egel laat Eenzame 4 ZEELAND NAZOMER FESTIVAL Het Zeeland Nazomerfestival opent dit jaar met de grootschalige productie Kabaal en Liefde, die al veertig jaar niet meer in Nederland was te zien. De weelderige zon fêteert Slot Moermond. Het is een uitgelezen decor voor de klassieke liefdestragedie Ka baal en Liefde van Friedrich Schiller. Regisseur Frances Sanders (be kend van het Amsterdamse BosTheater) ziet het, enkele weken voordat de voor stelling het festival opent, al helemaal voor zich. „Het wordt een heel beeldend, muzikaal, grimmig en ontroerend sprook je" Ze houdt van het werken op locatie. „Daar botsen de realiteit en de theatrale illusie zo mooi met elkaar", zegt Sanders. „In de zwarte doos van een theater neem je mensen heel snel mee in een fantasie; op locatie ben je altijd in het hier en nu. Je wordt voortdurend met je neus ge drukt op het feit hoe bijzonder het is dat je met een groep mensen bij elkaar zit en een heel mooi verhaal gaat vertellen dat door de omgeving een extra dimensie krijgt." Het verhaal van Schiller, uit 1783, gaat over presidentszoon Ferdinand (Jonas Leemans), die verliefd wordt op burger meisje Louise (Nyncke Beekhuyzen). Dit tot woede van zijn vader (Martijn de Rijk), die samen met zijn secretaris Wurm (Wouter Zweers) alles in het werk stelt om zijn zoon uit te huwelijken aan zijn maïtresse, Lady Milford (Sjaan Duinhoven). Het mondt uit in een strijd tussen de pure liefde en de macht van het hof, waar 'de giftige wind van corrup tie' gemeen waait. „Dit stuk draag ik al heel lang met me mee", zegt Sanders. Ze noemt het dan ook 'verbazingwekkend' dat het in Neder land al decennialang niet meer is opge voerd. „Het wordt in Duitsland heel vaak gespeeld en hier nooit. Ik heb heel veel Shakespeare geregisseerd. Wat ik mooi vind is dat hij de komedie en de tragedie samenbrengt in één stuk. Het is altijd big ger than life, maar tegelijkertijd is het lichtvoetig, omdat het theatraal is. Schil ler heeft dat, op zijn manier, ook. Kabaal en Liefde zet je meteen op het verkeerde been. De ene keer is het comedy, dan donder je in een tragedie en vervolgens weer in een supermodern stuk waar ie mand het over macht en intrige heeft op een manier dat je denkt: het is gisteren geschreven." „Ik ben in een stuk altijd op zoek naar hoe stevig de karakters zijn. Dat is bij Schiller heel prachtig. Bijvoorbeeld Lady Milford. Zij wordt afgeschilderd als een kreng, de kwade genius, maar ze blijkt dan toch te deugen. Er zitten allemaal van die verrassingen in. Het zijn nooit platte karakters. Iedereen heeft hartstik ke gelijk. De centrale vraag is: wil iemand roem en macht of kiest hij voor de eerlijk heid en puurheid. Iedereen in het stuk heeft pok een verlangen, maar niemand wordt iets gegund. Niemand krijgt wat hij wil. Het zijn allemaal verliezers, maar ze hebben wel naar de sterren gereikt. Daarom ontroert het stuk me ook steeds weer." Kabaal en Liefde wordt opgevoerd in het open veld aan de overkant van de slot gracht, met uitzicht op het nabije maar toch onaantastbare kasteel. „Het slot kan mooi zijn, maar ook een doem", zegt San ders. „Louise moet tegen dat bolwerk van macht vechten. En de omgeving is leeg. Het mooie van Zeeland is dat het zo'n vlak land is. Er is geen shelter, geen steeg je waar je in kunt vluchten. Dat gevoel wil ik in deze voorstelling naar boven ha len en ik denk dat deze locatie daar alle mogelijkheden voor biedt." Regisseren is het organiseren van ander mans talent, citeert Sanders haar collega Matthijs Rümke. Dat talent bestaat in dit geval uit acht acteurs, onder wie gelouter de spelers zoals Maarten Wansink en Do- ris Baaten, vooral bekend als musicalster. „Met Doris heb ik aan het begin van haar en mijn carrière samen een programma gemaakt. Zij is daarna in het kleinkunst- en musicalcircuit gerold, maar ze is ook een waanzinnig goede actrice. Ik vind het zo leuk dat ze nu ook een keer in het 'serieuze' toneel te zien is." De hele cast is mede geselecteerd op vo- „Het zijn twintig verhaaltjes waar een soortement van lijn in zit", zegt Van der Harst. „De egel denkt dat hij een zaam is. Daar wentelt hij zich in. Hij is ook wel eenzaam in die zin dat de andere dieren hem een raar beest vinden. Ondertussen fantaseert hij wel hoe het zou zijn om zijn verjaardag te vieren met alle maal andere dieren. Uiteinde lijk geeft de egel een teken dat hij nog bestaat en krijgt hij al lerlei aardige briefjes terug. Briefjes die aan zijn stekels blij ven hangen." Het verhaal sprak Van der Harst direct aan. Hij heeft sa men met regisseur Raven Toon Tellegen schrijft mooie verhalen, vindt componist Dick van der Harst. „Ik waardeer zijn fantasie en de wijze waarop hij omgaat met heel mooi Nederlands taalgebruik. Met regelmaat ligt er een boek van Teilegen naast mijn bed." Van der Harst schreef de mu ziek bij de voorstelling De een zaamheid van de egel van LOD muziektheater in samenwer king met kamermuziekensem- ble Oxalys. De voorstelling is gebaseerd op het gelijknamige boek van Toon Tellegen. Tussen macht en eerlijkheid door Rolf Bosboom Actrice Sophie Wamant als de egel die de eenzaamheid verkiest, foto Kurt van der Eist door Ali Pankow

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 80