26 ZEEUWS-VLAANDEREN
TUSSEN ZEE LAND
Dit weekeinde staan Middelburg en Vlissingen bol
van het varend erfgoed. Historische
bedrijfsschepen liggen rijendik afgemeerd aan de
kades. Zo moet het er vroeger uitgezien hebben.
Jaap Littooij zit in het hart van de organisatie.
Maandag 22 juli
Half zes gaat de wekker, stilletjes m'n
dingen doen want de rest van het gezin
ligt nog te slapen. Dan op weg naar
Krimpen aan de Lek. 't Is door de vakan
tie gelukkig rustig op de weg dus gele
genheid even in mijn hoofd de dag door
te nemen.
Voor het nautisch evenement Tussen
Zee land moet nog veel gebeuren. Ik
geniet van het organiseren van evene
menten, maar zoals elke keer gaat er op
het laatste moment nog heel veel tijd in
zitten.
Half negen, overleg met de directie van
een opdrachtgever. Inmiddels is het
tien uur en kan ik tussendoor wat tele
foontjes plegen naar de gemeente Vlis
singen over de stroomvoorzieningen
langs de Dokhaven. We hebben stroom-
kasten kunnen regelen bij een Middel
burgs Bouwbedijf maar zonder aanslui
ting kunnen we die 100 schepen nog
steeds geen stroom leveren. Gelukkig
heb ik een goed contact met de evene
mentencoördinator van de gemeente
Vlissingen en hij doet mij de nodige
bruikbare suggesties. Ook de goodie-
bags voor alle deelnemende schepen
aan deze zomerreünie van de Landelij
ke Vereniging tot Behoud van het Va
rend Bedrijfsvaartuig (LVBHB) moeten
nog gevuld worden. Tasjes van Vlissin
gen en Middelburg gekregen. Het dilem
ma is nu: doe ik die tasjes van Vlissin
gen in die van Middelburg of anders
om? Laten we maar 50/50 doen. Rissen
de werkzaamheden door even wat tele
foontjes om de voortgang daarvan te
controleren.
Tegen het einde van de middag naar
huis, op de brug bij Willemstad zie ik
de eerste historische schepen al voorbij
varen richting de Volkeraksluis. Diverse
luxe motoren en een mooie tjalk met ge
streken mast.
Thuis aangekomen even wat eten en
mijn jongste dochter badderen, daarna
weer volop aan de bak. De welkomst-
brief voor alle schippers moet nog ge
schreven worden. Daarin alle praktische
informatie over de ligplaatsen en na
tuurlijk de vlootschouw op zaterdag.
Om één uur kruip ik in bed. Mooi ge
weest voor vandaag.
Dinsdag
's Morgens word ik eerst gebeld voor
een interview op de radio. Leuk om te
doen en weer een mooi moment om uit
te kunnen leggen waarom ik het zo be
langrijk vind om dit evenement te orga
niseren. Het maritieme erfgoed gaat mij
aan het hart en ik vind het jammer dat
er in Zeeland zo weinig plek voor is.
Steeds meer havens en aanlegplaatsen
verdwijnen. Daarnaast worden onze mo
numentale steigers zoals die van Wolph-
aartsdijk en Kamperland bedreigd. Van
mooie initiatieven zoals de historische
haven in Kamperland, word ik dan ook
erg blij. De geschiedenis levend en zicht
baar houden net als bij een evenement
als de Bietentocht vind ik erg belang-
rijk.
Een reclamebedrijf uit Bruinisse heeft
voor ons als sponsoring de spandoeken
gemaakt die we gebruiken om "Rissen
Zee Land te promoten. Een ritje langs
de locaties waar ze hangen maakt duide
lijk dat ze gelukkig nog niet beschadigd
of vernield zijn.
Vandaag werk ik verder vanuit huis en
tussen alle scheepszaken door contro
leer ik nog wat tekeningen en een tech
nisch bestek.
Het programma van de komende dagen
moet nog worden aangepast. Van be
lang is dat we de tijdstippen waarop er
bijzondere dingen te doen zijn helder
krijgen. Belangstellenden zullen daar ze
ker naar gaan vragen. Door lohan van
Cranenburgh worden ze geplot op wa
tervast papier zodat ze in groot formaat
kunnen worden opgehangen op de ka
de. Daarnaast kan ik nu de website aan
passen en wat leuke nieuwsfeitjes op de
facebookpagina zetten. Via de mail heb
ik nog even contact met penningmees
ter Wim Allaart om te zorgen dat we
ook het financiële element niet uit het
oog verliezen.
Vanavond is de laatste vergadering, dus
daarvoor moet het draaiboek, dat door
Rudi Outermans is gemaakt, helemaal
up to date zijn. De dag vliegt om, nog
snel even de agendapunten doornemen
en voor ik het weet zitten we bij w.s.v.
Arne die ons elke keer hartelijk ont
vangt voor de vergaderingen. De punt
jes worden op de I gezet, wie is waar
wanneer en is alles geregeld en afge
dekt. Het lijkt erop dat alles goed gaat
komen en ik kijk met veel plezier uit
naar donderdag als de schepen zich zul
len melden.
Woensdag
Vandaag voor overleg met de horeca-ex-
ploitant naar de Machinefabriek in Vlis
singen. Op weg daar naartoe haal ik in
's Heerenhoek nog een vlag van een
sponsor op. Op de kade van de Dokha
ven bespreek ik met Ronald van de San-
de hoe we de verschillende elementen
hobby S
zoals het bassin ten behoeve van de mo
delbootjes, gaan neerzetten. De bar, de
grootste mosselpan van Europa en de
kinderspeeltoestellen moeten ook nog
een plekje krijgen. De ingang van de im
mense hal van de Machinefabriek lijkt
de beste plek te zijn. 's Middags zet ik al
les op de tekening zodat een ieder juist
geïnformeerd is.
Verder nog even een inspectie van de ka
des van de Dokhaven. Havenmeester
Theo Marinisse heeft alvast de beton
blokken geplaatst waar
aan straks de schepen
van 'Sail de Ruyter' ko
men te liggen. Ook voor
ons mooi meegenomen.
Op de terugweg naar
huis nog even in Middel
burg langs. Kijken hoe het gaat op de ka
des. Ik zie dat de eerste schepen, waar
onder de Terra Nova het moederschip
van de LVBHB, al een plekje hebben ge
vonden. Mooi gezicht zal dat worden als
de rest er ook is.
Later op de dag neem ik nog even con
tact op met Omroep Zeeland om te vra
gen wanneer zij nog meer aandacht
gaan geven aan het evenement. Met na
me de vlootschouw naar Vlissingen met
schepen die door Zeeuwse trekpaarden
Een prachtig gezicht
woonplaats K1°et 8 doChters 1 *°°n
SamcnWonend. 3