AUTO 15
mm
Op de bekende basis heeft
Dacia haar programma recent
uitgebreid met de Dokker. Een
model dat als bestelauto en op
geel kenteken kan worden
gekocht en overloopt van de
functionaliteit.
Hoewel alle Dacia's als basis
hetzelfde onderstel hebben,
is de Dokker het meest ver
want aan de vijf- of zeven-
persoons Lodgy. Beide mo
dellen worden dan ook in
dezelfde fabriek gebouwd.
Waar de Lodgy bij sommigen de wenkbrau
wen doet fronsen vanwege het ontwerp,
komt deze Dokker veel Europeser over.
Renault bedacht met de Kangoo midden ja
ren negentig het profiel van de moderne
bestelwagen en zet die lijn niet alleen in
het eigen model, maar ook in de Dokker
van dochtermerk Dacia voort. De auto is
hoog en voldoende lang en dat resulteert
in een interieurruimte voor passagiers en
bagage die ongekend is; zeker afgezet tegen
de van Dacia bekende gunstige prijzen.
De Dokker bestaat er alleen als vijfzitter,
met volop ruimte voor iedere passagier.
Achter de bank is een bagageruimte be
schikbaar van minimaal 8oo liter en dat
groeit na een paar kleine ingrepen tot maar
liefst 3 kubieke meter! Bij de duurste uit
voering, de Lauréate, kan deze ruimte heel
gemakkelijk worden bereikt via twee
schuifdeuren of de twee achterdeuren van
ongelijke lengte. Deze kunnen tot een
hoek van 180 graden worden geopend, zo
dat zelfs het inladen van een pallet met
een heftruck tot de vele mogelijkheden be
hoort.
Die Lauréate zit ook meteen voldoende
ruim in de spullen, met onder meer centra
le vergrendeling met afstandsbediening,
vier airbags, airconditioning en elektrische
raambediening. De aankleding van het inte
rieur kent twee kleuren kunststof, zodat de
Dokker daarmee bepaald niet kaal is.
In het vooronder ligt een 1.2 liter viercilin-
der turbo benzine, goed voor 115 pk en een
prima koppel van 200 Nm. Gezien het niet
overdreven gewicht presteert de Dacia daar
mee voldoende vlot (0-100 in 10,7 sec).
Ook het comfort van het onderstel sluit
aan bij het familie-gevoel van de Dokker.
Het gemiddelde brandstofverbruik ligt in
de praktijk boven de 1 op 12, zodat de Dok
ker van alle kanten een auto van deze tijd
is.
Dacia vraagt voor de basisversie 15.990 eu
ro. De Lauréate komt op 17.490 euro en wie
dan alle opties neemt (metaallak, lichtmeta
len wielen, navigatie), blijft nog steeds on
der de twintig mille. Voor dit bedrag biedt
geen enkel merk zo veel ruimte. Of het
moet de identiek geprijsde Lodgy, even
eens van Dacia, zijn.
Wie de bestelversie van de Dokker over
weegt, is helemaal prijskoper, met een van-
afbedrag van 6.990 euro exclusief BTW!
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Audi RS 7 Sportback: een
gespleten persoonlijkheid
De RS 7 Sportback oogt als beest,
maar heeft ook een zachte kant. Au
di rust de auto uit met cilinderuit
schakeling: bij lage belasting gaan
vier van de acht cilinders 'rusten',
met als gevolg een gemiddeld brand
stofverbruik van 9,8 1/100 km. De
auto vraagt weinig inspanning om al
le capaciteiten boven te krijgen. De
respons van de 560 pk sterke 4 liter
V8 op het gaspedaal is indrukwek
kend. In 3,9 seconden wijst de me
ter 100 km/u aan, de begrensde top
snelheid is 250 km/u. Maar Audi kie
telt de auto optioneel ook naar 305
km/u, resultaat van 560 pk en een
koppel van 700 Nm al vanaf 1.750
tr/min. Twee twin-scroll turbo's
Audi RS 7: imposant, foto Audi
staan aan de basis. Om te laten we
ten dat er een V8 in de RS 7 Sport
back ligt, kunnen met een druk op
een knop soundkleppen in de uit
laat worden geopend. Vanzelfspre
kend geeft Audi de RS7 Sportback
quattro vierwielaandrijving. Tal van
voorzieningen om de auto verant
woord op de weg te houden, ontbre
ken niet. Uiteraard sluit het interieur
bij de sportieve buitenkant aan. Het
praktische gemak gaat schuil in vijf
portieren en een bagageruimte van
535 liter. Audi levert de RS 7 Sport
back vanaf 145.900 euro.
Willem de Volder
Elektrische BMW i3
wekt nieuwsgierigheid
BMW noemt de i3 het belangrijkste
project in het afgelopen decennium.
