Vliegveld wordt
toch ook drukker
Dagbladbezorger
Vlissingen
Prijsvraag verbeteren
positie gehandicapten
KUNST- EN CULTUURROUTE
bijbaan?
24 WALCHEREN
Krijn Coppoolse heeft een prachtige
verzameling antieke rijtuigen en
sledes. Nu te zien voor publiek.
OPZOEK
NAAR EEN
ARNEMUIDEN - Arnemuiden wordt
geen Charleroi; vliegveld Mid
den-Zeeland geen Brussel-Zuid.
Deze geruststellende belofte van
zowel vliegvelddirectie als overhe
den (provincie en gemeente) kan
voor waar worden aangenomen.
Het vliegveld heeft deze ambitie
niet, de overheden de bereidheid
niet om dat toe te staan.
Maar blind vertrouwen op de
blauwe, bruine of groene ogen
van de betrokkenen is onverstan
dig. Nu er een nieuw luchthaven-
besluit wordt genomen waarin
een paar nieuwe ontwikkelingen
voor het vliegveld mogelijk wor
den gemaakt, is het - zeker voor
direct omwonenden - van belang
zich daarin goed te verdiepen.
Meer helikoptervluchten, een iets
gewijzigde vliegroute en de toe
stemming de grasbaan te vervan
gen door een harde baan zijn in
grepen die individuele aandacht
verdienen. Ook al dienen ze een
algemeen belang (helikopters van
hulpdiensten), een veiligheidsbe
lang (niet meer vliegen over re
creatieve bebouwing) en een eco
nomisch belang (op een harde
baan kan altijd gestart of geland
worden, op een grasbaan niet).
Enige mate van achterdocht is om
wonenden van het vliegveld niet
vreemd. Gezien de historie van
Midden-Zeeland is dat best begrij
pelijk. Vooral in de jaren negentig
waren de verhoudingen tussen
het vliegveld en de buren ronduit
slecht. Door veel aandacht te be
steden aan communicatie en bete
re afhandeling van klachten zijn
de contacten genormaliseerd. Het
is in ieders belang die goed te hou
den. Daarom is het terecht dat de
gemeente Middelburg verlangt
dat vóórdat een verharde baan
wordt aangelegd, er toch een
nieuw objectief en onafhankelijk
rapport wordt gemaakt waarin de
gevolgen ervan op een rij worden
gezet.
Ook al gaan er wat dingen veran
deren, en ook al komt er een har
de baan, wie de balans opmaakt,
komt onder de streep op hetzelf
de uit. Of er nu een grasbaan ligt
of een harde baan, er mag niet
méér gevlogen worden dan nu.
En er mogen geen zwaardere toe
stellen komen dan nu.
Dat betekent niet dat er 'dus' niks
verandert. Want op dit moment
vertrekken en landen er veel min
der vliegtuigen in Arnemuiden
dan maximaal is toegestaan. Dat
komt ten dele door de crisis, en
ten dele door de grasbaan, die bij
langdurige regen niet te gebrui
ken is. Een harde baan maakt het
vliegveld betrouwbaarder, en
waarschijnlijk toch ook drukker.
SEROOSKERKE - Hij reed Maxima
en Willem-Alexander door Zierik-
zee in één van zijn gerestaureerde
rijtuigen en reed talloze bruidspa
ren met hun gasten rond. De
Serooskerkenaar Krijn Coppoolse
(82), Krien Krul, mag dan hoogbe
jaard zijn, actiefis hij nog steeds.
Samen met zijn vrouw Koos (80)
- „Jacoba is te deftig hoor" - toont
hij dezer dagen tijdens de Kunst
en Cultuurroute Midden Walche
ren zijn verzameling antieke rij
tuigen, sjezen en sledes. Eigenhan
dig opgeknapt. Zo rijden er nog di
verse sjeesjes die hij restaureerde
mee in ringrijwedstrijden.
En passant staan er op het erf van
zijn voormalige boerderij aan de
Oostkapelseweg ook nog smeedij
zeren hekwerken en ander werk
van zijn hand, zoals tuinstoeltjes
met tafeltje en een zonnetje. Met
een door hem getekend vrolijk ge
zichtje erop.
Van boer tot smid en rijtuigrestau
rateur. Het lijkt een gewaagde
sprong maar, zoals Krijn het nuch
ter zegt: „Als je niets probeert,
lukt er nooit iets."
