PAAMeiA 31 PRofessioMeie&mm&o>niRoLe lpv Nl£2£N 1f f STAfELlje brieven Inbraken Bonnetjesaffaire 4 Bonnetjesaffaire 5 Bonnetjesaffaire 6 Herindeling 2 Herindeling 3 Natuur Israël Vlissingen De gemeente Borsele organiseer de in mei een voorlichtingsavond over inbraakpreventie in de Sten- ge in Heinkenszand. Een avond met alles erop en eraan. Een zeer goede avond met praktijkvoor beelden uit de eigen woonomge ving. De politie en een leveran cier van hang- en sluitwerk wa ren aanwezig. Er was brede be kendheid gegeven aan deze avond. De opkomst vanuit alle dorpen van Borsele was 4 personen.Wie is er laks? De gemeente Borsele valt in deze in ieder geval niets te verwijten. Stagiair Harold van de Velde (31 juli) had zijn onderzoek mijns in ziens toch wat nauwgezetter kun nen uitvoeren. Vlissingse ouderen op bijstandsni veau die aangewezen zijn op een scootmobiel moeten hiervoor te genwoordig een eigen bijdrage be talen! Of dit mobiel nu nieuw of allang afgeschreven is maakt niet uit. Omdat het véle (12) maanden duurde alvorens de hoogte werd vastgesteld (geen tijd genoeg, te veel geneugten?) moest iemand dan zomaar ineens binnen 14 da gen 156,78 betalen met terug werkende kracht tot dit onzinmo- ment en vanaf dan 12,46 per maand! De familie springt bij met een lening. Valt dit óók onder mantelzorg? Voorlopig geen con sumptie op een zonnig terrasje voor de mensen die dit werd aan- gedaan. Plukken van een kale kip en deze dan nog volumineus en goed bewijnd zelf consumeren op hun kosten in de duurste horeca gelegenheden van Vlissingen? Bi zar! Wat mankeert aan sociaal-geo- graaf Roep? Veel, zonder dat hij volledig verantwoordelijk is. Pro vincies en gemeenten zijn hon derd-miljoenenbedrijven met als burgemeester meestal niet-econo- misch geschoolde politici en amb tenaren, die dankzij een politiek 'verdeel en heers' in achterkamers voorgedragen worden. Dat garan deert zeker in roerige economi sche tijd geen sterke bedrijfsvoe ring. Provinciale Staten in Zeeland haal den eerder de stunt uit een oud-veeboer met een sociale op leiding, van een partij met te wei nig stemmen, de extreem belang rijke GS-portefeuille economie toe te spelen, waar die in de han den van een ervaren bedrijfseco noom behoorde. Resultaat: ontra- ceerbaar, onsuccesvol subsidiebe^ leid. Dito met burgervaders. Dat moeten gekozen, opgeleide, erva ren bedrijfsmanagers zijn, die zich bewezen hebben in een pro- fit omgeving en liefst niet in een spenderende. Die democratisch gecontroleerd worden door de raad, onder steund door de reeds verplichte gemeentelijke Rekenkamer, waar nu op bezuinigd wordt. Zeker bij herindeling naar grotere Zeeuwse gemeenten wordt dat noodzaak om zwak beleid en miljoenenver damping te voorkomen. Een gênante vertoning in de raadszaal van Vlissingen. Burge meester Roep vond zijn declaratie gedrag volkomen normaal. Hij had niks fout gedaan en was er al iets fout gegaan dan lag dat vooral aan ambtenaren die het grabbel- werk niet goed voor hem hadden voorbereid. Het was ook gênant om in de krant (7 augustus) de analyse van de Vlissingse bonnetjesaffaire door meneer Ventevogel te lezen. Het is volgens meneer Ventevogel uiteindelijk allemaal de schuld van wijlen wethouder Bruinooge. Kent u meneer Ventevogel nog? Inderdaad, de oud-gedeputeerde die in de jaren '90 een slordige 15.000 onterecht verkregen gul dens moest terugbetalen. Meneer Ventevogel kan beter stoppen met gal te spuwen over anderen. Tijd over? Laat hem samen met meneer Roep een clubje oprich ten van CDA-ers die tegen de lamp liepen. Gezellig in het café elkanders geschiedenis analyse ren. Niet vergeten zelf de drank jes te betalen. Proost! Ik waardeer het werk van Leen Harpe bij Provinciale Staten van Zeeland. Maar nu heeft hij kenne lijk een zonnesteek opgelopen (3 augustus). De politiek komt steeds verder van de burgers te staan, mede omdat organisaties te groot worden om door mensen bestuurd te worden. Daar hebben we gewoon de kwali teiten niet voor. Juist de kleinste gemeentes in Zeeland: Kapelle en Noord-Beveland functioneren het beste. De grotere laten steken val len, met Vlissingen als nieuw dieptepunt. Maak bestuurseenhe- den die te overzien zijn, want dat komt de kwaliteit van het bestu ren ten goede. Small is beautiful. De Statenfractie van Groen Links hoopt, onder meer, met een groot scheepse herindeling van de Zeeuwse gemeenten