AUTO 15 mm Op de bekende basis heeft Dacia haar programma recent uitgebreid met de Dokker. Een model dat als bestelauto en op geel kenteken kan worden gekocht en overloopt van de functionaliteit. Hoewel alle Dacia's als basis hetzelfde onderstel hebben, is de Dokker het meest ver want aan de vijf- of zeven- persoons Lodgy. Beide mo dellen worden dan ook in dezelfde fabriek gebouwd. Waar de Lodgy bij sommigen de wenkbrau wen doet fronsen vanwege het ontwerp, komt deze Dokker veel Europeser over. Renault bedacht met de Kangoo midden ja ren negentig het profiel van de moderne bestelwagen en zet die lijn niet alleen in het eigen model, maar ook in de Dokker van dochtermerk Dacia voort. De auto is hoog en voldoende lang en dat resulteert in een interieurruimte voor passagiers en bagage die ongekend is; zeker afgezet tegen de van Dacia bekende gunstige prijzen. De Dokker bestaat er alleen als vijfzitter, met volop ruimte voor iedere passagier. Achter de bank is een bagageruimte be schikbaar van minimaal 8oo liter en dat groeit na een paar kleine ingrepen tot maar liefst 3 kubieke meter! Bij de duurste uit voering, de Lauréate, kan deze ruimte heel gemakkelijk worden bereikt via twee schuifdeuren of de twee achterdeuren van ongelijke lengte. Deze kunnen tot een hoek van 180 graden worden geopend, zo dat zelfs het inladen van een pallet met een heftruck tot de vele mogelijkheden be hoort. Die Lauréate zit ook meteen voldoende ruim in de spullen, met onder meer centra le vergrendeling met afstandsbediening, vier airbags, airconditioning en elektrische raambediening. De aankleding van het inte rieur kent twee kleuren kunststof, zodat de Dokker daarmee bepaald niet kaal is. In het vooronder ligt een 1.2 liter viercilin- der turbo benzine, goed voor 115 pk en een prima koppel van 200 Nm. Gezien het niet overdreven gewicht presteert de Dacia daar mee voldoende vlot (0-100 in 10,7 sec). Ook het comfort van het onderstel sluit aan bij het familie-gevoel van de Dokker. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in de praktijk boven de 1 op 12, zodat de Dok ker van alle kanten een auto van deze tijd is. Dacia vraagt voor de basisversie 15.990 eu ro. De Lauréate komt op 17.490 euro en wie dan alle opties neemt (metaallak, lichtmeta len wielen, navigatie), blijft nog steeds on der de twintig mille. Voor dit bedrag biedt geen enkel merk zo veel ruimte. Of het moet de identiek geprijsde Lodgy, even eens van Dacia, zijn. Wie de bestelversie van de Dokker over weegt, is helemaal prijskoper, met een van- afbedrag van 6.990 euro exclusief BTW! VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Audi RS 7 Sportback: een gespleten persoonlijkheid De RS 7 Sportback oogt als beest, maar heeft ook een zachte kant. Au di rust de auto uit met cilinderuit schakeling: bij lage belasting gaan vier van de acht cilinders 'rusten', met als gevolg een gemiddeld brand stofverbruik van 9,8 1/100 km. De auto vraagt weinig inspanning om al le capaciteiten boven te krijgen. De respons van de 560 pk sterke 4 liter V8 op het gaspedaal is indrukwek kend. In 3,9 seconden wijst de me ter 100 km/u aan, de begrensde top snelheid is 250 km/u. Maar Audi kie telt de auto optioneel ook naar 305 km/u, resultaat van 560 pk en een koppel van 700 Nm al vanaf 1.750 tr/min. Twee twin-scroll turbo's Audi RS 7: imposant, foto Audi staan aan de basis. Om te laten we ten dat er een V8 in de RS 7 Sport back ligt, kunnen met een druk op een knop soundkleppen in de uit laat worden geopend. Vanzelfspre kend geeft Audi de RS7 Sportback quattro vierwielaandrijving. Tal van voorzieningen om de auto verant woord op de weg te houden, ontbre ken niet. Uiteraard sluit het interieur bij de sportieve buitenkant aan. Het praktische gemak gaat schuil in vijf portieren en een bagageruimte van 535 liter. Audi levert de RS 7 Sport back vanaf 145.900 euro. Willem de Volder Elektrische BMW i3 wekt nieuwsgierigheid BMW noemt de i3 het belangrijkste