it weten dat hij nog bestaat
Verlangen naar
een beter leven is
heel herkenbaar
zeeland
naz mer
festival
ZEELAND NAZOMER FESTIVAL 5
Ruëll lang gezocht naar de bes
te aanpak.
„We zijn op verschillende ma
nieren begonnen en op een ge
geven moment kwamen we er
uit: geen gesproken tekst, want
alle tekst zit al in de zang. Die
is vaak zeer summier, soms al
leen met hoofdwoorden, bij
voorbeeld 'Eenzaam ben ik' of
'stekels'. De teksten worden af
en toe ook geprojecteerd in het
decor."
De zang wordt uitgevoerd door
mezzosopraan Els Mondelaers
en actrice Sophie Warnant ver
beeldt de egel.
Van der Harst: „De meerwaar
de van muziek is natuurlijk dat
je er iets mee kunt vertellen. In
de verhalen van Tellegen zitten
mooie thema's van zoeken, ge
lukkig willen zijn, kijken naar
een feest waar je zelf niet bij
bent. Die teksten die Alex Mal-
lems in liedvorm heeft gezet is
dankbaar materiaal om mee te
gaan componeren."
Kenmerkend in zijn muziek is
de mengeling van stijlen: jazz,
klassiek, volksmuziek. „Ik ver
kies dat niet bewust. Dat gaat
gewoon vanzelf. Het is een
kwestie van putten uit een rij
ke bron van invloeden."
Herkent hij zichzelf in die egel
om soms de eenzaamheid te
verkiezen? „Ik voel mij soms
wel egel-achtig, ja. Als muzi
kant is het heel fijn als je je een
poosje kunt terugtrekken op
het platteland. Componeren is
een eenzaam gedoe. Het kan al
tijd mooier, altijd beter, nog
een variatie. Je wacht altijd tot
het nog iets beter is en dan
schrijf je het op. Daarna ben ik
er weer en stuur ik een briefje
de wereld in, net als die egel."
'Muziektheater vanaf 8 jaar'
staat er aankondigd. Van der
Harst: „De doelgroep is van 7
tot 77. En tachtig mag ook
nog."
In de oorspronkelijke versie van Zomergasten van
Maxim Gorki komen dertien personages 's zomers
bijeen op een Russisch landgoed. Ze praten over
het leven, hoe het was en hoe het zou moeten zijn,
maar ze komen niet tot actie. In de bewerking van 't
Woud Ensemble door dramaturg Mart-Jan Zegers is de
cast ingedikt tot drie personen: landgoedeigenaar Basov,
zijn vrouw Barbara en Sjalimov, een schrijver die bij
hen op bezoek komt. De thematiek is behouden.
„Het gaat over verlangen naar een beter leven. Dat geldt
voor alle drie de personages en ze vragen zich af hoe dat
zou moeten: een beter leven creëren. Het personage dat
ik speel is het meest strijdlustige. De mannen hebben
het eigenlijk al een beetje opgegeven", zegt Marian Mud
der. Zij speelt de rol van Barbara. Het grote publiek kent
haar vooral nog van haar rol in de tv-serie Baantjer of
van haar boeken: Geluksblind, De perfecte minnares en Vol
gende keer bij ons.
Een vierde boek staat op stapel, maar dit uitstapje naar
het toneel beschouwt ze als een feestje. Al was ze niet
echt vertrouwd met locatietheater. „Jaren geleden heb ik
eens op de Parade gestaan, maar dat was het wel. Dit pro
ject van 't Woud Ensemble trok me zeer aan en ik dacht:
desnoods speel ik met thermisch ondergoed aan als het
erg koud en nat wordt op die locaties."
Verlangen naar een beter leven geldt volgens haar als
een tijdloos gegeven. „Het is een universeel thema. Ik
denk dat iedereen zich daar wel in herkent. In Zomergas
ten gaan de drie personen er ieder op een eigen manier
mee om. Binnen hun zoektocht naar de vorm voor een
beter leven verliezen ze ook elkaar. Ze kunnen geen ver
binding vinden met de ander."
Het stuk wordt gespeeld in een eigentijdse setting. Een
bewuste keus, volgens Mudder. „We wilden het niet
rond 1900 laten spelen, geen periodestuk dus. Dan
schep je meer afstand met het publiek. Op deze wijze
zullen de mensen zich er veel beter in herkennen."
caal talent. „Er wordt heel veel gezon
gen in het stuk en er is livemuziek. Ik
wil de muziek gebruiken als sfeerbeeld,
zoals ik ook het licht gebruik. Soms zal
er een lied worden ingezet en wordt de
scène eroverheen gespeeld, terwijl het
lied op de achtergrond doorgaat. De ide
ale voorstelling is voor mij een voorstel
ling die echt interdisciplinair is, waarin
beeld, tekst en muziek naast elkaar hun
verhaal vertellen."
Voor de muziek werkt Sanders samen
met Alberto Klein Goldewijk. „We heb
ben daarvoor teksten uit het stuk ge
destilleerd, maar ook teksten van bij
voorbeeld Goethe en Rilke. Wat de mu
ziek betreft hebben Alberto en ik ge
zocht naar iets wat het midden houdt
tussen Franz Schubert en Philip Glass.
Het is geen bombastische muziek, maar
iets wat bij deze plek past. Af en toe is
het gewoon alleen maar heel mooi en
kies je voor de pure schoonheid en dan
ineens - béng - ga je voor de realiteit van
het leven, voor het groteske, voor het
aardse. Tlissen die uitersten gaat het.
Het wordt wat mij betreft een voorstel
ling die zich nooit in het midden be
weegt."
di 27 aug t/m zat 7 sept
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013
De eenzaamheid van de egel, za.
31 augustus, Stadschouwburg,
Middelburg. Aanvang: 19.00 uur
(inleiding Alex Mallems, 18.15
uur, festivalhart). Prijs: 12,50.
door Ali Pankow
Kabaal en Liefde, première op dinsdag 27
augustus bij Slot Moermond in Renesse.
Aanvang: 20.30 uur Daarna te zien t/m 4
september. Voor speeldagen, tijden en
meer informatie zie pagina 11 van deze
festivalkrant
Zomergasten, woensdag 4 t/m zaterdag 7 september, ver
trek vanaf Abdijplein, Middelburg, 18.45 uur. Prijs: 17,50
(CJP/65+ 15,-).
Scène uit Zomergasten met Marian Mudder als Barbara en
Johnny Kraaijkamp jr. als Sjalimov. foto Saris den Engelsman
Frances Sanders bij
Slot Moermond:
„De personages in
Kabaal en Liefde zijn
allemaal verliezers,
maar ze hebben wel
naar de sterren ge
reikt. Daarom ont
roert het stuk me
ook steeds weer."
foto Lex de Meester