vindt altijd de weg naar huis Kwetsbaarheid en kracht binnen een mannenwereld zeeland naz mer festival J' ZEELAND NAZOMER FESTIVAL 7 te waar een lijn doorheen gaat - Mongo lië was een belevenis." Mirjam Koen: „Ik had altijd onthouden dat Marlies Happy Days van Beckett wil de spelen. Alex Mallems van het ZNF had het stuk ook al in zijn dossier, hij is een grote Beckett-fan. Zo kwamen alle lijnen mooi bij elkaar." Mirjam Koen was vanaf de oprichting in 1972 verbonden aan het Onafhanke lijk Theater. Als gevolg van drastische bezuinigingen werd het gezelschap be gin dit jaar opgeheven. De regisseur heeft nog steeds moeite met het rege ringsbeleid. „In het theater hebben we nu veel minder mensen, tijd en ruimte. We kregen allereerst te maken met het populisme, in de zin van: kunstenaars zijn lui en subsidieverslaafd. Vervolgens werd er een bedrijfskundig model over ons werk geplaatst, alsof theater een winkel is. De maatschappij is naar ons toe wantrouwend geworden." Wat niet wegneemt dat regisseur en ac trice er alle vertrouwen in hebben dat Happy Days de crisis zal doen vergeten. Marlies Heuer: „Binnen de strenge mu ren van Samuel Beckett brengen we Winnie tot leven." Mirjam Koen: „Ieder een kent momenten van eenzaamheid. Daarom hopen we dat we het publiek zullen raken." Zijn fascinatie voor deze toneel schrijver deelt hij met artistiek leider Alex Mallems van het Zeeland Nazomerfestival. Mertens benadrukt het belang van het 'derde personage' in Kie zel. Dat is De Steen, het vriend je van Kleintje. „Ze draagt hem overal met zich mee. Hij is haar uitlaatklep, haar Schanulleke, het kameraadje met wie ze al les deelt." Mertens ging voor het regisse ren van deze voorstelling terug naar de periode van zijn eigen kind-zijn. Dat was in Westdor- pe, waar hij tot zijn achttiende jaar woonde. „Ik ben absoluut gevormd door alles wat daarom heen lag: poppentheater in Gent bijvoorbeeld en veel kin derlijke herinneringen aan de ontmoeting met kunst." Mertens maakte Kiezel aanvan kelijk voor opvoeringen in speellokalen op scholen. Samen met vormgeefster Sacha Zwiers creëerde hij een ovaalvormige tent. Na enthousiaste recensies werd besloten de voorstelling ook in theaters te gaan spelen. „Toen hebben we de tent wat vergroot. Ik merk nu dat Kiezel eigenlijk op een festival thuis hoort, vooral ook omdat de bui tenkant zo mooi is en daar het beste tot zijn recht komt. De mensen die binnen zijn lachen en het publiek buiten wordt nieuwsgierig." De doelgroep is 5+, maar vol gens de regisseur zijn volwasse nen er ook gecharmeerd van. „Zij komen vrolijk en verliefd weer naar buiten." Mertens omschrijft de struc tuur van het stuk als 'Stationen drama', zoals dat in het Duits wordt genoemd. „In de tent rijdt ook letterlijk een treintje. Dat stopt af en toe, er gebeurt iets en daarna rijdt het weer verder. Dat lijkt fragmenta risch, maar alles wordt bekeken door de ogen van het treintje." Harnas staat voor moderne dans, hiphop, acro batiek, popping en zeldzame openhartigheid van mannen. Zes dansers zijn de ridders in deze voorstelling van Danstheater Aya. Zij be schermen hun lijf tegen de wereld. Niet met harnassen van ijzer, maar met stoer gedrag en veel lijfelijkheid. Zij vertellen ieder echter ook hun persoonlijke verhaal, zon der harnas. „De voorstelling biedt een mooie combinatie van kwets baarheid en kracht. Mannén hebben ook een gevoelige kant en die laten we eveneens zien", zegt Regilio Sedoc, een van de zes dansers. Hij legt uit dat het publiek bij aanvang aan de hand van gekleurde briefjes in zes groep jes wordt verdeeld. Elk groepje gaat met een van de dan sers mee naar een aparte ruimte in de schouwburg. Daar vertelt die danser zijn eigen verhaal over kwetsbaarheid. „Mijn verhaal gaat over hoe ik werd gepest op school en hoe ik heb kunnen overleven. Over wat ik moest doen om bij een groep te horen. Daarna komen alle toeschou wers naar de zaal en gaan wij als dansers een onderlinge strijd aan op het podium." Sedoc raakte op heel jonge leeftijd al in de ban van de dans. „Ik denk dat dit met mijn cultuur te maken heeft. Ik ben in Suriname geboren en ging als driejarig ventje direct dansen als de deejay bij mijn peetoom muziek ging draaien." Voor Sedoc schuilt er achter dans veel filo sofie. „Dans vertelt hoe je in het leven staat op het mo ment dat je die uitvoert. Dans geeft je een ultieme erva ring, brengt je in contact met het hogere bewustzijn en geeft je een grotere energie." Wies Bloemen tekent voor de choreografie van Harnas. Volgens Sedoc wil iedere danser graag met haar werken. „Zij biedt je de ruimte eigen inbreng aan de voorstelling te leveren, zodat we ons er extra nauw bij betrokken voe len. Harnas is een echt mannenstuk. Jongens en man nen zullen veel herkennen, maar vrouwen en meisjes ge nieten ook. Als wij onze torso's laten zien, gebeurt er van alles in de zaal", lacht Sedoc. di 27 aug t/m zat 7 sept ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013 Mirjam Koen (links) en Marlies Heuer: „Mensen die zitten te kijken zijn heel erg betrokken, ze le ven enorm mee met het stuk en de spe lers. Voor ons is het belangrijk dat je je gesteund voelt." foto Lex de Meester Happy Days, première op woensdag 28 au gustus in de Wilhelminapolder. Aanvang: 20.30 uur. Daarna te zien t/m 7 septem ber. Voor data, tijden etc. zie pagina 11. Kiezel, zaterdag 31 augustus (14.00 en 16.00 uur) en zondag 1 sepL (14.00 en 17.00 uur), Abdij plein, Middelburg. Prijs: 5,-. door Ali Pankow Harnas, woensdag 28 en donderdag 29 augustus, Stads schouwburg, Middelburg. Aanvang: 19.00 uur. Prijs: 12,50. Harnas wordt uitgevoerd door zes dansers. Tweede van links: Regilio Sedoc. foto Jochem Jurgens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 83