Veertig procent meer lekke banden trucks door hitte pot OPRUIMING! kortingen! OPRUIMING! PGGM-personeel vlucht voor boze Mexicanen Nieuwe ingrepen treffen alleen Air France, niet KLM met extra hoge 13(3 ECONOMIE 11 We maken plaats voorde nieuwe collecties! Showroommodellen De Europese pechservice voor truckbanden noemt economische crisis als een van de oorzaken van platte banden. Er wordt beknibbeld op onderhoud wagenpark. DEN HAAG - Het warme weer en achterstallig onderhoud bezorgen veel vrachtwagenchauffeurs ka potte banden. De laatste twee we ken is er in Europa (en dus ook in Nederland) een stijging van 40 procent van dit soort gevallen, stelt Profile Euroservice, de Euro pese pechservice voor truckban den. De afgelopen weken strandden op diverse plekken in Europa va kantiegangers in files, die werden veroorzaakt door trucks met ban- denpech. De combinatie van de zomerhitte met te lang doorrijden op versle ten banden wordt veel banden fa taal. Ook houden bedrijven de bandenspanning soms niet goed in de gaten. De organisatie zoekt de oorzaak ervan in de economische crisis. Ondernemers bezuinigen op het onderhoud van hun wagenpark. Ze laten chauffeurs te lang doorrij den op versleten banden, is de re denering. Volgens de service worden vooral trailers niet vaak genoeg gecontro leerd. De rechterzijde van het voertuig is het meest kwetsbaar omdat de banden aan die kant va ker met de stoeprand botsen. Chauffeurs zijn meer geneigd naar de banden aan de linkerkant te kijken omdat ze daar in- en uit stappen. Verladersorganisatie EVO adviseert haar leden (waar van een deel een eigen wagen park heeft) ook regelmatig te con troleren. Dat kan ondernemers al snel vier procent aan brandstof verbruik besparen, becijfert de EVO. De brancheorganisatie voor truckers TLN zei gisteren in De Telegraaf het fenomeen niet te kennen van truckbanden die het begeven door nalatig onderhoud als gevolg van de economische malaise. Bekijk ook de vele showroommodellen online viawww.pot.nl! Marena Renovables beoogt de aan leg van 132 generatoren op het Ist- mo de Tehuantepec, een smalle landstrook aan de Pacifische kust van Mexico. Het moet het groot ste windmolenpark van La tijns-Amerika worden. Lokale leiders hebben geld van de investeerders in eigen zak gesto ken en vissers vrezen voor hun in komen. De bouw ligt nu al bijna een jaar stil en bij protesten zijn tientallen mensen gewond ge raakt. Volgens PGGM gaat de bouw wel door. De pensioenbeleg ger wil niets zeggen over de verlie zen als gevolg van de vertraging. De totale investering bedraagt een miljard dollar, waarvan 34 procent in handen van PGGM is. De Mexicaanse takken van Hein- eken en Coca Cola zijn de belang rijkste beoogde afnemers van stroom. Boze bewoners van San Dionisio blokkeren sinds vorig jaar het bouwterrein, waarbij het regelma tig komt tot opstootjes met de au toriteiten. Ook zeggen activisten te worden bedreigd door mede werkers van Marena. Marena zegt dat studies aantonen dat de windmolens geen grote schade aanrichten. Het park inves teert jaarlijks een miljoen euro in de lokale gemeenschappen. Bo vendien zou de meerderheid van de lokale bewoners wél voor aan leg van het park zijn. KLM doet het al jaren beter dan Air France. Toch draait ook de Eu ropese vloot van KLM met verlies. Door tal van maatregelen moet dat eind volgend jaar van 200 mil joen euro verlies zijn omgebogen in een klein plusje. „Maar inmid dels zitten we daar al dicht tegen aan. Dat komt door kostenbespa ringen en door snelle afhandeling van toestellen. De Embraers van Cityhopper kunnen 35 minuten na aankomst al weer vertrekken. Zo sparen we zelfs een vliegtuig uit", legt topman Camiel Eurlings uit. Daar komt bij dat KLM vooral zijn Europese passagiers uit het Vere nigd Koninkrijk en Scandinavië haalt, terwijl Air France meer in de Zuid-Europese landen zit, waar de crisis groter is en inwo ners minder vliegen. „Tegelijk zijn het systeem van sneller