Strandcabines zijn vaak
doelwit baldadige jeugd
Dringen voor plaatsje
op basisschool VSV
28 WALCHEREN
VLIEGVELD
Vliegveld Midden-Zeeland krijgt
meer helikoptervluchten, een harde
baan en een iets andere vliegroute.
Stelselmatige
TomTom-dief
voor de rechter
Naar het strand
Oomburg
Donderdag 18 juli: vijftien strand
cabines ter hoogte van het Badpa
viljoen in Domburg zijn 's nachts
opengebroken, sloten zijn gefor
ceerd, enkele deuren zijn bescha
digd en inventaris is meegeno
men. Bij tien andere cabines is ge
probeerd de deuren open te bre
ken. Dit lukte niet, maar het lever
de wel verbogen sloten op.
Zaterdag 20 juli: bij nog eens tien
cabines is ingebroken. Ook hier
zijn de sloten geforceerd met de
zelfde schade als gevolg. De inven
taris is ook nu meegenomen.
Het is de ergernis van strandcabi
neverhuurders en vakantiegan
gers. Vandalen die uit verveling
de cabines plunderen. Huib Lie-
vense van strandcabineverhuur
Noordduine in Aagtekerke merkt
zelf niet veel van de inbraken.
Maar volgens hem zijn cabines
die dicht bij het Badpaviljoen in
Domburg staan, wel vaak de du
pe. De cabines van Lievense be
vinden zich vooral verderop, waar
het een stuk rustiger is. De cabi
nes ter hoogte van het dorp wor
den regelmatig door dronken jon
geren opengebroken. Bij de inbra
ken worden vaak geen waardevol
le spullen meegenomen. Hoog
stens een biertje of andere versna
pering.
Op de stranden bij Zoutelande en
Westkapelle hebben de cabinever
huurders beduidend minder last
van hangjongeren. Daar merken
ze weinig van het vandalisme. Al
zijn op sommige punten, zoals bij
strandpaviljoen Kaapduin, wel
extra sloten geplaatst om eventue
le baldadigheid te voorkomen.
De stranden in Domburg worden
bewaakt door een particulier be
veiligingsbedrijf, dat in de nachte
lijke uren surveilleert. Volgens en
kele verhuurders in Domburg we
ten de jongeren deze beveiliging
echter vaak te omzeilen.
De verhuurders hebben inmid
dels aangifte gedaan van de inbra
ken. Volgens de politie zijn er
meerdere strandspullen gestolen.
arnemuiden - Komende winter al
kan vliegveld Midden-Zeeland de
grasbaan vervangen door een ver
harde baan. Deze 'goede hoop'
spreekt directeur Rob Gomers-
bach uit. „Er gloort licht in de
duisternis."
Het vliegveld bij Arnemuiden
koestert de wens van een harde
baan al vele jaren. Maar zonder
een nieuw luchthavenbesluit
waarin die baan wordt toege
staan, is het moeilijk geldschie
ters te vinden; en zonder geld
schieters komt er zeker geen har
de baan. Sinds donderdag ligt een
ontwerp-luchthavenbesluit inclu
sief de toestemming voor een har
de baan ter inzage.
Zorgen over veel meer vliegtui
gen en veel grotere en zwaardere
vliegtuigen zijn volgens Gomers-
bach, de provincie Zeeland en de
gemeente Middelburg niet nodig.
Vliegveld Midden-Zeeland mag
straks op die harde baan niet
meer dan ze nu al mag op de gras-
baan. En meer vliegen dan nu in
de praktijk gebeurt, kan op de
grasbaan ook al. Dus nee, beamen
ze onafhankelijk van elkaar: Arne
muiden wordt geen Charleroi. Go-
mersbach: „Absoluut niet!"
Het maximale gewicht van de
vliegtuigen blijft zesduizend kilo.
Er mag nu ook al 365 dagen per
jaar gevlogen worden. En ook het
totale aantal toegestane starts en
landingen blijft gelijk: 46.558.
Wel mag daarbinnen meer ge
schoven worden met vliegtuigen,
gyroplanes, helikopters en militai
re toestellen. Maar: meer van de
één betekent minder van de an
der. Het aantal helikoptervluch
ten mag verdubbelen naar acht
honderd, zodat politie- en trauma
helikopters er altijd terecht kun
nen. Bovendien mogen deze he
li's ook zestig keer per jaar 's
nachts naar Arnemuiden komen,
tussen 23.00 en 07.00 uur. Dan
veroorzaken ze wel meer overlast
voor de omgeving, maar het maat
schappelijk belang is groter, vin
den provincie en gemeente.
De vliegroute voor vliegtuigen
die vanaf Midden-Zeeland ver
trekken verschuift een klein beet
je. Tot nu toe ging die over het
voormalige Surfhotel aan het
Veerse Meer. Voortaan moeten pi
loten tussen dat hotel en camping
De Witte Raaf door. „Dat is veili
ger voor omgeving, en voor de pi
loten zelfs iets gemakkelijker",
zegt Gomersbach.
