26 ZEEUWS-VLAANDEREN TUSSEN ZEE LAND Dit weekeinde staan Middelburg en Vlissingen bol van het varend erfgoed. Historische bedrijfsschepen liggen rijendik afgemeerd aan de kades. Zo moet het er vroeger uitgezien hebben. Jaap Littooij zit in het hart van de organisatie. Maandag 22 juli Half zes gaat de wekker, stilletjes m'n dingen doen want de rest van het gezin ligt nog te slapen. Dan op weg naar Krimpen aan de Lek. 't Is door de vakan tie gelukkig rustig op de weg dus gele genheid even in mijn hoofd de dag door te nemen. Voor het nautisch evenement Tussen Zee land moet nog veel gebeuren. Ik geniet van het organiseren van evene menten, maar zoals elke keer gaat er op het laatste moment nog heel veel tijd in zitten. Half negen, overleg met de directie van een opdrachtgever. Inmiddels is het tien uur en kan ik tussendoor wat tele foontjes plegen naar de gemeente Vlis singen over de stroomvoorzieningen langs de Dokhaven. We hebben stroom- kasten kunnen regelen bij een Middel burgs Bouwbedijf maar zonder aanslui ting kunnen we die 100 schepen nog steeds geen stroom leveren. Gelukkig heb ik een goed contact met de evene mentencoördinator van de gemeente Vlissingen en hij doet mij de nodige bruikbare suggesties. Ook de goodie- bags voor alle deelnemende schepen aan deze zomerreünie van de Landelij ke Vereniging tot Behoud van het Va rend Bedrijfsvaartuig (LVBHB) moeten nog gevuld worden. Tasjes van Vlissin gen en Middelburg gekregen. Het dilem ma is nu: doe ik die tasjes van Vlissin gen in die van Middelburg of anders om? Laten we maar 50/50 doen. Rissen de werkzaamheden door even wat tele foontjes om de voortgang daarvan te controleren. Tegen het einde van de middag naar huis, op de brug bij Willemstad zie ik de eerste historische schepen al voorbij varen richting de Volkeraksluis. Diverse luxe motoren en een mooie tjalk met ge streken mast. Thuis aangekomen even wat eten en mijn jongste dochter badderen, daarna weer volop aan de bak. De welkomst- brief voor alle schippers moet nog ge schreven worden. Daarin alle praktische informatie over de ligplaatsen en na tuurlijk de vlootschouw op zaterdag. Om één uur kruip ik in bed. Mooi ge weest voor vandaag. Dinsdag 's Morgens word ik eerst gebeld voor een interview op de radio. Leuk om te doen en weer een mooi moment om uit te kunnen leggen waarom ik het zo be langrijk vind om dit evenement te orga niseren. Het maritieme erfgoed gaat mij aan het hart en ik vind het jammer dat er in Zeeland zo weinig plek voor is. Steeds meer havens en aanlegplaatsen verdwijnen. Daarnaast worden onze mo numentale steigers zoals die van Wolph- aartsdijk en Kamperland bedreigd. Van mooie initiatieven zoals de historische haven in Kamperland, word ik dan ook erg blij. De geschiedenis levend en zicht baar houden net als bij een evenement als de Bietentocht vind ik erg belang- rijk. Een reclamebedrijf uit Bruinisse heeft voor ons als sponsoring de spandoeken gemaakt die we gebruiken om "Rissen Zee Land te promoten. Een ritje langs de locaties waar ze hangen maakt duide lijk dat ze gelukkig nog niet beschadigd of vernield zijn. Vandaag werk ik verder vanuit huis en tussen alle scheepszaken door contro leer ik nog wat tekeningen en een tech nisch bestek. Het programma van de komende dagen moet nog worden aangepast. Van be lang is dat we de tijdstippen waarop er bijzondere dingen te doen zijn helder krijgen. Belangstellenden zullen daar ze ker naar gaan vragen. Door lohan van Cranenburgh worden ze geplot op wa tervast papier zodat ze in groot formaat kunnen worden opgehangen op de ka de. Daarnaast kan ik nu de website aan passen en wat leuke nieuwsfeitjes op de facebookpagina zetten. Via de mail heb ik nog even contact met penningmees ter Wim Allaart om te zorgen dat we ook het financiële element niet uit het oog verliezen. Vanavond is de laatste vergadering, dus daarvoor moet het draaiboek, dat door Rudi Outermans is gemaakt, helemaal up to date zijn. De dag vliegt om, nog snel even de agendapunten doornemen en voor ik het weet zitten we bij w.s.v. Arne die ons elke keer hartelijk ont vangt voor de vergaderingen. De punt jes worden op de I gezet, wie is waar wanneer en is alles geregeld en afge dekt. Het lijkt erop dat alles goed gaat komen en ik kijk met veel plezier uit naar donderdag als de schepen zich zul len melden. Woensdag Vandaag voor overleg met de horeca-ex- ploitant naar de Machinefabriek in Vlis singen. Op weg daar naartoe haal ik in 's Heerenhoek nog een vlag van een sponsor op. Op de kade van de Dokha ven bespreek ik met Ronald van de San- de hoe we de verschillende elementen hobby S zoals het bassin ten behoeve van de mo delbootjes, gaan neerzetten. De bar, de grootste mosselpan van Europa en de kinderspeeltoestellen moeten ook nog een plekje krijgen. De ingang van de im mense hal van de Machinefabriek lijkt de beste plek te zijn. 's Middags zet ik al les op de tekening zodat een ieder juist geïnformeerd is. Verder nog even een inspectie van de ka des van de Dokhaven. Havenmeester Theo Marinisse heeft alvast de beton blokken geplaatst waar aan straks de schepen van 'Sail de Ruyter' ko men te liggen. Ook voor ons mooi meegenomen. Op de terugweg naar huis nog even in Middel burg langs. Kijken hoe het gaat op de ka des. Ik zie dat de eerste schepen, waar onder de Terra Nova het moederschip van de LVBHB, al een plekje hebben ge vonden. Mooi gezicht zal dat worden als de rest er ook is. Later op de dag neem ik nog even con tact op met Omroep Zeeland om te vra gen wanneer zij nog meer aandacht gaan geven aan het evenement. Met na me de vlootschouw naar Vlissingen met schepen die door Zeeuwse trekpaarden Een prachtig gezicht woonplaats K1°et 8 doChters 1 *°°n SamcnWonend. 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 94