Q
AUTO 15
Er zijn trendsetters en trendvol
gers. Met de nieuwe 3-serie CT
behoort BMW tot die laatste
categorie, ook al is het totale
aanbod van premium vijfdeurs
hatchbacks beperkt.
Fabrikanten zwepen elkaar op.
Als een merk een noviteit heeft,
volgt de ander pas een jaar of
vier later, voor zover het een
donderklap bij heldere hemel be
trof. Audi lanceerde in 2009 de
A5 Sportback, een sierlijk gelijn
de vijfdeurs hatchback. BMW voegt nu pas
de 3-serie GT aan haar programma toe.
Waar de 5-serie GT, of voluit Gran Turis-
mo, op de bodemgroep van de 7-serie staat,
is de kleinere GT wel degelijk een volwaar
dig lid van de 3-serie. BMW bouwt al enige
tijd voor de Chinese markt een verlengde
3-serie en die basis is voor deze zoveelste
carrosserievariant gekozen. Dat is meteen
in het interieur te merken. De achterpassa
giers hebben aanzienlijk meer beenruimte.
Dus blijkt de GT bij uitstek een auto om
veelvuldig met meer dan twee personen
mee op stap te gaan. De vijfdeurs carrosse
rie komt wat hoger uit dan de sedan en
ook de stoel is wat hoger geplaatst. Kort
om, de ruimtelijke beleving werkt overtui
gend, ook al kijkt de bestuurder op het ver
trouwde dashboard.
Toch gaat het verhaal nog een stuk verder.
De wielbasis groeit met 11 centimeter ten
opzichte van de sedan en Touring, maar de
totale carrosserie nam maar liefst 22 centi
meter toe. Hiervan profiteert ook het baga
gevolume. De mogelijkheden variëren van
520 tot 1.600 liter en daarmee overtreft de
GT zelfs de ruimtelijke Touring. Daarin
schuilt dan ook het grootste geheim.
De voorkant oogt vertrouwd, maar het pro
fiel blijkt behoorlijk wennen. Door de ge
wijzigde proporties is de balans in het ont
werp een beetje weg. Maar wie 3-serie wil
rijden en tegelijk maximale functionaliteit
wil, kan niet om de Gran Turismo heen.
Het rijgedrag van de auto wijkt niet veel af
van de bestaande modellen en is dus dik in
orde. Het blijft voor velen wennen dat als
er 328i achterop een BMW staat, er een
schamele viercilinder uit het vooronder
klinkt. Wel eentje met 245 pk en een kop
pel van 350 Nm, vanaf 1.250 toeren per mi
nuut. De prestaties worden met een accele
ratie naar 100 in 6,1 seconden voldoende
geïllustreerd. Bovendien hoeft niemand
zich te schamen voor een praktijkverbruik
van 1 op 12. De meerprijs voor de GT ten op
zichte van de Touring bedraagt 1.000 euro,
waardoor de 328i GT op 47 694 euro komt.
Al met al lijkt het kopen van een GT een
keuze die meer met het verstand wordt ge
maakt dan vanuit het gevoel.
Volvo S60
VRIJDAG 16 AUGUSTUS 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Volkswagen maakt
werk van icoon Golf GTI
Volkswagen ontwikkelde op basis
van de zevende Golf weer een GTI.
Na kennismaking met de Perfor
mance-uitvoering is duidelijk dat
VW serieus omgaat met het icoon.
De GTI oogt krachtiger en is nog
sportievere dan zijn voorganger. De
2.0 liter turbomotor levert in de Per
formance 230 pk, 10 pk meer dan
in de gewone GTI. Bij licht touche
ren van het gaspedaal wordt helder
dat de Performance razendsnel is. In
6,4 seconden zit-ie op 100 kilome
ter per uur, de top ligt op 250. Die
cijfers gelden voor de versie met
DSG-bak met dubbele koppeling.
Met pookje of flippers achter het
stuur handmatig schakelen kan ook.
fieke 17 inch lichtmetalen wielen.
Vermoeidheidsherkenning behoort
tot de voorzieningen, maar de Per
formance houdt je sowieso bij de
les. Het meubilair heeft traditioneel
stof met ruitdessin. De GTI is te
koop vanaf 33.690 euro, de Perfor
mance is 1.500 euro duurder.
VW GTI Performance, foto WdeV Willem de Volder
Via Dynamic Drive Control kan wor
den gekozen voor Sport, Normal,
Comfort, Individual of Eco. Het prak-
tijkverbruik komt uit op 1 liter op
13,8 kilometer. Behalve in vermo
gen onderscheidt de Golf GTI Perfor
mance zich van dé Golf GTI door in
rood uitgevoerde remklauwen, me
chanisch sperdifferentieel en speci-
Nissan waardeert Micra op
Bij lancering van de huidige Micra
sloeg Nissan een paar jaar geleden
een andere weg in. De auto werd
kleiner en kreeg zeer compacte drie
cilinder benzinemotoren. Tegelijk
zorgt de productie buiten Europa
voor een aangenamer prijsniveau,
maar qua materialen werd een stap
Micra: distinctie, foto Automedia
terug gedaan. De gefacelifte versie
komt hier op terug. Er is een nieuw
front, waarin chroom belangrijk is.
