WW WONEN 19 Wokey. ken Muuto en Normann Copenhagen zich ook zo. Muuto is een merk dat de Scandina vische designtraditie wil uitbreiden met nieuwe perspectieven. Normann Copenha gen gebruikt traditionele materialen en giet ze vervolgens in een moderne vorm. Hay voelt zich aangetrokken door de tradi tionele manier van meubelontwikkeling die door onder anderen Mies van der Rohe werd toegepast. „Destijds werden meubels speciaal voor een bepaalde woning ontwik keld. Die link met architectuur willen wij ook graag leggen." Zo gaf Hay de Franse (bewust geen Deense) ontwerpbroers Bou- roullec de opdracht een stoel te ontwikke len voor een universiteit in Kopenhagen. Hay ziet het niet alleen als voordeel dat de Denen kunnen teren op een rijke designge schiedenis. Vooral de jaren vijftig en zestig waren de hoogtijdagen van het Deense de sign. „In het begin werden onze meubels vaak vergeleken met werk van Arne Jacob- sen en Poul Kjaerholm. Maar dat kan juist heel beperkend werken. Wij zijn trots op de Deense designtraditie, maar willen meu bels maken die passen in de tijd van nu." Geïnspireerd door de kracht van iconische Deense meubels, probeert Hay meubels te ontwikkelen die lang meegaan en tijdloos zijn. „Lastig, want het beste is voor ons ge voel al gemaakt. In het begin ontwierpen we gekke meubels, die wel vernieuwend, maar niet praktisch bleken. Het gaat nu juist niet meer om uitvinden, maar om ver beteren. Wij maken producten voor men sen van de huidige generatie die net als hun ouders anders dan anderen willen zijn, maar daardoor stiekem ook weer alle maal gelijk zijn. Design is tegenwoordig een global language: of je nu Scandinavisch bent of niet, je moet een goed DNA ont wikkelen. Dat doen wij bij Hay door een dialoog met klanten en ontwerpers aan te gaan. En de omgeving speelt een rol. Niet alleen in de architectuur, ook in de mode. Niet voor niets nemen we veel vrouwelijke ontwerpers aan; zij hebben gevoel voor kleur én geven meubels een vernieuwend uiterlijk. We zijn van oudsher vooral ge wend aan de ontwerpstijl van mannen." Stoot Hays bestseller About a chair ooit de Vlinderstoel van de troon? In de collecties van de nieuwe merken zijn nog geen klas siekers te vinden, de tijd zal leren of de nieuwe Deense merken even iconisch wor den als de voorgangers, die geen hype meer zijn, maar nog altijd stevig staan. Hay. www.hay.dk in 2002 opgericht door Rolf Hay, zijn vrouw Mette en een Deense investeerder. Werd in een paar jaar tijd zeer populair. Hay werkt samen met ontwerpers uit diverse landen. House Doctor: www.housedoctor.dk Door familie gerund bedrijf met een eigen spreekkamer in Denemarken en dealers over de hele wereld. Producten, op het Denemarken uit de jaren vijftig en zestig geïnspireerd, passen in een landelijk interieur. VRIJDAG 16 AUGUSTUS 2013 HEBBEN Muuto: www.muuto.com Muutos betekent nieuw perspectief. Dit merk wil de Scandinavische designtraditie nieuw perspectief geven. Werkt alleen met Scandinavi sche designers. Normann Copenhagen: www.normann-copenhagen.com Maakt moderne producten van traditionele Scandinavische materialen, samen met internationaal bekende ontwerpers. Opvallende lampencollectie. Ferm Living: www.fermliving.com Levert designaccessoires, zoals kussens en theedoeken en behang in een Deense retro- en toch moderne grafische stijl. Sleutels Oh nee, sleutels weg. Paniek! Waar liggen ze? Op de kast? Of zitten ze nog in de tas? De kinderen zullen er toch niet mee hebben gespeeld- Herkenbaar? Ongetwijfeld. Zeker voor mensen die géén vast plekje r hebben voor het opbergen van de sleutelbos. De georganiseerden on- der ons zullen er echter meewarig om lachen: zij hebben een speciaal sleutelkastje. In de gang hangt-ie meestal, zo'n houten of plaatstalen opberger met een rijtje haakjes erin waaraan je sleutels afzonderlijk kunt ophangen. Zij grijpen dus nooit mis. Praktisch hoor en functioneel, maar ook vrolijkmakend en origineel, zo'n sleutelkastje? Nee, dat meestal niet. Wie daar waarde aan hecht, moet temonnee of mobieltje. Hoefje ook daar niet meer naar te zoeken. Wokey is leverbaar in twee maten: M (25 centimeter) en L (36,5 centi meter). Prijs: vanaf 19,95 euro. www.wohood.com Trampoline-stoel Eveneens in de categorie 'origineel vrolijkmakend' passen de ontwerpen van meubelfabrikant Lago. Het fami liebedrijf timmert in eigen land Italië al lange tijd flink aan de weg, maar heeft zich sinds een jaar of vijf ook gestort op de internationale meubel- markt. Lago maakt niet alleen meu bels, maar bijvoorbeeld ook keukens en sanitair. Creativiteit, kwaliteit, be taalbaarheid en design met een twist staan hoog in het vaandel van Lago. Een van die speelse, eigenzinnige ontwerpen van de Italianen luistert naar de naam Lastika. Deze stoel lijkt op een kleine trampoline. Of op een bloem, zoals Lago zelf zegt. Als je er in gaat zitten, word je omsloten door veertig stevige elastieken, die samen voor een schommelstoel sensatie zorgen. De comfortabele, lichtgewicht Lastika is in verschillen de (multi-)kleuren leverbaar. De stoel is te koop vanaf 395 euro bij een aantal Lago-dealers in het land, onder meer Cilo (Zutphen), Studio Buel (Arnhem), Sijben (Roermond), Gilsing wonen (Zevenaar), TrendyZ (Heerlen) en Van Til (Alkmaar). www.lago.it eens kijken op de site van Wohood, een jong Nederlands ontwerpduo met een voorliefde voor design en natuurlijke producte'n. Hun 'zweven de' wandplank Wokey heeft aan de voorzijde een gleuf, waar sleutels in kunnen worden geduwd. Bovenop is plek voor bijvoorbeeld een bril, por- Lastika. foto's PR design Ti reageren? W wonen@depersdienst.nl Nobody van Rolf Hay. Muuto noemt zichzelf New Nordic. MERKEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 19