De wereld gaat ten 8 ZEELAND NAZOMER FESTIVAL i Escorial is een tragische farce over macht en verveling, geweld en onverschilligheid. Een verhaal ook over liefde en wraak. Voor Escorial van Muziekthea ter Transparant bundelt thea termaker Josse De Pauw op nieuw de krachten met Colle gium Vocale Gent, waarmee hij eerder het bejubelde Ruhe maakte. Escorial werd als eenakter geschreven door Michel de Ghelderode. Josse De Pauw is er sinds zijn studententijd door gefascineerd. Hij heeft het initiatief geno men Escorial tot een avondvullende mu- ziekvoorstelling te maken. Het verhaal speelt zich af in het paleis waar de dood rondwaart. De koning heeft zijn koningin vergiftigd. Zijn nar, die haar minnaar was, gaat kapot van ver driet. De honden blaffen en janken onop houdelijk, de klokken luiden de sterven de uit. De koninklijke beul sluipt door de gangen van het paleis en de monnik bidt voor zielenrust van de koningin. De ko ning zit met zijn vingers in zijn oren op de troon en wil vermaakt worden door de nar. De Pauw speelt de koning, Dirk Roofthooft vertolkt de rol van de nar. 'Een troon in wankel evenwicht', luidt een zin in de tekst. Dat komt in de impo nerende vormgeving letterlijk tot uiting: een steile helling. Met alle gevolgen van dien? „Ik heb tijdens de première, in mei in Antwerpem, mijn meniscus gescheurd en de knie moest worden geopereerd. Dat maakte dat we verplicht waren de voorstellingen te annuleren. Dat is niet prettig, maar het was niet anders", vertelt De Pauw. Hij zegt zelf om die steile hel ling te hebben gevraagd. Hij wilde dat de klim naar de troon moeizaam zou zijn. Er moest fysieke moeite voor worden ge daan. Zijn gescheurde meniscus heeft overigens niet geleid tot aanpassing van het decor. „Dat hoeft ook niet. Bij premières is een mens al eens wat overmoedig. Ik zal in het vervolg iets bedachtzamer op het hel lend vlak staan en iets gezapiger dansen." De fragmenten uit de tekst van Michel de Ghelderode die De Pauw al in zijn stu dententijd bracht, zijn hem sindsdien blijven bezighouden. Hij ziet het stuk vooral als een sfeer. Die wil hij op de planken zetten. De oude muziek van Or- landus Lassus speelt daar nu een belang rijke rol in, evenals de nieuwe muziek van George Alexander van Dam. Zo is een aantal van de sacrae lectiones van Job gebruikt. Ook het gek makend hondenge blaf en klokgelui worden bijvoorbeeld muzikaal en door het koor vertolkt. De Pauw: „De muziek is mede bepalend voor het stuk dat ik gemaakt heb. Ik maak graag voorstellingen die deels ook concert zijn. Maar het is zeer goed moge- f r* L lijk het stuk met bijvoorbeeld realistisch geblaf en klokkengelui te ensceneren. Je zou dan dichter bij het marionettenthea ter komen, waar de schrijver zo van hield. Misschien zou je dat dan ook in de manier van spelen moeten doortrekken. Ook tijdens het maken van mijn versie heb ik altijd gewerkt met het marionet tentheater in het achterhoofd." Hij benadrukt hoe belangrijk het creëren van een totaalcompositie is bij Escorial. „Dat moet van twee kanten komen: van de spelers en de zangers. Iedereen moet zich concentreren op het ritme en de ca dans van de totale compositie. Het stuk moet één groove hebben. Daarom was het zo jammer dat we de reeks aansluitend op de première moesten annuleren. Tij dens een première is iedereen zich wel bewust van de opdracht, maar de echte groove wordt doorgaans gevonden en doorvoeld tijdens de eerstvolgende voor stellingen. Dat zal nu in Zeeland moeten gebeuren." De Pauw noemt zichzelf eerder een 'ma ker' dan een regisseur. Hij wil wel een ve to bij het doorhakken van knopen. Heeft hij daar veelvuldig gebruik van gemaakt in dit repetitieproces? „Ik maak daar de hele tijd door gebruik van. Ik werk met mensen die heel goed zélf kunnen naden ken over wat ze aan het doen zijn en het zou dom zijn niet naar hun voorstellen en inzichten te luisteren, maar uiteinde lijk maak ik de voorstelling en draag er de volle verantwoordelijkheid voor." h e a, n n ei w ki o d c< u d v: e professor is merk baar uit zijn doen. Geagiteerd loopt hij rond, terwijl zijn assistente Kootje de rust probeert te bewaren. „Slecht geslapen, misschien", ver trouwt ze het publiek toe. Maar geleidelijk wordt duide lijk dat hem iets anders dwars zit: de koe. Of beter gezegd: de gassen die het dier produ ceert. „Geen levend wezen heeft ons van zo veel leed voorzien", doceert de prof. „Er komt iets wat ons fataal wordt. De wereld zal vergaan door de koeienscheet." Ziedaar, het hoge woord is er uit. Daarmee is het vertrek punt van de jeugdvoorstelling Project: Scheet van het Drentse locatietheatergezelschap Peer- GrouP helder. De kinderen rea geren aanvankelijk lacherig op het weinig welriekende onder werp, maar het vervolg stemt toch tot nadenken. Eenvoudig maar doeltreffend wordt uitge legd dat de koeienscheten me thaangas bevatten. Die dragen bij aan het broeikaseffect en daarmee aan de opwarming van de aarde en uiteindelijk aan de stijging van de zeespie gel, met het gevolg dat laagge legen gebieden onder water ko men te staan. Macht maakt onverschillig door Ali Pankow Vi Saskia Driessen en Steven Stavast in Project: Scheet, foto Gwen Mustamu door Rolf Bosboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 84