Tanger eert
auteur Choukri
met instituut
Nederlandse toeristen uit Egypte
Chaos Duits spoor door management uit 'stenen tijdperk'
BUITENLAND 7
0
vliegen we nog eens die kant op
om Nederlandse passagiers weg
te halen." Neckermann, onder
deel van Thomas Cook, laat Ne
derlanders die een reis hebben ge
boekt naar Egypte niet meer ver
trekken. Volgens een woordvoer
ster geldt deze maatregel voorlo
pig tot 31 augustus. In totaal gaat
het om circa 1.600 mensen. Zij
krijgen de reissom terug of kun
nen hun reis omboeken.
Wegens de onrustige en instabie
le situatie ontraadde het ministe
rie van Buitenlandse Zaken eer
der al de reizen voor het grootste
deel van Egypte. Nu geldt dat ook
voor de ~*niet-essentiële reizen'
naar de resorts die ver weg liggen
van de onrustigste plekken.
Het ministerie adviseert Neder
landers die op het punt staan naar
Egypte af te reizen, of al in het
land zijn, contact op te nemen
met hun reisorganisatie. „Ieder
een moet voor zichzelf een afwe
ging maken of de geplande reis
en het verblijf noodzakelijk is of
niet", zegt het ministerie.
Eerder gaf Duitsland een negatief
reisadvies af voor heel Egypte.
Ook Zwitserland deed dat en gis
teren volgde België.
Vandaag vindt de opening plaats
in de Marokkaanse noordelijke
stad Tanger, waarheen hij als
kind vluchtte voor de tirannie
van zijn vader. Het was de wens
van Choukri zelf dat er ooit in
Tanger een instituut zou komen
met zijn naam. „Mohamed Chou
kri heeft Tanger veel gegeven en
dit instituut is het minste dat we
de geest van Choukri kunnen bie
den", aldus de burgemeester van
Tanger en vicevoorzitter van
Stichting Twiza voor Berberse
Cultuur, Fouad El Omari.
De opening van Instituut Moha
med Choukri vindt plaats in het
kader van een Berberfestival, geor
ganiseerd door Stichting Twiza
met als slogan 'verzet middels cul
tuur'. Daarmee wordt de Berberse
cultuur bedoeld, die een opbloei
meemaakt in de Noord-Afrikaan
se landen. „Het instituut wordt
een ontmoetingsplek voor schrij
vers over de hele wereld", aldus
een van de initiatiefnemers, de
prominente Berbercultuur-acti
vist, Abdellatif El Ghalbzouri.
Choukri werd geboren in 1935 op
het platteland van de Rif-regio,
waar de meeste Nederlandse Ma
rokkanen hun wortels hebben. In
die tijd was de Rif bezet door de
Spanjaarden en heerste er hon
gersnood. Hij groeide als kind op
in een arm gezin met veel kinde-
Religieuze en conservatieve
krachten hadden kritiek op
het feit dat Choukri schreef
over seksuele ervaringen
ren en een gewelddadige vader.
Wegens de armoede emigreerde
zijn familie naar het noordelijke
Tetouan en daarna naar Tanger.
Choukri overleefde dankzij een
verscheidenheid aan banen zoals
het begeleiden van zeilers die in
Tanger arriveerden en van wie hij
Spaans leerde. Zijn leven werd ge
domineerd door prostituees, die
ven, smokkelaars en vooral een ti
rannieke en gewelddadige vader.
Choukri beschuldigde hem van
moord op zijn jonge broer. Na
een familiegeschil verliet hij op
elfjarige leeftijd zijn familie om
in de straten van Tanger te dwa
len. Daar was hij een dakloos
kind, een kleine inbreker, af en
toe een smokkelaar en een prosti
tuee. Toen hij 20 was, ontmoette
hij iemand die zijn leven veran
derde. Choukri die lezen noch
schrijven kon, kreeg zijn eerste
lessen lezen en schrijven in klas
siek Arabisch.
Tanger was in de jaren '40, toen
Choukri er met zijn gezin ging
wonen, een internationale zone.
Het lokte excentrieke miljonairs,
geheim agenten en allerlei crimi
nelen en gokkers. Rond die tijd
ontstond een groep schrijvers die
een blijvende invloed zou hebben
op de literatuur. Dat waren onder
andere Paul Bowles en Tennessee
Williams, maar bovenal Moha
med Choukri.
Hij schreef in het klassieke Ara
bisch, hoewel het Berber zijn
moedertaal was. Een van de
meest bekende werken van die
tijd is Choukri's in het Arabisch
geschreven Al Khoub al hafi. Het
boek is naar het Nederlands ver
taald onder de titel Hongerjaren.
Choukri schreef over enkele van
zijn seksuele ervaringen. Dit gege
ven schoot in het verkeerde keel
gat van religieuze en conservatie
ve krachten in Marokko en de Ara
bische wereld. Choukri overleed
in 2003 aan longkanker en werd
in Tanger begraven.
Hier vallen wegens een tekort aan
personeel dagelijks meer dan hon
derd treinen uit. Tienduizenden
mensen zijn gedupeerd.
