een duveltje uit een doosje werd de samenleving van bijna hon derd jaar geleden opnieuw geïnstalleerd. De Russisch-orthodoxe kerk verdeelt op nieuw goed en fout. Mannen moeten de kost verdienen, vrouwen zorgen voor de kinderen. Mietjes horen er niet bij, even min moslims en andere 'zwartkonten'. De politieke correctheid is voorgoed voorbij. Want waar vroeger de centrale Sovjet macht de interne migratie met harde hand wist te reguleren, is de controle nu weg, maar de aantrekkingskracht onverminderd groot gebleven. Uit allerlei voormalige Sov jetstaten staan mensen in de rij om in het rijkere Rusland aan de slag te gaan. De douane kijkt voor een handje roebels een andere kant op. Registratiepapieren, ver blijfsvergunningen en zelfs Russische pas poorten zijn overal te koop. De straatve gers, slagers, marktkoopmannen en taxi chauffeurs zijn in de grotere Russische ste- Homo-lucht mag je niet inademen. Voor je het weet ben je zelf homo den over het algemeen Oezbeken, Tadzjie- ken of Azerbeidzjanen. Dat zorgt voor spanningen. De Sovjet-bur ger is niet meer, de verschillende etnische groepen gaan op zoek naar hun eigen waar den, achtergronden en politieke vertegen woordiging. Steeds meer etnische Russen voelen zich in een hoek gedreven. In som mige steden worden hele wijken overgeno men door migranten uit Centraal-Azië of de Kaukasus. Het nationalisme is een sluimerend beest, zeker wanneer het als politiek middel wordt ingezet. In de aanloop naar de Mos- kouse burgemeestersverkiezingen, 8 sep tember aanstaande, liet burgemeester Ser- gej Sobjanin een aantal markten schoonve gen. Duizenden illegale migranten werden onder het oog van de camera's geboeid afge voerd naar speciaal opgetrokken tenten kampen buiten de stad. 'Rusland voor de Russen, Moskou voor de Moskovieten' was een aantal jaar geleden een nationalistische slogan, nu is het een beknopte samenvat ting van het politieke beleid. Het is moeilijk voor te stellen, maar wie in schakelt tijdens een van de vele shows van de Russische staatstelevisie ziet een uitbun dige keur aan extravagante homoseksuele presentatoren en popsterren. Met een groot verschil: ze zijn nooit uit de kast ge komen. Het is een goed bewaard publiek geheim waar iedereen in meespeelt. Rod delbladen fotograferen de popsterren met hun wulpse echtgenotes. De felgekleurde nagels en hoge hakken van de televisiester ren horen er gewoon bij. Omaatjes in de provincie weten van niets. Wie denkt dat er in Moskou, Sint-Peters burg of andere grote Russische steden geen homo-nachtclubs zijn, heeft het mis. Sterker nog; het nachtleven is er uitbundi ger, ruwer en vrolijker dan in de meeste westerse hoofdsteden. Met een groot ver schil: alles gebeurt achter gesloten deuren. Dat Rusland juist nu minderheden in de sa menleving probeert tegen te werken, is een teken van de tanende macht van presi dent Vladimir Poetin. Sinds de grote straat protesten van de winter van 2011 is zijn po sitie wankel. Binnen de muren van het Kremlin is een grote strijd gaande tussen voorzichtige hervormers en keiharde havi ken. Alle zeilen worden bijgezet voor popu listische steun. Het mes snijdt aan twee kanten. Door ho mo's en lesbiennes buiten te sluiten, plaatst het Kremlin hen automatisch in het kamp van de oppositie. Die staat nu behal ve als marginaal en zwak nu ook als homo fiel bekend. En de retoriek van een groot, sterk en trots Rusland valt goed bij de steeds conservatievere bevolking. Terug naar het Russische parlement, waar het volgens de skinheads met mondkapjes nog altijd ruikt naar homo's. Ze krijgen bij val van orthodoxe priesters die met pen dels de duivel proberen uit te drijven. Wan neer een lesbisch stel demonstratief wil zoenen, spuugt de priester een van de meis jes recht in het gezicht. Wanneer de homo's zijn opgepakt, slaan de nationalisten uit verveling een toevallig passerende man in elkaar. Hij heeft een Aziatisch uiterlijk. Alleen op tv zij n homo's oké door onze correspondent Olaf Koens illustratie Mark Reijntjens Skinhead in Moskou

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8