05 Uit eigen keuken 20 CONSUMENT KOOPWAAR Wouter Klootwijk Een onbeduidend de tail lijkt het. Net bo ven de stad, bij Maas tricht, staat een gro te villa. Wordt ook kasteel genoemd. Met een naam om bang van te worden als je geen stropdas hebt Bui tenplaats Vaeshartelt. Ooit zal ik er blijven slapen. Als ik ge noeg heb gespaard en twee da gen aaneen niet hoef te wer ken. Het is een hotel. Op de eigen website is het een en al feest en door alle passie en liefde die daar bij komt kijken, zou je het over het hoofd zien: het hartveroveren- de, kleine detail. Een lijst produc ten wordt opgesomd, waar gasten wat van eten kunnen. Biologisch brood uit Utrecht, maar ook pro ducten uit Limburg, zoals varken, rund en kruiderij. Heel beschei den daartussen staat het. Het is maar één woord. Kraanwater. Het eerste hotel ter wereld dat on beschaamd het water noemt dat uit de kraan komt. In driekwart van Nederland komt het allerbes te drinkwater uit de kraan, maar niet één restaurant of hotel is er trots op. Alleen hotel Vaeshartelt. Pak je fiets en je stropdas. Ander bericht. Er was culinairad- ministratieve opwinding in Frank rijk, die goeddeels aan Nederland voorbijging. Een paar chefs willen voortaan aan gasten vertellen of geserveerde gerechten uit een fa briek komen of uit eigen keuken. Men is bezorgd. De Franse restau rantkeuken heeft een wereldrepu tatie die snel wordt verspeeld. Veel chefs koken niet zelf, maar warmen eten op, dat ergens an ders was bereid en ingevroren. Dan wordt je genept, vinden koks die nog wel zelf soep maken. Het Franse parlement bemoeide zich er zelfs mee en wil nu het vermel den verplicht stellen. Het eten is fait maison, uit eigen keuken. Dat moet op de kaart staan en op een bord bij de voordeur. Staat het er niet, dat is het vanzelf eten uit de fabriek en dus iets viezer. Fait maison wil ook zeggen dat het ge recht bereid is met rauwe ingre diënten. Macaroni met blokjes ham en geraspte kaas kan al niet huisgemaakt genoemd worden, want de ham komt gekookt van de vleeswarenindustrie en geen chef in Frankrijk maakt zelf kaas. Merkwaardig aan de maatregel is dat ervan wordt uitgegaan dat eten uit eigen keuken beter is. Waarschijnlijk zijn er in Frankrijk nog altijd uitstekende eethuizen en lag het aan het meedogenloze toeval dat het bar en boos was in de twintig die ik er de laatste ja ren binnenging voor de schaft. Ook sterrenrestaurants, waar mijn collega's en ik mompelden: hadden ze maar liever met Knorr gekookt Beroerd was het, met een saus van kapsones. Dan ga ik toch liever driesterren patat eten in Zwolle. Ik was nooit in De Librije, dus weet het niet ze ker, maar vermoedelijk kun je er uitstekende patat bestellen met uitstekende pikkels. Pikkels is Vlaams voor piccalilly. Chef Jon- nie Boer heeft weliswaar zijn ei gen merk piccalilly, maar uit ei gen keuken? Welnee, laten ma ken. Door Kesbeke in Amsterdam, bekend van zure bommen in blik. Kesbeke maakt piccalilly met pas sie. Het staat op de pot en daarom is-ie nog lekkerder dan gewone. Het water uit de kraan in Zwolle is trouwens ook puik. Maar eerst wat drinken in Maastricht. Net een waanzinnige spijker broek gekocht van je favo riete merk. Hij was te duur, maar hebzucht won het van de pijn in de porte monnee. Amper een dag la ter verschijnt een mail in de inbox. Exact dezelfde pijpen worden voor de helft van de prijs aangeboden. Daar worden fashionata's niet vrolijk van. En het is maar één van de frustraties voor mo- deminnende koopjesjagers. Om die te voorkomen, kun je FashionSale- Alert inschakelen. Deze online dienst stuurt een mailalert van de merken en win kels waar je persoonlijke voorkeur naar uit gaat. Ruim 1.500 vrouwen hebben zich in middels geregistreerd. „Iedereen houdt van korting, maar vooral vrouwen vinden dit leuk", zegt Bram van der Veer, initiatiefne mer en eigenaar van internetbedrijf Neto- da, dat zich bezighoudt met vergelijkings- en kortingssites. „Zij weten nu meteen wanneer ze naar de winkel moeten voor de sale en kortingsacties of in welke webshop ze vandaag hun slag kunnen slaan. Gemid deld kruisen de deelnemers vijftien