Hij begon zijn boerenbedrijf ruim
zestig jaar geleden en trad daar
mee in de voetsporen van zijn va
der. Na een ernstig hartinfarct
moest hij het boerenbedrijf nood
gedwongen van de hand doen.
Maar de Serooskerkenaar bleef
niet bij de pakken neerzitten en
begon te hobby'en.
„Er kwam iemand vragen of ik
een wagentje wilde restaureren
en dat heb ik gedaan. Zo is het ge
groeid. Ik ben toen naar Valkens-
waard gereden, daar zat een han
delaar. Daar kocht ik zeven sje
zen. Ik kwam thuis met twee op
de aanhanger ep Koos vroeg of ik
'heel gek was geworden'. Toen
bleek dat er nog vijf achteraan
kwamen, zei ze niets meer. Van
het één kwam het ander. Ik ben
ook hekken gaan maken. Ik weet
nog goed dat er een Vlissinger
kwam die vroeg of ik een hekje
voor hem wilde maken. Maar ik
moest niet schrikken, het ging
om 85 meter. Ik dacht 'als ik be
gin, komt er ook een eind aan'. En
dat lukte." Dat tekent de nuchte
re, maar ook humoristische wijze
waarop Coppoolse in het leven
staat. „Och, je moet niet te dikke
doe. Het geeft mij vreugde."
De rijtuigen in de schuur zijn een
genot voor het oog. Mooi gerestau-
Ik ben begonnen
als hobby met
zeven sjezen en
dat is langzaam
gegroeid tot dit
weGGNeR Media
reerd en aangekleed met foto's of
koetsierkostuum lijkt het alsof de
koetsen straks wegrijden. De foto
in een fraai glanzend zwart exem
plaar met bordeaurode bekleding
laat niets te raden over. In 2001
reed Krijn het huidige konings
paar rond, keurig in pak met hoge
hoed. Het bordje 'Wilt u de koet
sen niet betreden', maakt duide
lijk dat de bezoekers niet dat ge
noegen mogen smaken.
In de naastgelegen ruimte staan
de sledes. Van een mini huifkar
om naar de markt te gaan tot Hin-
delooper slee. Foto's en schilde
rijen verluchtigen dit geheel.
En de naam Krien Krul„Ik hou
van krullen in m'n hekwerk",
zegt Coppoolse grinnikend. „Daar
om noemen ze me zo."
Inzendingen moeten vernieu
wend, aantrekkelijk voor de doel
groep en binnen één jaar uitvoer
baar zijn. De winnaar krijgt de
Piet van den Beemt-prijs, ver
noemd naar de oprichter van
Stichting Arduin. De prijsvraag
wordt eens in de twee jaar uitge
schreven. De stichting werkt van
uit de visie dat iedereen ongeacht
geslacht, afkomst, levensovertui
ging, seksuele geaardheid of be
perking moet kunnen deelnemen
aan de samenleving. Ideeën inzen
den kan tot dinsdag 8 oktober
2013.
KOOZIE en uw kinderen
blijven ontwikkelen
Voor kinderen die niet naar de
kinderopvang gaan is het mo
gelijk om gebruik te maken van
onze peuterspeelgroep tijdens de
schoolweken.
Lekker spelen en ontdekken met
leeftijdgenootjes voor kinderen
van 2-4 jaar.
Met als kers op de taart vanaf 3,5
jaar extra aandacht voor de aan
sluiting op de basisschool.
www.koozie.nl
Het kan gaan om een onderzoek,
afstudeerproject, initiatief of inno
vatief idee. Enige vereiste is dat
het past binnen de visie van Ar
duin. Met de prijsvraag zijn al ini
tiatieven gestart. Zo werd bij het
tennistoernooi Challenger Zee
land de catering van de vip-tent
door gehandicapten geregeld.
Meer bereiken. Met Wegener
ANALYSE
door Maurits Sep
'Mijn sjezen
rijden nog
overal mee'
door Annemarie Zevenbergen
Krijn Coppoolse
www.arduin.nl
De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers die
's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen
Wat staat er tegenover?
Een prima maandelijkse vergoeding.
Gratis de PZC lezen.
Vele extra's.
Uitstekend te combineren met andere bezigheden.
Ga naar www.bezorgers.nl voor meer informatie.
Direct aanmelden?
Via internet: www.bezorgers.nl
Telefonisch: 0800-0222710
door Jelle Kempe
MIDDELBURG - Stichting Arduin
schrijft een prijsvraag uit om de po
sitie van mensen met een beper
king te bevorderen. De winnaar
krijgt vijfhonderd euro om het idee
te verwezelijken.