Vliegveld wordt toch ook drukker Dagbladbezorger Vlissingen Prijsvraag verbeteren positie gehandicapten KUNST- EN CULTUURROUTE bijbaan? 24 WALCHEREN Krijn Coppoolse heeft een prachtige verzameling antieke rijtuigen en sledes. Nu te zien voor publiek. OPZOEK NAAR EEN ARNEMUIDEN - Arnemuiden wordt geen Charleroi; vliegveld Mid den-Zeeland geen Brussel-Zuid. Deze geruststellende belofte van zowel vliegvelddirectie als overhe den (provincie en gemeente) kan voor waar worden aangenomen. Het vliegveld heeft deze ambitie niet, de overheden de bereidheid niet om dat toe te staan. Maar blind vertrouwen op de blauwe, bruine of groene ogen van de betrokkenen is onverstan dig. Nu er een nieuw luchthaven- besluit wordt genomen waarin een paar nieuwe ontwikkelingen voor het vliegveld mogelijk wor den gemaakt, is het - zeker voor direct omwonenden - van belang zich daarin goed te verdiepen. Meer helikoptervluchten, een iets gewijzigde vliegroute en de toe stemming de grasbaan te vervan gen door een harde baan zijn in grepen die individuele aandacht verdienen. Ook al dienen ze een algemeen belang (helikopters van hulpdiensten), een veiligheidsbe lang (niet meer vliegen over re creatieve bebouwing) en een eco nomisch belang (op een harde baan kan altijd gestart of geland worden, op een grasbaan niet). Enige mate van achterdocht is om wonenden van het vliegveld niet vreemd. Gezien de historie van Midden-Zeeland is dat best begrij pelijk. Vooral in de jaren negentig waren de verhoudingen tussen het vliegveld en de buren ronduit slecht. Door veel aandacht te be steden aan communicatie en bete re afhandeling van klachten zijn de contacten genormaliseerd. Het is in ieders belang die goed te hou den. Daarom is het terecht dat de gemeente Middelburg verlangt dat vóórdat een verharde baan wordt aangelegd, er toch een nieuw objectief en onafhankelijk rapport wordt gemaakt waarin de gevolgen ervan op een rij worden gezet. Ook al gaan er wat dingen veran deren, en ook al komt er een har de baan, wie de balans opmaakt, komt onder de streep op hetzelf de uit. Of er nu een grasbaan ligt of een harde baan, er mag niet méér gevlogen worden dan nu. En er mogen geen zwaardere toe stellen komen dan nu. Dat betekent niet dat er 'dus' niks verandert. Want op dit moment vertrekken en landen er veel min der vliegtuigen in Arnemuiden dan maximaal is toegestaan. Dat komt ten dele door de crisis, en ten dele door de grasbaan, die bij langdurige regen niet te gebrui ken is. Een harde baan maakt het vliegveld betrouwbaarder, en waarschijnlijk toch ook drukker. SEROOSKERKE - Hij reed Maxima en Willem-Alexander door Zierik- zee in één van zijn gerestaureerde rijtuigen en reed talloze bruidspa ren met hun gasten rond. De Serooskerkenaar Krijn Coppoolse (82), Krien Krul, mag dan hoogbe jaard zijn, actiefis hij nog steeds. Samen met zijn vrouw Koos (80) - „Jacoba is te deftig hoor" - toont hij dezer dagen tijdens de Kunst en Cultuurroute Midden Walche ren zijn verzameling antieke rij tuigen, sjezen en sledes. Eigenhan dig opgeknapt. Zo rijden er nog di verse sjeesjes die hij restaureerde mee in ringrijwedstrijden. En passant staan er op het erf van zijn voormalige boerderij aan de Oostkapelseweg ook nog smeedij zeren hekwerken en ander werk van zijn hand, zoals tuinstoeltjes met tafeltje en een zonnetje. Met een door hem getekend vrolijk ge zichtje erop. Van boer tot smid en rijtuigrestau rateur. Het lijkt een gewaagde sprong maar, zoals Krijn het nuch ter zegt: „Als je niets probeert, lukt er nooit iets." Hij begon zijn boerenbedrijf ruim zestig jaar geleden en trad daar mee in de voetsporen van zijn va der. Na een ernstig