over even 'A/s je je nuttig voelt, voel je je sowieso beter 12 GEZOND Zelfs uiterst mondige mensen voelen zich kwetsbaar in het ziekenhuis en vergeten te vra gen wat precies met ze aan de hand is. Goede communicatie tussen patiënten en ziekenhuis is daarom van belang, zeggen communicatiedeskundige Jes sie Gordon en patiëntenluiste raar Corine Jansen. Dokters zijn ook mensen, ze worden moe en kunnen een slechte dag hebben Op de dag voor kerst kreeg ik de uitslag. Ik schrok, maar ook weer niet. M'n moeder had kan ker, dus het was een realiteit waar mee ik heb leren leven. Toen de diagnose werd gesteld, was ik ze ven maanden zwanger. De artsen wilden de bevalling liefst 1 januari opwekken, zodat zé mij meteen konden behandelen. Maar ik wil de niet dat mijn kind zijn verjaar dag op nieuwjaarsdag zou moeten vieren. Uiteindelijk is Sofie op 4 ja nuari 2005 geboren. Drie dagen heb ik een heerlijke kraamtijd ge had. Dat was lastig te begrijpen voor mijn omgeving. Ik had immers kanker? Op de vierde dag na mijn bevalling startte het onderzoek. Er waren geen uitzaaiingen en er werd een behandelplan opgesteld: chemo, bestraling en een preven tieve tweezijdige borstamputatie. Net als bij Angelina Jolie. Later zijn ook mijn eierstokken verwij derd. Dat vond ik veel erger dan die borsten, omdat ik nu geen kin deren meer kon krijgen. In diezelf de tijd liep mijn huwelijk stuk. Ik denk dat de kanker als katalysator heeft gewerkt. Toen ik weer enigs zins kon werken, wilde ik terug in mijn baan als consultant. Dat bleek niet zo gemakkelijk te zijn. Niet zozeer omdat ik snel moe was en me slecht kon concentre ren, maar vooral omdat mijn baas geen raad met me wist. Uiteinde lijk zijn we uit elkaar gegaan. Doordat ik geen kennis van wet en regelgeving had, ben ik in een WIA-uitkering beland. Daar wil de ik koste wat het kost uit, dus ben ik me in de mogelijkheden gaan verdiepen. Mijn verkenning is uitgemond in Re-turn, de orga nisatie die ik in 2009 ben gestart. Elk jaar krijgen 40.000 werkne mers kanker. Een groot deel van hen heeft behoefte aan ondersteu ning. Die bieden wij in de vorm van coaching en begeleiding. Daar naast leggen we de wetgeving uit en praten we de werkgever bij. Al les om te voorkomen dat mensen onnodig in een uitkering belan den. Of om ervoor te zorgen dat ze weer terug kunnen naar hun baan. Werken bevordert het her stel, ook bij kanker. Als je je nut tig voelt, voel je je sowieso beter. Ik heb altijd geleerd dat je moet zorgen voor jezelf Door Re-turn ben ik niet meer constant bezig met mijn ziekte, want de angst dat het terugkomt, is er altijd. Wat ik vooral wil, is het denken over kanker veranderen. Je hoeft men sen niet af te schrijven omdat ze door deze ziekte getroffen zijn." 'Niemand lette op mijn enkel' Terwijl ze thuis herstelde van een operatie aan haar enkel werd bij Jessie Gordon longembolie gecon stateerd. „Plotsklaps lag ik weer in het ziekenhuis. Gedurende mijn opname kregen mijn longen alle aandacht maar er was niemand die omkeek naar de wond aan mijn enkel. Weer thuis zag ik dat mijn enkel warm was en een vreemde kleur had, wat duidde op een ontsteking. Toen ik me meldde bij mijn orthopedisch arts bleek hij vreemd genoeg niet op de hoogte te zijn van mijn spoedopname in hetzelfde ziekenhuis, laat staan van mijn vertrek diezelfde ochtend." Het is beangstigend hoe slecht artsen on derling communiceren, zegt de Britse com municatiedeskundige die al 25 jaar in Ne derland woont. „Ik was in shock over deze miscommunicatie. Wat het met mij deed, was dat ik mijn vertrouwen en mijn ge zond verstand verloor. Ik raakte er boos, v verward en overstuur van. En dat terwijl ik in het dagelijks leven heus wel mijn man netje sta." Gordons negatieve ervaringen - er waren nog meer misverstanden - leidden tot het besluit de patiënt mondiger te maken. Vol gens haar zou het namelijk een 'onmogelij ke opgave' zijn de communicatieve vaardig heden van artsen en andere gezondheids professionals op korte termijn te verbete ren. Ook stuitte ze op een hiërarchie en een machtstructuur, die 'zichzelf verde digt' en waar je als patiënt niet makkelijk doorheen breekt. Gordon schreef daarom het boek Zo praat je met je arts. Daarbij zit een Patiënten Ac tie Communicatie-kaart met een reeks aan vragen voor een gesprek met artsen of ver pleegkundigen. „De gesprekspunten zijn zó geformuleerd, dat dokters en hulpverle ners zich niet bekritiseerd of aangevallen voelen, maar gestimuleerd worden de vraag te beantwoorden, of te erkennen dat zij het antwoord niet weten." Ze wijst erop dat dokters met een groot aantal patiënten met sterk uiteenlopende karakters en intelligentieniveaus spreken, Hoe geven men sen een positieve draai aan een ziekte? Ragna van Hummel (1972) helpt kankerpatiënten hun baan te behouden. door Dora Rovers illustratie Mark Reijntjens Jessie Cordon www.re-turn.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 12