Q AUTO 15 Er zijn trendsetters en trendvol gers. Met de nieuwe 3-serie CT behoort BMW tot die laatste categorie, ook al is het totale aanbod van premium vijfdeurs hatchbacks beperkt. Fabrikanten zwepen elkaar op. Als een merk een noviteit heeft, volgt de ander pas een jaar of vier later, voor zover het een donderklap bij heldere hemel be trof. Audi lanceerde in 2009 de A5 Sportback, een sierlijk gelijn de vijfdeurs hatchback. BMW voegt nu pas de 3-serie GT aan haar programma toe. Waar de 5-serie GT, of voluit Gran Turis- mo, op de bodemgroep van de 7-serie staat, is de kleinere GT wel degelijk een volwaar dig lid van de 3-serie. BMW bouwt al enige tijd voor de Chinese markt een verlengde 3-serie en die basis is voor deze zoveelste carrosserievariant gekozen. Dat is meteen in het interieur te merken. De achterpassa giers hebben aanzienlijk meer beenruimte. Dus blijkt de GT bij uitstek een auto om veelvuldig met meer dan twee personen mee op stap te gaan. De vijfdeurs carrosse rie komt wat hoger uit dan de sedan en ook de stoel is wat hoger geplaatst. Kort om, de ruimtelijke beleving werkt overtui gend, ook al kijkt de bestuurder op het ver trouwde dashboard. Toch gaat het verhaal nog een stuk verder. De wielbasis groeit met 11 centimeter ten opzichte van de sedan en Touring, maar de totale carrosserie nam maar liefst 22 centi meter toe. Hiervan profiteert ook het baga gevolume. De mogelijkheden variëren van 520 tot 1.600 liter en daarmee overtreft de GT zelfs de ruimtelijke Touring. Daarin schuilt dan ook het grootste geheim. De voorkant oogt vertrouwd, maar het pro fiel blijkt behoorlijk wennen. Door de ge wijzigde proporties is de balans in het ont werp een beetje weg. Maar wie 3-serie wil rijden en tegelijk maximale functionaliteit wil, kan niet om de Gran Turismo heen. Het rijgedrag van de auto wijkt niet veel af van de bestaande modellen en is dus dik in orde. Het blijft voor velen wennen dat als er 328i achterop een BMW staat, er een schamele viercilinder uit het vooronder klinkt. Wel eentje met 245 pk en een kop pel van 350 Nm, vanaf 1.250 toeren per mi nuut. De prestaties worden met een accele ratie naar 100 in 6,1 seconden voldoende geïllustreerd. Bovendien hoeft niemand zich te schamen voor een praktijkverbruik van 1 op 12. De meerprijs voor de GT ten op zichte van de Touring bedraagt 1.000 euro, waardoor de 328i GT op 47 694 euro komt. Al met al lijkt het kopen van een GT een keuze die meer met het verstand wordt ge maakt dan vanuit het gevoel. Volvo S60 VRIJDAG 16 AUGUSTUS 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Volkswagen maakt werk van icoon Golf GTI Volkswagen ontwikkelde op basis van de zevende Golf weer een GTI. Na kennismaking met de Perfor mance-uitvoering is duidelijk dat VW serieus omgaat met het icoon. De GTI oogt krachtiger en is nog sportievere dan zijn voorganger. De 2.0 liter turbomotor levert in de Per formance 230 pk, 10 pk meer dan in de gewone GTI. Bij licht touche ren van het gaspedaal wordt helder dat de Performance razendsnel is. In 6,4 seconden zit-ie op 100 kilome ter per uur, de top ligt op 250. Die cijfers gelden voor de versie met DSG-bak met dubbele koppeling. Met pookje of flippers achter het stuur handmatig schakelen kan ook. fieke 17 inch lichtmetalen wielen. Vermoeidheidsherkenning behoort tot de voorzieningen, maar de Per formance houdt je sowieso bij de les. Het meubilair heeft traditioneel stof met ruitdessin. De GTI is te koop vanaf 33.690 euro, de Perfor mance is 1.500 euro duurder. VW GTI Performance, foto WdeV Willem de Volder Via Dynamic Drive Control kan wor den gekozen voor Sport, Normal, Comfort, Individual of Eco. Het prak- tijkverbruik komt uit op 1 liter op 13,8 kilometer. Behalve in vermo gen onderscheidt de Golf GTI Perfor mance zich van dé Golf GTI door in rood uitgevoerde remklauwen, me chanisch sperdifferentieel en speci- Nissan waardeert Micra op Bij lancering