hartinfarct moest hij het boerenbedrijf nood gedwongen van de hand doen. Maar de Serooskerkenaar bleef niet bij de pakken neerzitten en begon te hobby'en. „Er kwam iemand vragen of ik een wagentje wilde restaureren en dat heb ik gedaan. Zo is het ge groeid. Ik ben toen naar Valkens- waard gereden, daar zat een han delaar. Daar kocht ik zeven sje zen. Ik kwam thuis met twee op de aanhanger ep Koos vroeg of ik 'heel gek was geworden'. Toen bleek dat er nog vijf achteraan kwamen, zei ze niets meer. Van het één kwam het ander. Ik ben ook hekken gaan maken. Ik weet nog goed dat er een Vlissinger kwam die vroeg of ik een hekje voor hem wilde maken. Maar ik moest niet schrikken, het ging om 85 meter. Ik dacht 'als ik be gin, komt er ook een eind aan'. En dat lukte." Dat tekent de nuchte re, maar ook humoristische wijze waarop Coppoolse in het leven staat. „Och, je moet niet te dikke doe. Het geeft mij vreugde." De rijtuigen in de schuur zijn een genot voor het oog. Mooi gerestau- Ik ben begonnen als hobby met zeven sjezen en dat is langzaam gegroeid tot dit weGGNeR Media reerd en aangekleed met foto's of koetsierkostuum lijkt het alsof de koetsen straks wegrijden. De foto in een fraai glanzend zwart exem plaar met bordeaurode bekleding laat niets te raden over. In 2001 reed Krijn het huidige konings paar rond, keurig in pak met hoge hoed. Het bordje 'Wilt u de koet sen niet betreden', maakt duide lijk dat de bezoekers niet dat ge noegen mogen smaken. In de naastgelegen ruimte staan de sledes. Van een mini huifkar om naar de markt te gaan tot Hin- delooper slee. Foto's en schilde rijen verluchtigen dit geheel. En de naam Krien Krul„Ik hou van krullen in m'n hekwerk", zegt Coppoolse grinnikend. „Daar om noemen ze me zo." Inzendingen moeten vernieu wend, aantrekkelijk voor de doel groep en binnen één jaar uitvoer baar zijn. De winnaar krijgt de Piet van den Beemt-prijs, ver noemd naar de oprichter van Stichting Arduin. De prijsvraag wordt eens in de twee jaar uitge schreven. De stichting werkt van uit de visie dat iedereen ongeacht geslacht, afkomst, levensovertui ging, seksuele geaardheid of be perking moet kunnen deelnemen aan de samenleving. Ideeën inzen den kan tot dinsdag 8 oktober 2013. KOOZIE en uw kinderen blijven ontwikkelen Voor kinderen die niet naar de kinderopvang gaan is het mo gelijk om gebruik te maken van onze peuterspeelgroep tijdens de schoolweken. Lekker spelen en ontdekken met leeftijdgenootjes voor kinderen van 2-4 jaar. Met als kers op de taart vanaf 3,5 jaar extra aandacht voor de aan sluiting op de basisschool. www.koozie.nl Het kan gaan om een onderzoek, afstudeerproject, initiatief of inno vatief idee. Enige vereiste is dat het past binnen de visie van Ar duin. Met de prijsvraag zijn al ini tiatieven gestart. Zo werd bij het tennistoernooi Challenger Zee land de catering van de vip-tent door gehandicapten geregeld. Meer bereiken. Met Wegener ANALYSE door Maurits Sep 'Mijn sjezen rijden nog overal mee' door Annemarie Zevenbergen Krijn Coppoolse www.arduin.nl De PZC is op zoek naar dagbladbezorgers die 's ochtends voor 07.00 uur de krant willen bezorgen Wat staat er tegenover? Een prima maandelijkse vergoeding. Gratis de PZC lezen. Vele extra's. Uitstekend te combineren met andere bezigheden. Ga naar www.bezorgers.nl voor meer informatie. Direct aanmelden? Via internet: www.bezorgers.nl Telefonisch: 0800-0222710 door Jelle Kempe MIDDELBURG - Stichting Arduin schrijft een prijsvraag uit om de po sitie van mensen met een beper king te bevorderen. De winnaar krijgt vijfhonderd euro om het idee te verwezelijken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 24