justitie vervolgt nu mensen die helpen bij de zelfdoding van naasten, soms wel en soms niet. De wet moet dus duidelijkheid scheppen over wanneer hulp bij zelfdoding mag. opinie SPECTRUM 11 ken, zijn er ook mensen die de kracht wél hebben maar er heel bewust voor kiezen hun naasten daarmee niet te belasten. Niet iedere geregistreerde zelfdoding komt voort uit een wel overwogen wens om te sterven, maar er zijn verhalen bekend waarbij voor de trein of van een gebouw springen, als laatste redmiddel is gebruikt. Deze gruwelijke methodes zijn niet alleen alsnog traumatisch voor naasten, maar bovenal voor getuigen, zoals hulpverleners en treinmachinisten. Redenerend vanuit de vaak levenslan ge trauma's die dat hun oplevert, moe ten wij ons in ieder geval de vraag stel len of een wet die hulp bij zelfdoding strafbaar stelt, de maatschappij niet eerder schaadt dan beschermt. Chabot gebruikt, net als filosoof Ton Vink, de term 'zelfeuthanasie'. Letter lijk betekent dat dus zoiets als 'de goe de, zelf uitgevoerde dood'. De beteke nis die Chabot en Vink aan deze term geven is: zelf beschikken over je le venseinde zonder afhankelijk te zijn van een arts. Feitelijk komt dat neer op een vorm van zelfdoding. Dat maakt zelfbeschikking juridisch gezien tot een eenzaam recht. Zelfdo ding is namelijk niet strafbaar, maar hulp daarbij is dat wel, zoals het in schenken en aangeven van een drank je, het mengen van medicijnen door de yoghurt en het vasthouden van de lepel bij het innemen. Volgens artikel 294, lid 2 uit het Wetboek van Straf recht pleegt degene die hulp verleent bij een geslaagde zelfdoding, daarmee een misdaad waarvoor maximaal drie jaar cel of een boete van maximaal 19.500 euro kan worden opgelegd. Eén van de ooggetuigen in de film van Chabot vertelt openlijk dat zij voor haar man een dubbele dosis van 'het drankje' inschenkt en dat vervol gens aangeeft. Hoewel zij een dag la ter uitgebreid door de politie wordt verhoord, blijft vervolging achterwe ge. Op Kamervragen daarover luidde de reactie van de minister van Justi tie, Ivo Opstelten, dat de film niet de feitelijke levensbeëindiging en strafba re handelingen toont. Ook beweert hij dat het Openbaar Ministerie op treedt als zij strafbaar handelen onder ogen krijgt of wanneer strafbaar han delen kan worden bewezen. Wel stelt hij dat de bewijsbaarheid in de mees te gevallen moeilijk ligt. Dit verklaart volgens hem waarom slechts in een beperkt aantal zaken vervolging is in gesteld. Het proces tegen Albert Heringa op 3 en 24 september aanstaande bewijst echter dat de stellingname van het OM met betrekking tot vervolging niet eenduidig is. Ook Albert Heringa bekende in een film dat hij hulp bij zelfdoding gaf. In tegenstelling tot de vrouw in de film van Chabot, moet hij zich echter wél voor de rechter ver antwoorden. Er moet duidelijkheid komen over in welke gevallen hulp bij zelfdoding wel en niet mag. In geval van euthana sie en hulp bij zelfdoding door een arts staat die duidelijkheid in de euthanasiewet. In geval van hulp bij 4 6 Met een gezond lichaam kan stoppen met eten en drinken een barbaarse manier van sterven zijn r* n de film Sterven in eigen re gie: Ooggetuigen van Boude- wijn Chabot staat het recht op zelfbeschikking centraal. Dat houdt in dat ieder mens met een weloverwogen ster- venswens het recht heeft op een waardige manier uit het leven te stappen. Maar staat 'waardig' voor de methode waarmee je zelf een einde aan jouw leven maakt? Of staat 'waar dig' ook voor de wetenschap dat je het niet alleen hoeft te doen? Al is de wens om te sterven nog zo weloverwogen en het lijden nog zo uitzichtloos en ondraaglijk, niet ieder een heeft de macht of de kracht om de laatste stap helemaal zelf te zetten. Er zijn mensen die het fysiek niet al leen kunnen. Er zijn mensen die het niet alleen durven, uit angst dat de ge kozen methode toch niet effectief of pijnloos is. 'Stoppen met eten en drin ken' klinkt bijvoorbeeld eenvoudig, maar kan een lijdensweg betekenen, die niet ieder kan of wil kiezen. Voor mensen met een gezond lichaam en zonder goede medische begeleiding is het zelfs een barbaarse manier van sterven. Een goede dood (de letterlij- ke vertaling van euthanasie) is zacht en zonder pijn. De angst om niet zacht en pijnloos te sterven, heeft wel degelijk invloed op het gevoel van menselijke waardigheid. Naast mensen die zelf niet de kracht hebben een eind aan hun leven te ma- zelfdoding door een niet-arts is die duidelijkheid er echter niet. Volgens de wet is het strafbaar, maar in de praktijk wordt meestal niet vervolgd. Waarom zouden we dan geen duide lijkheid scheppen door de wet aan te passen in plaats van een gedoogbeleid te voeren? Het onderwerp is op zich zelf al gevoelig genoeg. Ieder mens heeft het recht om op een waardige manier te sterven. Ieder mens met een weloverwogen ster- venswens hoeft dat niet per definitie alleen te doen: waardig sterven is ster- ven in eigen regie en in samenspraak met je naasten. Hulp krijgen bij zelfdo ding is geen misdaad, maar een recht, net als zelfbeschikking. ZATERDAG 17 AUGUSTUS 2013 Hulp bij zelfdoding is ook een recht Petra de Jong is sinds 2008 di recteur van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Le venseinde (NWE). Eerder voerde zij twin tig jaar praktijk als longarts. De NWE maakt zich sterk voor keuzemogelijk heden aan het einde van het le ven. door Petra de Jong reageren? W opinie@depersdienst.nl ■>- illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59