onder aan de koeienscheet Coupure gaat over veel meer dan de Watersnood ramp zeeland naz mer festival ZEELAND NAZOMER FESTIVAL 9 Het paleis Escorial als setting straalt een enorme macht uit. Met de koning als on aantastbaar lijkend middelpunt. Een mooi contrast met die grootse setting vormt het vaak intieme spel. Daarin gaat het om verdriet, jaloezie, de dood en om onverschilligheid. „Houd de liefde, geef die kroon weer te rug", zegt de koning aan het einde van een spelletje waarbij hij even van rol wisselt met de nar. Wat betreft de wer kelijke rolverdeling. Had die ook anders om kunnen zijn? „Die zou perfect an dersom kunnen zijn. Maar als je vanaf je conservatoriumtijd zo graag die koning uit Escorial eens wil spelen, dan geef je die rol niet af. Ik heb Dirk Roofthooft ge vraagd om de nar te spelen omdat ik graag met Dirk speel", zegt De Pauw. Aan het einde van het stuk danst de beul. Dat is een bewuste toevoeging aan het oorspronkelijke stuk. „Ik heb het ge voel dat het, in onze wereld, vooral de beulen zijn die dansen. Zij doen voluit wat ze graag doen. Dat recht wordt hen door de macht steeds weer verleend." Wat vindt De Pauw van de Grote Kerk in Veere als speelplek voor Escorial? „Wat dacht u? Er is geen beter kader denkbaar om dit blijspel op te voeren." Of de veestapel daarbij als hoofdschuldige mag worden ge zien, is uiteraard de vraag. De professor is er echter heilig van overtuigd. „Er zijn anderhalf miljard koeien op aarde! Het zijn gasfabrieken." Het is allemaal een opmaat, slechts het eerste kwartier van een ruim anderhalf uur duren de voorstelling, waarvan het jammer zou zijn om er vooraf al te veel van prijs te geven. Wel kan worden verklapt dat de kinderen (6+) een avontuur beleven waarbij ze actief wor den betrokken en een koe ook van dichtbij bekijken. De voorstelling, die begin juli in première ging tijdens het Over het IJ Festival op het NDSM-eiland in Amsterdam, wordt gespeeld door Steven Sta vast en Saskia Driessen. „De PeerGrouP wilde iets doen met het bewustzijn van het broei kaseffect en dat onderwerp sa men met kinderen aanpakken", zegt Saskia Driessen. „De koeienscheet spreekt daarbij erg tot de verbeelding, ook van Fenneke Wekker, de schrijfster die erbij werd gevraagd, en van onze regisseur Rogier in 't Hout. Zo is dat idee gaan groeien en een voller verhaal ge worden dan alleen maar droog over het broeikaseffect." Project: Scheet is bij uitstek een vorm van locatietheater. Dat dwingt de acteurs vaak ook tot improviseren, tot inspelen op de situatie en omstandigheden. „Deze voorstelling biedt geluk kig ook heel veel vrijheid om dat te doen", aldus Driessen. „Als acteur ben je daar altijd mee bezig", vult Steven Stavast aan. „Dat is het leuke van thea ter. De ene voorstelling doe je iets zus en dan denk je: dat ga ik de volgende keer zo doen. El ke voorstelling is anders, zeker bij locatietheater." Ze zijn al zestig jaar slachtoffer van de Waters noodramp. Zij verloor destijds haar dochtertje en hij nam een beslissing die hem zijn leven lang zou blijven achtervolgen. In het toneel stuk Coupure van Heieen Verburg ontmoeten deze man en vrouw elkaar na al die jaren. Tijdens het Zeeland Nazomerfestival 2002 werd Coupure als locatievoorstelling gespeeld in de polder van Zonne- maire onder regie van Guido Wevers. Dit jaar, rond de 60-jarige herdenking van de Ramp, werd het stuk herno men. Met dezelfde spelers: Bram Kwekkeboom en Mar lies Hamelynck, maar met een andere regisseur: Stefan Perceval. Met respect voor de versie van tien jaar gele den gaf hij het stuk een bredere betekenis. Wat er ge- beurde op 1 februari 1953 blijft wel het historisch referen tiepunt, maar in deze theaterversie gaat Coupure over veel meer dan de Watersnoodramp. „Het stuk is universeler geworden. Het gaat nu veel meer over lijden en vergeven en over mededogen. Het verhaal is meer naar de huidige beleving van een ramp gehaald. Dat vind ik heel prettig. Na dat naar binnen ge richte lijden, treedt het nu veel meer naar buiten", con stateert Bram Kwekkeboom. „Het stuk is met de tijd meegegroeid, terwijl er op zich niet veel aan de tekst is veranderd. Dat bewijst dat het een schitterend stuk is", zegt Marlies Hamelynck. Zij erkent dat ze even moest wennen aan de nieuwe regieaanpak. „Het is op zich heel leuk met een nieuwe regisseur naar hetzelfde stuk te kij ken, maar ik merkte dat ik best eigenwijs was. Ik was erg gewend aan die eerste versie." Stefan Perceval moest inderdaad ervaren dat beide spe lers Coupure al die jaren met zich mee hadden gedragen. „Ik vind het daarom enorm knap dat zij zich toch zo vol ledig aan mijn regiehandjes hebben overgegeven." Kwekkeboom en Hamelynck maakten de Ramp beiden mee als kind in Zeeland. Zonder persoonlijke tragiek, maar de impact beseften ze op latere leeftijd extra goed. „Het is heerlijk om Coupure weer te mogen spelen tij dens dit festival en ik ben nu al een beetje bedroefd dat het daarna weer lange tijd niet zal gebeuren", zegt Ha melynck. „Mijn grote wens is dat dit net als een soort standbeeld een blijvend stuk wordt, dat om de zoveel jaar bij een herdenking weer opgevoerd wordt. Dan doen wij het over tien jaar nog een keer. Als Marlies en ik tachtig zijn", aldus Kwekkeboom. di 27 aug t/m zat 7 sept ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013 I Scène uit muziek theatervoorstelling Escorial met Josse De Pauw (links) als de koning en Dirk Roofthooft als de nar. foto Koen Broos Escorial, Nederlandse première maandag 2 september, Grote Kerk, Veere. Aanvang; 20.30 uur. Daarna te zien t/m 6 septem ber. Voor speeldagen, tijden en meer infor matie zie pagina 11. Project: Scheet, zaterdag 31 au gustus, woensdag 4 en zaterdag 7 september, Abdijplein, Middel burg. Aanvang: 15.00 (m.u.v. wo. 4/9) en 19.00 uur. Prijs: 5,-. door Ali Pankow Coupure, vrijdag 30 augustus t/m zondag 1 september en dinsdag 3 t/m zaterdag 7 september, vertrek vanaf Abdij plein, Middelburg 18.45 uur. Prijs: 17,50 (CJP/65+ 15). Marlies Hamelynck en Bram Kwekkeboom in de voorstel ling Coupure, foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 85