Waarde is om, meer dorpen volgen r~ 66 Ouder worden gaat vanzelf. Daar is geen kunst voor nodig. Ik heb er geen last van SERVICE 29 ^Monnikenwerk ming. Naast zijn plastieken, hou ten beelden, wandtableaus, fontei nen en gedenkplaten op talrijke locaties in Zeeland en op andere plaatsen in Nederland, tekent hij voor tientallen speelplastieken in het hele land. „Ik ben er in 1964 mee begonnen. Scholen kregen geld voor beeldjes en ik maakte liever een object met veel speel ruimte voor de kinderen dan een bronzen beeld van het school hoofd." Groei, stapeling, opgesloten en vrijkomende beweging zijn ken merkende thema's in het autono me werk van Van den Boezem. Hout is zijn voorkeursmateriaal. Later verwerkte hij dat graag in combinatie met staal en steen. Op zijn CV prijken ook talrijke ex posities, waaronder de Biënnale in Middelheim (1982), De Vlees hal en De Keukenhof. Verstaat Nico van den Boezem ook de kunst van het ouder wor den? Hij neemt een trek aan zijn shagje en een slok van zijn pilsje en zegt: „Daar is geen kunst voor nodig. Dat gaat vanzelf. Ik heb er geen last van. Ik werk nog elke dag, lees kranten en houd bij hoe jonge mensen leven en denken." Binnen de Gereformeer de Gemeente (GG) vol trekt zich al jaren een migratieproces van de stad naar het dorp. In de Randstad krompen de GG in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag fors. Zo trokken leden uit de van opdrachten. Van den Boezem kent de frictie. Felle discussies en overrompelende overtuigings kracht gaan vaak schuil achter zijn kunst in de openbare ruimte. Wensen van opdrachtgevers, bud getten, omgevingseisen, techni sche mogelijkheden. Hij weet er alles van. „Het publiek heeft er nauwelijks weet van en ziet al leen het uiteindelijke resultaat. Ik heb altijd mijn eigen grenzen ge steld. Als kunstenaar moet je bij opdrachten nooit alles prijsgeven van je oorspronkelijke idee." De liefde, dus houden van en trou wen, bracht hem in 1964 in Mid delburg. Daar vond hij de betaal bare woning met atelier die hij no dig had. „Het was een mooie tijd, de tijd van provo en vernieuwing, maar de nieuwe kunst was hier nog niet doorgedrongen. Ik kwam op een goed moment", consta teert Van den Boezem, die zich goed thuis voelde binnen het clubje geestverwanten. Hij noemt de namen van onder meer Ben van Vliet, Ad Venema, Gerrit Dek ker en Piet van Daalen, toenmalig directeur van het Zeeuws Mu- sum. Met enkelen van zijn bevlo gen kunstcompanen stond hij ook aan de wieg van de Stichting Nieuwe Muziek. „Er was hier niks, het was nog zo leeg, er moest toch wat gebeuren. Boven dien: je wilde er bij zijn." Hij kreeg hier snel opdrachten en de kans met zijn werk wat reu ring in de samenleving te veroor zaken. Zijn 'Obelisk' aan de Sta tenlaan in 1966 bijvoorbeeld had nogal wat impact. Van den Boezems productie is veel te groot voor een opsom- Maasstad naar buitenwijken of kernen als Capelle aan den IJssel of Barendrecht. In Zeeland ge beurt op kleinere schaal hetzelf de. Gemeenten in steden krim pen terwijl die in dorpen groeien. Nu valt in Capelle aan den IJssel een aanwas van enkele honder den leden niet op. In kleine Zeeuwse dorpen zijn de gevolgen groter en leidt dit al gauw tot een demografische aardverschuiving. Tot het laatste kwart van de 20e eeuw hadden dorpen als Aagteker- ke, Meliskerke, Krabbendijke en Scherpenisse een 'refomeerder- heid'. Naast de GG behoren de Hersteld Hervormde Kerk, de Ge reformeerde Gemeente in Neder land en de Oud Gereformeerden tot de bevindelijke groep. Intussen heeft ook Waarde een be vindelijke meerderheid. Collega Rob Paardekam schreef daarover in de krant van maandag. Dan vol gen er reacties in de trant van: „Hallo zeg, is dit nieuws? We wor den gestigmatiseerd!" enz. Ja, dat is nieuws, want wanneer een dorp zo van kleur verandert, heeft dat gevolgen. Leden van be vindelijke kerken hebben, er zijn ook uitzonderingen, de neiging zich op te sluiten in de eigen zuil en dat is ongunstig voor onder meer het verenigingsleven. Maar dat valt niet alleen op het conto te schrijven van deze groep. Wijk en andere verenigingen in een stad als Middelburg verdwijnen door een gebrek aan bestuursle den. Dat niet-reformatorische scholen sluiten ligt aan het lage geboortecijfer in grote delen van de samenleving en kun je de be vindelijk gereformeerden niet aan wrijven. De komende jaren breidt het aantal refodorpen zich nog licht uit tot ook kerken als de GG zullen krimpen door de secularisa tie. Een overzicht van refodorpen, inclusief de toekomstige, staat op het weblog Monnikenwerk. De column van de week is van Koos Meulenberg. Dit CDA-Sta- tenlid doet verder bestuurs- en vrijwilligerwerk. Ze filosofeert over het begriponderweg' en laat daarbij ook het kerkje van Kats voorbijkomen. ZATERDAG 27 JULI 2013 Plastiek 'De Obelisk' aan de Statenlaan in Middelburg is een van de eerste werken die Nico van den Boezem in Zeeland maakte. Kleine overzichtstentoonstelling, Revo lution 100.000 etc Gallery, Lange Noordstraat 41, Middelburg, opening vanmiddag 16.00 uur door Gerrit Schoenmakers; t/m 24 aug., ma -vrij. 8.30- 17.00 uur; za. 10.00- 1700 uur, eerste zon.v.d. maand 13.00 - 17.00 uur. door Willem Staat Beeldend kunstenaar en ontwerper Nico van den Boezem wordt dinsdag 6 augustus 78 jaar. Hij is blij verrast met het initiatief van Wiliam Verstraeten in Revolution 100.000.000.000 etc Gallery in Middelburg een kleine over zichtstentoonstelling te houden, foto's Ruben Oreel Nico van den Boezem Koos Meulenberg Owww.pzc.nl/ monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29