J Als eind 2013 het besluit valt over de vervanging van F-16's staat defensie voor een volgende uitgave. Nu voor de marine. 8 VERDIEPING KONINKLIJKE MARINE Vanuit politiek Den Haag horen we er nog weinig over, maar achter de schermen wordt al druk overlegd over het volgen de defensie-dossier, verge lijkbaar met dat van de Joint Strike Fighter (JSF). De krijgsmacht heeft niet alleen te kampen met verouder de F-i6 gevechtsvliegtuigen, ook een deel van de marinevloot is aan vervanging toe. Volgens recente planningen zou de Neder landse marine vanaf omstreeks 2020 de hui dige mijnenjagers, vanaf 2025 M-fregatten en vanaf 2030 onderzeeërs moeten vervan gen: „Als je weet dat tussen het besluit om te vervangen en ingebruikstelling een pe riode van zeker acht jaar zit, dan weet je dat er nu al over wordt nagedacht", zo de duceert strategisch analist Peter Wijninga van The Hague Centre of Strategic Studies (HCSS). „Als je besluit om nieuw marine- materieel aan te schaffen, moet je weten hoe de wereld er in de jaren '20 en daarna uit zal zien. Veiligheidsscenario's verande ren; zowel in de piratenbestrijding en op patrouilles, als in oorlogssituaties." Vervanging is nodig, zegt de Nederlandse maritieme industrie, en zal geen moment te vroeg komen. De onderzeeërs en fregat ten zijn in de jaren '90 gebouwd, de mij- JONGSTE AANWINSTEN nenjagers in de jaren '80. „Met schepen van twintig, dertig jaar oud kun je gewoon weg niet meer aankomen", verklaart direc teur Gerben Edelijn van Thales Nederland in Hengelo, dat zich specialiseert op het ge bied van radartechnologie voor de marine, lucht- en ruimtevaart en veiligheidsector. Daarbij staat Nederland wereldwijd be kend om zijn kennis op het gebied van ma rine-, en in het bijzonder radartechnologie. „Die status is ons land langzamerhand aan het verliezen, omdat we al jarenlang op de fensie bezuinigen." Over bedragen kan niemand iets concreets zeggen, omdat veel afhangt van de eisen die Nederland aan nieuwe fregatten stelt. Zeker is wel dat het om honderden miljoe nen zal gaan. Eind jaren '80 kostte een M-fregat 360 miljoen gulden. „Als je hele hoge eisen stelt, ben je zo 600 a 700 mil joen euro per fregat kwijt. Dan is waar schijnlijk maar ruimte voor een of twee ver vangers van de huidige twee M-fregatten. Liever wil je er drie of vier. Bij een vast budget komt het te besteden bedrag per fre gat wat lager uit, zeg: 300 a 400 miljoen eu ro", legt Frank Bekkers van HCSS uit. „Daarmee kan je met slimme keuzes nog hele goede schepen bouwen. Grotere series drukken bovendien de stuksprijs. Samen werking met landen als België en Duits land ligt in lijn van de verwachting." Misschien komt het er niet van. In de visie over de toekomst van de krijgsmacht die het instituut Clingendael in februari naar buiten bracht, wordt het niet vervangen van de M-fregatten en opheffen van de on derzeedienst als optie genoemd. Mijnenja gers blijven wel te allen tijde nodig. Het is maar voor welke soort krijgsmacht Neder land kiest, zeggen ze bij Clingendael. Wil len we mee kunnen vechten in NAVO- of EU-verband, dan is de aanschaf van JSF's belangrijker dan het instandhouden van een marine op volle sterkte. Maar als Nederland liever overal ter wereld zijn economische en handelsbelangen ver dedigt, dan zou volop moeten worden inge zet op maritieme patrouilles en anti-pirate rij missies. Met name het opheffen van de onderzee- bootdienst zou een aderlating voor de mari ne zijn, meent stategisch analist Wijninga. „Omdat onderzeeërs onzichtbaar zijn, vor men ze een serieuze bedreiging voor tegen standers. Alleen al de afschrikking die uit gaat van het idee dat er ergens op of in de oceaan zomaar een kan verschijnen. Som mige experts zeggen zelfs dat de onder zeeërs de fregatten van de toekomst zijn." Met het huidige defensie-budget moeten echter keuzes worden gemaakt, stelt Clin gendael. Het is duidelijk 'of-of en niet DEEL MARINEVLOOT VEROUDERD Klasse mijnenjager Alkmaar Klasse onderzeeboot Walrus