Tanger eert auteur Choukri met instituut Nederlandse toeristen uit Egypte Chaos Duits spoor door management uit 'stenen tijdperk' BUITENLAND 7 0 vliegen we nog eens die kant op om Nederlandse passagiers weg te halen." Neckermann, onder deel van Thomas Cook, laat Ne derlanders die een reis hebben ge boekt naar Egypte niet meer ver trekken. Volgens een woordvoer ster geldt deze maatregel voorlo pig tot 31 augustus. In totaal gaat het om circa 1.600 mensen. Zij krijgen de reissom terug of kun nen hun reis omboeken. Wegens de onrustige en instabie le situatie ontraadde het ministe rie van Buitenlandse Zaken eer der al de reizen voor het grootste deel van Egypte. Nu geldt dat ook voor de ~*niet-essentiële reizen' naar de resorts die ver weg liggen van de onrustigste plekken. Het ministerie adviseert Neder landers die op het punt staan naar Egypte af te reizen, of al in het land zijn, contact op te nemen met hun reisorganisatie. „Ieder een moet voor zichzelf een afwe ging maken of de geplande reis en het verblijf noodzakelijk is of niet", zegt het ministerie. Eerder gaf Duitsland een negatief reisadvies af voor heel Egypte. Ook Zwitserland deed dat en gis teren volgde België. Vandaag vindt de opening plaats in de Marokkaanse noordelijke stad Tanger, waarheen hij als kind vluchtte voor de tirannie van zijn vader. Het was de wens van Choukri zelf dat er ooit in Tanger een instituut zou komen met zijn naam. „Mohamed Chou kri heeft Tanger veel gegeven en dit instituut is het minste dat we de geest van Choukri kunnen bie den", aldus de burgemeester van Tanger en vicevoorzitter van Stichting Twiza voor Berberse Cultuur, Fouad El Omari. De opening van Instituut Moha med Choukri vindt plaats in het kader van een Berberfestival, geor ganiseerd door Stichting Twiza met als slogan 'verzet middels cul tuur'. Daarmee wordt de Berberse cultuur bedoeld, die een opbloei meemaakt in de Noord-Afrikaan se landen. „Het instituut wordt een ontmoetingsplek voor schrij vers over de hele wereld", aldus een van de initiatiefnemers, de prominente Berbercultuur-acti vist, Abdellatif El Ghalbzouri. Choukri werd geboren in 1935 op het platteland van de Rif-regio, waar de meeste Nederlandse Ma rokkanen hun wortels hebben. In die tijd was de Rif bezet door de Spanjaarden en heerste er hon gersnood. Hij groeide als kind op in een arm gezin met veel kinde- Religieuze en conservatieve krachten hadden kritiek op het feit dat Choukri schreef over seksuele ervaringen ren en een gewelddadige vader. Wegens de armoede emigreerde zijn familie naar het noordelijke Tetouan en daarna naar Tanger. Choukri overleefde dankzij een verscheidenheid aan banen zoals het begeleiden van zeilers die in Tanger arriveerden en van wie hij Spaans leerde. Zijn leven werd ge domineerd door prostituees, die ven, smokkelaars en vooral een ti rannieke en gewelddadige vader. Choukri beschuldigde hem van moord op zijn jonge broer. Na een familiegeschil verliet hij op elfjarige leeftijd zijn familie om in de straten van Tanger te dwa len. Daar was hij een dakloos kind, een kleine inbreker, af en toe een smokkelaar en een prosti tuee. Toen hij 20 was, ontmoette hij iemand die zijn leven veran derde. Choukri die lezen noch schrijven kon, kreeg zijn eerste lessen lezen en schrijven in klas siek Arabisch. Tanger was in de jaren '40, toen Choukri er met zijn gezin ging wonen, een internationale zone. Het lokte excentrieke miljonairs, geheim agenten en allerlei crimi nelen en gokkers. Rond die tijd ontstond een groep schrijvers die een blijvende invloed zou hebben op de literatuur. Dat waren onder andere Paul Bowles en Tennessee Williams, maar bovenal Moha med Choukri. Hij schreef in het klassieke Ara bisch, hoewel het Berber zijn moedertaal was. Een van de meest bekende werken van die tijd is Choukri's in het Arabisch geschreven Al Khoub al hafi. Het boek is naar het Nederlands ver taald onder de titel Hongerjaren. Choukri schreef over enkele van zijn seksuele ervaringen. Dit gege ven schoot in het verkeerde keel gat van religieuze en conservatie ve krachten in Marokko en de Ara bische wereld. Choukri overleed in 2003 aan longkanker en werd in Tanger begraven. Hier vallen wegens een tekort aan personeel dagelijks meer dan hon derd