Veertig procent meer lekke
banden trucks door hitte
pot
OPRUIMING!
kortingen!
OPRUIMING!
PGGM-personeel vlucht
voor boze Mexicanen
Nieuwe ingrepen
treffen alleen Air
France, niet KLM
met extra hoge
13(3
ECONOMIE 11
We maken plaats
voorde nieuwe
collecties!
Showroommodellen
De Europese
pechservice voor
truckbanden noemt
economische crisis
als een van de
oorzaken van platte
banden. Er wordt
beknibbeld op
onderhoud
wagenpark.
DEN HAAG - Het warme weer en
achterstallig onderhoud bezorgen
veel vrachtwagenchauffeurs ka
potte banden. De laatste twee we
ken is er in Europa (en dus ook in
Nederland) een stijging van 40
procent van dit soort gevallen,
stelt Profile Euroservice, de Euro
pese pechservice voor truckban
den.
De afgelopen weken strandden
op diverse plekken in Europa va
kantiegangers in files, die werden
veroorzaakt door trucks met ban-
denpech.
De combinatie van de zomerhitte
met te lang doorrijden op versle
ten banden wordt veel banden fa
taal. Ook houden bedrijven de
bandenspanning soms niet goed
in de gaten.
De organisatie zoekt de oorzaak
ervan in de economische crisis.
Ondernemers bezuinigen op het
onderhoud van hun wagenpark.
Ze laten chauffeurs te lang doorrij
den op versleten banden, is de re
denering.
Volgens de service worden vooral
trailers niet vaak genoeg gecontro
leerd. De rechterzijde van het
voertuig is het meest kwetsbaar
omdat de banden aan die kant va
ker met de stoeprand botsen.
Chauffeurs zijn meer geneigd
naar de banden aan de linkerkant
te kijken omdat ze daar in- en uit
stappen. Verladersorganisatie
EVO adviseert haar leden (waar
van een deel een eigen wagen
park heeft) ook regelmatig te con
troleren. Dat kan ondernemers al
snel vier procent aan brandstof
verbruik besparen, becijfert de
EVO.
De brancheorganisatie voor
truckers TLN zei gisteren in De
Telegraaf het fenomeen niet te
kennen van truckbanden die het
begeven door nalatig onderhoud
als gevolg van de economische
malaise.
Bekijk ook de vele
showroommodellen
online viawww.pot.nl!
Marena Renovables beoogt de aan
leg van 132 generatoren op het Ist-
mo de Tehuantepec, een smalle
landstrook aan de Pacifische kust
van Mexico. Het moet het groot
ste windmolenpark van La
tijns-Amerika worden.
Lokale leiders hebben geld van de
investeerders in eigen zak gesto
ken en vissers vrezen voor hun in
komen. De bouw ligt nu al bijna
een jaar stil en bij protesten zijn
tientallen mensen gewond ge
raakt. Volgens PGGM gaat de
bouw wel door. De pensioenbeleg
ger wil niets zeggen over de verlie
zen als gevolg van de vertraging.
De totale investering bedraagt
een miljard dollar, waarvan 34
procent in handen van PGGM is.
De Mexicaanse takken van Hein-
eken en Coca Cola zijn de belang
rijkste beoogde afnemers van
stroom.
Boze bewoners van San Dionisio
blokkeren sinds vorig jaar het
bouwterrein, waarbij het regelma
tig komt tot opstootjes met de au
toriteiten. Ook zeggen activisten
te worden bedreigd door mede
werkers van Marena.
Marena zegt dat studies aantonen
dat de windmolens geen grote
schade aanrichten. Het park inves
teert jaarlijks een miljoen euro in
de lokale gemeenschappen. Bo
vendien zou de meerderheid van
de lokale bewoners wél voor aan
leg van het park zijn.
KLM doet het al jaren beter dan
Air France. Toch draait ook de Eu
ropese vloot van KLM met verlies.
Door tal van maatregelen moet
dat eind volgend jaar van 200 mil
joen euro verlies zijn omgebogen
in een klein plusje. „Maar inmid
dels zitten we daar al dicht tegen
aan. Dat komt door kostenbespa
ringen en door snelle afhandeling
van toestellen. De Embraers van
Cityhopper kunnen 35 minuten
na aankomst al weer vertrekken.
Zo sparen we zelfs een vliegtuig
uit", legt topman Camiel Eurlings
uit.
Daar komt bij dat KLM vooral zijn
Europese passagiers uit het Vere
nigd Koninkrijk en Scandinavië
haalt, terwijl Air France meer in
de Zuid-Europese landen zit,
waar de crisis groter is en inwo
ners minder vliegen. „Tegelijk
zijn het systeem van sneller afhan
delen en de personeelsbezetting
van KLM op deze lijnen voor ons
het bewijs dat de Europese lijnen
best winstgevend te maken zijn.
