Zeeuwen zijn vriendelijk, gezellig en lachen om grapjes 2 ZOMERKRANT ZOMERGASTEN Lucy eu tyauel Vickie* EP z' de Apeldoorners. Iedereen is erg vriendelijk en de sfeer is hier gezellig. Als je een grapje maakt, wordt er niet raar gekeken maar gewoon meegelachen." De afgelopen dagen heeft het stel verschillende Zeeuwse steden bezocht, zoals Middelburg, Vlissin- gen en Veere. Hun favoriete plek in Zeeland is het Banjaardstrand. „Het strand zeifis erg fijn, omdat het zo breed is. Maar we houden ook gewoon van de zee. De ruimte die je hebt, en het feit dat je zo ver kunt kijken, zo mooi!" Morgen gaan ze er weer naar toe. Op de fiets. „Vorige jaren namen we onze eigen fietsen mee en gingen we bijna elke dag op pad. Dit jaar hebben we de fietsen thuisgelaten. Morgen hu ren we er allebei één. Als het mooi weer is, natuur lijk. Maar anders is het nog geen probleem, we heb ben genoeg te doen. De week is zó snel gegaan!" Marcel en Lucy Vynckier nemen even een pauze van het winkelen. Ze zit ten op een bankje in het centrum van Goes en genieten van een ijsje. Ze zijn voor een week in Zeeland en een be zoekje aan Goes kan daarbij niet ontbreken. Lu cy kijkt naar de tassen met daarin haar aanko pen: „In Goes kun je echt leuk winkelen." Ook over de Zeeuwen zijn ze goed te spreken. „Heel eerlijk gezegd vind ik ze nog leuker dan Meer weten? Kijk op: www.pzc.nl/zomerkrant Tips? U kunt ons mailen: zomer@pzc.nl Grote rookpluimen, de geur van verbrande kolen en een ouderwetse stoomfluit. Op woensdag en donderdag rijdt tussen De Punt bij Ouddorp en Scharendijke een nostalgische stoomtram over de Brouwersdam. De zomerredactie tufte mee. Een volle stoomtram vertrekt vanaf De Punt, op het noorde lijk deel van de Brou wersdam, na het afge ven van het laatste fluitsignaal. Een scène uit een film van lang geleden, zo voelt het. Een groene locomotief waar grote rookpluimen uitko men, houten wagons, de geur van verbrande kolen en mensen die uit de raampjes hangen om te zwaaien bij het vertrek. Bij de oudere generaties staat dit nog op het netvlies geschreven en is de kolengeur vertrouwd, maar voor de jonkies onder ons is dit onbe kend terrein. Naast de stoomtram rijdt er onder andere op zaterdag ook een dieseltram over de Brou wersdam. Voor en na de tramrit is het mogelijk om een kijkje te ne men in het museum waar tiental len nostalgische wagons en loco motieven staan uitgestald. De trams werden vroeger ge bruikt voor verschillende doelein den: van het vervoeren van bieten tot het rondbrengen van de post. Er was toentertijd een groot tram netwerk in Zeeland en Zuid-Hol land en het vervoer tussen de ei landen ging per stoomboot. TUs- sen de drie houten wagons van de tram is er één gekleurde. „Die is voor rolstoelers", vertelt Cor Boelhouwers, medewerker bij het museum. „Normaal gesproken gaat er een grotere wagon mee, maar die wordt momenteel geres taureerd." In de kleine wagon kunnen vier rolstoelen mee en in de grotere zelfs vijf of zes. Voor de eerste rit van kwart voor twaalf, begint de machinist 's och tends om een uur of zeven al met het opstoken van de locomotief. „Het metaal moet goed warm zijn", zegt Cor. De tram gaat door het duingebied over de Brouwers- dam, langs het Grevelingenmeer naar Port Zélande met als eindbe stemming West Repart bij Scha rendijke. Op dat punt koppelt de locomotief los en rijdt achteruit om het perronnetje heen om zich aan de andere kant van de wa gons weer vast te koppelen. De tram rijdt eigenlijk achteruit te rug richting het museum. „Daar zijn de locomotieven op gemaakt hoor", zegt Cor lachend. De route is sinds het begin van het museum in Ouddorp ruim verdubbeld in afstand. „Eerst reed de tram maar tot Port Zélande." In de toekomst hoopt het mu seum de route te kunnen uitbrei den met 900 meter -naar Scharen dijke zelf. Restauraties, onderhoud en repa raties worden allemaal in eigen beheer uitgevoerd door vrijwilli gers. Er is geen geld om medewer kers te betalen en de subisidie die het museum ontvangt is mini maal. „Er werken alleen maar vrij willigers bij het museum. Elke cent die binnenkomt, gaat naar de trams", vertelt Cor. Één medewer ker heeft zelfs nog bij de oude RTM gewerkt als zestienjarige jon- gen. RTM staat voor de voorheen Rotterdamsche Tramweg Maat schappij. „Hij restaureert alle trams en wagons allemaal zelf', vertelt Cor. Ook het spoor wordt door de me dewerkers zelf vernieuwd en gere- pareerd. Cor vertelt dat alle vrij willigers op hun eigen manier een steentje bijdragen. De één geeft de wagons een nieuw likje verf en de ander restaureert de banken in de wagons. De houten wagons stammen uit 1905 en zijn volledig gerestau reerd, maar bestaan grotendeels' uit originele materialen. Ook alle rijtuigen in het museum zijn zo gerestaureerd dat ze rijvaardig zijn. Medewerker Cor noemt het 'rollend materieel'. 1 De trams zijn één en al geschiede nis en dit is overal terug te zien. 3f Aan het einde van de laatste wa gon hangt een bordje met de vol gende oud Nederlandse tekst: „Niets buiten het rijtuig steken. Geeft acht by het verlaten van den trein." Een conducteur ver telt dat veel mensen dan vragen of ze moeten salueren als ze uit stappen. „Nee natuurlijk niet", zegt hij lachend. „Het betekent ge woon dat je op moet letten. Geeft acht betekent: let op." Op de terugweg mag de Zomer- krantverslaggeefster een stuk meerijden in de locomotief bij de machinist. Hier worden als van ouds kolen in de brandende oven geschept. Elke keer als de oven opengaat, komt er een gloeiende hitte vrij in de krappe locomotief. Dit was echt flink afzien voor de machinist en zijn knecht in het stoomtijdperk. Waar de uitdruk king 'handen als kolenschoppen' vandaan komt, is ook duidelijk na - het zien van deze bedrijvigheid. De gekleurde wagon is speciaal voor gehandicapte passagiers. Wie: Marcel en Lucy Vynckier Woonplaats: Apeldoorn Waar. Goes door Joanne Karkdijk Geeft acht by het verlaten van den trein door Meike Coppoolse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 42