Zo'n 500 miljoen euro stak het
merk de voorbije zes jaar in de elek
trische auto, exclusief de kosten van
een joint venture voor productie
van met koolstof verstevigd kunst
stof voor de dakconstructie. De i3 is
opgebouwd uit aluminium en CFRP.
i3: veel belangstelling, foto BMW
De auto weegt 1.195 kilogram en is
bijna 4 meter lang. Een 170 pk ster
ke elektromotor drijft de achterwie
len aan. De uitvoering zonder range
extender is in 7,2 seconden bij de
100 km/u. De actieradius is zo'n
160 kilometer. De versie met range
extender - tweecilinder motor met
een inhoud van 650 cc (34 pk) -
komt 140 kilometer verder en doet
0,7 seconden langer over de sprint.
Om dat te realiseren, had BMW veel
oog voor het verbruik van kachel en
airco. ConnectedDrive zorgt via in
ternet dat de navigatie de meest effi
ciënte route kiest. De kunststof car
rosseriepanelen zijn bij schade mak
kelijk te vervangen. Dat mensen
nieuwsgierig zijn naar de i3 uit zich
in de anderhalf miljoen die interesse
toonden op Facebook. Wereldwijd
meldden zich 90.000 mensen voor
een proefrit. De i3 kan voor de jaar
wisseling worden besteld. De geheel
elektrische uitvoering is er vanaf
35.500 euro. De versie met ran
ge-extender vanaf 39.990 euro.
Willem de Volder
DACIA DOKKER
Aan de buitenkant van de Dacia Dokker is al direct af te leiden dat dit model volop functionaliteit en ruimte biedt, foto Automedia
Helemaal van deze tijd
door Tony Vos
DACIA DOKKER EN CONCURRENTIE
Dacia Dokker
Bagageruimte 800-3.000 liter, gewicht
1.180 kg. Benzine 1.2 liter 115 pk. Vanaf
15.990 euro, Lauréate 17.490 euro.
Citroën C3 Picasso
Bagageruimte 385-1.506 liter, gewicht
1.176 kg. Benzine 1.4 liter 95 pk. Vanaf
17.990 euro.
Fiat Doblo
Bagageruimte 790-3.200 liter, gewicht
1.315 kg. Benzine 1.4 liter 95 pk. Vanaf
22.995 euro.
Nissan Note
Bagageruimte 325-2.012 liter, gewicht
1.036 kg. Benzine 1.2 liter 80 pk. Vanaf
13.990 euro, Connect Edition 16.490 euro.
Toyota is grootste autoverkoper,
met General Motors als tweede
Toyota verkocht in het eerste halfjaar
van 2013 wereldwijd 4,91 miljoen au
to's. Dat is 1,2 procent minder dan in
2012, maar Toyota blijft de grootste
autofabrikant. De tweede plek op de
mondiale verkoopladder wordt inge
nomen door General Motors. Dat
concern realiseerde een afzettoena-
me van 3,9 procent en verkocht 4,85
miljoen auto's. Het Volkswagen-con
cern kwam uit op 4,7 miljoen verko
pen, een plus van 5,5 procent.
Lamborghini slaat een brug
tussen circuit en openbare weg
€-
Lamborghini brengt met de Gallardo
LP 570-4 Squadra Corse circuitcapaci
teiten voor de 'gewone' mens. Die
moet 191.100 euro (zonder belastin
gen) aftikken voor de aan de racever^
sle verwante Lambo. De sprint naar
100 km/u vergt 3,4 seconden, naar
de 200 duurt 10,4 seconden. De top
ligt op 320 km/u. De V10 levert 570
pk. Standaard zijn: remsysteem met
carbon-keramische remschijven, zes-
bak en een minimalistisch interieur.
Racebeest, foto Lamborghini
De Mercedes-Benz C-Klasse
krijgt met 'Edition C' extra kleur
Mercedes blaast de C-Klasse (Limou--*
sine, Estate en Coupé) extra leven in
met de 'Edition C'. Met speciale grille
en uitlaat, zwart afgewerkte koplamp
huizen, AMG voor- en achterskirts en
dorpelverbreders en stijlvolle details
in het interieur. De C-Klasse 'Edition
C' is leverbaar vanaf 37.601 euro
(Estate: 39.522 euro). De C-Klasse
Coupé in 'Edition C'-uitvoering kost
minimaal 40.061 euro. t*
Infiniti Q50 blijft vrij van kleine
krasjes door Scratch Shield-lak
De Q50, nieuwe compacte sedan van
Infiniti, zal vanaf 40.700 euro kosten,
de Premium-uitvoering 2.600 euro
meer. De Q50 heeft dan een 2.2 liter
dieselmotor. De auto zit goed in de
voorzieningen, met Scratch Shield-lak—
verdwijnen kleine krasjes gewoon. De
Sport-uitvoering (vanaf 47.830 euro)
heeft standaard Direct Adaptive Stee
ring. Een hybride (elektromotor en
3.5 liter V6) is er vanaf 57.700 euro.