Klasse 'en-en'. „Die keuze is aan de politiek", al dus de opstellers van het rapport. Niet ie dereen is die mening toegedaan. „Het lijkt om grote bedragen te gaan", zegt Wijninga van HCSS, „maar het zijn geen uitgaven die in één keer hoeven te worden opge hoest. Budgetten kunnen over vele jaren worden verspreid. Als je weet dat deze vaar tuigen zoveel jaar meegaan, gaat het om nog maar een klein deel van de totale de fensie-begroting." Het wachten is op de vi sie die minister Hennis van Defensie na de zomer naar buiten brengt, over de toe komst van de krijgsmacht. Het marinebouwcluster huivert voor een negatief besluit. Geen opdrachten meer van de Koninklijke Marine betekent een knauw voor de export. „We noemen het de gouden driehoek: de overheid met defensie en de Koninklijke Marine, de marinebouw- industrie en de kennisinstituten TNO, Technische Universiteit Delft en Marin. Die drie versterken elkaar", legt René Berk- vens van Damen Shipyards Group in Gorin- chem uit. Wijninga: „De reputatie van de Nederlandse marine en kennisinstituten straalt af op het bedrijfsleven." „In het volgende decennium missen we dan de bouwstenen om mee te kunnen in de ontwikkeling van de technologie", zegt Berkvens, die vanaf het Damen hoofdkan toor in Gorinchem een machtig uitzicht heeft over de rivier Merwede. Hij wijst naar buiten. In de haven ligt een patrouille schip dat wordt afgebouwd voor de kust wacht van Honduras. „De eerste hebben we tien a twaalf jaar geleden voor de Neder landse marine gebouwd. Inmiddels vaart dit type schip in vijftien landen. Denk ook aan andere civiele toepassingen. De techno logie in onderzeeërs die ervoor zorgt dat ze geluidsstralingsvrij zijn, kan ook gebruikt worden op schepen voor biologisch-mari- tiem onderzoek." Vertraging in de besluitvorming, uitstel van de investeringen vanwege de nog door te voeren bezuinigingen, goedkopere mo dellen uit het buitenland halen: zulke be sluiten hebben óók gevolgen voor de Ne derlandse economie, stelt Edelijn van Tha les. „Het maritiem cluster exporteert 70 procent van de omzet. Elke euro die je erin investeert, levert twee euro op. Als BV Ne derland exporteren we technologie, maar zijn we één keer weg, dan blijven we weg. We hebben nu 2000 mensen aan het werk, onder wie 1100 ingenieurs. Met de werkge legenheid die we genereren in het mid den- en kleinbedrijf komt daar nog eens een kleine duizend man bij. We zijn daar mee de grootste industriële werkgever ach ter de IJssel. Dat zet je op het spel als je geen nieuwe marineschepen meer bouwt." Nieuw dossier na de JSF: fregatten en onderzeeërs door Lilian Dominicus De vloot van de Koninklijke Mari ne moge deels verouderd zijn, de laatste twee jaar is er ook nieuw materieel bij gekomen. Recent werden twee patrouille schepen van de Hollandklasse, of wel Ocean Going Patrol Vessels, in gebruik genomen. Op termijn wor den er nog twee gebouwd. Uniek in het schip is de geïntegreerde mast met radar, de 'ogen en oren' van het schip. Daarmee worden pi raten- en smokkelbootjes opge spoord en tegelijkertijd het lucht ruim in de gaten gehouden. Het Joint logistic Support Ship (JSS) is onderweg van Roemenië naar de werf van Damen Ship yards in Vlissingen, waar het zal worden afgebouwd. Taken worden bevoorrading op zee, strategisch zeetransport, in- en ontschepen van personeel en materieel en lo gistieke ondersteuning vanaf zee. bouwjaar 1985 aan vervanging toe 2020 vrijhouden van vaarroutes opruimen oude en nieuwe mijnen opsporing scheepswrakken en vermiste contaiers bouwjaar 1990 aan vervanging toe 2030 bestrijding drugshandel inwinnen van inlichtingen in tegenstelling tot onderzeeërs van andere landen geschikt voor gebruik in ondiep water kustverkenningen zeemijnen leggen M-fregat Karei Doorman bouwjaar 1993 aan vervanging toe 2025 onderzeebootbestrijding patrouilles bestrijding drugshandel luchtverdediging gevechten op zee infographic Anke Arts DPd bron Defensie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 8