Een afgedragen spijkerbroek lijkt misschien niets meer waard, maar er is een hele branche die strijdt om elke kilo tweedehands textiel. actueel 2 SPECTRUM ii slechtere kwaliteit, terwijl de vraag naar ongesorteerd textielafval alleen maar toeneemt. In 2011 leverde een ki lo 54 cent op, schrijft Humana in zijn jaarverslag. In 2012 al 75 cent. De op brengst voor het goede doel steeg van 14 cent naar 21 cent per kilo. Het Leger des Heils, KICI, Humana en Sam's Kledingactie domineren de markt en zamelden in 2012 samen 45,5 miljoen kilo textiel in. Ruim 3,8 miljoen euro ging naar het goede doel. De stijgende prijzen trekken echter nieuwe spelers aan, zegt Hielke van den Brink, secretaris van brancheorga nisatie Vereniging Herwinning Tex tiel (VHT). Afvalbedrijven die toch al langs de deuren gaan om het gft- en restafval op te halen, zien ook brood in de inzameling van textielafval, net als de kledingketens zelf. Zo geven H&M en C&A sinds dit jaar klanten korting als ze een zak vol oude kle ding terugbrengen. Gemeenten willen ook steeds vaker meeprofiteren. „We moeten de mees te gemeenten betalen om te mogen in zamelen", vertelt Jan Noordijk, mana ger logistiek bij Reshare, het sorteerbe- drijf van het Leger des Heils. Hij We moeten de meeste gemeenten betalen om te mogen inzamelen. Soms wel 50 cent Het is absurd O la laat een trui van Esprit door haar handen gaan. De ellebo gen zien er wat verwassen uit, maar het is een goed merk. Die gaat dus op de stapel met 'crèmeproducten': topkwaliteit bestemd voor kringloopwinkels. Te genover haar werpt Agnieska een paars shirt in een rek. „Te verwassen", laat ze zien. De twee Poolse vrouwen werken bij sorteerbedrijf Wieland Textiles in Wormerveer, de kleding is ingeza meld door Stichting KICI (Kleding In zameling Charitatieve Instellingen). Wekelijks gaan er tonnen kilo's twee- dehandskleding door hun handen, die ze controleren op gaten, mate van ver- wassenheid, vuilheid, transpiratievlek ken en of de kleding nog een beetje in het modebeeld pas. Afgedankte kledingstukken en schoe nen leggen na hun inzameling een he le weg af. Niet per se naar de arme mensen in Afrika, zoals menigeen denkt, maar via sorteerders en groot handelaars naar kringloopwinkels in binnen- en buitenland, naar de verve- zelingsindustrie die ze verwerkt tot poetslappen of stoelvulling in auto's, en in het uiterste geval naar de ver brandingsoven. Het is vooral de opbrengst van de ver koop van afdankertjes die naar het goede doel gaat. En dan nog niet eens altijd, want het zijn allang niet meer alleen de goede doelen die de contai ners legen en de inhoud verkopen aan sorteerbedrijven. Iedereen wil een graantje meepikken van de lucratieve textielhandel. Een oude trui van vijf winters geleden of een versleten spijkerbroek lijken mis schien niets meer waard, er is een he le branche die er goud geld in ziet. Concurrenten vechten elkaar de tent uit om de 67 miljoen kilo textielafval die jaarlijks in Nederland wordt inge zameld en waar miljoenen euro's aan verdiend worden. Reken maar uit: in Nederland levert een kilo zo'n 55 tot 75 cent op. Nog steeds verdwijnt maar liefst 140 miljoen kilo met het restaf val in de verbrandingsoven. De textielprijzen stijgen: door de cri sis leveren we steeds minder afgedra gen kleding in en is die ook nog van Vechten om een oude trui Jan Noordijk door Freke Remmers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 50