Nauwelijks geld, maar wel hip willen zijn Weinig vliegen, veel wespen Radio 1 haalt radiospot BNR van de zender i- IN HET NIEUWS 3 66 Het lijkt wel alsof alles in de natuur een maand verlaat is kaar", aldus Gino Thuij van GfK. Toch wordt de aangekondigde komst van Primark, ondanks de nieuwe banen en de aanzuigende werking op winkelend publiek, niet overal even goed ontvangen. De SP in Eindhoven stelde eerder dit jaar kritische vragen over het bedrijf. Primark wordt al jaren lang in verband gebracht met on derbetaalde arbeiders bij toeleve ranciers, die soms onder zeer ge vaarlijke omstandigheden wer ken. Zo was Primark één van de opdrachtgevers van de textielfa briek in Bangladesh die in april in stortte. Daarbij vielen meer dan duizend doden. En een Engelse leverancier bleek enkele jaren geleden illegale im migranten aan het werk te heb ben. Samen met zeventig andere ketens en producenten beloofde Primark onlangs de inspecties in de fabrieken te verbeteren. Veel lokale ondernemers en politi- ci toonden zich de afgelopen da gen teleurgesteld over het vertrek van de Bijenkorf. Maar velen prij zen zich ook gelukkig met de komst van Primark. Nu maar wachten en hopen op het Primark-effect. TILBURC - „Wij waren al vroeg in Rotterdam, maar het was er echt al ontzettend druk en overal ston den al lange rijen", vertelt Ellen Slingerland (25) over haar bezoek aan de Rotterdamse vestiging van Primark. De sfeer in de winkel had volgens haar, zoals wel eens wordt gezegd, inderdaad wel iets van een attractiepark. Het is er druk, er heerst een opgewonden stemming en overal staan rijen. Niet bij attracties natuurlijk, maar bij kledingrekken, paskamers en aan de kassa's. De Tilburgse studente valt mid den in de doelgroep van Primark, dat zich richt op prijsgevoelige, modebewuste consumenten tot 35 jaar, die er bij nieuwe mode trends als eerste bij willen zijn. „Als ik aan goedkope kleding dacht, moest ik eerst meteen aan H&M denken", vertelt ze. „Maar bij Primark is alles zó goedkoop, voor een paar euro kan je er echt al van alles krijgen. En het ziet er ook nog leuk uit, ze gaan echt met hun tijd mee." Dat is volgens onderzoeksbureau Trendbox ook de kracht van de Ierse prijsvechter: de meeste klan ten hebben weinig te besteden, terwijl kleding voor hen wel ont zettend belangrijk is. Door de ex treem lage prijzen bij Primark kunnen ze elk seizoen weer iets nieuws aanschaffen, waardoor ze steeds volgens de laatste mode ge kleed gaan. De slogan van Primark luidt ook look good, pay less, oftewel: 'zie er goed uit, betaal minder'. „Maar er komen echt niet alleen maar meis jes van de middelbare school, die nauwelijks iets te besteden heb ben", aldus Slingerland. „Ik zie er ook genoeg studenten en moe ders met kinderen." Doordat mei en juni van die natte maanden waren, is het seizoen voor de insectenbestrijders later op gang gekomen. „Het lijkt wel alsof alles in de natuur een maand verlaat is", zegt Jollie, die zo'n 25 jaar in het vak zit. Maar de hete dagen in juli en augustus ma ken dat de wespenpopulaties goed gedijen. En er wordt op nieuw een periode van zomers weer voorspeld. Jollie en Over beeke verwachten daarom dat de drukte op hun werk nog wel even aanhoudt. Die is overigens niet al leen het gevolg van de toename van het aantal wespen en mug gen. Het is ook zo dat we met dit zomerse weer de ramen open heb ben en vaker buiten vertoeven. Daardoor hebben we eerder last van insecten. Een wespennest la ten opruimen kost een euro of veertig. Gaat het om een nest in of tegen het huis aan, dan is het aan te raden het weg te laten ha len, om te voorkomen dat wespen hun weg naar binnen vinden. Een nest in de tuin kan in principe rustig blijven zitten. Maar laat dat dan vooral met rust, is Tiet advies van de