Ketterse katholiek Van Kilsdonk dwingt respect af L BOEKEN 17 Pater Van Kilsdonk Goed zijn voor de goe den, dat kan iedereen. Maar goed zijn voor de rotzakken, voor de mensen die u en ik ver afschuwen, is slechts voor weinigen weggelegd. Zoals )ezus goed was voor de tolle naars en pater Van Kilsdonk (1917-2008) goed was voor de na de oorlog opgesloten NSB'ers. Hij, de zoon van een Brabantse mulder die als ketterse katholiek te Amsterdam nationale bekendheid verwierf, ver telde zijn levensverhaal aan Alex Verburg. Dat leidde uiteindelijk tot 'Pater Van Kilsdonk. Raadsman in delicate zaken'. Het geheel wordt gepresenteerd als zijn 'memoires'. Jan van Kilsdonk is van begin tot eind in de ik-vorm aan het woord, niet onderbroken door vragen. Maar voor deze compositie is romanschrij ver en interviewer Alex Verburg ver antwoordelijk. Hij toverde een serie grillige gesprekken met een hoogbe jaarde man om tot een bijzonder boek. Het knapste is misschien dat de tovenaar, afgezien van een kort nawoord, onzichtbaar blijft. Aantrekkelijk aan de gekozen vorm is de ongedwongenheid en natuur lijkheid. Niets scheidt de lezer van de spreker. Onbevredigend is soms dat je méér zou willen weten. Méér over Van Kilsdonks leerling Antoine Bodar over wie hij onder meer vertelt: ')e hebt aanleg voor opschepperij'. Méér over de aan aids gestorven schrijver Frans Kellendonk wiens uitvaart hij leidde. En vooral méér over zijn conflict met het kerkelijke gezag. De dwarsligger ('Ik ben natuurlijk honderd procent vrijzinnig') werd afgezet, op zichzelf niet zo vreemd. Maar korte tijd later, begin 1963, trekt men dat besluit in. Een mira kel, want het Vaticaan doet nooit aan rectificaties. Waarom in dit ge val wel? Wie weet komt er nog eens een biografie die licht werpt op de ze en andere vragen over Van Kils donk, een man die juist door zijn re- calcitrantie respect afdwingt. Een priester die misschien niet zo erg in God geloofde ('De beste illu sie die je hebben kunt"), maar des te meer in de mens. On-Nederlands en onvrouwelijk. 'Bloedlijn', de tiende thriller van Corine Hartman uit Lichtenvoorde, zet een nieuwe toon in de wereld van het Nederlandse spannende boek. Rechercheur Jessica Haider is een harde, onconventionele schone. Zij lost gruwelijke misdaden op „Vrouwenthrillers, daar ben ik niet zo van." h oe zwart moet je ziel zijn om een keiharde thriller als Im Bloedlijn te kunnen schrij- ven? Corine Hartman 1(1964) is even stil. Met Jessica Haider heeft ze I een hoofdpersoon gescha pen die stevig en getroebleerd is. De recher cheur is een onaangepaste schoonheid. Ze snuift, drinkt, vloekt, houdt van heftige seks en draait haar hand niet om voor een flinke dosis geweld. In Bloedlijn, de tiende thriller van de schrijf ster uit Lichtenvoorde, introduceert Corine Hartman Jessica - Jessy. Corine weet nu al dat Jessy zeven delen zal meegaan. Bloedlijn haalde de shortlist van de Gouden Strop voor het beste spannende boek van het af gelopen jaar. Ze zit, zegt ze, van jongs af aan al behoor lijk in de lijken. „Ik hield vroeger al van spannende dingen. Las Agatha Christie en speelde met vriendinnetjes cowboytje en t indiaantje. Als ik een barbiepop kreeg, was die in no time een been kwijt. Het zit een beetje in mij, denk ik." Programma's op tv waar ze vroeger niet naar mocht kijken, keek ze stiekem toch. „Tatort. Prachtig! Ik bedacht zelf ook zulke