WONEN 19 meer aandacht nodig. En ook mijn vrouw vindt het fijn mij wat vaker te zien." Van DifFelen wilde een eigen bedrijf begin nen. Na een uitgebreid zoekproces kwam hij terecht bij het bedrijf van Annetje de Jong en Bert Bruggeman. Zij leidden al zes tien jaar De Wiltfang. „Het bedrijf sprak mij meteen aan. Ik zag dat ze altijd hebben gekozen voor kwaliteit, innovatie en duur zaamheid. Elk product in de collectie is ge selecteerd vanwege kwaliteit en het goede verhaal erachter. De Wiltfang heeft overal exclusieve verkooprechten in de Benelux en we verkopen niet alleen aan consumen ten, maar ook aan professionals én via shop-in-shops in andere winkels." De eigenaars waren verrast en besloten uit eindelijk dat het tijd werd een nieuwe rich ting in te slaan en hun bedrijf te verkopen. „De Wiltfang is toe aan een nieuwe stap. We gaan de komende tijd allerlei nieuwe dingen doen, daar hoort het nog directer benaderen van professionals ook bij. We werken graag samen met hoveniers en tuin architecten. We zoeken ook nieuwe ver- koopplekken, zoals via Hortus Botanicus in Leiden, maar ook het tijdschrift Buiten leven van de ANWB. We zijn zelfs bezig met samenwerking met een boekhandel." Van Diffelen is niet bang dat mensen steeds minder gaan tuinieren. „Het is een feit dat we veel oudere klanten hebben. Je herkent een liefhebber van De Wiltfang snel, net zoals je de producten van De Wilt fang herkent aan uitstraling en functionali teit. We richten ons heel bewust ook op jongeren. Zij zijn geïnteresseerd in duur zaam leven, eigen kruiden en groenten ver bouwen, eco-vriendelijke spullen." De eer ste stappen zijn gezet. De catalogus is ook via de tablet te downloaden en De Wilt fang is actief op Facebook en Pinterest. „Ook hebben we plannen producten via grote billboards op stations aan te prijzen. We zetten er een QR-code bij, zodat men sen met hun smartphone kunnen zien wat de spullen bijzonder maakt. En ze kunnen direct bestellen. De producten zijn te zien op exclusieve tuinbeurzen, bij wederverko pers. Mensen lezen erover in de bladen en desgewenst bezoeken ze onze showroom. Maar het meeste wordt online gekocht." Is het niet raar producten ongezien te be stellen via internet? „Omdat we bij elk pro duct uitgebreid uitleg geven, zelfs via You- tube-video's op onze website, en we achter de kwaliteit van onze producten staan, is het geen probleem iets online te kopen. Blijken mensen toch problemen met het ar tikel te hebben, dan lossen we die op." Bang voor concurrentie van verkoopreuzen is hij niet. „Wij richten ons op mensen die oog hebben voor echte kwaliteit. En we be steden veel aandacht aan service en geven regelmatig workshops, bijvoorbeeld over onderhoud van tuingereedschap." De Wilt- r fang richt zich in de toekomst ook op het buitenland. „Duitsland is interessant, maar ook het Verre Oosten. In Japan en Zuid Ko rea wordt veel aan urban gardening gedaan en je kunt prima tuinieren op een balkon of op een van onze kleine kweektafels." Een vernieuwend product waar De Wilt fang om bekendstaat, is de zelfontwikkelde 'vierkantemetertuin'. Hiermee kan op klei ne schaal getuinierd worden. Dankzij een duidelijke handleiding en bijgeleverde za ken kan er weinig misgaan. Zo ziet Van Dif felen nog veel meer kansen. Hij bezocht de afgelopen tijd alle producenten waarvan De Wiltfang spullen verkoopt, om te kij ken naar assortimentsuitbreiding. Ook is er een team van personeelsleden dat nog meer aan eigen productontwikkeling gaat doen. „Hiiniers missen nog altijd bepaalde handige gereedschappen, we krijgen veel tips op tuinbeurzen en in de showroom. Al les is mogelijk, zolang het product past bin nen onze kwaliteits- en duurzaamheidsei- sen. We verkopen bijvoorbeeld geen elek- trisch of gemotoriseerd gereedschap." Van DifFelen merkt dat de markt voor hoog waardige tuinproducten sterk is. „Mensen kopen minder, maar kiezen wel hoge kwali teit. Wij zeggen hier: nep is niet duurzaam en goedkoop is duurkoop." Hij loopt nog even langs de producten. „Dit houten kasje wordt handgemaakt in Nederland. Ik heb in Azië genoeg voorbeelden gezien van hoe het niet moet in de productie van spul- len. Wij vertellen bij elk product een op recht verhaal, dat echt klopt." VC'ilrfang Bloom i bookshelf www.raw-edges.com VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2013 www.dewiltfang.nl De producten van De Wiltfang zijn te zien op exclusieve tuinbeurzen, bij wederverkopers en in de showroom van het bedrijf, foto's DesignPress www.vitra.com HEBBEN Glazen bol Temidden van anderen druk aan het werk zijn en dan toch het gevoel hebben dat je alleen bent en dus niet wordt gestoord: dat kan uitstekend met de Sphere table. De tafel werd bedacht door de Nederland se ontwerpster Hella Jongerius - ter gele genheid van de herinrichting van de North Delegates Lounge in het hoofdkan toor van de Verenigde Naties in New York - en is inmiddels door Vitra in productie genomen. Het is een massief houten tafel, die gecombineerd wordt met een grote koepel van glanzend acrylglas. Het halfron de scherm kan naar believen links of rechts op de tafel worden bevestigd. De prijs van de Sphere table is nog niet be kend. Zwevende boeken Nee, nee, het gaat hier niet louter over spiritueel leesvoer of boeken met materie voor mensen die niet 'met beide be nen op de grond' zouden staan. Al mogen die er best deel van uitmaken hoor. Maar het begrip 'zwevende boeken' moet letterlijk worden genomen als het gaat om de Bloom bookshelf, een bijzondere opbergruimte voor boeken. Het is een 'kast' van het Britse ontwerpduo Raw Edges, dat be kendstaat om onconventionele opbergruimtes en kasten. In de Bloom bookshelf zet je boeken niet neer, maar hang je ze op. Het design, geïnspireerd op een weefgetouw, bestaat uit een rij rode draden met aan elke draad twee stoppers. Hier kun je een boek tussen klemmen. De steunen kunnen op verschillende hoogtes worden ingesteld. De Bloom bookshelf, waarvan de prijs nog niet bekend is, werd ont worpen in opdracht van de British Council, voor werk van jonge Britse auteurs. Maar oudere schrijvers van een andere nationaliteit mogen er ook best een plekje in krijgen... Sphere table, foto's PR TYPISCH DE WILTFANG Vierkantemetertuin. Klassieke Engelse gieters van Haws. Slakkenringen van koper. Houten potjesmaker, maak met krantenpapier zelf bloempotjes. Tuinhandschoenen in allerlei soor ten en maten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 19