SPORT 37
Aerdenhouter Hennes de Ridder heeft
veruit het goedkoopste plan voor
vernieuwing van de Kuip.
HAARLEM - Als ze in Rotterdam se
rieus willen luisteren naar de Aer-
denhoutse hoogleraar Hennes de
Ridder heeft Feyenoord voor der
tig miljoen euro een prachtig gere
noveerde Kuip. Maar voorlopig
houden ze zich in de Maasstad lie
ver van de domme als De Ridders
idee ter sprake komt.
„Mijn plan is te goedkoop, daar
valt geen geld aan te verdienen.
Wellicht de belangrijkste reden
om nog steeds voor het plan van
313 miljoen voor een nieuwe Kuip
te gaan. Maar dat wordt steeds
moeilijker. Belangrijke partijen
als de sponsors, de aandeelhou
ders en de supporters zijn fel te
gen. En nu ook nog de gemeente
raad. Het stadion zoals ik dat voor
ogen heb, is haalbaar. Dat houd je
dan niet tegen. Ik word vaak als
een luis in de pels gezien, maar ik
wil ze daar in Rotterdam alleen
maar helpen. Daarom wil ik in
het najaar met een boekje komen
over De Kuip-plannen", aldus De
Ridder.
De gepensioneerde hoogleraar
aan de TU Delft weet waar hij
over praat. Als voormalige project
leider bij HBG - overgenomen
door bouwbedrijf BAM - heeft De
Ridder aan grote projecten meege
werkt, zoals de Stormvloedkerin
gen in de Oosterschelde en de
Nieuwe Waterweg. En als advi
seur is hij betrokken geweest bij
grote projecten in binnen- en bui
tenland zoals de HSL Zuid, de Be
tuwelijn, de Noord-Zuidlijn en de
Zuidas.
Daarnaast is De Ridder betrokken
geweest bij de bouw van het voet
balstadion van Schalke'04. Hij is
ook voetballiefhebber. „Ik kom
uit Zuilen en ging in mijn jeugdja
ren altijd naar de voormalige prof
club Elinkwijk. Doelman Piet
Kraak, verdediger Humphrey
Mijnals en middenvelder Reinier
Kreijermaat waren mijn helden."
In het hoofd van De Ridder bor
relt het bruist het voordurend.
Ook nu hij met pensioen is. „Ik
ben een echte ADHD-er", zegt hij
gekscherend. Zeer geïnteresseerd
zat hij vorig jaar op een avond
voor de tv, toen het comité 'Red
de Kuip' zijn zegje mocht doen
bij Pauw en Witteman. Dat is ook
tegen nieuwbouw en wil voor 117
miljoen de Kuip renoveren door
middel van een derde ring boven
op het bestaande stadion. Ook dat
vindt De Ridder eigenlijk te duur.
Hij begon te rekenen en te teke
nen en lanceerde enkele maanden
geleden zijn eigen ontwerp. Dat
komt er in het kort op neer, dat
een derde ring onder het huidige
stadion wordt aangelegd. Niet er
op dus, maar eronder. De Kuip
blijft onaangeroerd staan maar
het veld zakt in wezen vier meter.
„Het is een kwestie van een bouw
put maken. Om het verlaagde
veld komen de nieuwe veldtribu-
nes met vlak daarboven op de hui
dige begane grond, net onder de
onderste ring, veel business-units
en voorzieningen als wc's en res
taurants. Totale kosten: dertig mil
joen. Je kunt voor tien miljoen
extra ook nog een prachtige pro
menade tussen de tweede en der
de ring aan de buitenzijde van
het stadion aanleggen. En voor
nog eens tien miljoen een parkeer
garage. Dan heb je voor zo'n vijf
tig miljoen het meest moderne
stadion ter wereld."
Voor een relatief laag bedrag kan
Feyenoord volgens De Ridder
weer jaren vooruit en kan het,
door de extra inkomstern uit de
skyboxen ook de begroting op
schroeven naar Ajax-niveau. Bo
vendien blijft De Kuip in zijn hui
dige vorm bestaan. „Dat is het
mooiste stadion van de wereld.
Stadions als de Arena en dat van
Bayern München en PSV zijn veel
minder fraai omdat ze rechte zij
des hebben. De Kuip is uniek
door zijn ovale vorm. Er zit geen
enkel recht stuk in. Dat zorgt
voor de aparte sfeer."
De Ridder snapt niet dat een sta
dionplan van 313 miljoen wordt
omarmd, al is een meerderheid
van de Rotterdamse gemeente
raad tegen, terwijl een opknap
beurt van Rotterdam-Zuid veel
harder nodig is. „Dat stadsgedeel
te is verpauperd. Besteed het geld
daaraan en niet aan zo'n megalo
maan project. Als je het zo ziet,
vermoed je dat het er bij de mees
te betrokkenen alleen maar om te
doen is om geld te laten rollen.
Als het niet duur is, vinden ze het
niks, want dan verdienen ze er
niet aan. Ie ziet het nu ook weer
met het schaatscomplex in Alme-
re. Dat moet 180 miljoen gaan kos
ten. Als de aanbieders van zo'n fa
ciliteit eenmaal een tienjarig con
tract voor dat ijsstadion binnen-
hebben, kwijnen niet alleen de an
deren weg, maar worden zij ook
lui. Binnen een paar jaar is ieder
een ontevreden. Organiseer een
permanente competitie en maak
in Heerenveen, Almere en Zoeter-
meer drie leuke, snelle schaats-
baantjes voor veel minder geld.
En liefst geen kitsch paleizen met
al die glittertjes, lichtjes, toeters
en bellen. Het gaat echt de ver
keerde kant op in Nederland. Het
gaat alleen maar om geld en om
de financiële plannen die nauwe
lijks onderbouwd zijn. Heb je ook
gezien bij de HSL. Dat hele gedoe
rond de Fyra is nog maar een mi
niem incidentje in het grotere ge
heel. Ze wilden met de HSL gaan
concurreren met de vliegdiensten
tussen Amsterdam en Parijs. Maar
toen dat plan ontstond, kostte een
vliegticket naar Parijs nog zo'n
vierhonderd euro. Nu een paar
tientjes. Je hebt niks aan de HSL.
Alleen de mensen die er aan heb
ben verdiend, hebben er lol aan.
Van alle recente grote projecten
in Nederland zijn alleen de Oos-
terscheldewerken een succes ge
weest. De rest is uitgedraaid op fi
nanciële rampspoed. Dat komt
doordat de opdrachtgevers en aan
nemers enerzijds een in beton ge
goten contract met elkaar afslui
ten en anderzijds een project geza
menlijk runnen. Ze denken te
kunnen samenwerken met tegen
gestelde belangen. Ik help ze uit-
de droom: dat gaat dus niet. Een
opdrachtgever moet niet samen
werken met aannemers. Zo'n pol
dermodel is killing. Aan de ene
kant samenwerken, aan de andere
kant elkaar uitknijpen. Niet voor
niets is Nederland qua duurzaam
heid, economie en ecologie het
slechtst presterende land van
Noord-West Europa."
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2013
IHUilli:
ÜMHW
it IU3MUU
ill miiiUii WH»!
Luis in de Rotterdamse pels
Hennes de Ridder
door Covert Wisse
De Kuip werd in 1994 gerenoveerd. Toen kwam er onder meer een overkapping en had het stadion geen staanplaatsen meer. foto Cor Mulder/ANP
Luchtopnarpe van de Kuip uit 1966. Het stadion was toen nog grotendeels onoverdekt en beschikte bovendien
over ettelijke duizenden staanplaatsen, foto ANP