project in het afgelopen decennium. Zo'n 500 miljoen euro stak het merk de voorbije zes jaar in de elek trische auto, exclusief de kosten van een joint venture voor productie van met koolstof verstevigd kunst stof voor de dakconstructie. De i3 is opgebouwd uit aluminium en CFRP. i3: veel belangstelling, foto BMW De auto weegt 1.195 kilogram en is bijna 4 meter lang. Een 170 pk ster ke elektromotor drijft de achterwie len aan. De uitvoering zonder range extender is in 7,2 seconden bij de 100 km/u. De actieradius is zo'n 160 kilometer. De versie met range extender - tweecilinder motor met een inhoud van 650 cc (34 pk) - komt 140 kilometer verder en doet 0,7 seconden langer over de sprint. Om dat te realiseren, had BMW veel oog voor het verbruik van kachel en airco. ConnectedDrive zorgt via in ternet dat de navigatie de meest effi ciënte route kiest. De kunststof car rosseriepanelen zijn bij schade mak kelijk te vervangen. Dat mensen nieuwsgierig zijn naar de i3 uit zich in de anderhalf miljoen die interesse toonden op Facebook. Wereldwijd meldden zich 90.000 mensen voor een proefrit. De i3 kan voor de jaar wisseling worden besteld. De geheel elektrische uitvoering is er vanaf 35.500 euro. De versie met ran ge-extender vanaf 39.990 euro. Willem de Volder DACIA DOKKER Aan de buitenkant van de Dacia Dokker is al direct af te leiden dat dit model volop functionaliteit en ruimte biedt, foto Automedia Helemaal van deze tijd door Tony Vos DACIA DOKKER EN CONCURRENTIE Dacia Dokker Bagageruimte 800-3.000 liter, gewicht 1.180 kg. Benzine 1.2 liter 115 pk. Vanaf 15.990 euro, Lauréate 17.490 euro. Citroën C3 Picasso Bagageruimte 385-1.506 liter, gewicht 1.176 kg. Benzine 1.4 liter 95 pk. Vanaf 17.990 euro. Fiat Doblo Bagageruimte 790-3.200 liter, gewicht 1.315 kg. Benzine 1.4 liter 95 pk. Vanaf 22.995 euro. Nissan Note Bagageruimte 325-2.012 liter, gewicht 1.036 kg. Benzine 1.2 liter 80 pk. Vanaf 13.990 euro, Connect Edition 16.490 euro. Toyota is grootste autoverkoper, met General Motors als tweede Toyota verkocht in het eerste halfjaar van 2013 wereldwijd 4,91 miljoen au to's. Dat is 1,2 procent minder dan in 2012, maar Toyota blijft de grootste autofabrikant. De tweede plek op de mondiale verkoopladder wordt inge nomen door General Motors. Dat concern realiseerde een afzettoena- me van 3,9 procent en verkocht 4,85 miljoen auto's. Het Volkswagen-con cern kwam uit op 4,7 miljoen verko pen, een plus van 5,5 procent. Lamborghini slaat een brug tussen circuit en openbare weg €- Lamborghini brengt met de Gallardo LP 570-4 Squadra Corse circuitcapaci teiten voor de 'gewone' mens. Die moet 191.100 euro (zonder belastin gen) aftikken voor de aan de racever^ sle verwante Lambo. De sprint naar 100 km/u vergt 3,4 seconden, naar de 200 duurt 10,4 seconden. De top ligt op 320 km/u. De V10 levert 570 pk. Standaard zijn: remsysteem met carbon-keramische remschijven, zes- bak en een minimalistisch interieur. Racebeest, foto Lamborghini De Mercedes-Benz C-Klasse krijgt met 'Edition C' extra kleur Mercedes blaast de C-Klasse (Limou--* sine, Estate en Coupé) extra leven in met de 'Edition C'. Met speciale grille en uitlaat, zwart afgewerkte koplamp huizen, AMG voor- en achterskirts en dorpelverbreders en stijlvolle details in het interieur. De C-Klasse 'Edition C' is leverbaar vanaf 37.601 euro (Estate: 39.522 euro). De C-Klasse Coupé in 'Edition C'-uitvoering kost minimaal 40.061 euro. t* Infiniti Q50 blijft vrij van kleine krasjes door Scratch Shield-lak De Q50, nieuwe compacte sedan van Infiniti, zal vanaf 40.700 euro kosten, de Premium-uitvoering 2.600 euro meer. De Q50 heeft dan een 2.2 liter dieselmotor. De auto zit goed in de voorzieningen, met Scratch Shield-lak— verdwijnen kleine krasjes gewoon. De Sport-uitvoering (vanaf 47.830 euro) heeft standaard Direct Adaptive Stee ring. Een hybride (elektromotor en 3.5 liter V6) is er vanaf 57.700 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15