van de huidige Micra sloeg Nissan een paar jaar geleden een andere weg in. De auto werd kleiner en kreeg zeer compacte drie cilinder benzinemotoren. Tegelijk zorgt de productie buiten Europa voor een aangenamer prijsniveau, maar qua materialen werd een stap Micra: distinctie, foto Automedia terug gedaan. De gefacelifte versie komt hier op terug. Er is een nieuw front, waarin chroom belangrijk is. Het bezorgt de auto een nieuwe grille, koplampen, motorkap en bumper. Aan de achterkant voltrok zich iets vergelijkbaars, maar daar valt de uitwerking wat minder op. Wel zorgen led-achterlichten voor een modernere aanblik. Nieuwe kleuren en onder meer optioneel 16 inch wielen doen de rest. Binnen in zien de kunststoffen er netter uit dan in het huidige model, op de por tieren streven applicaties in de be- kledingsstof hetzelfde doel na. Waar vormgeving en inrichting volop aan dacht krijgen, blijft technisch alles hetzelfde. Niet gek, de Micra komt als 1.2 DIG-S met supercharger nog steeds in aanmerking voor vrijstellin gen en reducties. De motor levert 98 pk en een flinke trekkracht van 142 Nm. Een vlot karretje, in stads verkeer én op de snelweg. De vanaf- prijs van 10.950 euro geldt voor de versie met 80 pk basismotor. Tony Vos BMW 3281 GRAN TURISMO Honda Civic Tourer scoort met enorme binnenruimte Honda levert de Civic Tourer met de 1.6 liter i-DTEC dieselmotor uit de Earth Dreams Technology-serie of de 1.8 i-VTEC vanaf begin 2014 met keu ze uit handbak of automaat. De auto heeft een bagageruimte van 624 li ter. Die ruimte en de binnenruimte zijn enorm, omdat Honda de benzine tank in het midden onder de auto plaatst. Een nieuw dempingsysteem vergroot de stabiliteit bij uiteenlopen de ondergrond en belading. De nieuwe Hyundai i10 is langer, breder en lager dan huidig model Ruimte boven alles Hyundai komt met een nieuwe gene ratie i10, met de omvang van neefje Kia Picanto. Ten opzichte van het hui dige model is de auto langer, breder en lager. Het nieuwe platform en aan passingen aan de dempers leiden tot beter weggedrag. De binnenruimte heeft aan volume gewonnen en de bagageruimte is met 12 procent toe genomen, naar 252 liter. Veiligheids systemen uit een hoger segment doen hun intrede in de nieuwe i10. 'y - lÊHS» De voorzijde en het dashboard ogen vertrouwd, maar het profiel van de volumineuze BMW 3-serie GT is behoorlijk wennen, foto Automedia door Tony Vos GRAN TURISMO EN CONCURRENTIE BMW 3-serie GT Bagageruimte 520-1.600 liter, gewicht 1.545 kg. Benzine 2.0 liter, 245 pk. Vanaf 41.480 euro, 328i GT 47.694 euro. Audi A5 Sportback Bagageruimte 480-980 liter, gewicht 1.475 kg. Benzine 2.0 liter, 225 pk. Vanaf 39.850 euro, 2.0 TFSI 225 pk 46.080 euro. Lexus IS Bagageruimte 450 liter, gewicht 1.595 kg. Hybride 2.5 liter, 223 pk. Vanaf 36.990 eu ro, F Sport Line 45.590 euro. Bagageruimte 380 liter, gewicht 1.442 kg. Benzine 2.0 liter, 240 pk. Vanaf 29.995 eu ro, T5 Momentum 45.995 euro. Hyundai: de nieuwe i10. foto Hyundai Mercedes E200 NGD valt in 20-procentklasse Met de E 200 Natural Gas Drive ver nieuwt Mercedes nu ook de meest milieuvriendelijke E-variant. De auto rijdt op benzine of op aardgas. Het voordeel schuilt onder meer in reduc tie van C02-emissie met 20 procent, vergeleken met benzinerijden. Hier door valt de E 200 NGD in de catego rie 20 procent fiscale bijtelling. De au to is vanaf december in Nederland le verbaar, vanaf 50.995 euro. Caterham brengt compacte Seven met driecilinder turbo Caterham Cars komt binnenkort met een nieuwe compacte Seven. Die wordt aangedreven door een 660 cc driecilinder turbomotor van Suzuki. De kleinste krachtbron ooit in een Se ven maakt de titel 'lichtgewicht' volle dig waar en wordt gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van Suzuki. Over het vermogen van de instapper nog geen woord, maar wel de adviesprijs: 17.000 pond, zo'n 21.000 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15