Strandcabines zijn vaak doelwit baldadige jeugd Dringen voor plaatsje op basisschool VSV 28 WALCHEREN VLIEGVELD Vliegveld Midden-Zeeland krijgt meer helikoptervluchten, een harde baan en een iets andere vliegroute. Stelselmatige TomTom-dief voor de rechter Naar het strand Oomburg Donderdag 18 juli: vijftien strand cabines ter hoogte van het Badpa viljoen in Domburg zijn 's nachts opengebroken, sloten zijn gefor ceerd, enkele deuren zijn bescha digd en inventaris is meegeno men. Bij tien andere cabines is ge probeerd de deuren open te bre ken. Dit lukte niet, maar het lever de wel verbogen sloten op. Zaterdag 20 juli: bij nog eens tien cabines is ingebroken. Ook hier zijn de sloten geforceerd met de zelfde schade als gevolg. De inven taris is ook nu meegenomen. Het is de ergernis van strandcabi neverhuurders en vakantiegan gers. Vandalen die uit verveling de cabines plunderen. Huib Lie- vense van strandcabineverhuur Noordduine in Aagtekerke merkt zelf niet veel van de inbraken. Maar volgens hem zijn cabines die dicht bij het Badpaviljoen in Domburg staan, wel vaak de du pe. De cabines van Lievense be vinden zich vooral verderop, waar het een stuk rustiger is. De cabi nes ter hoogte van het dorp wor den regelmatig door dronken jon geren opengebroken. Bij de inbra ken worden vaak geen waardevol le spullen meegenomen. Hoog stens een biertje of andere versna pering. Op de stranden bij Zoutelande en Westkapelle hebben de cabinever huurders beduidend minder last van hangjongeren. Daar merken ze weinig van het vandalisme. Al zijn op sommige punten, zoals bij strandpaviljoen Kaapduin, wel extra sloten geplaatst om eventue le baldadigheid te voorkomen. De stranden in Domburg worden bewaakt door een particulier be veiligingsbedrijf, dat in de nachte lijke uren surveilleert. Volgens en kele verhuurders in Domburg we ten de jongeren deze beveiliging echter vaak te omzeilen. De verhuurders hebben inmid dels aangifte gedaan van de inbra ken. Volgens de politie zijn er meerdere strandspullen gestolen. arnemuiden - Komende winter al kan vliegveld Midden-Zeeland de grasbaan vervangen door een ver harde baan. Deze 'goede hoop' spreekt directeur Rob Gomers- bach uit. „Er gloort licht in de duisternis." Het vliegveld bij Arnemuiden koestert de wens van een harde baan al vele jaren. Maar zonder een nieuw luchthavenbesluit waarin die baan wordt toege staan, is het moeilijk geldschie ters te vinden; en zonder geld schieters komt er zeker geen har de baan. Sinds donderdag ligt een ontwerp-luchthavenbesluit inclu sief de toestemming voor een har de baan ter inzage. Zorgen over veel meer vliegtui gen en veel grotere en zwaardere vliegtuigen zijn volgens Gomers- bach, de provincie Zeeland en de gemeente Middelburg niet nodig. Vliegveld Midden-Zeeland mag straks op die harde baan niet meer dan ze nu al mag op de gras- baan. En meer vliegen dan nu in de praktijk gebeurt, kan op de grasbaan ook al. Dus nee, beamen ze onafhankelijk van elkaar: Arne muiden wordt geen Charleroi. Go- mersbach: „Absoluut niet!" Het maximale gewicht van de vliegtuigen blijft zesduizend kilo. Er mag nu ook al 365 dagen per jaar gevlogen worden. En ook het totale aantal toegestane starts en landingen blijft gelijk: 46.558. Wel mag daarbinnen meer ge schoven worden met vliegtuigen, gyroplanes, helikopters en militai re toestellen. Maar: meer van de één betekent minder van de an der. Het aantal helikoptervluch ten mag verdubbelen naar acht honderd, zodat politie- en trauma helikopters er altijd terecht kun nen. Bovendien mogen deze he li's ook zestig keer per jaar 's nachts naar Arnemuiden komen, tussen 23.00 en 07.00 uur. Dan veroorzaken ze wel meer overlast voor de omgeving, maar het maat schappelijk belang is groter, vin den provincie en gemeente. De vliegroute voor vliegtuigen die vanaf Midden-Zeeland ver trekken verschuift een klein beet je. Tot nu toe ging die over het voormalige Surfhotel aan het Veerse Meer. Voortaan