SPORT 37 Aerdenhouter Hennes de Ridder heeft veruit het goedkoopste plan voor vernieuwing van de Kuip. HAARLEM - Als ze in Rotterdam se rieus willen luisteren naar de Aer- denhoutse hoogleraar Hennes de Ridder heeft Feyenoord voor der tig miljoen euro een prachtig gere noveerde Kuip. Maar voorlopig houden ze zich in de Maasstad lie ver van de domme als De Ridders idee ter sprake komt. „Mijn plan is te goedkoop, daar valt geen geld aan te verdienen. Wellicht de belangrijkste reden om nog steeds voor het plan van 313 miljoen voor een nieuwe Kuip te gaan. Maar dat wordt steeds moeilijker. Belangrijke partijen als de sponsors, de aandeelhou ders en de supporters zijn fel te gen. En nu ook nog de gemeente raad. Het stadion zoals ik dat voor ogen heb, is haalbaar. Dat houd je dan niet tegen. Ik word vaak als een luis in de pels gezien, maar ik wil ze daar in Rotterdam alleen maar helpen. Daarom wil ik in het najaar met een boekje komen over De Kuip-plannen", aldus De Ridder. De gepensioneerde hoogleraar aan de TU Delft weet waar hij over praat. Als voormalige project leider bij HBG - overgenomen door bouwbedrijf BAM - heeft De Ridder aan grote projecten meege werkt, zoals de Stormvloedkerin gen in de Oosterschelde en de Nieuwe Waterweg. En als advi seur is hij betrokken geweest bij grote projecten in binnen- en bui tenland zoals de HSL Zuid, de Be tuwelijn, de Noord-Zuidlijn en de Zuidas. Daarnaast is De Ridder betrokken geweest bij de bouw van het voet balstadion van Schalke'04. Hij is ook voetballiefhebber. „Ik kom uit Zuilen en ging in mijn jeugdja ren altijd naar de voormalige prof club Elinkwijk. Doelman Piet Kraak, verdediger Humphrey Mijnals en middenvelder Reinier Kreijermaat waren mijn helden." In het hoofd van De Ridder bor relt het bruist het voordurend. Ook nu hij met pensioen is. „Ik ben een echte ADHD-er", zegt hij gekscherend. Zeer geïnteresseerd zat hij vorig jaar op een avond voor de tv, toen het comité 'Red de Kuip' zijn zegje mocht doen bij Pauw en Witteman. Dat is ook tegen nieuwbouw en wil voor 117 miljoen de Kuip renoveren door middel van een derde ring boven op het bestaande stadion. Ook dat vindt De Ridder eigenlijk te duur. Hij begon te rekenen en te teke nen en lanceerde enkele maanden geleden zijn eigen ontwerp. Dat komt er in het kort op neer, dat een derde ring onder het huidige stadion wordt aangelegd. Niet er op dus, maar eronder. De Kuip blijft onaangeroerd staan maar het veld zakt in wezen vier meter. „Het is een kwestie van een bouw put maken. Om het verlaagde veld komen de nieuwe veldtribu- nes met vlak daarboven op de hui dige begane grond, net onder de onderste ring, veel business-units en voorzieningen als wc's en res taurants. Totale kosten: dertig mil joen. Je kunt voor tien miljoen extra ook nog een prachtige pro menade tussen de tweede en der de ring aan de buitenzijde van het stadion aanleggen. En voor nog eens tien miljoen een parkeer garage. Dan heb je voor zo'n vijf tig miljoen het meest moderne stadion ter wereld." Voor een relatief laag bedrag kan Feyenoord volgens De Ridder weer jaren vooruit en kan het, door de extra inkomstern uit de skyboxen ook de begroting op schroeven naar Ajax-niveau. Bo vendien blijft De Kuip in zijn hui dige vorm bestaan. „Dat is het mooiste stadion van de wereld. Stadions als de Arena en dat van Bayern München en PSV zijn veel minder fraai omdat ze rechte zij des hebben. De Kuip is uniek door zijn ovale vorm. Er zit geen enkel recht stuk in. Dat zorgt voor de aparte sfeer." De Ridder snapt niet dat een sta dionplan van 313 miljoen wordt omarmd, al is een meerderheid van de Rotterdamse gemeente raad tegen, terwijl een opknap beurt van Rotterdam-Zuid veel harder nodig is. „Dat stadsgedeel te is verpauperd. Besteed het geld daaraan en niet aan zo'n megalo maan project. Als je het zo ziet, vermoed je dat het er bij de mees te betrokkenen alleen maar om te doen is om geld te laten rollen. Als het niet duur is, vinden ze het niks, want dan verdienen ze er niet aan. Ie ziet het nu ook weer met het schaatscomplex in Alme- re. Dat moet 180 miljoen gaan kos ten. Als de aanbieders van zo'n fa ciliteit eenmaal een tienjarig con tract voor dat ijsstadion binnen- hebben, kwijnen niet alleen de an deren weg, maar worden zij ook lui. Binnen een paar jaar is ieder een ontevreden. Organiseer een permanente competitie en maak in Heerenveen, Almere en Zoeter- meer drie leuke, snelle schaats- baantjes voor veel minder geld. En liefst geen kitsch paleizen met al die glittertjes, lichtjes, toeters en bellen. Het gaat echt de ver keerde kant op in Nederland. Het gaat alleen maar om geld en om de financiële plannen die nauwe lijks onderbouwd zijn. Heb je ook gezien bij de HSL. Dat hele gedoe rond de Fyra is nog maar een mi niem incidentje in het grotere ge heel. Ze wilden met de HSL gaan concurreren met de vliegdiensten tussen Amsterdam en Parijs. Maar toen dat plan ontstond, kostte een vliegticket naar Parijs nog zo'n vierhonderd euro. Nu een paar tientjes. Je hebt niks aan de HSL. Alleen de mensen die er aan heb ben verdiend, hebben er lol aan. Van alle recente grote projecten in Nederland zijn alleen de Oos- terscheldewerken een succes ge weest. De rest is uitgedraaid op fi nanciële rampspoed. Dat komt doordat de opdrachtgevers en aan nemers enerzijds een in beton ge goten contract met elkaar afslui ten en anderzijds een project geza menlijk runnen. Ze denken te kunnen samenwerken met tegen gestelde belangen. Ik help ze uit- de droom: dat gaat dus niet. Een opdrachtgever moet niet samen werken met aannemers. Zo'n pol dermodel is killing. Aan de ene kant samenwerken, aan de andere kant elkaar uitknijpen. Niet voor niets is Nederland qua duurzaam heid, economie en ecologie het slechtst presterende land van Noord-West Europa." VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2013 IHUilli: ÜMHW it IU3MUU ill miiiUii WH»! Luis in de Rotterdamse pels Hennes de Ridder door Covert Wisse De Kuip werd in 1994 gerenoveerd. Toen kwam er onder meer een overkapping en had het stadion geen staanplaatsen meer. foto Cor Mulder/ANP Luchtopnarpe van de Kuip uit 1966. Het stadion was toen nog grotendeels onoverdekt en beschikte bovendien over ettelijke duizenden staanplaatsen, foto ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 45