„Dit is een ernstig probleem", oor
deelde Merkel, die bij de Bonds
dagverkiezingen van 22 septem
ber hoopt te worden herkozen.
„Het spoor is voor veel mensen
van levensbelang voor de uitoefe
ning van hun beroep."
De Duitse spoorwegen, die toch
al geen beste reputatie hebben,
zitten enorm met de situatie in
hun maag. De problemen in
Mainz zijn ontstaan doordat van
de vijftien treindienstleiders, er
acht ziek zijn of met vakantie. In
een poging de dienstregeling
weer enigszins op de rails te krij
gen, vroeg Deutsche Bahn (DB)
vakantievierend personeel om ver
vroegd terug te keren. „Maar
dwingen kun je niemand", ver
zuchtte een woordvoerder.
Ook gepensioneerde treindienst
leiders zijn benaderd met de
vraag tijdelijk in te vallen. Ge
vreesd wordt dat de chaos nog ze
ker tot eind deze maand zal aan
houden.
Voor DB zijn de problemen bij
Mainz, een stad met 200.000 in
woners, een pr-nachtmerrie. Bo
vendien is nu duidelijk dat
'Mainz' geen uitzondering hoeft
te zijn. Rond andere knooppun
ten - Stuttgart, Berlijn, Hamburg,
Keulen, Dortmund, Freiburg -
dreigen soortgelijke problemen.
DB, met de staat als enige aandeel
houder, lijdt namelijk op alle ni
veaus onder een gebrek aan perso
neel. Bovendien is het personeels
bestand sterk verouderd: een op
de drie werknemers gaat de ko
mende jaren met pensioen.
„Mainz is overal", waarschuwde
een woordvoerder van de vak
bond voor Spoorwegpersoneel.
Politici en bestuurders staan op
hun achterste benen. Zij verwij
ten Deutsche Bahn de internatio
nale reputatie van Duitsland als
hoogontwikkeld technologie-
land te schaden. Het spoorwegbe
drijf zegt binnen afzienbare tijd
zeshonderd vers opgeleide trein
dienstleiders aan te stellen. Er
zijn er echter duizend nodig. Des
kundigen wijzen er daarbij op dat
de opleiding zo'n acht maanden
Bij knooppunt Mainz vallen
dagelijks meer dan
honderd treinen uit door
een tekort aan personeel
duurt en dat brede expertise ge
vraagd is. Het probleem is daar
mee bovendien niet opgelost: er
ontbreken bijvoorbeeld ook 800
machinisten. Volgens critici is
Deutsche Bahn 'kapot bezuinigd'.
Sinds de privatisering in 1994
daalde het aantal werknemers
van 340.000 naar 180.000.
Met name voormalig topman
Hartmut Mehdorn (71), een grote,
maar ook omstreden naam uit de
Duitse manager-elite, wordt ver
weten zonder veel kennis van za
ken harde bezuinigingen te heb
ben doorgevoerd om het bedrijf
voor te bereiden op een beurs
gang. Die beursgang ging in 2008
wegens de kredietcrisis niet door,
Critici stellen dat de
Deutsche Bahn kapot is
bezuinigd sinds de
privatisering in 1994
waardoor DB bleef zitten met te
weinig personeel en te weinig
geld. Michael Ebling (SPD), de
burgemeester van Mainz, vreest
grote reputatie-schade voor zijn
stad. Volgens Ebling stamt de hui
dige DB-leiding uit het 'stenen
tijdperk'. DB-topman Rüdiger
Grube zegt z'n best te doen om
nieuw en jong personeel aan te
trekken, maar er is weinig animo
voor een baan bij de Bahn. De pro
blemen voor DB komen kort na
de recente watersnoodramp, die
grote gevolgen had voor delen
van het treinverkeer in Duitsland.
Onder meer het traject van Ber
lijn naar Amsterdam heeft nog al
tijd te lijden onder de schade.
In Nederland kunnen problemen
als die in Duitsland niet optreden
omdat de Nederlandse spoorsec-
tor al in een vroeg stadium start
met de werving van treindienst
leiders. Dit zegt een woordvoer
der van ProRail in Spoorpro.nl,
het vakblad voor railbedrijven.
1U
ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013
van bloed
door onze correspondent
Nordin Abanaissa
I Demonstranten (links) marcheren naar het centrum van Cairo. In de buurt
van een kerk is een van hen (rechts) gewond geraakt na botsingen met
het leger, foto's Eman Helal en Engy Ahmed/EPA
TANGER - Mohamed Choukri, één
van Noord-Afrika's meest contro
versiële en meest gelezen auteurs
krijgt toch een instituut naar zich
genoemd.
door onze correspondent
Wierd Duk
BERLIJN - Zelfs bondskanselier An
gela Merkel (CDU) bemoeit zich er
mee. Er moet zo snel mogelijk een
einde komen aan de aanhoudende
chaos op het Duitse spoor, zei Mer
kel deze week, met name rond het
knooppunt Mainz.