moeten pi loten tussen dat hotel en camping De Witte Raaf door. „Dat is veili ger voor omgeving, en voor de pi loten zelfs iets gemakkelijker", zegt Gomersbach. Veiliger, stiller en dus prettiger voor de omgeving geldt ook voor de harde baan, stelt Gomersbach. „Vliegtuigen zijn dan eerder los van de grond, eerder op hoogte en veroorzaken dus minder ge luidsoverlast." De provincie Zeeland is daar ook van overtuigd. De gemeente Mid delburg eigenlijk ook, al verlangt die straks wel een rapport waarin wetenschappelijk wordt onder bouwd dat de overlast voor de om geving niet erger wordt zodra de harde baan ook echt wordt aange legd. „Wij willen dit goed aan on ze burgers kunnen uitleggen", zegt wethouder Johan Aalberts. „Ik wil niet dat ze mij op mijn groene ogen moeten geloven." Anderzijds deelt Aalberts de visie van Gomersbach dat een harde baan noodzakelijk is voor de toe komst van het vliegveld, vooral vanwege het economisch belang. Niet zozeer voor zakenvluchten of lijnvluchten naar vliegvelden in Europa, maar voor de bedrijven die nu al op Midden-Zeeland zit ten en de tientallen mensen die daar hun brood verdienen in bij voorbeeld onderhoudswerk. „Het gaat om de continuïteit van het werk en de werkgelegenheid." vlieg weir die f Een woo hale: hij e las. paar de 1 toen Het afgelopen jaar telde de school 224 leerlingen, komend school jaar gaat van start met 232 leerlin gen en de school groeit nog steeds. Alleen voor de kinderen tot één jaar is nog geen wachtlijst bij de inschrijving. „De rest zit vol", al dus schooldirecteur Piet Nagte- gaal. Voor de kinderen van één jaar en ouder geldt dus een wachtlijst. Daar staan per groep hooguit acht namen op. Meer kinderen op een wachtlijst zetten heeft volgens Nagtegaal geen zin, omdat de kans dat de kinderen alsnog ge plaatst kunnen worden, niet reëel is. Basisscholen met een groeiend leerlingenaantal zijn vrij uitzon derlijk. Het aantal kinderen in de basisschoolleeftijd neemt af. Met name protestants-christelijke scholen op Walcheren hebben de afgelopen jaren te kampen met een naar verhouding grote terug loop. Bijzondere neutrale scholen, zoals de Vlissingse School Vereni ging en de Algemene Basisschool (ABS) in Middelburg, hebben daar geen last van. OOK TIJDENS DE VAKANTIE STAAN WIJ VOOR U KLAAR IN ONZE SHOWROOM EN BOUWSHOP raab karcher MIDDELBURG - Voor een poging om een navigatieapparaat uit een auto te stelen, is gisteren bij de rechtbank in Middelburg tegen een 45-jarige Vlissinger de ISD- maatregel geëist: een verblijf van twee jaar in een instelling voor stelselmatige daders. Ook vorder de de officier van justitie één jaar cel als tenuitvoerlegging van een eerder vonnis. De man werd be trapt en omsingeld door omstan ders die het zagen gebeuren. Vo rig jaar werd hij al veroordeeld voor het stelen van 32 TomToms uit auto's en kreeg daarvoor twee jaar cel waarvan de helft voor waardelijk. Uitspraak 8 augustus. VRIJD, door Jelle Kempe DOMBURG - Met het warme zomer weer zitten de stranden op Walche ren overvol. De strandcabines, waar strandgangers hun spullen op bergen, zijn in de zomerperiode dan ook erg in trek. Die in Dom burg ook bij baldadige jongeren. Onlangs werd daar weer een aantal cabines opengebroken. www.pzc.nl/strand Lees eerdere afleveringen in de ze serie terug op onze website. Arnemuiden wordt geen Charleroi door Maurits Sep i De stranden in Domburg worden bewaakt door een particulier beveiligings bedrijf, dat in de nachtelijke uren surveilleert archieffoto Ruben Oreel ARNE VLISSINGEN - Basisschool VSV in Vlissingen krijgt meer aanmeldin gen dan de school aankan. Openingstijden van 12 juli t/m 3 augustus 2013: Bouwshop en magazijn: maandag t/m vrijdag I 08.00 - 16.00 uur zaterdag I gesloten Showroom: maandag I gesloten dinsdag t/m vrijdag I 09.00 - 17.00 uur zaterdag I 09.00 - 16.00 uur Raab Karcher Middelburg Waldammeweg 2 4338 PJ Tel. 0118 -625 055

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28