it weten dat hij nog bestaat Verlangen naar een beter leven is heel herkenbaar zeeland naz mer festival ZEELAND NAZOMER FESTIVAL 5 Ruëll lang gezocht naar de bes te aanpak. „We zijn op verschillende ma nieren begonnen en op een ge geven moment kwamen we er uit: geen gesproken tekst, want alle tekst zit al in de zang. Die is vaak zeer summier, soms al leen met hoofdwoorden, bij voorbeeld 'Eenzaam ben ik' of 'stekels'. De teksten worden af en toe ook geprojecteerd in het decor." De zang wordt uitgevoerd door mezzosopraan Els Mondelaers en actrice Sophie Warnant ver beeldt de egel. Van der Harst: „De meerwaar de van muziek is natuurlijk dat je er iets mee kunt vertellen. In de verhalen van Tellegen zitten mooie thema's van zoeken, ge lukkig willen zijn, kijken naar een feest waar je zelf niet bij bent. Die teksten die Alex Mal- lems in liedvorm heeft gezet is dankbaar materiaal om mee te gaan componeren." Kenmerkend in zijn muziek is de mengeling van stijlen: jazz, klassiek, volksmuziek. „Ik ver kies dat niet bewust. Dat gaat gewoon vanzelf. Het is een kwestie van putten uit een rij ke bron van invloeden." Herkent hij zichzelf in die egel om soms de eenzaamheid te verkiezen? „Ik voel mij soms wel egel-achtig, ja. Als muzi kant is het heel fijn als je je een poosje kunt terugtrekken op het platteland. Componeren is een eenzaam gedoe. Het kan al tijd mooier, altijd beter, nog een variatie. Je wacht altijd tot het nog iets beter is en dan schrijf je het op. Daarna ben ik er weer en stuur ik een briefje de wereld in, net als die egel." 'Muziektheater vanaf 8 jaar' staat er aankondigd. Van der Harst: „De doelgroep is van 7 tot 77. En tachtig mag ook nog." In de oorspronkelijke versie van Zomergasten van Maxim Gorki komen dertien personages 's zomers bijeen op een Russisch landgoed. Ze praten over het leven, hoe het was en hoe het zou moeten zijn, maar ze komen niet tot actie. In de bewerking van 't Woud Ensemble door dramaturg Mart-Jan Zegers is de cast ingedikt tot drie personen: landgoedeigenaar Basov, zijn vrouw Barbara en Sjalimov, een schrijver die bij hen op bezoek komt. De thematiek is behouden. „Het gaat over verlangen naar een beter leven. Dat geldt voor alle drie de personages en ze vragen zich af hoe dat zou moeten: een beter leven creëren. Het personage dat ik speel is het meest strijdlustige. De mannen hebben het eigenlijk al een beetje opgegeven", zegt Marian Mud der. Zij speelt de rol van Barbara. Het grote publiek kent haar vooral nog van haar rol in de tv-serie Baantjer of van haar boeken: Geluksblind, De perfecte minnares en Vol gende keer bij ons. Een vierde boek staat op stapel, maar dit uitstapje naar het toneel beschouwt ze als een feestje. Al was ze niet echt vertrouwd met locatietheater. „Jaren geleden heb ik eens op de Parade gestaan, maar dat was het wel. Dit pro ject van 't Woud Ensemble trok me zeer aan en ik dacht: desnoods speel ik met thermisch ondergoed aan als het erg koud en nat wordt op die locaties." Verlangen naar een beter leven geldt volgens haar als een tijdloos gegeven. „Het is een universeel thema. Ik denk dat iedereen zich daar wel in herkent. In Zomergas ten gaan de drie personen er ieder op een eigen manier mee om. Binnen hun zoektocht naar de vorm voor een beter leven verliezen ze ook elkaar. Ze kunnen geen ver binding vinden met de ander." Het stuk wordt gespeeld in een eigentijdse setting. Een bewuste keus, volgens Mudder. „We wilden het niet rond 1900 laten spelen, geen periodestuk dus. Dan schep je meer afstand met het publiek. Op deze wijze zullen de mensen zich er veel beter in herkennen." caal talent. „Er wordt heel veel gezon gen in het stuk en er is livemuziek. Ik wil de muziek gebruiken als sfeerbeeld, zoals ik ook het licht gebruik. Soms zal er een lied worden ingezet en wordt de scène eroverheen gespeeld, terwijl het lied op de achtergrond doorgaat. De ide ale voorstelling is voor mij een voorstel ling die echt interdisciplinair is, waarin beeld, tekst en muziek naast elkaar hun verhaal vertellen." Voor de muziek werkt Sanders samen met Alberto Klein Goldewijk. „We heb ben daarvoor teksten uit het stuk ge destilleerd, maar ook teksten van bij voorbeeld Goethe en Rilke. Wat de mu ziek betreft hebben Alberto en ik ge zocht naar iets wat het midden houdt tussen Franz Schubert en Philip Glass. Het is geen bombastische muziek, maar iets wat bij deze plek past. Af en toe is het gewoon alleen maar heel mooi en kies je voor de pure schoonheid en dan ineens - béng - ga je voor de realiteit van het leven, voor het groteske, voor het aardse. Tlissen die uitersten gaat het. Het wordt wat mij betreft een voorstel ling die zich nooit in het midden be weegt." di 27 aug t/m zat 7 sept ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013 De eenzaamheid van de egel, za. 31 augustus, Stadschouwburg, Middelburg. Aanvang: 19.00 uur (inleiding Alex Mallems, 18.15 uur, festivalhart). Prijs: 12,50. door Ali Pankow Kabaal en Liefde, première op dinsdag 27 augustus bij Slot Moermond in Renesse. Aanvang: 20.30 uur Daarna te zien t/m 4 september. Voor speeldagen, tijden en meer informatie zie pagina 11 van deze festivalkrant Zomergasten, woensdag 4 t/m zaterdag 7 september, ver trek vanaf Abdijplein, Middelburg, 18.45 uur. Prijs: 17,50 (CJP/65+ 15,-). Scène uit Zomergasten met Marian Mudder als Barbara en Johnny Kraaijkamp jr. als Sjalimov. foto Saris den Engelsman Frances Sanders bij Slot Moermond: „De personages in Kabaal en Liefde zijn allemaal verliezers, maar ze hebben wel naar de sterren ge reikt. Daarom ont roert het stuk me ook steeds weer." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 81