ongediertebestrijders. Tips om insecten weg te houden bij de barbecue: zet twee of drie wespenvangers in de tuin met een laagje bier erin, dat werkt be ter nog dan limonade. Vliegen kunnen uit het huis wor den geweerd door een klein plas tic zakje met een beetje water te vullen, in een ander zakje met wa ter te doen en dat op te hangen. Vliegen kunnen niet tegen de schittering die dit oplevert als er licht op valt. uit een enkel jasje, of per drie of vier, zoals de collectie platte schoentjes. Het veilinghuis ver wacht per kavel een opbrengst van honderd tot vierhonderd eu ro. „Met natuurlijk wel uitschie ters, zoals de unieke Classic Flap Bag van Chanel", zegt taxateur Roel Goedhart. „Een uniek stuk uit 1955. Het is de eerste damestas met een schouderriempje, geïnspi reerd op de veldtassen van het le ger. Door het riempje hadden nu ook de dames hun handen vrij. Een geëmancipeerde gedachte en iconisch voor het werk van Coco Chanel", zegt Goedhart. Hoewel het een van de begeerlijkste objec ten is uit de collectie, gaat de tas met een waarde van ettelijke dui zenden euro's waarschijnlijk niet meer opbrengen dan tussen de 500 en 1.500 euro. Een koopje dus, net als een bontjas uit Neer- lands bekendste bonthuis Van Wordragen, waar waardes aan toe gekend wordt van ettelijke duizen den euro's. Voor een exemplaar wordt een taxatiebedrag gefluis terd van liefst 50.000 euro. Na het overlijden van de 'dame van stand' werd het veilinghuis in geschakeld door de inboedelverze keraar voor een taxatie van de waarde van de inrichting en per soonlijke spullen. Als bemidde laar verkoopt Vendu nu het gehe le bezit op verzoek van de familie. Goedhart: „Mijn favoriet is een poef in de vorm van een buldog uit 1940." Op de eerste kijkdag is het een ko men en gaan van vrouwen die met tasjes voor de spiegel staan en jasjes passen. „Het moet wel je maat zijn", zegt Yvonne van Heu- men die nog niets van haar ga ding gevonden heeft. Monica Vis ser komt om te zien of ze haar ver zameling van 'van alles' kan aan vullen met dure blingbling. De NPO weigert reclames voor concurrerende omroepen. Onder de misleidende naam Bay Air is het BNR echter gelukt zendtijd in te kopen bij de STER. In de radiospot werden luiste raars opgeroepen te surfen naar bayandair.nl. Wie dat doet, komt terecht op een site met een nieu we reclamecampagne voor BNR. De STER heeft meteen ingegre pen en de 'Trojaanse' radiospot van de zender gehaald. Directeur Radio Jan Westerhof van de pu blieke omroep NPO kan de stunt wel waarderen. „BNR wist het be leid met een slimmigheidje en op een grappige manier te omzeilen. Tijdens het tandenpoetsen viel het spotje me op en ook het pre sentatieduo van het Radio 1 Jour naal was het niet ontgaan. BNR heeft ons bij de neus gehad." Hoofdredacteur Sjors Fröhlich van BNR hekelt het beleid van de STER om geen spots van concur renten toe te staan: „Ik vind dat kleinzielig. Wij zenden ook ge woon spotjes voor de VARA-gids uit, totaal geen probleem." DINSDAG 20 AUGUSTUS 2013 in gat Bijenkorf De Primark op het Poolsterplein in Rotterdam. De kledingketen wil zich volgend jaar vestigen in pan den van de Bijenkorf. foto Robin Utrecht/ANP Door extreem lage prijzen kunnen klanten elk seizoen iets nieuws aanschaffen en zo met de mode meedoen BENNEKOM - Met de vliegen valt het mee, maar wespen zijn er dui delijk meer dit jaar, constateert on- gediertebestrijder Frits Jollie uit Bennekom. David Overbeeke van Overbeeke Ongediertebestrijding uit Rotterdam deelt die ervaring. Frits Jollie, ongediertebestrijder voor 'weinig' geld HILVERSUM - De commerciële radio zender BNR is er gisteren listig in geslaagd een reclame voor zichzelf op de publieke omroep NPO te la ten uitzenden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 3