TO©S r PZC PZC 2 IN HET NIEUWS J* COLOFON PRIJSVECHTER IN MODE Keten doet het tegenovergestelde van de Bijenkorf: goedkope winkels openen, buiten de Randstad. Maak iemand abonnee! [VEEL MU00EM tSEZE ZOMER U(3<3E UO0E U66E USSE U<3<3E USSE. T: 088-0139995 PAUL KUSTERS toosenhenk.n OEJ ALMERE - Een grote stroom joelen de vrouwen en meisjes wrong zich afgelopen december naar bin nen in de nieuwe Primark-vesti- ging in Almere. Opgewonden gil lend baanden zij zich een weg naar de rekken vol spotgoedkope T-shirts, truien en handtassen. Net als in Almere moeten bij elke nieuwe opening van de Ierse mo deketen dranghekken voorkomen dat de horden koopjesjagers el kaar onder de voet lopen. Zulke taferelen staan steeds meer steden in Nederland te wachten. Want terwijl de Bijenkorf panden sluit en zich op de rijke consu ment richt, neemt prijsvechter Primark het leeggekomen plekje in de winkelstraat graag in. In thuishaven Groot-Brittannië wordt inmiddels al van een waar Primark-effect gesproken. Door de onstuitbare opkomst van de prijsvechter zouden Britse fami lies de afgelopen jaren steeds min der geld hebben uitgeven aan kle ding en schoenen. Slechts vier van de ruim 250 Pri- mark-winkels zijn op dit moment in Nederland gevestigd. Maar na onder meer Groot-Brittannië en Spanje verovert de modeketen nu met veel bombarie ook de Neder landse markt. Vooral dankzij de aantrekkingskracht die de keten uitoefent op grote groepen jonge, modegevoelige meiden met een smalle beurs. De steeds stillere Nederlandse winkelstraten kunnen zo'n im puls goed gebruiken. Volgens on derzoek van Locatus is het Pri- mark-effect ook hier inmiddels op straat duidelijk zichtbaar. „Uit ons onderzoek blijkt dat het aan tal bezoekers in het betreffende winkelgebied met gemiddeld 30 procent is toegenomen. Dat is echt enorm. Ik ken geen andere winkel die dat effect heeft", aldus Locatus-directeur Gerard Zand bergen. De komende jaren opent Primark naast de vier bestaande vestigin gen in de Randstad zeker acht nieuwe vestigingen. Ook onderne mers in onder meer Eindhoven, Heerlen en Nijmegen zullen dus een graantje meepikken van de magneetwerking van de Primark- winkels. Ook in de panden van de Bijen korf in Arnhem en Enschede ko men volgend jaar vestigingen van Primark. De Bijenkorf verraste dit weekend vriend en vijand met het nieuws dat zij vijf vestigingen sluit en 262 banen schrapt. Het warenhuis richt zich, in tegenstel ling tot Primark, juist steeds meer op het publiek met goed gevulde beurzen. En terwijl de Bijenkorf zich terugtrekt in de Randstad, be geeft Primark zich juist steeds ver der daarbuiten. Alleen de twee nieuwe Primarks in de voormalige Bijenkorf-pan den in Arnhem en Enschede leve ren al honderden banen op. In to taal creëert de uitdijende modeke ten de komende jaren naar ver wachting zeker tweeduizend nieu we banen in Nederland. Gek genoeg levert het Primark- succes niet alleen banen op, maar profiteren ook andere modeke- tens van de komst van de prijs vechter. Dat blijkt uit een markt analyse van marktonderzoeksbu reau GfK. Terwijl winkels als Sca- pino, Zeeman en C&A last heb ben van Primark, hebben consu menten volgens GfK door de Pri- mark-koopjes juist weer extra budget voor aankopen bij ketens als H&M, WE en de Bijenkorf. „Consumenten kopen zowel erg goedkope als duurdere kleding en mixen en matchen beide door el- De deuren voor de eerste kijkdag zijn net een kwartier geopend, en nu al is er een enorme toeloop in het Rotterdamse veilinghuis Ven du waar donderdag een kapitale collectie kleding wordt geveild van een gefortuneerde Rotterdam se dame die onlangs is overleden. Het gerenommeerde veilinghuis wil de naam van de dame niet onthullen, noch de reden dat de familie heeft gevraagd de spullen te veilen. Maar het pand aan de Kipstraat is volgestroomd met pu bliek dat de enorme collectie wil bekijken. Voor het merendeel vrouwen, die zich nog net niet verdringen om de hautefourrure van bontontwerper Fred van Wordragen te passen, of de tallo ze schoenen, sjaals, jasjes en cor sages aan een nadere inspectie te onderwerpen. Yves Saint Laurent, Rolex, Wedgwood, Ungaro, het ligt er allemaal. De geheimzinni ge eigenares was zichtbaar een liefhebster van haute couture en dure modeartikelen van Coco Chanel. „Ik werk hier nu 42 jaar, maar niet eerder heb ik zo'n collectie van merkkleding van deze kwali teit gezien", zegt financieel direc teur Annelies Koks van Vendu. Enkele honderden modestukken zijn het, die verdeeld zijn in tach tig kavels. Een kavel kan bestaan Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111- 45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale producten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 - 12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 27,50 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl Primark springt i door Jelte Posthumus 30 Het gemiddeld aantal bezoekers in winkelgebieden in de Randstad nam met 30 procent toe als er een vesti ging van modeketen Primark kwam. Dat blijkt uit onderzoek door Locatus. Iets duurs veilen door Frank Schouten ROTTERDAM - „Neem me niet kwa lijk, tja, tunnelvisie, hè", veront schuldigt een dame zich als ze zich met enige spoed naar een glazen vi trine haast met schoudertassen van ontwerpers Chanel, Gucci of Exotique. Er liggen er tientallen, soms schoenendozen vol opgesta pelde tasjes die per stuk toch zo'n paar duizend euro moeten hebben gekost. En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee blijven. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2