Terug van vakantie?
1 minuut
kraan doorspoelen
Zoute water is funest voor motor en interieur
abides
ZEELAND 27
commentaar
Goede afloop
Eis tien jaar
tegen schutter
in Middelburg
Vijftien maanden
geëist voor roof
met geweld
Delta breidt
aantal digitale
radiokanalen uit
Meer info? www.evides.nl
De redding voor de
Ierse kust van alle
opvarenden van het
Zeeuwse zeilschip
Astrid is een hele opluchting.
Zo'n scheepsongeluk kan veel
slechter aflopen. Nu iedereen
vaste grond onder de voeten
heeft, wordt het tijd om na te
denken over de veiligheids
aspecten van dit soort reizen.
De ondergang van de Astrid
doet sterk denken aan de stran
ding van de driemaster Een
dracht in 1998 net buiten New-
haven. Dat schip kwam niet
goed uit de haven weg en be
landde toevallig relatief veilig
op een kiezelstrand tussen de
rotsen.
De Raad voor de Scheepvaart
oordeelde toen keihard: mense
lijke fouten. De kapitein kreeg
een milde straf.
Vooralsnog lijkt het ongeluk
met de Astrid te wijten aan
een samenloop van omstandig
heden waartegen geen enkele
schipper is opgewassen. Deson
danks is het wenselijk dat een
onafhankelijke instantie als het
Tuchtcollege voor de Scheep
vaart of de Onderzoeksraad
voor de Veiligheid zich in deze
kwestie verdiept. Het is in het
belang van de tientallen passa
giers én van de betrokken rede
rij om met enige zekerheid
vast te stellen of hier iemand
iets valt te verwijten.
Bij het verhaal over Restaurant
Spuiplein 41 in Breskens in de
Zomerkrant van afgelopen don
derdag is per ongeluk een ver
keerd telefoonnummer ge
plaatst.
Het juiste telefoonnummer van
het restaurant is 0117 - 383712.
MIDDELBURG - Twee jaar lang voel
de een 36-jarige Middelburg zich
bedreigd door een groepje buurt
genoten. Zijn 20-jarige maat was
mishandeld, er was regelmatig in
zijn schuurtje ingebroken.
Op 17 oktober vorig jaar, toen hij
zijn raddraaiers verwachtte ging
het mis. Een van hen was gemas
kerd en had zijn hand achter zijn
rug, en dus verwachtte hij het erg
ste. De 36-jarige haalde een ge
weer en schoot diverse keren op
de belagers en een man die zijn
hond uitliet. Een van zijn kwel
geesten, een 25-jarige Middelbur
ger werd geraakt en liep onder
meer een klaplong en een long-
perforatie op.
„Poging tot moord, meermalen ge
pleegd", oordeelde officier van jus
titie G. van der Hofstede gisteren
en eiste tien jaar tegen hem.
Uitspraak 8 augustus.
middelburg - „Een knullige over
val, een dronkemansaktie." Een
Amsterdamse advocaat zei dat gis
teren toen de Middelburgse recht
bank de zaak tegen zijn 38-jarige
Terneuzense cliënt behandelde.
De man was op 27 december vo
rig jaar goed dronken en verliet sa
men met zijn 22-jarige plaatsge
noot het café. Kort daarna overvie
len ze drie jongelui en beroofden
hen met het nodige geweld van
een pakje shag, een tientje en een
portemonnee.
De officier van justitie eiste tegen
de oudste een celstraf van vijftien
maanden waarvan vijf voorwaar
delijk.
Zijn maat kwam er vanaf met een
celstraf van 53 dagen (gelijk aan
het voorarrest), een taakstraf van
240 uur en een voorwaardelijke
celstraf van vijf maanden.
Uitspraak over twee weken.
vlissingen - Of de berging van de
Astrid een lastige klus wordt, durft
directeur Leendert Muller van Mul
traship in Terneuzen nog niet te
zeggen. „Dat weet je pas nadat het
schip is geïnspecteerd en er meer
details duidelijk zijn."
Wanneer de Astrid niet is gebro
ken, zoals aanvankelijk werd aange
nomen, kan de 95 jaar oude dame
mogelijk met behulp van een drij
vende bok worden opgetild en afge
voerd. De tweemaster ligt redelijk
stabiel op de rots. „En aangezien
het een zeilschip is, ga ik er vanuit
dat er niet veel brandstof aan boord
was. Dus een acuut gevaar voor het
milieu is er niet", benadrukt Mul
ler het belang van zorgvuldigheid
boven haast. Wie de berging gaat
doen, is nog onbekend.
Maar dan... Hans Kole van de histo
rische werf C.A. Meerman in Arne-
muiden heeft er een hard hoofd in
dat de Astrid nog te redden valt.
Dat is ook de inschatting van Wij
nand van Gessel van Oceanwide Ex
peditions. De vloot van de Vlissing-
se rederij omvat twee vergelijkbare
tall ships, die recent zijn gerestau
reerd. De Astrid ligt grotendeel on
der water. Het zout is volgens Kole
en Van Gessel funest voor de mo
tor, de elektrische installaties en
het houten interieur.
Kole: „De romp is van geklonken
staal. Dat gaat roesten, dus moet
werkelijk alles er af om te behande
len. Op zich is dat wel te doen.
Maar de vraag is, wie dat gaat beta
len? Die kosten liggen ongetwijfeld
veel hoger dan de verzekerde econo
mische waarde. Het is dan net als
met een auto. Die wordt in zo'n ge
val total loss verklaard. Dus zonder
eigen geld of een extern fonds is
het schip dan verloren." De interna
tionale wetten voor de scheepvaart
stellen de eigenaar van de Astrid in
de gelegenheid afstand te doen van
het schip. „Ik denk ook dat het daar
op zal uitdraaien", zegt Van Gessel.
Wanneer hij uit de losse pols een
schatting moet maken van de res
tauratiekosten, komt hij uit op zo'n
twee miljoen euro. „Je moet het in
feite helemaal opnieuw opbouwen.
Dat is een drama. Dan kan je beter
een casco of een heel nieuw schip
kopen en dat optuigen. Ik vrees het
ergste. Ik zou er zelf niet aan begin
nen."
MIDDELBURG - Delta heeft het aan
tal digitale radiokanalen in het
standaardpakket van Delta Digta-
le TV uitgebreid van 23 naar 34.
Sinds gisteren zijn Arrow Classic
Rock, SLAMIFM, Sublime FM,
Omroep Brabant en een aantal
buitenlandse radiozenders digi
taal te ontvangen. Het gaat om
WDR 1, 3 en 4, BBC Radio 4 en
BBC Worldwide, France Inter en
RNE Radio 1. Deze radiozenders
waren al beschikbaar in het analo
ge zenderpakket, maar door tech
nische verbeteringen zijn ze nu
ook te vinden in het standaard
pakket. In sommige gevallen moe
ten klanten via het menu van
hun digitale tv-ontvanger of tv
naar de zenders zoeken, voordat
ze zichtbaar zijn in de kanaallijst.
De nieuwe digitale radiokanalen
staan, inclusief kanaalnummers,
op www.delta.nl/extrakanalen.
VRIJDAG 26 JULI 2013
Kinsa e
ysterpaven
geplande
vaarroute
de Astrid
Iflmt in problemen
Lil
I Ineke en Pieter de Kam van Horizon sailing voor hun tall ship Astrid. „We moeten afwachten of het schip nog te repareren is." archieffoto Ruben Oreel
Bil NADER INZIEN
door Marcel Modde
waterbedriff