de wind uit het zeil van minister Plasterk van Binnenlandse Zaken te nemen om Zeeland met andere provin cies samen te voegen. Zij willen hem dus voor zijn. Echter, er is een provincie in Ne derland die nog maar kort gele den is gesticht (1986) met zeer weinig grote gemeenten (6), om een formidabele ontwikkeling staak snel en efficiënt uit te voe ren. Deze provincie - Flevoland - nu even groot als Zeeland, werkte daarom met weinig besturen, min der ambtenaren en veel minder middelen en dito procedures. Gloednieuw en behoorlijk succes vol. Niettemin wil de minister ook de ze provincie opheffen en samen voegen in een conglomeraat van ongelijksoortige gebieden. Hij wil domweg een regel uit zijn programma uitvoeren. Dat kan ook Zeeland te wachten staan. Wat te doen? Een massief samen optrekken van bevolking,organisa ties, bedrijven en besturen ter ver dediging van wat zij in Zeeland liefhebben. Dat kan helpen. Verde len en herverdelen niet. Samen-" werken wel. Nooit geweten dat de grond bo ven Hoedekenskerke zo slecht is (5 augustus). Toch is het vrijwel allemaal akkerland. Ik zou het best - net zoals Natuurmonumen ten - willen krijgen, dat Tapje' van 65 hectare. Er zijn veel Zeeuw se boerenbedrijven die zo groot niet zijn! Voor mij hoeft het ook niet inge richt te worden. Het is prachtig zo! Het zal dan ook niet ten prooi vallen aan woekerende distels en ganzen terwijl verzilting van de omliggende grond ook niet op treedt. De weg die natuurorganisa ties opgaan met dit gebied is deca dent en zinloos. Het is natuurtje spelen met grote gevolgen voor de streek. Deze topnatuur is niet gratis. Na tuur levert het waterschap 4,93 eu- rop op. Landbouwgrond62,47 eu ro, zodat alleen voor dit stuk jaar lijks 3740 euro elders moet wor den belast.Ook de aanlegkosten van ongeveer 5 miljoen euro en de jaarlijkse beheerskosten zijn voor de belastingbetaler. Een reactie op de brief van me vrouw Van der Hart (3 augustus) over 'Israël straft EU voor boycot van Westoever'. Israel straft, Israel chanteert volgens haar. Je kan ook zeggen Israël neemt maatregelen, waar je het wel of niet mee eens kan zijn. Door de nederzettingen illegaal te noemen, zeg je eigenlijk, dat Is raëli's, joden niet mogen wonen in Judea en Samaria, het hartland van Israël, het land van hun vade ren. Wat is het doel van een boycot? Dat hen het wonen daar onmoge lijk zal worden gemaakt en deze gebieden judenrein zullen zijn? Schade aan de Palestijnse econo mie. De eigen verantwoordelijk heid van de Palestijnen komt niet ter sprake. Afpakken van land, landdiefstal is een kwestie van eigendomsrecht en strafrecht en slechte arbeids omstandigheden van arbeids recht. Beide staan los van eventue le illegaliteit of bezetting. Waar het om gaat: Kunnen en wil len mensen vreedzaam samenle ven in een gebied. Steeds meer wordt het bruisen van de Vlissingse branding ge smoord in het stroopvat van onze regelgeile bestuurders. De stad heeft met de Timmerfa briek (31 juli), machinefabriek en de Dokhaven goud in handen, maar het wordt bedolven onder de onbekwame omgang met prachtige mogelijkheden op deze plekken: sloopbesluit machinefa briek nog steeds niet ingetrokken en dan nu weer het onbegrijpelij ke getraineer rond tijdelijk restau rant Timmerfabriek en jachtha ven Dokhaven. Een zeestad als Vlissingen vraagt kennelijk toch een ander soort be stuurder dan de Limburgs/Brabantse landman, die de gemeenteraad heeft ge meend ons te moeten leveren! Hopenlijk ontstaat binnen de raad, afgezien van de heibel rond de declaraties, het besef, dat de za ken rond het Scheldekwartier een zeer speciale, krachtige aan pak verdienen, zonder dat men zich gaat verschuilen achter de huidige economische crisis. Die kun je echt niet overal de schuld van geven! ZATERDAG 10 AUGUSTUS 2013 Brieven (max. 150 woorden) richten aan: Lezersredacteur PZC Postbus 91 4330 AB Middelburg 0118-434005 lezersredacteur@pzc.nl Hans Geertse Zuidhoekstraat 2. Baarland A. Moelaart Arnelaan 4, Middelburg Hans Pollemans Singel 10, Biervliet Maarten Rossen Van der Swalmestraat 14, Vlissingen Peter H. de Dreu Ruigendijk 10, Driewegen Henk Licher, oud-directeur Flevoland Spanjaardstraat 52 Middelburg Gert-Jan Minderhoud Leen Evertsestraat 15, Oudelande L R. Tromp Hammarskjöldlaan 31, Middelburg Chris Verheul Paul Krugerstraat 2 flat 39, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 31