spannende verhalen." Die schreef ze niet op, maar ze tekende ze. Misschien dat ze daardoor in eerste instantie vormgeefster is geworden. „Ik ben niet opgegroeid in een creatief ge zin. Bij ons thuis was het belangrijker dat je aan het werk kwam." Gruwelijke scènes zijn het mooist om te schrijven. Daar kan ik het meeste in kwijt Toen ze op de reclameafdeling ging wer ken bij Aviko - „de patatten" - ontdekte ze het schrijven. „Ik heb een tijdje getwijfeld tussen schrijven en beeldend werk." Ze begon haar eigen reclamebureau. Om te weten of ze meer zou aankunnen, schreef ze zich in bij de schrijversvakschool. „Sce narioschrijven is het moeilijkste, omdat je geen gedachten mag verwoorden. Maar het is wel het mooiste om te doen." De oplei ding heeft haar vooral moed gegeven, zegt ze. Moed om de stap te zetten en een thril ler te schrijven. In 2007 kwam Schone kun sten uit, dat zich afspeelt in de Achterhoek. Bloedlijn speelt in Limburg, Maastricht vooral. Een omgeving met mogelijkheden. „Iemand zei in een recensie dat ik waar schijnlijk maar één weekendje in Limburg was geweest voor research. Veel locatie zit er niet in." Ze heeft er veel langer gebivak keerd. „De streek bevalt me. Bovendien: Jes sy is gewoon niet het type dat langs de kant van de weg naar de bloemetjes gaat zitten kijken." Waarheidsgetrouw is ook de manier waar op Jessy werkt als rechercheur niet hele maal. Met veel zou ze hier bij de echte poli tie niet wegkomen. „Dat weet ik heus alle maal wel. Ik heb een paar jaar bij de politie gewerkt. Bloedlijn, en ook de volgende de len, doet aan alle kanten Amerikaans aan." On-Nederlands. Ze vindt het een compli ment. Het predikaat onvrouwelijk is dat ook. „Er zijn al zoveel vrouwenthrillers. Vrouwtje woont in Vinex-wijk, man, kin deren, geluk verzandt in sleur, komt foute man tegen..." Ze steekt haar tong uit. PfïïF. Toen ze met schrijven begon, heeft ze nooit gezegd: 'Ik wil hard.' Maar ze houdt wel van stevig. De gruwelijkste scènes zijn het mooist om te schrijven, zegt ze. „In dat soort scènes kan ik het meeste kwijt. Dan schrijf ik achter elkaar door, kunnen mijn vingers mijn hoofd niet bij houden. Daar klopt alles." Geweldig ook dat het werkt bij haar lezers. „Ik wil dat ze niet kunnen stoppen met le zen. Een goede thriller moet een heel ster ke plot hebben, personages die zich ontwik kelen en een einde dat onverwacht, maar wel logisch is. Ik vind het mooi als ik mijn lezers van hun nachtrust kan beroven." Jessica Haider is de nieuwe Dexter: Hanni bal Lector en Lisbeth Sallander in een blen der. Hard en meedogenloos vertegenwoor digt ze niet alleen het goede. Haar verleden heeft haar misvormd. Haar enige kind is vermoord door een seriemoordenaar. Die wilde wraak op haar nemen. „Ze heeft dus ook een zwakke mm plek. Ze kan emotio neel geraakt wor den. Zonder dat zou den lezers minder met haar meegaan." ZATERDAG 27 JULI 2013 Alex Verburg door Mario Molegraaf Alex Verburg - Pater Van Kilsdonk. Raads man in delicate zaken. Memoires. Atlas Conctact, 19,95 euro. door Marjon Kok Corine Hartman 'Ik houd wel van stevig' De thrillerschrijfster Corine Hartman berooft haar lezers graag van hun nachtrust met haar bloedstollende verhalen, foto Jan Ruland van den Brink Corine Hartman - Bloedlijn. Karakter, 15 euro. In september deel 2 Jessica Hai- der-serie: Glashard.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17