Dat nemen we over bij de komen
de ingrepen bij Air France", kon
digde bestuursvoorzitter Alexan
dre de Juniac aan. Komende we
ken gaat hij met de Franse vak
bonden overleggen over extra be
zuinigingen die begin 2014 wor
den doorgevoerd.
Ingrepen bij Air France en de
vrachtdivisie zijn nodig omdat,
Vooral bij het Europese
passagiersvervoer en het
vrachtvervoer moet dieper
worden ingegrepen
ondanks de lopende bezuinigings
operatie van twee miljard euro,
het herstel te langzaam gaat. Over
de eerste zes maanden werd een
verlies geboekt van 793 miljoen
euro tegen 1,2 miljard verlies een
jaar eerder. De komende maan
den wordt het meeste geld ver
diend, maar onvoldoende om de
huidige verliezen weg te poetsen.
Behalve besparen, proberen de
maatschappijen ook extra geld
binnen te halen. Niet alleen door
meer passagiers te vervoeren en
het liefst met duurdere tickets,
maar ook met tal van extra's zoals
maaltijden, bagage en beenruim
te.
Zo loopt de comfort-klasse bij
KLM buitengewoon goed. „Passa
giers zijn bereid om te betalen
voor extra beenruimte. In eerste
instantie wordt gezocht naar een
goedkoop ticket, maar naarmate
de reis dichterbij komt, wordt bij
voorbeeld voor de economy class
een betere maaltijd geboekt en
soms zelfs pas op de luchthaven
wordt die extra beenruimte geko
zen", constateert Eurlings tevre
den.
Trots is hij ook op de nieuwe in
richting van de business class,
met nieuwe stoelen die helemaal
plat kunnen. Over een week gaat
de eerste 747 met dit nieuwe inte
rieur vliegen. De komende jaren
volgt de rest van de vloot.
Air France begint in 2014 met een
vergelijkbare operatie. De Juniac:
„We hebben twee sterke merken
en een goed product. We kunnen
niet zonder elkaar. We moeten el
kaar niet als een bedreiging zien.
De bedreiging ligt buiten ons be
drijf', doelde hij op maatschappij
en als Emirates en Easyjet.
Dit najaar volgen meer
details over de maatregelen
om de verliezen te
verminderen
ZATERDAG 27 JULI 2013
I Een medewerker zet een nieuwe vrachtwagenband om een velg in een ban
dencentrum in Rotterdam, foto Jeroen Jumelet/ANP
CAS5INA MINOTTI B6B ITALIA GIORGETTI FLEXFORM AUPING JENSEN DE SEDE PASTOE
LEOLUX ROLF BENZ HÜLSTA MOLTENI 6 C INTERLÜBKE COR VITRA MDF ITALIA CLASSICON M0R0S0
CAPPELLINI ARCO JORI TEMPUR LIGNE ROSET LINTELOO RIVA FLOS MONTIS KNOLL INTERNATIONAL ARTIFORT
GELDERLAND FRITZ HANSEN POLTRONA FRAU ZANOTTA LABEL TRECA INTERIORS PARIS ART GALLERY
I interieur axel
Passion eetkamertafel met tafelblad
var, massief geolied essen.
Afmetingen: 220 cm x 100 cm x 76 cm.
Nuvan€ 1.445,- voor€ 895,-!
Uit voorraad leverbaar!
Relaxfauteuil Quinty in zwart leder met
verstelbare rugleuning en voetensteun.
Met aluminium schijfvoet.
nu van 2.856,- voor 2.195,-!
Uit voorraad leverbaar!
Molinari Accademia
Fauteuil in zwart ieder van€ 1.238,-
voor€ 995,-! Uit voorraad leverbaar!
Leolux Antonia Royale in zwart Wapiti
ieder. Uit voorraad leverbaar in diverse
uitvoeringen! Bijvoorbeeld 2,5-zits
nu van 4 390,- voor 2.995,-!
Volg ons op
on
Jori tinea bank
In Cavila leder black, nu bijvoorbeeld een
2-zits bank van 4.319,- voor 3.671,-!
informeer naar de mogelijkheden!
SAN DlONISIO - Medewerkers van
PGGM zijn weggevlucht uit het zui
den van Mexico na geweld en be
dreigingen van woedende actie
voerders die de bouw van een
windmolenpark blokkeren.
door Frans van den Berg
Shop op www.pot.nl
Bezoek onze Siematic Keukenstudio op de 1' verdieping elke zondag geopend van 12.00 -18.00 uur
Pot Interieur. Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: +31 (0)115-562010 15.000 m2 design 5 topmerken
AMSTERDAM/PARIJS - De bezuinigin
gen bij KLM zitten op koers. Daar
om zijn geen extra ingrepen nodig
zoals die wel voor Air France en de
gezamenlijke vrachtdivisie werden
aangekondigd.