treinen uit. Tienduizenden mensen zijn gedupeerd. „Dit is een ernstig probleem", oor deelde Merkel, die bij de Bonds dagverkiezingen van 22 septem ber hoopt te worden herkozen. „Het spoor is voor veel mensen van levensbelang voor de uitoefe ning van hun beroep." De Duitse spoorwegen, die toch al geen beste reputatie hebben, zitten enorm met de situatie in hun maag. De problemen in Mainz zijn ontstaan doordat van de vijftien treindienstleiders, er acht ziek zijn of met vakantie. In een poging de dienstregeling weer enigszins op de rails te krij gen, vroeg Deutsche Bahn (DB) vakantievierend personeel om ver vroegd terug te keren. „Maar dwingen kun je niemand", ver zuchtte een woordvoerder. Ook gepensioneerde treindienst leiders zijn benaderd met de vraag tijdelijk in te vallen. Ge vreesd wordt dat de chaos nog ze ker tot eind deze maand zal aan houden. Voor DB zijn de problemen bij Mainz, een stad met 200.000 in woners, een pr-nachtmerrie. Bo vendien is nu duidelijk dat 'Mainz' geen uitzondering hoeft te zijn. Rond andere knooppun ten - Stuttgart, Berlijn, Hamburg, Keulen, Dortmund, Freiburg - dreigen soortgelijke problemen. DB, met de staat als enige aandeel houder, lijdt namelijk op alle ni veaus onder een gebrek aan perso neel. Bovendien is het personeels bestand sterk verouderd: een op de drie werknemers gaat de ko mende jaren met pensioen. „Mainz is overal", waarschuwde een woordvoerder van de vak bond voor Spoorwegpersoneel. Politici en bestuurders staan op hun achterste benen. Zij verwij ten Deutsche Bahn de internatio nale reputatie van Duitsland als hoogontwikkeld technologie- land te schaden. Het spoorwegbe drijf zegt binnen afzienbare tijd zeshonderd vers opgeleide trein dienstleiders aan te stellen. Er zijn er echter duizend nodig. Des kundigen wijzen er daarbij op dat de opleiding zo'n acht maanden Bij knooppunt Mainz vallen dagelijks meer dan honderd treinen uit door een tekort aan personeel duurt en dat brede expertise ge vraagd is. Het probleem is daar mee bovendien niet opgelost: er ontbreken bijvoorbeeld ook 800 machinisten. Volgens critici is Deutsche Bahn 'kapot bezuinigd'. Sinds de privatisering in 1994 daalde het aantal werknemers van 340.000 naar 180.000. Met name voormalig topman Hartmut Mehdorn (71), een grote, maar ook omstreden naam uit de Duitse manager-elite, wordt ver weten zonder veel kennis van za ken harde bezuinigingen te heb ben doorgevoerd om het bedrijf voor te bereiden op een beurs gang. Die beursgang ging in 2008 wegens de kredietcrisis niet door, Critici stellen dat de Deutsche Bahn kapot is bezuinigd sinds de privatisering in 1994 waardoor DB bleef zitten met te weinig personeel en te weinig geld. Michael Ebling (SPD), de burgemeester van Mainz, vreest grote reputatie-schade voor zijn stad. Volgens Ebling stamt de hui dige DB-leiding uit het 'stenen tijdperk'. DB-topman Rüdiger Grube zegt z'n best te doen om nieuw en jong personeel aan te trekken, maar er is weinig animo voor een baan bij de Bahn. De pro blemen voor DB komen kort na de recente watersnoodramp, die grote gevolgen had voor delen van het treinverkeer in Duitsland. Onder meer het traject van Ber lijn naar Amsterdam heeft nog al tijd te lijden onder de schade. In Nederland kunnen problemen als die in Duitsland niet optreden omdat de Nederlandse spoorsec- tor al in een vroeg stadium start met de werving van treindienst leiders. Dit zegt een woordvoer der van ProRail in Spoorpro.nl, het vakblad voor railbedrijven. 1U ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013 van bloed door onze correspondent Nordin Abanaissa I Demonstranten (links) marcheren naar het centrum van Cairo. In de buurt van een kerk is een van hen (rechts) gewond geraakt na botsingen met het leger, foto's Eman Helal en Engy Ahmed/EPA TANGER - Mohamed Choukri, één van Noord-Afrika's meest contro versiële en meest gelezen auteurs krijgt toch een instituut naar zich genoemd. door onze correspondent Wierd Duk BERLIJN - Zelfs bondskanselier An gela Merkel (CDU) bemoeit zich er mee. Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de aanhoudende chaos op het Duitse spoor, zei Mer kel deze week, met name rond het knooppunt Mainz.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 7