voor- keursmerken aan. Dat gaat onze verwach ting te boven. We gingen voor twee tot drie favoriete winkels of merken." Is FashionSaleAlert een slimme marketing- truc van een paar aangesloten ketens of ge woon een eerlijk instrument, waarmee je als consument nu eens als eerste de koop- jesbak kunt induiken? Met een aanbod «van meer dan 850 merken, (web)shops en shop- pingclubs lijkt het meer op het laatste. Je kunt uitgebreid koopjes scoren bij bekende ketens als H&M, Zalando, HEMA en Bijen korf, maar ook bij trendy shops zoals Asos, Urban Outfitters en Nelly of bij high-end boetieks als Alexander Wang, Filippa K en Jimmy Choo. Elke week worden nieuwe winkels of labels toegevoegd. Deelnemen de partners moeten een webwinkel heb ben en aangesloten zijn bij het affiliate-net- werk voor de modebranche. Van het order bedrag dat FashionSaleAlert-abonnees be steden, gaat 10 procent naar Netoda. Darla van Hoorn, woordvoerder van FashionSaleAlert, legt uit dat het aanbod zo breed mogelijk wordt ingezet, zodat er een platform voor alle modemerken komt. „Je krijgt alleen een waarschuwing voor de aanbiedingen waar jouw voorkeur naar uit gaat. In één mail, die binnenkomt op een moment dat jij wil. Bijvoorbeeld aan het eind van de maand, op de dag dat je salaris is overgemaakt. Of net voor het weekeinde, omdat je dan meer tijd hebt om te winke len. Abonnees kunnen bovendien aange ven met Welke regelmaat ze de aanbiedin gen willen ontvangen." Voordeel van het alert is dat koopjes over zichtelijk en gebundeld de mailbox binnen komen. Dagelijks ontvangt iedereen diver se aanbiedingen. Voor hotelovernachtin gen, vakanties, tijdschriften, make-up, elek tronica, wijn, verzekeringen, telefonie: elke (online)winkel waar je ooit iets kocht en gegevens achterliet weet je te vinden. Het resultaat is te omvangrijk om te lezen, dus worden berichten die wel interessant zijn gemist. Daarnaast worden veel berichten als spam geweerd, waardoor ze de geadres seerde helemaal nooit bereiken. Eén her kenbare afzender die berichten bundelt en verstuurt, kan dus een oplossing zijn. Naast selectie, dosering en timing van'aan biedingen, biedt FashionSaleAlert een han dig extraatje: de site vermeldt hoe lang ac ties lopen, of er eventuele extra kortingsac ties zijn en of er een termijn van vrijstel ling voor bezorgkosten is. FashionSaleAlert is voorlopig de enige site in Nederland die uitsluitend modekortin gen aanbiedt, toegespitst op de persoonlij ke wensen en voorkeuren. De keuze het al leen bij mode te houden is bewust geno men. Darla van Hoorn: „Onder gebruikers is onderzocht of er belangstelling is voor niet-modegerelateerde artikelen. Dat bleek absoluut niet het geval. Door alle acties zien consumenten door de bomen het bos niet meer. Differentiatie is prettig voor wie op een specifiek gebied als eerste geïnfor meerd wil worden en niet zit te wachten op ruis." Een uitverkoop gemist omdat je niet vaak door de stad slentert en de nieuwsbrief van je favoriete label is verdronken in een vol le mailbox? Schakel dan FashionSaleAlert in. De online personal assistent voor modekoopjes. ZO WERKT HET door Sandra van Maanen K» jQi» A BB BB reageren? W consument@depersdienst.nl Modekoopjes fj in je mailbox Beeld PR, Beeldbewerking Marieke Peters Na het aanmaken van een gratis account, se lecteer je merken en shops waarvan je een sale alert wilt krijgen. Per winkel kun je aan geven hoe vaak, op welke dag en op welk tijdstip je op de hoogte gebracht wilt wor den. De nieuwe sales, acties en kortingscodes van de aangevinkte merken en shops ont vang je in een e-mail. Je ziet hoe lang de kor tingen geldig zijn, of er extra acties gelden en of er vrijstelling van bezorgkosten is. De website heeft een aanbod van meer dan 850 merken, (web)shops en shoppingclubs. Nieuwe, onbekende merken worden opge nomen in een overzicht van onlangs toe voegde labels. Door ze aan te vinken, ver schijnen ze in de persoonlijke mail. Klaar met een merk of een keten afvin ken. Puilt de kast uit of is het budget ver speeld? Afmelden is een eitje.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 20