Leaserijders letten meer op de
kleintjes. Letterlijk. De grote
leasebak wordt ingeruild voor
een zuiniger modelletje.
J
8 VERDIEPING
WAGENPARK
_u
root, groter, grootst. Wie
aan het begin van deze
eeuw van zijn baas een
leasewagen uit mag zoe
ken, kent maar één
grens: het maximumbe
drag dat de werkgever
ter beschikking stelt. En dus wordt er ge
zocht naar een grote auto waar het hele ge
zin wat aan heeft; een die niet alleen papa
of mama naar het werk brengt, maar ook
de caravan naar Frankrijk trekt.
Het is de tijd dat de Renault Laguna veel
vuldig te zien is op de Nederlandse wegen.
Net als de Ford Mondeo en de Volkswagen
Passat. Auto's van formaat, met een bijpas
send kostenplaatje, staan hoog op de rang
lijsten van de leasemaatschappijen. Wat
het kost, maakt allemaal weinig uit.
De leaserijder staat lachend met de benzi-
neslurper bij de pomp 'want de baas be
taalt'. Natuurlijk moet er ook afgerekend
worden met de fiscus, maar die houdt geen
rekening met brandstofgebruik. De econo
mie draait als een tierelier. Dus dat je mis
schien too euro per maand meer betaalt
voor een auto met status, boeit niet.
Hoe anders is het anno 2013. Deze krant
vroeg twee van Nederlands grootste lease
maatschappijen - Athlon Car Lease en Lea
seplan - een top-10 samen te stellen van
hun meestgevraagde modellen door de ja
ren heen. De twee bezitten samen bijna
een kwart miljoen leasewagens in Neder
land. Laguna, Passat en Mondeo komen te
genwoordig in hun toplijstjes niet meer
voor. Dat zijn allemaal auto's uit het zoge
heten D-segment, meldt Leaseplan. Tot
2008 hadden zakelijke rijders een voorkeur
voor dergelijke modellen. Daarna kwam er
de klad in.
De redenen? Vooral de nieuwe regels van
de Belastingdienst, zegt marketingmanager
Folkert de Ruiter van Athlon. Leaserijders
die kiezen voor een schone auto, betalen
daar sinds 2008 minder belasting voor (zie
kader). Tel daar de crisis bij op, en je ziet
het wagenpark krimpen. Niet in aantal,
maar in formaat. Ondanks de populariteit
van de zware hybride auto's met accu gaat
zelfs het gemiddelde gewicht van de lease
wagen omlaag.
Leaserijders kiezen massaal voor kleinere
'groene' modellen; niet omdat ze milieube
wust zijn, maar vooral omdat ze aan hun
portemonnee denken. En wees eerlijk. Die
'kleinere' modellen zijn stiekem in de voor
bije jaren aardig gegroeid. De zuinige Ford
Focus Stationwagon anno 2013 is niet veel
kleiner dan die hatchback Mondeo uit
2003, bevestigen de statistieken. De koffer
ruimte is slechts 10 liter kleiner en het laad
vermogen in kilo's is zelfs groter. En ja, het
verbruik van dat nieuwste model is aan
zienlijk lager.
Het zijn merken als Volkswagen en Opel
die klappen krijgen als de belastingregels
veranderen. Ze hebben in eerste instantie
geen antwoord op de 'groene golf die door
Nederland spoelt.
Renault en Ford zien de kansen eerder. De
Renault Megane en de Ford Focus staan
met hun speciale 14-procentmodellen nu
stevig bovenaan in de ranglijsten van de
leasemaatschappijen. Terwijl in Europa de
verkoop van Renault daalt, is de Megane in
Nederland in 2012 de bestverkochte auto.
Met dank aan de lage belastingbijtelling
voor de relatief grote familiewagen. Niet
voor niets adverteert Volkswagen sinds en
kele maanden nadrukkelijk met de eigen
zuinigere modellen. „Ze hebben het einde
lijk in de gaten", wordt in de leasewereld
verzucht.
Het is echter vooral de Toyota Prius die ja
ren geleden plots de kop op stak na de be
lastingmaatregel. De auto wekt z'n eigen
stroom op, en rijdt op rustige momenten
daardoor elektrisch. „Op een gegeven mo
ment zag je iedereen met een gezin die in
aanmerking kwam voor een leasewagen in
een Prius rijden", meldt een woordvoerster
van Leaseplan.
De snelle opkomst van het model baart de
leasemaatschappijen in eerste instantie zor
gen, omdat onduidelijk is hoeveel een hy
bride auto na afloop van het leasecontract
nog waard zou zijn. Inmiddels is gebleken
dat de afgeschreven lease-hybrides gewild
zijn in Moskou als taxi.
Daarmee schiet de promotie van zuinige
auto's via de Belastingdienst wel het doel
voorbij. Na vier jaar in Nederland, gaan
veel auto's in het verre buitenland voor
schonere luchten zorgen. Vooral kleine zui-
rij<
bij
ko
en
na
tie
Ah
wc
lie
Z
Liever een
leasebaki e
door Paul Bots
illustratie Nourdin Kouch
s
,V