Leaserijders letten meer op de kleintjes. Letterlijk. De grote leasebak wordt ingeruild voor een zuiniger modelletje. J 8 VERDIEPING WAGENPARK _u root, groter, grootst. Wie aan het begin van deze eeuw van zijn baas een leasewagen uit mag zoe ken, kent maar één grens: het maximumbe drag dat de werkgever ter beschikking stelt. En dus wordt er ge zocht naar een grote auto waar het hele ge zin wat aan heeft; een die niet alleen papa of mama naar het werk brengt, maar ook de caravan naar Frankrijk trekt. Het is de tijd dat de Renault Laguna veel vuldig te zien is op de Nederlandse wegen. Net als de Ford Mondeo en de Volkswagen Passat. Auto's van formaat, met een bijpas send kostenplaatje, staan hoog op de rang lijsten van de leasemaatschappijen. Wat het kost, maakt allemaal weinig uit. De leaserijder staat lachend met de benzi- neslurper bij de pomp 'want de baas be taalt'. Natuurlijk moet er ook afgerekend worden met de fiscus, maar die houdt geen rekening met brandstofgebruik. De econo mie draait als een tierelier. Dus dat je mis schien too euro per maand meer betaalt voor een auto met status, boeit niet. Hoe anders is het anno 2013. Deze krant vroeg twee van Nederlands grootste lease maatschappijen - Athlon Car Lease en Lea seplan - een top-10 samen te stellen van hun meestgevraagde modellen door de ja ren heen. De twee bezitten samen bijna een kwart miljoen leasewagens in Neder land. Laguna, Passat en Mondeo komen te genwoordig in hun toplijstjes niet meer voor. Dat zijn allemaal auto's uit het zoge heten D-segment, meldt Leaseplan. Tot 2008 hadden zakelijke rijders een voorkeur voor dergelijke modellen. Daarna kwam er de klad in. De redenen? Vooral de nieuwe regels van de Belastingdienst, zegt marketingmanager Folkert de Ruiter van Athlon. Leaserijders die kiezen voor een schone auto, betalen daar sinds 2008 minder belasting voor (zie kader). Tel daar de crisis bij op, en je ziet het wagenpark krimpen. Niet in aantal, maar in formaat. Ondanks de populariteit van de zware hybride auto's met accu gaat zelfs het gemiddelde gewicht van de lease wagen omlaag. Leaserijders kiezen massaal voor kleinere 'groene' modellen; niet omdat ze milieube wust zijn, maar vooral omdat ze aan hun portemonnee denken. En wees eerlijk. Die 'kleinere' modellen zijn stiekem in de voor bije jaren aardig gegroeid. De zuinige Ford Focus Stationwagon anno 2013 is niet veel kleiner dan die hatchback Mondeo uit 2003, bevestigen de statistieken. De koffer ruimte is slechts 10 liter kleiner en het laad vermogen in kilo's is zelfs groter. En ja, het verbruik van dat nieuwste model is aan zienlijk lager. Het zijn merken als Volkswagen en Opel die klappen krijgen als de belastingregels veranderen. Ze hebben in eerste instantie geen antwoord op de 'groene golf die door Nederland spoelt. Renault en Ford zien de kansen eerder. De Renault Megane en de Ford Focus staan met hun speciale 14-procentmodellen nu stevig bovenaan in de ranglijsten van de leasemaatschappijen. Terwijl in Europa de verkoop van Renault daalt, is de Megane in Nederland in 2012 de bestverkochte auto. Met dank aan de lage belastingbijtelling voor de relatief grote familiewagen. Niet voor niets adverteert Volkswagen sinds en kele maanden nadrukkelijk met de eigen zuinigere modellen. „Ze hebben het einde lijk in de gaten", wordt in de leasewereld verzucht. Het is echter vooral de Toyota Prius die ja ren geleden plots de kop op stak na de be lastingmaatregel. De auto wekt z'n eigen stroom op, en rijdt op rustige momenten daardoor elektrisch. „Op een gegeven mo ment zag je iedereen met een gezin die in aanmerking kwam voor een leasewagen in een Prius rijden", meldt een woordvoerster van Leaseplan. De snelle opkomst van het model baart de leasemaatschappijen in eerste instantie zor gen, omdat onduidelijk is hoeveel een hy bride auto na afloop van het leasecontract nog waard zou zijn. Inmiddels is gebleken dat de afgeschreven lease-hybrides gewild zijn in Moskou als taxi. Daarmee schiet de promotie van zuinige auto's via de Belastingdienst wel het doel voorbij. Na vier jaar in Nederland, gaan veel auto's in het verre buitenland voor schonere luchten zorgen. Vooral kleine zui- rij< bij ko en na tie Ah wc lie Z Liever een leasebaki e door Paul Bots illustratie Nourdin Kouch s ,V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8