Veiliger, stiller en dus prettiger
voor de omgeving geldt ook voor
de harde baan, stelt Gomersbach.
„Vliegtuigen zijn dan eerder los
van de grond, eerder op hoogte
en veroorzaken dus minder ge
luidsoverlast."
De provincie Zeeland is daar ook
van overtuigd. De gemeente Mid
delburg eigenlijk ook, al verlangt
die straks wel een rapport waarin
wetenschappelijk wordt onder
bouwd dat de overlast voor de om
geving niet erger wordt zodra de
harde baan ook echt wordt aange
legd. „Wij willen dit goed aan on
ze burgers kunnen uitleggen",
zegt wethouder Johan Aalberts.
„Ik wil niet dat ze mij op mijn
groene ogen moeten geloven."
Anderzijds deelt Aalberts de visie
van Gomersbach dat een harde
baan noodzakelijk is voor de toe
komst van het vliegveld, vooral
vanwege het economisch belang.
Niet zozeer voor zakenvluchten
of lijnvluchten naar vliegvelden
in Europa, maar voor de bedrijven
die nu al op Midden-Zeeland zit
ten en de tientallen mensen die
daar hun brood verdienen in bij
voorbeeld onderhoudswerk. „Het
gaat om de continuïteit van het
werk en de werkgelegenheid."
vlieg
weir
die f
Een
woo
hale:
hij e
las.
paar
de 1
toen
Het afgelopen jaar telde de school
224 leerlingen, komend school
jaar gaat van start met 232 leerlin
gen en de school groeit nog
steeds.
Alleen voor de kinderen tot één
jaar is nog geen wachtlijst bij de
inschrijving. „De rest zit vol", al
dus schooldirecteur Piet Nagte-
gaal.
Voor de kinderen van één jaar en
ouder geldt dus een wachtlijst.
Daar staan per groep hooguit acht
namen op. Meer kinderen op een
wachtlijst zetten heeft volgens
Nagtegaal geen zin, omdat de
kans dat de kinderen alsnog ge
plaatst kunnen worden, niet reëel
is.
Basisscholen met een groeiend
leerlingenaantal zijn vrij uitzon
derlijk. Het aantal kinderen in de
basisschoolleeftijd neemt af. Met
name protestants-christelijke
scholen op Walcheren hebben de
afgelopen jaren te kampen met
een naar verhouding grote terug
loop. Bijzondere neutrale scholen,
zoals de Vlissingse School Vereni
ging en de Algemene Basisschool
(ABS) in Middelburg, hebben
daar geen last van.
OOK TIJDENS DE VAKANTIE STAAN WIJ VOOR U
KLAAR IN ONZE SHOWROOM EN BOUWSHOP
raab
karcher
MIDDELBURG - Voor een poging
om een navigatieapparaat uit een
auto te stelen, is gisteren bij de
rechtbank in Middelburg tegen
een 45-jarige Vlissinger de ISD-
maatregel geëist: een verblijf van
twee jaar in een instelling voor
stelselmatige daders. Ook vorder
de de officier van justitie één jaar
cel als tenuitvoerlegging van een
eerder vonnis. De man werd be
trapt en omsingeld door omstan
ders die het zagen gebeuren. Vo
rig jaar werd hij al veroordeeld
voor het stelen van 32 TomToms
uit auto's en kreeg daarvoor twee
jaar cel waarvan de helft voor
waardelijk. Uitspraak 8 augustus.
VRIJD,
door Jelle Kempe
DOMBURG - Met het warme zomer
weer zitten de stranden op Walche
ren overvol. De strandcabines,
waar strandgangers hun spullen op
bergen, zijn in de zomerperiode
dan ook erg in trek. Die in Dom
burg ook bij baldadige jongeren.
Onlangs werd daar weer een aantal
cabines opengebroken.
www.pzc.nl/strand
Lees eerdere afleveringen in de
ze serie terug op onze website.
Arnemuiden
wordt geen
Charleroi
door Maurits Sep
i De stranden in Domburg worden bewaakt door een particulier beveiligings
bedrijf, dat in de nachtelijke uren surveilleert archieffoto Ruben Oreel
ARNE
VLISSINGEN - Basisschool VSV in
Vlissingen krijgt meer aanmeldin
gen dan de school aankan.
Openingstijden van 12 juli t/m 3 augustus 2013:
Bouwshop en magazijn:
maandag t/m vrijdag I 08.00 - 16.00 uur
zaterdag I gesloten
Showroom:
maandag I gesloten
dinsdag t/m vrijdag I 09.00 - 17.00 uur
zaterdag I 09.00 - 16.00 uur
Raab Karcher Middelburg
Waldammeweg 2 4338 PJ
Tel. 0118 -625 055