T©@S PZC Dijsselbloem: bankierseed geldt ook voor baliepersoneel CONSUMENTENUITGAVEN 2 IN HET NIEUWS RUTTE 2 De hulpkreten van Rutte hebben niet geleid tot meer bestedingen. Tijd voor een reclamecampagne? COLOFON Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS tooserihenk.nl OQ KOOP öie auto 6A DEN HAAG - Het is ons dus niet ge lukt. Wij Nederlanders zijn er niet in geslaagd het CPB te ver slaan, zoals Mark Rutte ons vroeg. We houden de hand op de knip, hoezeer Rutte en Samsom ons ook vragen onze bankrekeningen aan te spreken en ons geld in de economie te steken. Het CPB (Centraal Planbureau) benoemde het woensdag als één van de grootste problemen in de aanhoudende recessie in ons land: het lage consumentenver trouwen en de daardoor ook lage consumentenbestedingen. We ko pen dus niet die nieuwe auto, ook al wil onze premier dat we dat wel doen. Tijd voor een goede re clamecampagne om het geld weer aan het rollen te krijgen? „Ik vond de oproep van Rutte sympathiek, maar het was geen goede campagne", zegt Caroline van Lieshout, hoofd strategie bij FHV BBDO, een van Nederlands grootste reclamebureaus. „Hij deed ons namelijk geen aanbod. Als hij direct had gezegd: we wil len dat u geld gaat uitgeven en daarom verlagen we nu de btw, dan had bij boter bij de vis gege ven. Qua campagne was dat beter geweest." Het zou passen in de huidige trend, stelt Van Lieshout. „Bedrij ven stellen steeds vaker transactie- gerichte campagnes op: prijs en aanbod, daar gaat het om. Dat zie je nu meer dan thematische cam pagnes. Een campagne van Sire? Mwah, die zou ondersteunend kunnen zijn. Maar ik denk dat de Nederlanders er vooral een beetje lacherig van worden. Zo van: lek ker gezegd dat wij moeten uitge ven terwijl jij bezuinigt, Mark!" Maar een campagne alleen zal niet voldoen. Het probleem zit na melijk diep en lijkt ook aan ons Nederlanders zelf te liggen. Wij spaarzaam, calvinistisch volk. In andere Europese landen, waar de economische situatie niet heel veel beter is dan in Nederland, ge ven de burgers wél geld uit. Zoals in Frankrijk (zie rechts). Daar zijn rationele verklaringen voor, Nederland kent specifieke CONSUMENTENCIJFERS problemen voor wat betreft de huizenmarkt, het pensioenstelsel en de zorg die maken dat wij Ne derlanders misschien meer rede nen hebben om de hand op de knip te houden. Fred van Raaij, emeritus hoogle raar economische psychologie zei eerder in deze krant: „Door te roe pen dat je vertrouwen moet heb ben, benadruk je dat dat er nog niet is. Laat bewijs zien waar men sen vertrouwen van krijgen." Als je dat idee legt op het uitge ven van geld, moet je de Nederlan der dus niet op wijzen dat hij zijn geld het moet uitgeven, want dan wijs je er op dat iedereen juist spaart en denkt het individu dat dat wel het beste zal zijn. Of zoals Harold Smits, psychologisch eco noom én eigenaar van communi catiebureau A*Life in Rotterdam zegt: „Onzekere mensen volgen een goed voorbeeld. Ze zitten er in ieder geval niet op te wachten om opgejut te worden." Hij stelt sowieso dat de oproep van Rutte en Samsom tegen de huidige tijdgeest ingaat. „We zit ten in een periode dat we 'meer, meer, meer' achter ons hebben ge laten. Als mensen iets kopen, ko pen ze het liefst iets van een vak man die ze persoonlijk die ver koop gunnen. Er komt een bewus tere tijd aan. Rutte kan wel tsjak- ka! roepen, maar dat slaat niet aan. Hij heeft een ingewikkelde boodschap te verkopen. De mens twijfelt en wil voorbeelden zien." Maar Mark Rutte zelf kan dat voorbeeld niet zijn: als hij als mi nister-president geld gaat uitge ven, krijgt hij ruzie in Brussel. Als hij het als privépersoon doet, zul len mensen erop wijzen dat hij nu eenmaal meer te besteden heeft dan de gemiddelde Neder lander. Dus rest hem ons een goed aanbod te doen. Van Lies hout van FHV BBDO: „Een soort Hamsterweken? Ik zou dan kie zen voor de Kortingsweken." DEN HAAG - Ook baliepersoneel van banken moet in 2015 de ban kierseed afleggen. Dat geldt ook voor effectenhandelaren en an dere medewerkers die 'het risi coprofiel van de financiële on derneming wezenlijk kunnen beïnvloeden'. Dat wil minister Dijsselbloem van Financiën. De integriteit van bankiers wordt geregeld in de Wijzigingswet Fi nanciële Markten 2015. