T@©S
i
PZC
I
I
I
Wat er in de Tarn met de meerval
Maak iemand
abonnee!
Vaarroutes op de Noordzee
lopen ineens flink anders door
nieuwe 'bewegwijzering'.
66 Ik heb de indruk
dat de wijziging
goed is
66 De meerval werd
door sportvissers
in 1983 illegaal in
de Tarn gegooid
2 IN HET NIEUWS
SCHEEPVAART
COLOFON
PAUL KUSTERS
toosenhenk.nl BB
TIPS VOOR PB ZOMERVAKANTIE
ZOR<3 VOOR AFWISSELING.
ZET EENS EEN
ANDERE ZENDER OP.
T: 088-0139995
ROTTERDAM - Hoe groot is de kans
dat we de komende dagen op de
Noordzee een spookvaarder zien?
„Klein", denkt woordvoerder Tie
Schellekens van het havenbedrijf
Rotterdam.
Sinds afgelopen nacht 02.00 uur
wordt alle scheepvaart op de
Noordzee langs nieuwe gewijzig
de vaarroutes geleid. Het is de
grootste verandering in scheep
vaartroutes ooit ter wereld doorge
voerd en van de ene op de andere
dag van kracht.
Tot gisteren, toen de laatste
boeien zijn verlegd, gold de oude
'bewegwijzering'. „Het blijft span
nend hoe de scheepvaart hier op
gaat reageren", zegt Mariska Ver-
beij van Rijkswaterstaat.
Maar Tie Schellekens denkt dat
het goed zal gaan, want de be
roepsvaart komt voortdurend op
onbekende plekken waar kapi
teins zich voor het eerst moeten
oriënteren, zegt hij. „Ze volgen ge
woon de boeien en zeekaarten.
De helft van de schepen die de
Rotterdamse haven aandoet, heeft
bovendien een loods aan boord."
De Noordzee kende tot nu toe
een kluwen aan vaarroutes. In vas
teland-termen zou je kunnen zeg
gen dat die warboel aan provincia
le wegen nu is vervangen door
een cluster van snelwegen.
De routes liggen voortaan verder
uit de kust en kruisen elkaar min
der. Er zijn gescheiden vaarwegen
voor doorgaand verkeer van
noord naar zuid. Ook voor ver
keer naar de havens zijn er ge
scheiden routes.
Schepen kunnen voortaan ook rui
mer parkeren op zee, dankzij gro
tere ankergebieden. „De vaarrou
tes zijn nu overzichtelijker, duide
lijker en veiliger", stelt Verbeij
van Rijkswaterstaat.
De operatie is vijf jaar voorbereid
en de nationale en internationale
beroepsvaart is via allerhande ka
nalen geïnformeerd, uiteraard
ook in scheepvaartberichten.
Toch kan Schellekens van het Rot
terdamse havenbedrijf zich voor
stellen dat kapiteins van ferries
doorgedrongen
bij de watersport
die vanuit Engeland, Duitsland
en Zweden naar Nederland ko
men, nog het meest moeten wen
nen. Schellekens: „Zij varen al ja
ren dezelfde route heen en weer."
Extra schepen worden de komen
de tijd ingezet om eventueel do
lende kapiteins te begeleiden. De
kustwacht verleent ook assisten
tie vanuit de lucht.
Het havenbedrijf Rotterdam is
vooral blij dat er nu meer eendui
digheid is. „We zijn de grootste
haven van Europa en er komen
hier schepen van alle kanten uit
alle landen. Dat is best enerve
rend voor een kapitein. Dan is het
wel handig dat als je in Rotter
dam op een bepaalde manier aan
komt, dat in Amsterdam hetzelf
de is. Dat geeft rust in de tent."
Als het goed is, heeft iedereen die
vanaf vandaag het ruime sop kiest
nieuwe zeekaarten aan boord.
Ook de pleziervaart. Voor recrea-
tievaarders heeft Rijkswaterstaat
voorlichting gegeven in jachtha
vens, bij watersportverenigingen
en in allerlei bladen voor water
sporters.
„Normaal zie je mensen nog wel
eens een jaartje met een oude zee
kaart doorvaren, maar nu hebben
we er al veel hier gehad die vroe
gen: is de nieuwe kaart er al?",
zegt Alain Lefebure van Vrolijk
Watersport, een winkel in Scheve-
ningen met benodigdheden voor
de pleziervaart.
Een elektronische zeekaart mag,
vertelt hij, maar een papieren zee
kaart móet iedereen aan boord
hebben. „Ik heb de indruk dat de
wijziging goed is doorgedrongen
bij de watersport in Nederland",
zegt Lefebure. „Maar het zal voor
de pleziervaart nu niet zo spelen.
Het vaarseizoen zit er bijna op."
Frankrijk heeft meer vissen die
vogels eten. Maar wat in de Tarn
gebeurt, een rivier die populair is
onder Nederlandse kanotoeristen,
geldt als een biologische revolu
tie: de meerval valt zijn prooi aan
op het droge.
„Hun jaaggedrag is fascinerend",
zegt Frédéric Santoul, een bioloog
die verbonden is aan de universi
teit van Toulouse. „Zwaardwalvis
sen jagen ook op prooi aan land",
zegt hij. „Maar de meerval is geen
zoogdier. Hij kan alleen ademen
onder water."
Santoul begon zijn onderzoek
naar de meerval in 2008. De soort
die in de Tarn voorkwam, was
oorspronkelijk het zwakke broer
tje van de meerval in de Garonne,
een grotere rivier. De roofvis in
de Garonne voedde zich met zee
vis, die de rivier binnenzwom. In
de Tam moest de meerval het
doen met een pover dieet van klei
nere riviervissen, omdat een stuw
dam de weg blokkeerde voor zee
vissen.
Vorig jaar installeerden Santoul
en een team van andere biologen
zich op een brug over de Tarn in
Albi, die uitzicht gaf op een ei
landje in de rivier. Dat eilandje
was populair onder duiven, die
zich laafden aan het water van de
rivier. Santoul zag hoe meerval
len het eilandje naderden, en de
duiven aanvielen op een manier
waar krokodillen het patent op
hadden. Ze schoten het water uit
en verslonden de nietsvermoeden
de duif met één hap. Daarbij scho-
'Snelweg' voor
orde op steeds
drukkere zee
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel manager
Bert de Vries
Advertenties
Afdeling Direct Sales regio Zuid
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruikmaken van de vakantie
service?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088- 013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00
uur) nabezorging bij melding voor
12.00 uur
Toets 2: informatie over uw abonne
ment of abonneevoordeel
Toets 3: informatie over onze digitale
producten
Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 07.30 -12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementsprijzen
Het tarief voor een abonnement waarbij u
de krant 6 dagen per week thuis ontvangt,
bedraagt 28,95 per maand. Dit tarief is
gebaseerd op betaling per kwartaal en
automatische incasso.
Zie ook www.pzc.nl/tarieven voor het
complete tarievenoverzicht.
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht
beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in
formatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op
www.pzc.nl
l
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
De nieuwe abonnee leest de krant
2 maanden gratis en betaalt
vervolgens normaal tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
•Voorwaarde is dat u én de nieuwe abonnee
minimaal 6 maanden abonnee blijven.
door Wilma de Cort
illustratie Mark Reijntjens
Alain Lefebure
door Cees van Zweeden
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
PARIJS - Met zijn 2,5 meter is de
meerval die in de Tarn (Zuid- Frank
rijk) voorkomt, veruit de grootste
zoetwatervis van Europa. Hij is ook
de gevaarlijkste, hoewel alleen
voor duiven.
Frédéric Santoul, bioloog