Het bezorgt de auto een nieuwe
grille, koplampen, motorkap en
bumper. Aan de achterkant voltrok
zich iets vergelijkbaars, maar daar
valt de uitwerking wat minder op.
Wel zorgen led-achterlichten voor
een modernere aanblik. Nieuwe
kleuren en onder meer optioneel
16 inch wielen doen de rest. Binnen
in zien de kunststoffen er netter uit
dan in het huidige model, op de por
tieren streven applicaties in de be-
kledingsstof hetzelfde doel na. Waar
vormgeving en inrichting volop aan
dacht krijgen, blijft technisch alles
hetzelfde. Niet gek, de Micra komt
als 1.2 DIG-S met supercharger nog
steeds in aanmerking voor vrijstellin
gen en reducties. De motor levert
98 pk en een flinke trekkracht van
142 Nm. Een vlot karretje, in stads
verkeer én op de snelweg. De vanaf-
prijs van 10.950 euro geldt voor de
versie met 80 pk basismotor.
Tony Vos
BMW 3281 GRAN TURISMO
Honda Civic Tourer scoort
met enorme binnenruimte
Honda levert de Civic Tourer met de
1.6 liter i-DTEC dieselmotor uit de
Earth Dreams Technology-serie of de
1.8 i-VTEC vanaf begin 2014 met keu
ze uit handbak of automaat. De auto
heeft een bagageruimte van 624 li
ter. Die ruimte en de binnenruimte
zijn enorm, omdat Honda de benzine
tank in het midden onder de auto
plaatst. Een nieuw dempingsysteem
vergroot de stabiliteit bij uiteenlopen
de ondergrond en belading.
De nieuwe Hyundai i10 is langer,
breder en lager dan huidig model
Ruimte boven alles
Hyundai komt met een nieuwe gene
ratie i10, met de omvang van neefje
Kia Picanto. Ten opzichte van het hui
dige model is de auto langer, breder
en lager. Het nieuwe platform en aan
passingen aan de dempers leiden tot
beter weggedrag. De binnenruimte
heeft aan volume gewonnen en de
bagageruimte is met 12 procent toe
genomen, naar 252 liter. Veiligheids
systemen uit een hoger segment
doen hun intrede in de nieuwe i10.
'y -
lÊHS»
De voorzijde en het dashboard ogen vertrouwd, maar het profiel van de volumineuze BMW 3-serie GT is behoorlijk wennen, foto Automedia
door Tony Vos
GRAN TURISMO EN CONCURRENTIE
BMW 3-serie GT
Bagageruimte 520-1.600 liter, gewicht
1.545 kg. Benzine 2.0 liter, 245 pk. Vanaf
41.480 euro, 328i GT 47.694 euro.
Audi A5 Sportback
Bagageruimte 480-980 liter, gewicht
1.475 kg. Benzine 2.0 liter, 225 pk. Vanaf
39.850 euro, 2.0 TFSI 225 pk 46.080 euro.
Lexus IS
Bagageruimte 450 liter, gewicht 1.595 kg.
Hybride 2.5 liter, 223 pk. Vanaf 36.990 eu
ro, F Sport Line 45.590 euro.
Bagageruimte 380 liter, gewicht 1.442 kg.
Benzine 2.0 liter, 240 pk. Vanaf 29.995 eu
ro, T5 Momentum 45.995 euro.
Hyundai: de nieuwe i10. foto
Hyundai
Mercedes E200 NGD
valt in 20-procentklasse
Met de E 200 Natural Gas Drive ver
nieuwt Mercedes nu ook de meest
milieuvriendelijke E-variant. De auto
rijdt op benzine of op aardgas. Het
voordeel schuilt onder meer in reduc
tie van C02-emissie met 20 procent,
vergeleken met benzinerijden. Hier
door valt de E 200 NGD in de catego
rie 20 procent fiscale bijtelling. De au
to is vanaf december in Nederland le
verbaar, vanaf 50.995 euro.
Caterham brengt compacte
Seven met driecilinder turbo
Caterham Cars komt binnenkort met
een nieuwe compacte Seven. Die
wordt aangedreven door een 660 cc
driecilinder turbomotor van Suzuki.
De kleinste krachtbron ooit in een Se
ven maakt de titel 'lichtgewicht' volle
dig waar en wordt gekoppeld aan een
vijfversnellingsbak van Suzuki. Over
het vermogen van de instapper nog
geen woord, maar wel de adviesprijs:
17.000 pond, zo'n 21.000 euro.