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) zei in juni voor stander te zijn van eedaflegging door alle personeel van de bank. Dok moeten er straffen komen op het breken van de eed; des noods een verbod op uitoefe ning van de bankiersfunctie. De NVB wil eind oktober eigen voorstellen lanceren voor de in vulling van het tuchtrecht. Het vertrouwen van het publiek in de integriteit van de banken moet daarmee worden hersteld. Tot dusverre geldt de eed alleen voor bestuurders en commissa rissen. In februari bleek dat ze ven bankcommissarissen gezakt waren voor de geschiktheids- toets. "Hvee Belgen vast voor 'gijzeling' De politie in Drenthe heeft gis teren twee mannen uit België aangehouden omdat ze betrok ken zouden zijn bij een mogelij ke gijzeling in Valthermond. De verdachten (29 en 53 jaar) wonen in Antwerpen, meldde de politie. Gisterochtend viel een arrestatieteam een woning in Valthermond binnen na een melding dat er vier mensen zouden worden vastgehouden. De twee verdachten zijn bij de inval opgepakt. De mensen in het pand konden veilig en on gedeerd naar buiten. Gistermid dag was nog onbekend wat zich precies heeft afgespeeld. De Mark Rutte Kortingsweken ÖIE WINKEL 1N| BOEK WE vakantie! Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118-43 4000 Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel manager Bert de Vries Advertenties Afdeling Direct Sales regio Zuid T: 088-0139995 E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruikmaken van de vakantie service? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088- 013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) nabezorging bij melding voor 12.00 uur Toets 2: informatie over uw abonne ment of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale producten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 - 12.00 uur PZC Lezersservice An.twoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementsprijzen Het tarief voor een abonnement waarbij u de krant 6 dagen per week thuis ontvangt, bedraagt 27,50 per maand. Dit tarief is gebaseerd op betaling per kwartaal en automatische incasso. Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het complete tarievenoverzicht. Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl door Cyril Rosman illustratie Nourdin Kouch Uit de cijfers die het CPB woens dag bekend maakte, blijkt dat de consumptie van de Nederlandse huishoudens blijft dalen. In 2011 consumeerden we 1,1 pro cent minder, in 2012 was dat 1,6 procent, voor heel 2013 ligt de voorspelling op - 2,25 procent. Voor 2014 voorspellen de reken meesters van het CPB nu - 0,75 procent. We geven vooral minder uit aan duurzame goederen: auto's, kle ding en meubels. Nog meer cijfers van het CPB en het CBS: de economie is in het tweede kwartaal met 0,2 procent gekrompen ten opzichte van het eerste kwartaal 2013. De afgelopen twaalf maanden zijn er 147.000 werklozen bijgekomen. De werkloosheid stijgt naar 9,25 procent. En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-# De nieuwe abonnee leest de krant 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee 'Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee minimaal 6 maanden abonnee bliiven. www.pzc.nl/abonneewerftabonnee DEN HAAG VALTHERMOND

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2