afhan delen en de personeelsbezetting van KLM op deze lijnen voor ons het bewijs dat de Europese lijnen best winstgevend te maken zijn. Dat nemen we over bij de komen de ingrepen bij Air France", kon digde bestuursvoorzitter Alexan dre de Juniac aan. Komende we ken gaat hij met de Franse vak bonden overleggen over extra be zuinigingen die begin 2014 wor den doorgevoerd. Ingrepen bij Air France en de vrachtdivisie zijn nodig omdat, Vooral bij het Europese passagiersvervoer en het vrachtvervoer moet dieper worden ingegrepen ondanks de lopende bezuinigings operatie van twee miljard euro, het herstel te langzaam gaat. Over de eerste zes maanden werd een verlies geboekt van 793 miljoen euro tegen 1,2 miljard verlies een jaar eerder. De komende maan den wordt het meeste geld ver diend, maar onvoldoende om de huidige verliezen weg te poetsen. Behalve besparen, proberen de maatschappijen ook extra geld binnen te halen. Niet alleen door meer passagiers te vervoeren en het liefst met duurdere tickets, maar ook met tal van extra's zoals maaltijden, bagage en beenruim te. Zo loopt de comfort-klasse bij KLM buitengewoon goed. „Passa giers zijn bereid om te betalen voor extra beenruimte. In eerste instantie wordt gezocht naar een goedkoop ticket, maar naarmate de reis dichterbij komt, wordt bij voorbeeld voor de economy class een betere maaltijd geboekt en soms zelfs pas op de luchthaven wordt die extra beenruimte geko zen", constateert Eurlings tevre den. Trots is hij ook op de nieuwe in richting van de business class, met nieuwe stoelen die helemaal plat kunnen. Over een week gaat de eerste 747 met dit nieuwe inte rieur vliegen. De komende jaren volgt de rest van de vloot. Air France begint in 2014 met een vergelijkbare operatie. De Juniac: „We hebben twee sterke merken en een goed product. We kunnen niet zonder elkaar. We moeten el kaar niet als een bedreiging zien. De bedreiging ligt buiten ons be drijf', doelde hij op maatschappij en als Emirates en Easyjet. Dit najaar volgen meer details over de maatregelen om de verliezen te verminderen ZATERDAG 27 JULI 2013 I Een medewerker zet een nieuwe vrachtwagenband om een velg in een ban dencentrum in Rotterdam, foto Jeroen Jumelet/ANP CAS5INA MINOTTI B6B ITALIA GIORGETTI FLEXFORM AUPING JENSEN DE SEDE PASTOE LEOLUX ROLF BENZ HÜLSTA MOLTENI 6 C INTERLÜBKE COR VITRA MDF ITALIA CLASSICON M0R0S0 CAPPELLINI ARCO JORI TEMPUR LIGNE ROSET LINTELOO RIVA FLOS MONTIS KNOLL INTERNATIONAL ARTIFORT GELDERLAND FRITZ HANSEN POLTRONA FRAU ZANOTTA LABEL TRECA INTERIORS PARIS ART GALLERY I interieur axel Passion eetkamertafel met tafelblad var, massief geolied essen. Afmetingen: 220 cm x 100 cm x 76 cm. Nuvan€ 1.445,- voor€ 895,-! Uit voorraad leverbaar! Relaxfauteuil Quinty in zwart leder met verstelbare rugleuning en voetensteun. Met aluminium schijfvoet. nu van 2.856,- voor 2.195,-! Uit voorraad leverbaar! Molinari Accademia Fauteuil in zwart ieder van€ 1.238,- voor€ 995,-! Uit voorraad leverbaar! Leolux Antonia Royale in zwart Wapiti ieder. Uit voorraad leverbaar in diverse uitvoeringen! Bijvoorbeeld 2,5-zits nu van 4 390,- voor 2.995,-! Volg ons op on Jori tinea bank In Cavila leder black, nu bijvoorbeeld een 2-zits bank van 4.319,- voor 3.671,-! informeer naar de mogelijkheden! SAN DlONISIO - Medewerkers van PGGM zijn weggevlucht uit het zui den van Mexico na geweld en be dreigingen van woedende actie voerders die de bouw van een windmolenpark blokkeren. door Frans van den Berg Shop op www.pot.nl Bezoek onze Siematic Keukenstudio op de 1' verdieping elke zondag geopend van 12.00 -18.00 uur Pot Interieur. Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: +31 (0)115-562010 15.000 m2 design 5 topmerken AMSTERDAM/PARIJS - De bezuinigin gen bij KLM zitten op koers. Daar om zijn geen extra ingrepen nodig zoals die wel voor Air France en de gezamenlijke vrachtdivisie werden aangekondigd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11